[학위논문]멀티미디어 학습 자료 개발을 통한 지구과학 수업 방법 개선 방안 연구(지각 변동을 중심으로) A Study on the Improvement of Earth Science Teaching Method Through Developing Multimedia Instruction Date : Focus on diastrophism원문보기
본 연구의 목적은 고등학교 지구과학 교과의 지각변동 단원에 대한 WBI(Web Based Instruction) 학습 자료를 개발하고 실제 수업 현장에 적용하여 학습자의 지구과학에 대한 흥미도나 태도를 보다 긍정적으로 변화시켜 학습의 효과를 극대화 시키는데 있다. 본 연구는 지구과학 지각변동에 대해 시·공간의 제약을 받지 않는 멀티미디어 학습 자료로 활용할 수 있는 프로그램을 개발하는데 주안점을 두었다. 개발 언어는 주로 HTML을 기반으로 하였으며, 학습 내용의 특성에 따라 다른 도구들을 적절하게 활용하였다. 또한 학습자와의 상호 작용을 증대시키기 위하여 동영상이나 애니메이션 등을 이용하였다. 프로그램의 내용은 '학습 내용', '탐구 활동', '...
본 연구의 목적은 고등학교 지구과학 교과의 지각변동 단원에 대한 WBI(Web Based Instruction) 학습 자료를 개발하고 실제 수업 현장에 적용하여 학습자의 지구과학에 대한 흥미도나 태도를 보다 긍정적으로 변화시켜 학습의 효과를 극대화 시키는데 있다. 본 연구는 지구과학 지각변동에 대해 시·공간의 제약을 받지 않는 멀티미디어 학습 자료로 활용할 수 있는 프로그램을 개발하는데 주안점을 두었다. 개발 언어는 주로 HTML을 기반으로 하였으며, 학습 내용의 특성에 따라 다른 도구들을 적절하게 활용하였다. 또한 학습자와의 상호 작용을 증대시키기 위하여 동영상이나 애니메이션 등을 이용하였다. 프로그램의 내용은 '학습 내용', '탐구 활동', '형성 평가'등 3개 분야로 나누어 학습 내용의 진행 순서에 따라 위계적으로 구성하였다. 화면의 구성은 둘로 나누어 왼쪽 화면은 메뉴 화면, 오른쪽 화면은 메뉴 화면에서 선택한 내용이 제시되도록 구성하였다. 본 연구에서 개발한 WBI 프로그램을 학교 수업 현장에 적용한 결과 학생들의 지구과학에 대한 흥미도나 태도가 긍정적으로 변화된 것으로 나타났다. 따라서 WBI 프로그램을 학교 수업 현장에 지속적으로 투입 할 경우 과학에 관련된 흥미도나 태도면에서 보다 긍정적이고 바람직한 방향으로 변화가 나타날 것으로 보여지며, 또한 학생들에게 많은 도움이 될 수 있을 것으로 사료되어 그 활용 가치가 충분하다고 생각된다.
본 연구의 목적은 고등학교 지구과학 교과의 지각변동 단원에 대한 WBI(Web Based Instruction) 학습 자료를 개발하고 실제 수업 현장에 적용하여 학습자의 지구과학에 대한 흥미도나 태도를 보다 긍정적으로 변화시켜 학습의 효과를 극대화 시키는데 있다. 본 연구는 지구과학 지각변동에 대해 시·공간의 제약을 받지 않는 멀티미디어 학습 자료로 활용할 수 있는 프로그램을 개발하는데 주안점을 두었다. 개발 언어는 주로 HTML을 기반으로 하였으며, 학습 내용의 특성에 따라 다른 도구들을 적절하게 활용하였다. 또한 학습자와의 상호 작용을 증대시키기 위하여 동영상이나 애니메이션 등을 이용하였다. 프로그램의 내용은 '학습 내용', '탐구 활동', '형성 평가'등 3개 분야로 나누어 학습 내용의 진행 순서에 따라 위계적으로 구성하였다. 화면의 구성은 둘로 나누어 왼쪽 화면은 메뉴 화면, 오른쪽 화면은 메뉴 화면에서 선택한 내용이 제시되도록 구성하였다. 본 연구에서 개발한 WBI 프로그램을 학교 수업 현장에 적용한 결과 학생들의 지구과학에 대한 흥미도나 태도가 긍정적으로 변화된 것으로 나타났다. 따라서 WBI 프로그램을 학교 수업 현장에 지속적으로 투입 할 경우 과학에 관련된 흥미도나 태도면에서 보다 긍정적이고 바람직한 방향으로 변화가 나타날 것으로 보여지며, 또한 학생들에게 많은 도움이 될 수 있을 것으로 사료되어 그 활용 가치가 충분하다고 생각된다.
The purpose of this study is to develop WBI materials of diastrophism unit of earth science in highschool course and to maximize learning interest and students' attitude through materials which can be applied class activity. This study is focused on developing multimedia program which is used at any...
The purpose of this study is to develop WBI materials of diastrophism unit of earth science in highschool course and to maximize learning interest and students' attitude through materials which can be applied class activity. This study is focused on developing multimedia program which is used at any time, any place. This program is chiefly made by HTML and can be used properly according to the feature of study contents. Also, animations and other multimedia technologies are added to this program in order to improve interaction between learners and materials. This program contents are divided into three parts like this; 'learning content', 'research activity', 'Formative evaluation'. And these contents are presented sequently as learning goes on. Main scene of this program consists of two small scenes. Namely, menu scene is located in the left frame and submenu item is located in the right frame. This study shows that students; attitude and interest in earth science are changed positively after application f the WBI program. So, if we continue to apply the WBI program in class activity, we will expect positive attitude of students and active change of class interest. I believe that this program will help students study earth science actively.
The purpose of this study is to develop WBI materials of diastrophism unit of earth science in highschool course and to maximize learning interest and students' attitude through materials which can be applied class activity. This study is focused on developing multimedia program which is used at any time, any place. This program is chiefly made by HTML and can be used properly according to the feature of study contents. Also, animations and other multimedia technologies are added to this program in order to improve interaction between learners and materials. This program contents are divided into three parts like this; 'learning content', 'research activity', 'Formative evaluation'. And these contents are presented sequently as learning goes on. Main scene of this program consists of two small scenes. Namely, menu scene is located in the left frame and submenu item is located in the right frame. This study shows that students; attitude and interest in earth science are changed positively after application f the WBI program. So, if we continue to apply the WBI program in class activity, we will expect positive attitude of students and active change of class interest. I believe that this program will help students study earth science actively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.