장애유아 학부모의 유아특수교육기관 선택 및 차후진로결정에 관한 연구 (A)study on the choice of special early childhood education institution and post-career decision making among parents with disabled preschoolers원문보기
이 연구는 장애유아 학부모의 유아특수교육기관 선택요인, 욕구요인, 차후결정요인을 분석하는데 목적이 있다. 본 연구는 전국 국·공립 특수학교유치원, 사립 특수학교 유치원, 특수 어린이집, 병설/단설 통합교육 유치원 장애유아 부모들을 대상 집단으로 네가지로 분류하였으며 집단별 장애유아 부모를 대상으로 선정하였고 구체적인 표집방법은 유층집략표집법을 이용하여 설문조사를 실시하였다. 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 장애유아 학부모의 유아교육기관에 대...
이 연구는 장애유아 학부모의 유아특수교육기관 선택요인, 욕구요인, 차후결정요인을 분석하는데 목적이 있다. 본 연구는 전국 국·공립 특수학교유치원, 사립 특수학교 유치원, 특수 어린이집, 병설/단설 통합교육 유치원 장애유아 부모들을 대상 집단으로 네가지로 분류하였으며 집단별 장애유아 부모를 대상으로 선정하였고 구체적인 표집방법은 유층집략표집법을 이용하여 설문조사를 실시하였다. 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 장애유아 학부모의 유아교육기관에 대한 욕구 요인중 법․행정적인 면에서는 조기교육체계의 시설․환경적인 면과 교사 1인당 학생 수에서 많은 불만을 갖고 있으며 교육현장에 증원되어야 할 전문가로는 치료교사로 나타났다. 대부분 사설기관 및 복지기관의 교육에 참여하고 있으며 그 이유로는 학교 교육의 부조화와 공교육 기관의 부족이 원인으로 나타났다. 교육적인 면에서는 충실한 개별화 프로그램과 통합교육의 요구가 높았으며 대부분의 학부모들은 장애유아교육에 대한 정보지식이 부족한 편이고 그에 대한 보충으로 교육 상담에 대한 요구가 높았다. 장애유아 학부모의 유아교육기관 선택 시 가장 중요하게 생각하는 고려요인은 교육내용과 방법, 시설․설비의 안정성, 치료서비스내용, 학급당 아동수와 교사수 순으로 나타났고, 일원변량분석 결과 성별에 따라서는 남자유아가 여자유아보다 모든 요인에서 고려하는 정도가 높거나 대등하게 나타났으며 참여기관에 따라서는 각 집단마다 유의한 차가 없었고, 입학정보경로에 따라서 환경적 요인에서 병원이 장애인 복지관보다 영향을 더 미치는 것으로 나타났다. 기관정보지식에서도 환경적 요인에서 유의한 차가 나타났다. 둘째, 장애유아 학부모의 유아교육기관 선택 시 가장 중요하게 생각하는 고려요인은 교육내용과 방법, 시설․설비의 안정성, 치료서비스내용, 학급당 아동수와 교사수 순으로 나타났고, 일원변량분석 결과 성별에 따라서는 남자유아가 여자유아보다 모든 요인에서 고려하는 정도가 높거나 대등하게 나타났으며 참여기관에 따라서는 각 집단마다 유의한 차가 없었고, 입학정보경로에 따라서 환경적 요인에서 병원이 장애인 복지관보다 영향을 더 미치는 것으로 나타났다. 기관정보지식에서도 환경적 요인에서 유의한 차가 나타났다. 셋째, 장애유아 학부모의 차후진로 결정요인 일원변량분석 결과 성별, 참여기관, 입학정보경로, 기관정보지식 모두 유의한 차이를 보이지 않았다.
이 연구는 장애유아 학부모의 유아특수교육기관 선택요인, 욕구요인, 차후결정요인을 분석하는데 목적이 있다. 본 연구는 전국 국·공립 특수학교유치원, 사립 특수학교 유치원, 특수 어린이집, 병설/단설 통합교육 유치원 장애유아 부모들을 대상 집단으로 네가지로 분류하였으며 집단별 장애유아 부모를 대상으로 선정하였고 구체적인 표집방법은 유층집략표집법을 이용하여 설문조사를 실시하였다. 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 장애유아 학부모의 유아교육기관에 대한 욕구 요인중 법․행정적인 면에서는 조기교육체계의 시설․환경적인 면과 교사 1인당 학생 수에서 많은 불만을 갖고 있으며 교육현장에 증원되어야 할 전문가로는 치료교사로 나타났다. 대부분 사설기관 및 복지기관의 교육에 참여하고 있으며 그 이유로는 학교 교육의 부조화와 공교육 기관의 부족이 원인으로 나타났다. 교육적인 면에서는 충실한 개별화 프로그램과 통합교육의 요구가 높았으며 대부분의 학부모들은 장애유아교육에 대한 정보지식이 부족한 편이고 그에 대한 보충으로 교육 상담에 대한 요구가 높았다. 장애유아 학부모의 유아교육기관 선택 시 가장 중요하게 생각하는 고려요인은 교육내용과 방법, 시설․설비의 안정성, 치료서비스내용, 학급당 아동수와 교사수 순으로 나타났고, 일원변량분석 결과 성별에 따라서는 남자유아가 여자유아보다 모든 요인에서 고려하는 정도가 높거나 대등하게 나타났으며 참여기관에 따라서는 각 집단마다 유의한 차가 없었고, 입학정보경로에 따라서 환경적 요인에서 병원이 장애인 복지관보다 영향을 더 미치는 것으로 나타났다. 기관정보지식에서도 환경적 요인에서 유의한 차가 나타났다. 둘째, 장애유아 학부모의 유아교육기관 선택 시 가장 중요하게 생각하는 고려요인은 교육내용과 방법, 시설․설비의 안정성, 치료서비스내용, 학급당 아동수와 교사수 순으로 나타났고, 일원변량분석 결과 성별에 따라서는 남자유아가 여자유아보다 모든 요인에서 고려하는 정도가 높거나 대등하게 나타났으며 참여기관에 따라서는 각 집단마다 유의한 차가 없었고, 입학정보경로에 따라서 환경적 요인에서 병원이 장애인 복지관보다 영향을 더 미치는 것으로 나타났다. 기관정보지식에서도 환경적 요인에서 유의한 차가 나타났다. 셋째, 장애유아 학부모의 차후진로 결정요인 일원변량분석 결과 성별, 참여기관, 입학정보경로, 기관정보지식 모두 유의한 차이를 보이지 않았다.
The purpose of this study was to examine factors affecting the choice of an special early childhood education institution among parents with disabled preschoolers, their needs and post-career decision making. The subjects in this study were parents whose disabled children attended kindergartens atta...
The purpose of this study was to examine factors affecting the choice of an special early childhood education institution among parents with disabled preschoolers, their needs and post-career decision making. The subjects in this study were parents whose disabled children attended kindergartens attached to public special schools, kindergartens attached to private special schools, special daycare centers and kindergartens providing inclusive education. The parents were selected by stratified cluster sampling, and a survey was conducted. The findings of the study were as follows: First, as for needs for early childhood education institution in terms of law and administration, they complained a lot of the environments of the early education system and class size. They found it necessary for early childhood education institutions to hire more therapists. Most of the parents had their young children receive education at private academies or welfare centers, and unbalanced school education and a shortage of public education institutions were cited as the reason. In terms of education, they called for quality individualized programs and inclusive education. The majority didn't have enough information or knowledge on special early childhood education, and they asked for educational counseling as a way to make themselves well informed. Second, in relation to the choice of an early childhood education institution for the disabled, they gave top priority to the content and method of education, followed by the stability of facilities/equipment, therapeutic service, class size and the number of teachers. As a result of conducting one-way ANOVA, the parents with preschool boys took more or equal considerations on every factor, when they were compared to the parents with preschool girls. The kind of early childhood education institution they chose made no significant differences to that. In regard to the influence of the route of information acquisition on entrance, the environmental factors of hospitals exerted a bigger influence than those of welfare centers for the disabled. In terms of information acquisition on the institutions, environmental factors made a significant difference. Third, when one-way ANOVA was carried out to identify the determinants of their post-career decision making, gender, the kind of institution and information acquisition route about entrance and institution made no significant differences to that.
The purpose of this study was to examine factors affecting the choice of an special early childhood education institution among parents with disabled preschoolers, their needs and post-career decision making. The subjects in this study were parents whose disabled children attended kindergartens attached to public special schools, kindergartens attached to private special schools, special daycare centers and kindergartens providing inclusive education. The parents were selected by stratified cluster sampling, and a survey was conducted. The findings of the study were as follows: First, as for needs for early childhood education institution in terms of law and administration, they complained a lot of the environments of the early education system and class size. They found it necessary for early childhood education institutions to hire more therapists. Most of the parents had their young children receive education at private academies or welfare centers, and unbalanced school education and a shortage of public education institutions were cited as the reason. In terms of education, they called for quality individualized programs and inclusive education. The majority didn't have enough information or knowledge on special early childhood education, and they asked for educational counseling as a way to make themselves well informed. Second, in relation to the choice of an early childhood education institution for the disabled, they gave top priority to the content and method of education, followed by the stability of facilities/equipment, therapeutic service, class size and the number of teachers. As a result of conducting one-way ANOVA, the parents with preschool boys took more or equal considerations on every factor, when they were compared to the parents with preschool girls. The kind of early childhood education institution they chose made no significant differences to that. In regard to the influence of the route of information acquisition on entrance, the environmental factors of hospitals exerted a bigger influence than those of welfare centers for the disabled. In terms of information acquisition on the institutions, environmental factors made a significant difference. Third, when one-way ANOVA was carried out to identify the determinants of their post-career decision making, gender, the kind of institution and information acquisition route about entrance and institution made no significant differences to that.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.