우리나라는 1995년부터 본격적으로 실시된 지방자치제의 영향으로 각 지방자치 단체들은 지역의 긍정적인 이미지를 대내적으로 홍보할 수 있고, 또한 기존의 지역이미지 및 새로운 지역문화의 창출 유도로 많은 관광객의 유치를 통해 지역경제발전을 도모할 수 있는 축제 중심의 장소마케팅 전략을 채택하고 있다. 본 연구는 청주직지축제를 사례로, 직지가 가지는 장소자산의 의미와 청주의 지역상징에 기초하여, 직지축제의 관광객들을 대상으로 한 설문조사 자료의 분석을 통해 직지축제로 인해 청주의 지역정체성이 잘 재구성되고 있는지 분석하였다. 청주는 조선시대 통치의 수단이 되었던 성리학의 학문적 전통을 계승한 ...
우리나라는 1995년부터 본격적으로 실시된 지방자치제의 영향으로 각 지방자치 단체들은 지역의 긍정적인 이미지를 대내적으로 홍보할 수 있고, 또한 기존의 지역이미지 및 새로운 지역문화의 창출 유도로 많은 관광객의 유치를 통해 지역경제발전을 도모할 수 있는 축제 중심의 장소마케팅 전략을 채택하고 있다. 본 연구는 청주직지축제를 사례로, 직지가 가지는 장소자산의 의미와 청주의 지역상징에 기초하여, 직지축제의 관광객들을 대상으로 한 설문조사 자료의 분석을 통해 직지축제로 인해 청주의 지역정체성이 잘 재구성되고 있는지 분석하였다. 청주는 조선시대 통치의 수단이 되었던 성리학의 학문적 전통을 계승한 사림이 많이 존재했다는 사실을 이러한 배경으로 오랜 세월 '양반의 고장「이라 불리었으며, 이와 함께 인구대비 교육기관이 많아 '교육도지'라는 이미지를 형성하고 있었다. 최근 직지의 가치가 세계에 소개되고, 직지의 탄생지가 청주 흥덕사라는 사실이 알려지면서, 청주시에서는 직지를 지역상징으로 재구성하여 지역활성화를 꾀하고 있으며 그 중심에는 '직지축제'가 있다 올해로 5회째를 맞이하는 직지축제는 청주시를 대표하는 지역축제로 자리 매김 하면서, 오랫동안 이 지역의 정체성의 중심에 있었던 '양반의 고장', '교육의 도시'로서의 청주에서, 직지의 역사·문화적이며, 역동적인 이미지를 강화시킨 축제와 결합하여 '직지의 고장, 청주'라는 지역이미지로의 재구성을 경험하고 있다. 직지축제 방문객은 매회 증가하고 있는 추세를 보이며, 전반적으로 재방문율이 높게 나타났다. 또한 직지축제를 통해 청주의 이미지가 '직지의 고장'이라 연상된다는 비율이 높았다. 청주시 외 거주 방문객들의 경우 직지축제를 통해 직지의 고장이 철주라는 것을 알 수 있었다는 긍정적인 반응이 높게 나타났다. 직지축제의 프로그램 구성에 있어서도 전반적으로 다양하게 구성되어 있다는 긍정적인 평가와 함께 청주시 외 거주 방문객들의 재방문 여부 또한 긍정적이었다. 이처럼 직지축제는 직지의 고장이라는 청주의 지역정체성의 재구성에 있어 큰 역할을 하고 있다. 하지만 대내외적으로 자리매김 하기 위해서는 직지 이미지를 느낄 수 있는 장소성의 확보 직지의 상품화를 통한 다른 지역 주민 유인 방법, 축제 방문의 동기화를 위한 수준 높은 프로그램과 운영서비스 등 개선해야 할 점이 있는 것도 사실이다. 그럼에도 직지가 가지는 문화유산으로서의 고유성과 직지의 고장이라는 장소의 매력성을 바탕으로 하는 직지축제는 청주시 지역주민의 정체성과 자부심을 함양할 수 있는 수단으로서 활용되고 있으며, 축제개최로 인해 파급되는 지역홍보와 지역 활성화의 근거를 지역민들에게 제시하면서 긍정적인 지역여론을 이끌어 내고 있다. 아울러 다른 지역과의 차별성이 미약했던 기존의 청주시의 지역상징 대신 새로운 청주의 지역상징 및 지역정체성으로 거듭나고 있다. 앞으로, '직지의 고장, 청주'라는 새로운 지역전통의 창출을 통해 진정한 지역활성화 기능과 함께 청주시의 세계화를 위한 끊임없는 검토와 발전방안이 모색되어야 할 것이다.
우리나라는 1995년부터 본격적으로 실시된 지방자치제의 영향으로 각 지방자치 단체들은 지역의 긍정적인 이미지를 대내적으로 홍보할 수 있고, 또한 기존의 지역이미지 및 새로운 지역문화의 창출 유도로 많은 관광객의 유치를 통해 지역경제발전을 도모할 수 있는 축제 중심의 장소마케팅 전략을 채택하고 있다. 본 연구는 청주직지축제를 사례로, 직지가 가지는 장소자산의 의미와 청주의 지역상징에 기초하여, 직지축제의 관광객들을 대상으로 한 설문조사 자료의 분석을 통해 직지축제로 인해 청주의 지역정체성이 잘 재구성되고 있는지 분석하였다. 청주는 조선시대 통치의 수단이 되었던 성리학의 학문적 전통을 계승한 사림이 많이 존재했다는 사실을 이러한 배경으로 오랜 세월 '양반의 고장「이라 불리었으며, 이와 함께 인구대비 교육기관이 많아 '교육도지'라는 이미지를 형성하고 있었다. 최근 직지의 가치가 세계에 소개되고, 직지의 탄생지가 청주 흥덕사라는 사실이 알려지면서, 청주시에서는 직지를 지역상징으로 재구성하여 지역활성화를 꾀하고 있으며 그 중심에는 '직지축제'가 있다 올해로 5회째를 맞이하는 직지축제는 청주시를 대표하는 지역축제로 자리 매김 하면서, 오랫동안 이 지역의 정체성의 중심에 있었던 '양반의 고장', '교육의 도시'로서의 청주에서, 직지의 역사·문화적이며, 역동적인 이미지를 강화시킨 축제와 결합하여 '직지의 고장, 청주'라는 지역이미지로의 재구성을 경험하고 있다. 직지축제 방문객은 매회 증가하고 있는 추세를 보이며, 전반적으로 재방문율이 높게 나타났다. 또한 직지축제를 통해 청주의 이미지가 '직지의 고장'이라 연상된다는 비율이 높았다. 청주시 외 거주 방문객들의 경우 직지축제를 통해 직지의 고장이 철주라는 것을 알 수 있었다는 긍정적인 반응이 높게 나타났다. 직지축제의 프로그램 구성에 있어서도 전반적으로 다양하게 구성되어 있다는 긍정적인 평가와 함께 청주시 외 거주 방문객들의 재방문 여부 또한 긍정적이었다. 이처럼 직지축제는 직지의 고장이라는 청주의 지역정체성의 재구성에 있어 큰 역할을 하고 있다. 하지만 대내외적으로 자리매김 하기 위해서는 직지 이미지를 느낄 수 있는 장소성의 확보 직지의 상품화를 통한 다른 지역 주민 유인 방법, 축제 방문의 동기화를 위한 수준 높은 프로그램과 운영서비스 등 개선해야 할 점이 있는 것도 사실이다. 그럼에도 직지가 가지는 문화유산으로서의 고유성과 직지의 고장이라는 장소의 매력성을 바탕으로 하는 직지축제는 청주시 지역주민의 정체성과 자부심을 함양할 수 있는 수단으로서 활용되고 있으며, 축제개최로 인해 파급되는 지역홍보와 지역 활성화의 근거를 지역민들에게 제시하면서 긍정적인 지역여론을 이끌어 내고 있다. 아울러 다른 지역과의 차별성이 미약했던 기존의 청주시의 지역상징 대신 새로운 청주의 지역상징 및 지역정체성으로 거듭나고 있다. 앞으로, '직지의 고장, 청주'라는 새로운 지역전통의 창출을 통해 진정한 지역활성화 기능과 함께 청주시의 세계화를 위한 끊임없는 검토와 발전방안이 모색되어야 할 것이다.
Since 1995, when local autonomy policies were enacted in Korea, many local governments has adopted place marketing strategies focused on local festival. These strategies could develop their regional economies by attracting tourists and provide the general public with information about local comparat...
Since 1995, when local autonomy policies were enacted in Korea, many local governments has adopted place marketing strategies focused on local festival. These strategies could develop their regional economies by attracting tourists and provide the general public with information about local comparative advantages. This study analyzed how the regional identity of Cheongju is going to be reconstructed based on the meaning of the place properties of Jikji by the survey of tourists of Jikji Festival. There has been many Confucian scholars in Cheongju and thus Cheongju has been called as 'the district of yangban'. And it has many educational institutions relative to its population size so that the city is called as 'the city of education'. These two have been the traditional reginal images and symbols of Cheongju. Now, the value of Jikji, the oldest documents of the world printed by metal types, is informed to the world and Heungdeoksa(temple) in Cheongiu is famed as the birthplace of Jikji. By these, Cheongju is reconstructing Jikji as new regional symbol and intends to use Jikji Festival as the means of regional vitalization. Since 2003, there has been five times of Jikji Festival which is settled to be the representative localfestival of Cheongju. Through the successful embeddedment of the festival, Cheongju undergoes reconstructing its regional image from 'the district of yangban' and 'the city of education' to 'the place of Jikji'. The number of tourists increased every year. The majority of visitors are local people and overall the rate of revisiting is high. Many visitors, especially foreign visitors, is coming to know Cheongju as 'the place of Jikji by the festival and are satisfied to the various programs of that. So, they highly consider to visit Cheongju and Jikji Festival again. In this way, Jikji Festival plays important role in reconstructing the regional identity of Cheongju as 'the place of Jikji'. In fact, however, there are some considerations such as fitting placeness where anyone can realize the image of Jikji, leading foreign tourists to visit by merchandisng of Jikji and improving programs and services for more motivation to visit. However, based on the characteristics of cultural heritage and the merit of the birthplace of Jikji, Jikji Festival is used as the means of the cultivation of the identity and pride of local residents. Ans also, the featival is considered as new regional symbol and identity of Cheongju. Now, through the creation of new regional image as 'Cheongju as the place of Jikji', it has to explore ceaseless efforts for the regional vitalization and globalization of Cheongju City.
Since 1995, when local autonomy policies were enacted in Korea, many local governments has adopted place marketing strategies focused on local festival. These strategies could develop their regional economies by attracting tourists and provide the general public with information about local comparative advantages. This study analyzed how the regional identity of Cheongju is going to be reconstructed based on the meaning of the place properties of Jikji by the survey of tourists of Jikji Festival. There has been many Confucian scholars in Cheongju and thus Cheongju has been called as 'the district of yangban'. And it has many educational institutions relative to its population size so that the city is called as 'the city of education'. These two have been the traditional reginal images and symbols of Cheongju. Now, the value of Jikji, the oldest documents of the world printed by metal types, is informed to the world and Heungdeoksa(temple) in Cheongiu is famed as the birthplace of Jikji. By these, Cheongju is reconstructing Jikji as new regional symbol and intends to use Jikji Festival as the means of regional vitalization. Since 2003, there has been five times of Jikji Festival which is settled to be the representative localfestival of Cheongju. Through the successful embeddedment of the festival, Cheongju undergoes reconstructing its regional image from 'the district of yangban' and 'the city of education' to 'the place of Jikji'. The number of tourists increased every year. The majority of visitors are local people and overall the rate of revisiting is high. Many visitors, especially foreign visitors, is coming to know Cheongju as 'the place of Jikji by the festival and are satisfied to the various programs of that. So, they highly consider to visit Cheongju and Jikji Festival again. In this way, Jikji Festival plays important role in reconstructing the regional identity of Cheongju as 'the place of Jikji'. In fact, however, there are some considerations such as fitting placeness where anyone can realize the image of Jikji, leading foreign tourists to visit by merchandisng of Jikji and improving programs and services for more motivation to visit. However, based on the characteristics of cultural heritage and the merit of the birthplace of Jikji, Jikji Festival is used as the means of the cultivation of the identity and pride of local residents. Ans also, the featival is considered as new regional symbol and identity of Cheongju. Now, through the creation of new regional image as 'Cheongju as the place of Jikji', it has to explore ceaseless efforts for the regional vitalization and globalization of Cheongju City.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.