본 연구는 독서교육 방법의 하나인 아침 10분 독서를 통한 독서습관의 변화를 알아보고, 독서능력과의 연관성을 규명하는 것을 그 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 위해 아침 10분 독서를 경험하지 못한 중학교 1학년을 대상으로 하여 실시 전후의 독서습관과 독서능력의 변화를 살펴보고 그 차이를 비교하였다. 연구 도구로는 독서실태 설문지와 독서능력 표준화 검사지를 사용하였고, 각각 사전⋅사후 검사로 나누어 2회씩 실시하였다. 이를 통해 얻어진 독서실태 조사와 독서능력 표준화 검사를 분석하여 정리하면 다음과 같다. 첫째, ...
본 연구는 독서교육 방법의 하나인 아침 10분 독서를 통한 독서습관의 변화를 알아보고, 독서능력과의 연관성을 규명하는 것을 그 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 위해 아침 10분 독서를 경험하지 못한 중학교 1학년을 대상으로 하여 실시 전후의 독서습관과 독서능력의 변화를 살펴보고 그 차이를 비교하였다. 연구 도구로는 독서실태 설문지와 독서능력 표준화 검사지를 사용하였고, 각각 사전⋅사후 검사로 나누어 2회씩 실시하였다. 이를 통해 얻어진 독서실태 조사와 독서능력 표준화 검사를 분석하여 정리하면 다음과 같다. 첫째, 아침 독서 실시 후에 독서의 필요성에 대한 인식이 높아졌다. 즉, 아침 독서 실시 전에는 여가 시간에 책을 읽는다는 응답이 매우 낮았으나 아침 독서 프로그램의 실시 후에는 독서를 한다는 의견이 높아졌다. 둘째, 아침 독서가 독서습관의 형성에 큰 영향을 끼쳤다. 사전 독서실태 조사에서는 독서를 거의 하지 않는다는 응답이 가장 높았으나, 프로그램 실시 후에는 아침 독서 시간에 읽었던 책을 지속적으로 읽는다는 비율이 증가하였다. 또한 독서가 습관화 되어야 한다는 의견이 높아진 것은 아침 독서 후 인식의 변화가 생겼음을 의미한다. 셋째, 아침 독서 실시 후에 책을 읽는 속도가 빨라졌다. 독서가 습관화되면 어휘력의 신장과 더불어 다양한 간접 경험을 통해 축자적 독서가 이루어지게 된다. 즉, 책을 많이 읽은 학생은 책을 읽는 시간이 점점 빨라지게 되고, 결국 더 많은 책을 읽게 되는 것이다. 아침 독서 실시 전과 비교하여 한권의 책을 읽는 시간이 빨라졌다는 결과를 통해 아침 독서가 독서력의 신장에 영향을 끼쳤음을 알 수 있다. 넷째, 아침 독서 실시 후에 전반적인 독서능력이 증대되었다. 본 연구에서 사용한 연구 도구인 독서능력 표준화 검사는 어휘력, 사실적 이해력, 추론적 이해력, 비판적 이해력 등의 네 가지 분야로서 평가되었는데, 아침 독서 실시 전과 비교하여 모든 영역에서 향상된 결과를 나타내고 있다. 이상의 연구 결과를 종합하면 아침 10분 독서가 학생들에게 독서에 대한 긍정적인 인식을 심어 주고 독서습관화에 크게 기여하고 있음을 알 수 있다. 특히 독서습관은 독서 시간 및 독서량과 불가분의 관계를 가지고 있으며, 궁극적으로 독서능력에 큰 영향을 미친다. 그러므로 아침 10분 독서가 독서능력 신장에 큰 역할을 했음을 알 수 있다.
본 연구는 독서교육 방법의 하나인 아침 10분 독서를 통한 독서습관의 변화를 알아보고, 독서능력과의 연관성을 규명하는 것을 그 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 위해 아침 10분 독서를 경험하지 못한 중학교 1학년을 대상으로 하여 실시 전후의 독서습관과 독서능력의 변화를 살펴보고 그 차이를 비교하였다. 연구 도구로는 독서실태 설문지와 독서능력 표준화 검사지를 사용하였고, 각각 사전⋅사후 검사로 나누어 2회씩 실시하였다. 이를 통해 얻어진 독서실태 조사와 독서능력 표준화 검사를 분석하여 정리하면 다음과 같다. 첫째, 아침 독서 실시 후에 독서의 필요성에 대한 인식이 높아졌다. 즉, 아침 독서 실시 전에는 여가 시간에 책을 읽는다는 응답이 매우 낮았으나 아침 독서 프로그램의 실시 후에는 독서를 한다는 의견이 높아졌다. 둘째, 아침 독서가 독서습관의 형성에 큰 영향을 끼쳤다. 사전 독서실태 조사에서는 독서를 거의 하지 않는다는 응답이 가장 높았으나, 프로그램 실시 후에는 아침 독서 시간에 읽었던 책을 지속적으로 읽는다는 비율이 증가하였다. 또한 독서가 습관화 되어야 한다는 의견이 높아진 것은 아침 독서 후 인식의 변화가 생겼음을 의미한다. 셋째, 아침 독서 실시 후에 책을 읽는 속도가 빨라졌다. 독서가 습관화되면 어휘력의 신장과 더불어 다양한 간접 경험을 통해 축자적 독서가 이루어지게 된다. 즉, 책을 많이 읽은 학생은 책을 읽는 시간이 점점 빨라지게 되고, 결국 더 많은 책을 읽게 되는 것이다. 아침 독서 실시 전과 비교하여 한권의 책을 읽는 시간이 빨라졌다는 결과를 통해 아침 독서가 독서력의 신장에 영향을 끼쳤음을 알 수 있다. 넷째, 아침 독서 실시 후에 전반적인 독서능력이 증대되었다. 본 연구에서 사용한 연구 도구인 독서능력 표준화 검사는 어휘력, 사실적 이해력, 추론적 이해력, 비판적 이해력 등의 네 가지 분야로서 평가되었는데, 아침 독서 실시 전과 비교하여 모든 영역에서 향상된 결과를 나타내고 있다. 이상의 연구 결과를 종합하면 아침 10분 독서가 학생들에게 독서에 대한 긍정적인 인식을 심어 주고 독서습관화에 크게 기여하고 있음을 알 수 있다. 특히 독서습관은 독서 시간 및 독서량과 불가분의 관계를 가지고 있으며, 궁극적으로 독서능력에 큰 영향을 미친다. 그러므로 아침 10분 독서가 독서능력 신장에 큰 역할을 했음을 알 수 있다.
The aim of this study is to find out how 10 minute reading in the morning makes influence on the student's reading habit, and ultimately what kind of relations it has with reading ability. For this purpose of the study, an observation for 1st grade of a middle school students who do not have experie...
The aim of this study is to find out how 10 minute reading in the morning makes influence on the student's reading habit, and ultimately what kind of relations it has with reading ability. For this purpose of the study, an observation for 1st grade of a middle school students who do not have experience of 10 minute reading in the morning was conducted to verify the change of reading habit and ability, and to compare the difference between before and after execution. As the study tool, a questionnaire for reading practice and standard test for reading ability were used, and the test was conducted two times each for the execution before and after. Through the analysis on this result, followings were obtained; First, after execution of morning-reading, the perception of the importance of reading has been increased. In other words, before the morning-reading program the rate of response for reading books in free time was very low, but after the program, the rate of response for reading books in free time was increased. Second, morning-reading has made a great influence on reading habit. The investigation conducted before executing the program showed that the number of responses that they rarely read books was the highest, but after the program, the rate of response that they continuously read the book even after the morning-reading has been increased. Third, after the morning-reading program, the reading speed has been increased. The more the students read books, the faster they read books; and consequently the reading ability can be improved. Fourth, after the morning-reading program, the overall reading ability has been improved. As a study tool used in this research, the standard test of reading ability evaluated four spheres, and all the domains showed improved results compared to those before the morning-reading program. As a conclusion out of this study result, 10 minutes reading in the morning by student creates positive attitude on reading and largely contributes to reading habituation. Especially the reading habit is inseparably related to reading time and volume, and ultimately makes a great influence on reading ability. Therefore, it is notable that 10 minutes reading in the morning play an important role for the improvement of reading ability.
The aim of this study is to find out how 10 minute reading in the morning makes influence on the student's reading habit, and ultimately what kind of relations it has with reading ability. For this purpose of the study, an observation for 1st grade of a middle school students who do not have experience of 10 minute reading in the morning was conducted to verify the change of reading habit and ability, and to compare the difference between before and after execution. As the study tool, a questionnaire for reading practice and standard test for reading ability were used, and the test was conducted two times each for the execution before and after. Through the analysis on this result, followings were obtained; First, after execution of morning-reading, the perception of the importance of reading has been increased. In other words, before the morning-reading program the rate of response for reading books in free time was very low, but after the program, the rate of response for reading books in free time was increased. Second, morning-reading has made a great influence on reading habit. The investigation conducted before executing the program showed that the number of responses that they rarely read books was the highest, but after the program, the rate of response that they continuously read the book even after the morning-reading has been increased. Third, after the morning-reading program, the reading speed has been increased. The more the students read books, the faster they read books; and consequently the reading ability can be improved. Fourth, after the morning-reading program, the overall reading ability has been improved. As a study tool used in this research, the standard test of reading ability evaluated four spheres, and all the domains showed improved results compared to those before the morning-reading program. As a conclusion out of this study result, 10 minutes reading in the morning by student creates positive attitude on reading and largely contributes to reading habituation. Especially the reading habit is inseparably related to reading time and volume, and ultimately makes a great influence on reading ability. Therefore, it is notable that 10 minutes reading in the morning play an important role for the improvement of reading ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.