본 연구는 독후활동 프로그램이 유아의 창의성 및 언어표현력에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이러한 연구목적에 따른 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 독후활동프로그램이 유아의 창의성에 영향을 미치는가? 둘째, 독후활동 프로그램이 유아의 언어표현력에 영향을 미치는가? 연구대상자는 S군에 소지한 H어린이집 만 5세 유아 20명과 S어린이집 만 5세 유아 20명으로 실험집단과 통제집단으로 구성하였다. 통제집단은 교육현장에서 단원에 맞는 주제의 동화를 언어영역에 비치하여 교사와 함께 책읽기 활동만 실시하였고, 실험집단은 동화책을 읽은 후 창의성과 언어표현력을 증진시킬 수 있는 독후활동을 실시하였고, 여러 가지 활동들을 통합적으로 구안하여 적용한 독후활동 프로그램을 실시하였다. 본 연구에 사용된 유아의 창의성 검사 도구는 이경화와 이신동(2003)이 제작한 『통합창의성검사』에서 언어영역의 검사만을 사용하였고 이에 따른 하위요인은 상상력, 유창성, 독창성이다. 언어표현력을 측정하기 위한 검사도구로는 장영애(1982)가 제작하여 사용한 언어능력 감사 중 ...
본 연구는 독후활동 프로그램이 유아의 창의성 및 언어표현력에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이러한 연구목적에 따른 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 독후활동프로그램이 유아의 창의성에 영향을 미치는가? 둘째, 독후활동 프로그램이 유아의 언어표현력에 영향을 미치는가? 연구대상자는 S군에 소지한 H어린이집 만 5세 유아 20명과 S어린이집 만 5세 유아 20명으로 실험집단과 통제집단으로 구성하였다. 통제집단은 교육현장에서 단원에 맞는 주제의 동화를 언어영역에 비치하여 교사와 함께 책읽기 활동만 실시하였고, 실험집단은 동화책을 읽은 후 창의성과 언어표현력을 증진시킬 수 있는 독후활동을 실시하였고, 여러 가지 활동들을 통합적으로 구안하여 적용한 독후활동 프로그램을 실시하였다. 본 연구에 사용된 유아의 창의성 검사 도구는 이경화와 이신동(2003)이 제작한 『통합창의성검사』에서 언어영역의 검사만을 사용하였고 이에 따른 하위요인은 상상력, 유창성, 독창성이다. 언어표현력을 측정하기 위한 검사도구로는 장영애(1982)가 제작하여 사용한 언어능력 감사 중 표현능력 부분을 사용하였다. 자료분석은 SPSS/WIN 21.0 프로그램을 사용하여 분석하였고, 독후활동 프로그램이 유아의 창의성 및 언어표현력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 두 집단 유아들의 사전검사와 사후검사 평균과 표준편차를 구한 후 사전·사후 간의 차이를 알아보기 위해 공변량 분석을 사용하였으며, 집단 간의 차이를 알아보기 위하여 t검증을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 독후활동 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 영향을 살펴보기 위해 실험집단과 통제집단 간의 차이를 알아본 결과 실험집단 창의성이 향상되었다. 둘째, 독후활동 프로그램이 유아의 언어표현력에 미치는 영향을 살펴보기 위해서 실험집단과 통제집단 간의 차이를 알아본 결과 실험집단 언어표현력이 향상되었다. 이상의 결과는 만 5세 유아를 대상으로 실시한 독후활동 프로그램이 유아의 창의성 및 언어표현력 향상에 긍정적인 효과를 입증해 주었다. 앞으로 본 연구를 토대로 유아교육 기간 내에서 도서의 활용의 중요성을 강조할 뿐만 아니라 독후활동 프로그램의 적용이 가정과 현장에서 활발하게 적용될 수 있기를 기대해본다.
본 연구는 독후활동 프로그램이 유아의 창의성 및 언어표현력에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이러한 연구목적에 따른 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 독후활동프로그램이 유아의 창의성에 영향을 미치는가? 둘째, 독후활동 프로그램이 유아의 언어표현력에 영향을 미치는가? 연구대상자는 S군에 소지한 H어린이집 만 5세 유아 20명과 S어린이집 만 5세 유아 20명으로 실험집단과 통제집단으로 구성하였다. 통제집단은 교육현장에서 단원에 맞는 주제의 동화를 언어영역에 비치하여 교사와 함께 책읽기 활동만 실시하였고, 실험집단은 동화책을 읽은 후 창의성과 언어표현력을 증진시킬 수 있는 독후활동을 실시하였고, 여러 가지 활동들을 통합적으로 구안하여 적용한 독후활동 프로그램을 실시하였다. 본 연구에 사용된 유아의 창의성 검사 도구는 이경화와 이신동(2003)이 제작한 『통합창의성검사』에서 언어영역의 검사만을 사용하였고 이에 따른 하위요인은 상상력, 유창성, 독창성이다. 언어표현력을 측정하기 위한 검사도구로는 장영애(1982)가 제작하여 사용한 언어능력 감사 중 표현능력 부분을 사용하였다. 자료분석은 SPSS/WIN 21.0 프로그램을 사용하여 분석하였고, 독후활동 프로그램이 유아의 창의성 및 언어표현력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 두 집단 유아들의 사전검사와 사후검사 평균과 표준편차를 구한 후 사전·사후 간의 차이를 알아보기 위해 공변량 분석을 사용하였으며, 집단 간의 차이를 알아보기 위하여 t검증을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 독후활동 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 영향을 살펴보기 위해 실험집단과 통제집단 간의 차이를 알아본 결과 실험집단 창의성이 향상되었다. 둘째, 독후활동 프로그램이 유아의 언어표현력에 미치는 영향을 살펴보기 위해서 실험집단과 통제집단 간의 차이를 알아본 결과 실험집단 언어표현력이 향상되었다. 이상의 결과는 만 5세 유아를 대상으로 실시한 독후활동 프로그램이 유아의 창의성 및 언어표현력 향상에 긍정적인 효과를 입증해 주었다. 앞으로 본 연구를 토대로 유아교육 기간 내에서 도서의 활용의 중요성을 강조할 뿐만 아니라 독후활동 프로그램의 적용이 가정과 현장에서 활발하게 적용될 수 있기를 기대해본다.
This study aims to investigate how post-reading activity programs influence an infant's creativity and expressive linguistic ability. The research issues based on the research aims are as follows: First, do post-reading activity programs influence an infant's creativity? Second, do post- reading act...
This study aims to investigate how post-reading activity programs influence an infant's creativity and expressive linguistic ability. The research issues based on the research aims are as follows: First, do post-reading activity programs influence an infant's creativity? Second, do post- reading activity programs influence an infant's linguistic expressive ability? The research participants were composed of an experimental group and a control group, that is, 20 infants under the age of 5 from H Child Care Center and another 20 infants under the age of 5 from S Child Care Center from both S Gun (County). The control group was only exposed to children's stories prepared for the corresponding unit of the educational field and carried out reading activities with teachers, while the experimental group carried out post-reading activities, which enabled them to improve creativity and linguistic expressive abilities, and later, followed the post-reading activity program applying various activities in an integrative way. The test tool for infant creativity used for the present study was based as part of the linguistic ability test from the "Integrative Test of Creativity,” designed by Kyounghwa Lee and Shindong Lee (2003). The subfactors accompanying this test field are imagination, fluency and originality. As for the test tool for measuring expressive linguistic ability, the linguistic ability test designed by Youngae Chang (1982) was used only from the expressive ability part. The material analysis was based on the SPSS/WIN 21.0 program. In addition, in order to research the influence of post-reading activity programs on an infant's creativity and expressive linguistic ability, I calculated the average and standard deviation between the preliminary test and post test exerted on two infant groups. Furthermore, to obtain the result difference between the preliminary test and post test, I used the covariate analysis. Finally, to investigate the difference between the two groups, t test was applied. The findings of the present study are as follows: First, based on the investigation of the difference between the experimental group and the control group, in order to research the influence of post-reading activity programs on an infant's creativity, it is observed that the creativity of the experimental group has been improved. Second, based on the investigation of the difference between the experimental group and the control group, in order to research the influence of post-reading activity programs on an infant's expressive linguistic ability, it is observed that the expressive linguistic ability of the experimental group has been improved. These findings have proven that post-reading activity programs carried out with infants under the age of 5 have a positive effect on an infant's creativity and expressive linguistic ability. Based on this study, I expect that the importance of the use of books can be emphasized during the period of Early Child Education, furthermore, I also expect that post-reading activity programs can be applied both at home and in the education field in more active way.
This study aims to investigate how post-reading activity programs influence an infant's creativity and expressive linguistic ability. The research issues based on the research aims are as follows: First, do post-reading activity programs influence an infant's creativity? Second, do post- reading activity programs influence an infant's linguistic expressive ability? The research participants were composed of an experimental group and a control group, that is, 20 infants under the age of 5 from H Child Care Center and another 20 infants under the age of 5 from S Child Care Center from both S Gun (County). The control group was only exposed to children's stories prepared for the corresponding unit of the educational field and carried out reading activities with teachers, while the experimental group carried out post-reading activities, which enabled them to improve creativity and linguistic expressive abilities, and later, followed the post-reading activity program applying various activities in an integrative way. The test tool for infant creativity used for the present study was based as part of the linguistic ability test from the "Integrative Test of Creativity,” designed by Kyounghwa Lee and Shindong Lee (2003). The subfactors accompanying this test field are imagination, fluency and originality. As for the test tool for measuring expressive linguistic ability, the linguistic ability test designed by Youngae Chang (1982) was used only from the expressive ability part. The material analysis was based on the SPSS/WIN 21.0 program. In addition, in order to research the influence of post-reading activity programs on an infant's creativity and expressive linguistic ability, I calculated the average and standard deviation between the preliminary test and post test exerted on two infant groups. Furthermore, to obtain the result difference between the preliminary test and post test, I used the covariate analysis. Finally, to investigate the difference between the two groups, t test was applied. The findings of the present study are as follows: First, based on the investigation of the difference between the experimental group and the control group, in order to research the influence of post-reading activity programs on an infant's creativity, it is observed that the creativity of the experimental group has been improved. Second, based on the investigation of the difference between the experimental group and the control group, in order to research the influence of post-reading activity programs on an infant's expressive linguistic ability, it is observed that the expressive linguistic ability of the experimental group has been improved. These findings have proven that post-reading activity programs carried out with infants under the age of 5 have a positive effect on an infant's creativity and expressive linguistic ability. Based on this study, I expect that the importance of the use of books can be emphasized during the period of Early Child Education, furthermore, I also expect that post-reading activity programs can be applied both at home and in the education field in more active way.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.