현대 사회에서는 여성이 사회참여가 증가하면서 외모와 건강을 중요하게 생각하는 경향이 날로 증가하고 있다. 그 중에서 조금 비싸더라도 몸에 좋은 자연 친화적인 제품을 선택하는 소비자들의 성향이 화장품시장에서도 그대로 이어지고 있다. 한방화장품은 이미 세계적인 트렌드가 된 ‘웰빙’, ‘자연주의’를 지향하며 자연 성분을 선호하는 소비자 요구를 만족시키는 동시에 동양적인 정서인 오리엔탈리즘이라는 소비 문화적 표현도 적극 이끌고 있다. 아울러 조선시대 의서인 동의보감, 의방유취, 본초강목 등에서 소개된 처방을 기초로 개발된 한방성분은 소비자들에게 한방화장품이 화장품 그 이상의 의학적 기능을 할 것이라는 긍정적인 이미지를 심어주며 시장형성을 하고 있다. 이에 본 연구는 연령에 따른 여성을 대상으로 사용실태와 구매형태를 분석하여, 한방화장품의 소비층이 확대 될 수 있는 마케팅적 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있고, 향후 한방화장품산업의 효율적인 육성·발전방안를 모색하는데 도움이 되고자 조사하였다. 연구대상은 서울에 거주하는 여성 20대에서 50대 이상 752명을 임의로 표집 하였으며, 연구방법은 설문지를 이용하였다. ...
현대 사회에서는 여성이 사회참여가 증가하면서 외모와 건강을 중요하게 생각하는 경향이 날로 증가하고 있다. 그 중에서 조금 비싸더라도 몸에 좋은 자연 친화적인 제품을 선택하는 소비자들의 성향이 화장품시장에서도 그대로 이어지고 있다. 한방화장품은 이미 세계적인 트렌드가 된 ‘웰빙’, ‘자연주의’를 지향하며 자연 성분을 선호하는 소비자 요구를 만족시키는 동시에 동양적인 정서인 오리엔탈리즘이라는 소비 문화적 표현도 적극 이끌고 있다. 아울러 조선시대 의서인 동의보감, 의방유취, 본초강목 등에서 소개된 처방을 기초로 개발된 한방성분은 소비자들에게 한방화장품이 화장품 그 이상의 의학적 기능을 할 것이라는 긍정적인 이미지를 심어주며 시장형성을 하고 있다. 이에 본 연구는 연령에 따른 여성을 대상으로 사용실태와 구매형태를 분석하여, 한방화장품의 소비층이 확대 될 수 있는 마케팅적 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있고, 향후 한방화장품산업의 효율적인 육성·발전방안를 모색하는데 도움이 되고자 조사하였다. 연구대상은 서울에 거주하는 여성 20대에서 50대 이상 752명을 임의로 표집 하였으며, 연구방법은 설문지를 이용하였다. 자료 분석은 빈도분석, 카이스케어(Χ²)검증, 일원변량분석을 실시하였으며 본 연구의 실증분석은 모두 유의수준 5%에서 검증하였으며, 통계처리는 SPSSWIN 12.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구 결과를 종합해 볼 때, 연령이 높을수록 한방화장품을 주로사용하면서 효능도 높게 나타나는 것으로 보아 연령이 낮은 소비자들에게 적당한 품질가격과 유통망을 세워 한방화장품이 대중화 될 수 있도록 다각적 마케팅 전략 수립이 요구된다. 또한 한방 성분 원료 개발 및 효과를 객관적으로 입증할 수 있는 다양한 연구 데이터 확보가 필요하다. 향후 세계시장에서 한방화장품이 확고한 자리매김을 하고 명품 화장품 브랜드가 육성되기를 바라며 한방화장품 시장의 확대 및 육성을 위한 기초 자료로 본 연구가 사용될 수 있기를 바란다. 따라서 한방화장품을 국내 화장품 산업의 중심으로 자리 매김 할 수 있도록 도와주는 자료로써 시사하는 바가 매우 크다고 할 수 있다.
현대 사회에서는 여성이 사회참여가 증가하면서 외모와 건강을 중요하게 생각하는 경향이 날로 증가하고 있다. 그 중에서 조금 비싸더라도 몸에 좋은 자연 친화적인 제품을 선택하는 소비자들의 성향이 화장품시장에서도 그대로 이어지고 있다. 한방화장품은 이미 세계적인 트렌드가 된 ‘웰빙’, ‘자연주의’를 지향하며 자연 성분을 선호하는 소비자 요구를 만족시키는 동시에 동양적인 정서인 오리엔탈리즘이라는 소비 문화적 표현도 적극 이끌고 있다. 아울러 조선시대 의서인 동의보감, 의방유취, 본초강목 등에서 소개된 처방을 기초로 개발된 한방성분은 소비자들에게 한방화장품이 화장품 그 이상의 의학적 기능을 할 것이라는 긍정적인 이미지를 심어주며 시장형성을 하고 있다. 이에 본 연구는 연령에 따른 여성을 대상으로 사용실태와 구매형태를 분석하여, 한방화장품의 소비층이 확대 될 수 있는 마케팅적 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있고, 향후 한방화장품산업의 효율적인 육성·발전방안를 모색하는데 도움이 되고자 조사하였다. 연구대상은 서울에 거주하는 여성 20대에서 50대 이상 752명을 임의로 표집 하였으며, 연구방법은 설문지를 이용하였다. 자료 분석은 빈도분석, 카이스케어(Χ²)검증, 일원변량분석을 실시하였으며 본 연구의 실증분석은 모두 유의수준 5%에서 검증하였으며, 통계처리는 SPSSWIN 12.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구 결과를 종합해 볼 때, 연령이 높을수록 한방화장품을 주로사용하면서 효능도 높게 나타나는 것으로 보아 연령이 낮은 소비자들에게 적당한 품질가격과 유통망을 세워 한방화장품이 대중화 될 수 있도록 다각적 마케팅 전략 수립이 요구된다. 또한 한방 성분 원료 개발 및 효과를 객관적으로 입증할 수 있는 다양한 연구 데이터 확보가 필요하다. 향후 세계시장에서 한방화장품이 확고한 자리매김을 하고 명품 화장품 브랜드가 육성되기를 바라며 한방화장품 시장의 확대 및 육성을 위한 기초 자료로 본 연구가 사용될 수 있기를 바란다. 따라서 한방화장품을 국내 화장품 산업의 중심으로 자리 매김 할 수 있도록 도와주는 자료로써 시사하는 바가 매우 크다고 할 수 있다.
In the modern society more women participate in social activities and accordingly, appearance and health increasingly tend to be highly emphasized. Under this circumstance, consumers’ tendency of choosing expensive, but healthful and nature-friendly products is continued to the cosmetics market. Her...
In the modern society more women participate in social activities and accordingly, appearance and health increasingly tend to be highly emphasized. Under this circumstance, consumers’ tendency of choosing expensive, but healthful and nature-friendly products is continued to the cosmetics market. Herb medicinal cosmetics pursue ‘wellbeing’ or ‘naturalism’ that has been a worldwide trend already, meet with consumers’ desire for preferring natural substances, and also actively lead the expression of consumption culture, namely, ‘Orientalism’. Herb medicinal substances, which are developed on the basis of the prescriptions described in the medical books, such as Dongeuibogam, Euibangyuchi, and Bonchogangmok, are making a market, planting the positive image in consumers that herb medicinal cosmetics will play medicinal functions beyond cosmetics only. This paper purports to analyze the status of women’s using and purchasing cosmetics by age and further, to provide the basic data for marketing to expand the consumers of herb medicinal cosmetics. And further, it intends to find out the way of efficiently developing and cultivating the herb medicinal cosmetics industry. This study randomly sampled 752 women in the 20s∼ over 50s living in Seoul,anddistributedaquestionnairetothem.Frequencyanalysis,Chisquare(Χ²)test,andone-wayANOVAwereconducted. The positive analysis of this study was verified at significance level of 5% and SPSS WIN 12.0 was used for statistical processing. Generalizing the above research results, the older consumers are, the more frequently they use herb medicinal cosmetics and the more effects they have. It is necessary to set up reasonable quality and price suitable for young consumers, to develop distribution channels, and further, to formulate various marketing strategies for the popularization of herb medicinal cosmetics. In addition, it is also necessary to have various research data that can develop raw herb medicinal substances and to objectively prove their effects. This study hopes that herb medicinal cosmetics will be steadily positioned in the world market, that prestigious cosmetics brands will be developed, and that this paper will be used as the basic material for the expansion and development of the herb medicinal cosmetics market. Therefore, this paper is very suggestive as the material of helping herb medicinal cosmetics positioned as the central axis of the domestic cosmetics industry.
In the modern society more women participate in social activities and accordingly, appearance and health increasingly tend to be highly emphasized. Under this circumstance, consumers’ tendency of choosing expensive, but healthful and nature-friendly products is continued to the cosmetics market. Herb medicinal cosmetics pursue ‘wellbeing’ or ‘naturalism’ that has been a worldwide trend already, meet with consumers’ desire for preferring natural substances, and also actively lead the expression of consumption culture, namely, ‘Orientalism’. Herb medicinal substances, which are developed on the basis of the prescriptions described in the medical books, such as Dongeuibogam, Euibangyuchi, and Bonchogangmok, are making a market, planting the positive image in consumers that herb medicinal cosmetics will play medicinal functions beyond cosmetics only. This paper purports to analyze the status of women’s using and purchasing cosmetics by age and further, to provide the basic data for marketing to expand the consumers of herb medicinal cosmetics. And further, it intends to find out the way of efficiently developing and cultivating the herb medicinal cosmetics industry. This study randomly sampled 752 women in the 20s∼ over 50s living in Seoul,anddistributedaquestionnairetothem.Frequencyanalysis,Chisquare(Χ²)test,andone-wayANOVAwereconducted. The positive analysis of this study was verified at significance level of 5% and SPSS WIN 12.0 was used for statistical processing. Generalizing the above research results, the older consumers are, the more frequently they use herb medicinal cosmetics and the more effects they have. It is necessary to set up reasonable quality and price suitable for young consumers, to develop distribution channels, and further, to formulate various marketing strategies for the popularization of herb medicinal cosmetics. In addition, it is also necessary to have various research data that can develop raw herb medicinal substances and to objectively prove their effects. This study hopes that herb medicinal cosmetics will be steadily positioned in the world market, that prestigious cosmetics brands will be developed, and that this paper will be used as the basic material for the expansion and development of the herb medicinal cosmetics market. Therefore, this paper is very suggestive as the material of helping herb medicinal cosmetics positioned as the central axis of the domestic cosmetics industry.
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