본 연구에서는 고등학생의 스포츠 참여가 스트레스 해소에 미치는 영향을 규명하기 위해 고등학생들의 스포츠 활동에 대한 경향과 스트레스 상황을 경험적으로 측정한 자료를 이용하여 체계적인 분석을 실시하고, 이들의 스트레스 유형 및 스트레스 대처유형, 스포츠 참여 유형을 알아보며, 고등학생의 스포츠 참여를 통한 스트레스 해소에 도움이 될 수 있는 프로그램의 개발에 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구 에서는 2009년 3월~4월경 경기도에 소재한 고등학교 1, 2, 3학년을 모집단으로 설정하였고, 유층집락무선표집법(stratified ...
본 연구에서는 고등학생의 스포츠 참여가 스트레스 해소에 미치는 영향을 규명하기 위해 고등학생들의 스포츠 활동에 대한 경향과 스트레스 상황을 경험적으로 측정한 자료를 이용하여 체계적인 분석을 실시하고, 이들의 스트레스 유형 및 스트레스 대처유형, 스포츠 참여 유형을 알아보며, 고등학생의 스포츠 참여를 통한 스트레스 해소에 도움이 될 수 있는 프로그램의 개발에 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구 에서는 2009년 3월~4월경 경기도에 소재한 고등학교 1, 2, 3학년을 모집단으로 설정하였고, 유층집락무선표집법(stratified cluster random sampling method)을 사용하여 총 300명을 선정하였다. 연구자와 보조연구자가 연구의 목적과 취지를 설명한 후 설문지를 배포하여 자기평가기입법(self-administering method)으로 문항에 응답하도록 하고 완성된 설문지는 즉시 회수하였으며, 자료처리는 Windows용 SPSS V12.0 프로그램을 이용하여 분석하였고, 자료 분석을 위하여 본 연구에서 사용하는 통계기법은 t-test, 일원변량분석(One-way ANOVA)을 실시하였으며, 유의수준 α=.05 수준으로 검증하였다. 이와 같이 본 연구에서는 다음과 같은 결과를 기초로 하여 도출된 연구결론은 다음과 같다. 첫째, 조대대상자의 인구통계학적 특성으로는 가정형편은 상위권이라고 답한 학생들이 3명(1.0%), 중위권이라고 답한 학생이 246명(83.4%), 하위권이라고 답한 학생들이 46명(15.6%)으로 나타나, 대다수의 학생들이 중위권에 속한 것을 알 수 있으며, 학교성적은 매우 잘한다고 답한 학생이 3명(1.0%), 잘하는 편이라고 답한 학생은 26명(8.7%), 중간 정도라고 답한 학생은 158명(52.8%), 못하는 편이라고 답한 학생은 88명(29.4%), 매우 못한다고 답한 학생은 20명(6.7%)로 나타나, 학교성적이 중간이하인 학생이 많은 것을 알 수 있다. 학생건강정도는 매우 건강하다 61명(20.7%), 건강한 편이다 133명(45.1%), 보통이다 85명(28.8%), 건강하지 못한 편이다 15명(5.0%), 매우 건강하지 못하다가 1명(0.3%)로 각각 나타나, 학생들의 건강정도는 건강한 학생들이 많은 것을 알 수 있다. 둘째, 성별에 따른 스포츠 참여가 스트레스 해소에 미치는 영향에 대한 차이는 대인관계에서 매우 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 자신문제에서도 거의 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 다른 부분에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 학년에 따른 스포츠 참여가 스트레스 해소에 미치는 영향에 대한 차이는 자신에 대한 문제에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 다른 부분에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 가정환경에 따른 스포츠 참여가 스트레스 해소에 미치는 영향에 대한 차이는 가정문제에서 매우 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 다른 부분에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 학교성적에 따른 스포츠 참여가 스트레스 해소에 미치는 영향에 대한 차이는 학교생활과 자신에 대한문제에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 다른 부분에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 여섯째, 스포츠 참여에 따른 스트레스 해소의 차이는 모든 부분에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 고등학생의 스포츠 참여가 스트레스 해소에 미치는 영향을 규명하기 위해 고등학생들의 스포츠 활동에 대한 경향과 스트레스 상황을 경험적으로 측정한 자료를 이용하여 체계적인 분석을 실시하고, 이들의 스트레스 유형 및 스트레스 대처유형, 스포츠 참여 유형을 알아보며, 고등학생의 스포츠 참여를 통한 스트레스 해소에 도움이 될 수 있는 프로그램의 개발에 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구 에서는 2009년 3월~4월경 경기도에 소재한 고등학교 1, 2, 3학년을 모집단으로 설정하였고, 유층집락무선표집법(stratified cluster random sampling method)을 사용하여 총 300명을 선정하였다. 연구자와 보조연구자가 연구의 목적과 취지를 설명한 후 설문지를 배포하여 자기평가기입법(self-administering method)으로 문항에 응답하도록 하고 완성된 설문지는 즉시 회수하였으며, 자료처리는 Windows용 SPSS V12.0 프로그램을 이용하여 분석하였고, 자료 분석을 위하여 본 연구에서 사용하는 통계기법은 t-test, 일원변량분석(One-way ANOVA)을 실시하였으며, 유의수준 α=.05 수준으로 검증하였다. 이와 같이 본 연구에서는 다음과 같은 결과를 기초로 하여 도출된 연구결론은 다음과 같다. 첫째, 조대대상자의 인구통계학적 특성으로는 가정형편은 상위권이라고 답한 학생들이 3명(1.0%), 중위권이라고 답한 학생이 246명(83.4%), 하위권이라고 답한 학생들이 46명(15.6%)으로 나타나, 대다수의 학생들이 중위권에 속한 것을 알 수 있으며, 학교성적은 매우 잘한다고 답한 학생이 3명(1.0%), 잘하는 편이라고 답한 학생은 26명(8.7%), 중간 정도라고 답한 학생은 158명(52.8%), 못하는 편이라고 답한 학생은 88명(29.4%), 매우 못한다고 답한 학생은 20명(6.7%)로 나타나, 학교성적이 중간이하인 학생이 많은 것을 알 수 있다. 학생건강정도는 매우 건강하다 61명(20.7%), 건강한 편이다 133명(45.1%), 보통이다 85명(28.8%), 건강하지 못한 편이다 15명(5.0%), 매우 건강하지 못하다가 1명(0.3%)로 각각 나타나, 학생들의 건강정도는 건강한 학생들이 많은 것을 알 수 있다. 둘째, 성별에 따른 스포츠 참여가 스트레스 해소에 미치는 영향에 대한 차이는 대인관계에서 매우 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 자신문제에서도 거의 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 다른 부분에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 학년에 따른 스포츠 참여가 스트레스 해소에 미치는 영향에 대한 차이는 자신에 대한 문제에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 다른 부분에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 가정환경에 따른 스포츠 참여가 스트레스 해소에 미치는 영향에 대한 차이는 가정문제에서 매우 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 다른 부분에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 학교성적에 따른 스포츠 참여가 스트레스 해소에 미치는 영향에 대한 차이는 학교생활과 자신에 대한문제에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 다른 부분에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 여섯째, 스포츠 참여에 따른 스트레스 해소의 차이는 모든 부분에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
The aim of this study is to implement systematical analysis using empirical data measured the trend to sports activity and stress situation of high school students, to research their stress types, stress coping types, and sports participating types, and to provide basic date necessary to the develop...
The aim of this study is to implement systematical analysis using empirical data measured the trend to sports activity and stress situation of high school students, to research their stress types, stress coping types, and sports participating types, and to provide basic date necessary to the development of program which can be a help to resolve stress through participating to sports activity in order to define the influence of sports participation of high school students on stress resolution. In order to achieve this aim, this study set 1st, 2nd, and 3rd grade high school students in Gyeonggi-do on about Mar. ~ Apr. 2009 as the population, and selected total 300 students using stratified cluster random sampling method. After researcher and sub-researcher explained the purpose and meaning of this study, we distributed questionnaires, made them to answer to the questions with self-administering method, immediately collected questionnaires which were completed, implemented t-test & One-way ANOVA as the methods for data analysis in this study, and verified as α=.05 of significance level. The results of this study are as followings: First, it is indicated that in demographical properties of subjects, the students responded their home economical condition is upper class were 3(1.0%), 246(83.4%) responded in medium class, and 46(15.6%) responded in lower class, so most of students are in medium class. It also indicated that for the school records, the students with excellent records were 3(1.0%), 26(8.7%) with good records, 158(52.8%) with medium level of records, 88(29.4%) with bad records, and 20(6.7%) with very bad records, so most students got under medium level of school records. For the health conditions fo students, most of them are heathy because it is indicated that 61(20.7%) responded to be very healthy, 133(45.1%) to be healthy, 85(28.8%) to be in general condition, 15(5.0%) to be in bad condition, and 1(0.3%) to be in very bad condition. Second, the influence of sports participation according to the sex on stress resolution is indicated to have very significant difference in human relationship, to have almost significant difference in self-matter, and to have no difference in others. Third, the influence of sports participation according to the grade on stress resolution is indicated to have significant difference in the matter of oneself and to have no significant difference in others. Fourth, the influence of sports participation according to the home economical condition on stress resolution is indicated to have very significant difference in home matter and to have no significant difference in others. Fifth, the influence of sports participation according to the school records on stress resolution is indicated to have significant difference in school life and the matter of oneself and to have no significant difference in others. Sixth, the influence of sports participation on stress resolution is indicated to have no significant difference in whole parts.
The aim of this study is to implement systematical analysis using empirical data measured the trend to sports activity and stress situation of high school students, to research their stress types, stress coping types, and sports participating types, and to provide basic date necessary to the development of program which can be a help to resolve stress through participating to sports activity in order to define the influence of sports participation of high school students on stress resolution. In order to achieve this aim, this study set 1st, 2nd, and 3rd grade high school students in Gyeonggi-do on about Mar. ~ Apr. 2009 as the population, and selected total 300 students using stratified cluster random sampling method. After researcher and sub-researcher explained the purpose and meaning of this study, we distributed questionnaires, made them to answer to the questions with self-administering method, immediately collected questionnaires which were completed, implemented t-test & One-way ANOVA as the methods for data analysis in this study, and verified as α=.05 of significance level. The results of this study are as followings: First, it is indicated that in demographical properties of subjects, the students responded their home economical condition is upper class were 3(1.0%), 246(83.4%) responded in medium class, and 46(15.6%) responded in lower class, so most of students are in medium class. It also indicated that for the school records, the students with excellent records were 3(1.0%), 26(8.7%) with good records, 158(52.8%) with medium level of records, 88(29.4%) with bad records, and 20(6.7%) with very bad records, so most students got under medium level of school records. For the health conditions fo students, most of them are heathy because it is indicated that 61(20.7%) responded to be very healthy, 133(45.1%) to be healthy, 85(28.8%) to be in general condition, 15(5.0%) to be in bad condition, and 1(0.3%) to be in very bad condition. Second, the influence of sports participation according to the sex on stress resolution is indicated to have very significant difference in human relationship, to have almost significant difference in self-matter, and to have no difference in others. Third, the influence of sports participation according to the grade on stress resolution is indicated to have significant difference in the matter of oneself and to have no significant difference in others. Fourth, the influence of sports participation according to the home economical condition on stress resolution is indicated to have very significant difference in home matter and to have no significant difference in others. Fifth, the influence of sports participation according to the school records on stress resolution is indicated to have significant difference in school life and the matter of oneself and to have no significant difference in others. Sixth, the influence of sports participation on stress resolution is indicated to have no significant difference in whole parts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.