본 연구는 태권도장 서비스스케이프가 고객만족 및 고객충성도에 미치는 영향을 실증적으로 규명하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 2009년 현재 K광역시 태권도장에 다니고 있는 초등학교 수련생 중 1품 이상의 수련생을 모집단으로 설정하여 편의표본추출법(convenient sampling method)을 이용 232명을 표집하였다. 본 연구의 설문지 신뢰도를 하위요인별로 검사한 결과 ...
본 연구는 태권도장 서비스스케이프가 고객만족 및 고객충성도에 미치는 영향을 실증적으로 규명하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 2009년 현재 K광역시 태권도장에 다니고 있는 초등학교 수련생 중 1품 이상의 수련생을 모집단으로 설정하여 편의표본추출법(convenient sampling method)을 이용 232명을 표집하였다. 본 연구의 설문지 신뢰도를 하위요인별로 검사한 결과 Cronbach's α는 .627~.902로 나타나 본 연구에서 사용한 설문지는 내적일관성이 비교적 안정된 것으로 조사되었다. 본 연구에서 사용한 통계기법은 빈도분석(frequency analysis), 상관분석, 단순회귀분석( regression analysis) 등이다. 이상과 같은 연구방법 및 자료분석 결과를 기초로 하여 본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도장 서비스스케이프 하위요인 중 심미성, 접근성, 청결성 요인이 고객만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 태권도장 서비스스케이프 하위요인 중 공조환경, 심미성 요인이 행동적충성에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 또한, 서비스스케이프 하위요인 중 심미성, 청결성 요인이 태도적충성과 인지적 충성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 태권도 수련생의 고객만족은 고객충성도의 하위요인인 행동적충성, 태도적충성, 인지적충성 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 태권도장 서비스스케이프가 고객만족 및 고객충성도에 미치는 영향을 실증적으로 규명하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 2009년 현재 K광역시 태권도장에 다니고 있는 초등학교 수련생 중 1품 이상의 수련생을 모집단으로 설정하여 편의표본추출법(convenient sampling method)을 이용 232명을 표집하였다. 본 연구의 설문지 신뢰도를 하위요인별로 검사한 결과 Cronbach's α는 .627~.902로 나타나 본 연구에서 사용한 설문지는 내적일관성이 비교적 안정된 것으로 조사되었다. 본 연구에서 사용한 통계기법은 빈도분석(frequency analysis), 상관분석, 단순회귀분석( regression analysis) 등이다. 이상과 같은 연구방법 및 자료분석 결과를 기초로 하여 본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도장 서비스스케이프 하위요인 중 심미성, 접근성, 청결성 요인이 고객만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 태권도장 서비스스케이프 하위요인 중 공조환경, 심미성 요인이 행동적충성에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 또한, 서비스스케이프 하위요인 중 심미성, 청결성 요인이 태도적충성과 인지적 충성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 태권도 수련생의 고객만족은 고객충성도의 하위요인인 행동적충성, 태도적충성, 인지적충성 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this research is to identify the effect of servicescape in Taekwondo Gym on customer satisfaction and customer loyalty in an empirical manner. As the subjects for this research, those trainees who hold higher than “IL Pum” (meaning the first grade in Taekwondo class hierarch system) a...
The purpose of this research is to identify the effect of servicescape in Taekwondo Gym on customer satisfaction and customer loyalty in an empirical manner. As the subjects for this research, those trainees who hold higher than “IL Pum” (meaning the first grade in Taekwondo class hierarch system) among the elementary school children attending Taekwondo gyms in J province as of 2009 were established as the population, and then 232 children were sampled using the convenient sampling method. The results from investigation of the reliability of the questionnaire of this research according to sub-factors revealed that the internal consistency of questionnaire that was used in this research was comparatively high with Cronbach’s α ranging from .627 to .902. The statistical techniques that used in this research were frequency analysis, correlation analysis, and regression analysis. Based on research methods and the results of data analyses as above, the results derived from the investigation are as follows: First, the results of analysis showed that aesthetic appreciation, accessibility and neatness among the sub-factors of servicescape of Taekwondo gyms affected customer satisfaction. Second, the results of this analysis revealed that indoor air quality, the factors of aesthetic appreciation among the sub-factors of servicescape of Taekwondo gyms had effects on the behavioral loyalty, and that the aesthetic appreciation, the factors of neatness among the servicescape sub-factors also affected both behavioral and cognitive loyalty. Third, results of the analysis showed that the satisfaction of the customers of Taekwondo gym had influences on all the three factors, such as behavioral, attitudinal, and cognitive loyalty, which are sub-factors of the customer loyalty.
The purpose of this research is to identify the effect of servicescape in Taekwondo Gym on customer satisfaction and customer loyalty in an empirical manner. As the subjects for this research, those trainees who hold higher than “IL Pum” (meaning the first grade in Taekwondo class hierarch system) among the elementary school children attending Taekwondo gyms in J province as of 2009 were established as the population, and then 232 children were sampled using the convenient sampling method. The results from investigation of the reliability of the questionnaire of this research according to sub-factors revealed that the internal consistency of questionnaire that was used in this research was comparatively high with Cronbach’s α ranging from .627 to .902. The statistical techniques that used in this research were frequency analysis, correlation analysis, and regression analysis. Based on research methods and the results of data analyses as above, the results derived from the investigation are as follows: First, the results of analysis showed that aesthetic appreciation, accessibility and neatness among the sub-factors of servicescape of Taekwondo gyms affected customer satisfaction. Second, the results of this analysis revealed that indoor air quality, the factors of aesthetic appreciation among the sub-factors of servicescape of Taekwondo gyms had effects on the behavioral loyalty, and that the aesthetic appreciation, the factors of neatness among the servicescape sub-factors also affected both behavioral and cognitive loyalty. Third, results of the analysis showed that the satisfaction of the customers of Taekwondo gym had influences on all the three factors, such as behavioral, attitudinal, and cognitive loyalty, which are sub-factors of the customer loyalty.
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