[학위논문]영화배우의 인상학적 이미지 분석에 따른 캐릭터 이미지와 스타일 연구 : 영화배우 4인(송강호, 설경구, 전도연, 문소리)을 중심으로 A Study on Character Image and Style Based on Analysis of Physiognomical Image of Movie Actors원문보기
본 연구에서는 영화배우의 설정된 캐릭터 이전의 ‘자연인으로서의 인상학적 이미지’를 살펴보고 각 배우의 성격 설정과 전달 및 스토리를 전개하는 역할을 담당하는 영화 속에서의 ‘캐릭터 이미지’ 및 캐릭터 이미지를 시각화하기 위한 ‘스타일 요소’의 특징과 역할을 분석한 이후 상호 관련성을 분석 하고자 한다. 연구의 방법으로는 배우 및 영화 선정을 위해 영화전문 주간지 기자를 대상으로 한 설문조사법을 실시하였고 배우 ‘자연인으로서의 인상학적 이미지’ 분석을 위해 음성 시뮬레이션 전문가를 통한 음성인상 실증분석과 안면인상 전문가 면접법을 실시하였다. 그 외에 관련문헌조사, DVD ...
본 연구에서는 영화배우의 설정된 캐릭터 이전의 ‘자연인으로서의 인상학적 이미지’를 살펴보고 각 배우의 성격 설정과 전달 및 스토리를 전개하는 역할을 담당하는 영화 속에서의 ‘캐릭터 이미지’ 및 캐릭터 이미지를 시각화하기 위한 ‘스타일 요소’의 특징과 역할을 분석한 이후 상호 관련성을 분석 하고자 한다. 연구의 방법으로는 배우 및 영화 선정을 위해 영화전문 주간지 기자를 대상으로 한 설문조사법을 실시하였고 배우 ‘자연인으로서의 인상학적 이미지’ 분석을 위해 음성 시뮬레이션 전문가를 통한 음성인상 실증분석과 안면인상 전문가 면접법을 실시하였다. 그 외에 관련문헌조사, DVD 영상 분석, 시나리오 분석 등을 실시하였으며 연구대상으로 선정된 영화배우는 남ㆍ여 배우, 각각 2명씩의 송강호, 설경구, 전도연, 문소리를 선정하였으며 각 배우별 3개의 작품씩, 총 12개의 작품을 최종 선정하였다. 각 연구문제별 결과는 다음과 같다. 첫째, 영화배우 4인의 ‘자연인으로서의 인상학적 이미지’를 분석하였다. 송강호는 감정이 풍부하고 추진력이 뛰어나며 행동력이 강한 안면 인상의 특징을 볼 수 있었고 다소 부정확한 발음을 구사하고 있는 음성을 보유하고 있는 것을 알 수 있었다. 설경구는 자의식이 강하고 감정적인 성향과 지구력이 뛰어난 안면 인상의 특징을 볼 수 있었으며 내면으로 안정된 음성을 구사하고 있는 것을 알 수 있었다. 전도연은 인식능력이 뛰어나고 통찰력과 감정이 풍부하며 애교스러운 안면 인상의 특징을 볼 수 있었으며 발음기관을 잘 사용하여 애교스럽고 친밀함을 부각시켜주는 음성을 보유하고 있는 것을 알 수 있었다. 마지막으로 문소리는 감정이 풍부하고 상대방에게 편안한 느낌을 줄 수 있으며, 주관이 뚜렷하고 추진력이 뛰어난 안면 인상의 특징을 볼 수 있었고 매우 이지적이고 지적인 음성을 보유하고 있는 것을 알 수 있었다. 둘째, 영화배우 4인이 출연한 다수의 영화 작품 중에서 각각 3개씩의 작품을 대상으로 선정하여 ‘캐릭터 이미지’와 캐릭터를 표현하고 가시화시키는 ‘스타일 요소’를 분석한 후, 남․ 여 배우별로 비교하였다. 남자배우의 경우, 영화 속 성격 구축과 전달 및 성격을 설정하기 위한 스타일 요소로 메이크업 디자인 요소(스킨톤의 명암 조절), 헤어스타일 디자인 요소(길이, 웨이브의 유/무, 앞머리의 유/무, 컬러), 의상 디자인 요소(소재, 색상, 실루엣, 패턴)와 체중의 증감에 따른 체형 변화가 두드러진 특징으로 나타났으며 여자배우의 경우는 메이크업 디자인 요소(질감, 색상, 형태), 헤어스타일 디자인 요소(길이, 웨이브의 유/무, 앞머리의 유/무, 컬러), 의상 디자인 요소(소재, 색상, 실루엣, 패턴)를 볼 수 있었다. 셋째, 영화배우 4인의 캐릭터를 유형별로 분류하고 캐릭터 이미지를 유형화하고 있는 각각의 스타일 요소가 영화 속에서 지닌 상징적 기능 및 역할을 알아보았다. 영화 속 성격 특징을 내향적ㆍ외향적, 정적ㆍ동적, 순진한ㆍ영악한, 포용적ㆍ배타적 등의 캐릭터 이미지로 유형화하고 영화배우 4인의 성격유형별 스타일 요소의 특징을 살펴본 후, ‘캐릭터의 성격 전달 및 묘사’, ‘캐릭터의 직업 및 경제적 수준 상징’, ‘사건의 발생으로 변화하는 심리의 묘사’, ‘과거 경험에 의한 상처 묘사’ 등 스타일 요소가 지니고 있는 상징적 기능 및 다양한 역할을 살펴볼 수 있었다. 넷째, ‘자연인으로서의 인상학적 이미지’와 ‘캐릭터 이미지’와의 관련성을 살펴보았다. 송강호의 경우, 감정이 풍부하고 추진력이 뛰어나며 행동력이 강한 안면 인상의 특징을 볼 수 있었으며 다소 부정확한 발음을 구사하고 있는 음성을 보유하고 있기 때문에 코믹한 연기나 엉뚱하고 털털한 캐릭터를 표현하기에 좋은 장점을 가지고 있어 영화 <괴물>과 <좋은놈 나쁜놈 이상한놈>에서와 같이 엉뚱하고 유머러스한 캐릭터가 배우의 자연인으로서 이미지를 반영한 효과적인 캐스팅이었음을 알 수 있고 적절한 스타일 요소의 연출로 캐릭터를 더욱 부각시킬 수 있었다. 설경구의 경우, 지구력이 뛰어나고 자의식이 강하며 감정적인 성향과 섬세한 안면 인상의 특징을 볼 수 있었고 내면으로 안정된 음성을 구사하고 있었다. 예를 들어 영화 <역도산>과 <그놈 목소리>에서는 25kg이 넘는 체중을 ‘늘렸다, 줄였다’를 반복하여 캐릭터에 사실성을 부여하고 근접하기 위한 배우의 의지와 끈기를 보여줌으로써 캐릭터를 표현하기 위한 배우 ‘자연인으로서의 장점’을 살리기도 하였다. 전도연의 경우, 논리력과 이성적인 사고가 가능한 인상학적 이미지와 더불어 감정이 풍부하고 친근감 있는 안면의 인상 특징을 볼 수 있었으며 발음기관을 잘 사용하여 애교스럽고 친밀함을 부각시켜주는 음성을 보유하고 있었다. 즉, 영화 <너는 내운명>이 자연인으로서의 이미지가 가장 잘 반영된 캐릭터이며 그 다음으로는 <피도 눈물도 없이>의 캐릭터임을 알 수 있었다. 마지막으로 문소리의 경우, 감정이 풍부하고 상대방에게 편안한 느낌을 줄 수 있는 안면 인상의 특징을 볼 수 있었고 매우 이지적이고 지적인 음성
본 연구에서는 영화배우의 설정된 캐릭터 이전의 ‘자연인으로서의 인상학적 이미지’를 살펴보고 각 배우의 성격 설정과 전달 및 스토리를 전개하는 역할을 담당하는 영화 속에서의 ‘캐릭터 이미지’ 및 캐릭터 이미지를 시각화하기 위한 ‘스타일 요소’의 특징과 역할을 분석한 이후 상호 관련성을 분석 하고자 한다. 연구의 방법으로는 배우 및 영화 선정을 위해 영화전문 주간지 기자를 대상으로 한 설문조사법을 실시하였고 배우 ‘자연인으로서의 인상학적 이미지’ 분석을 위해 음성 시뮬레이션 전문가를 통한 음성인상 실증분석과 안면인상 전문가 면접법을 실시하였다. 그 외에 관련문헌조사, DVD 영상 분석, 시나리오 분석 등을 실시하였으며 연구대상으로 선정된 영화배우는 남ㆍ여 배우, 각각 2명씩의 송강호, 설경구, 전도연, 문소리를 선정하였으며 각 배우별 3개의 작품씩, 총 12개의 작품을 최종 선정하였다. 각 연구문제별 결과는 다음과 같다. 첫째, 영화배우 4인의 ‘자연인으로서의 인상학적 이미지’를 분석하였다. 송강호는 감정이 풍부하고 추진력이 뛰어나며 행동력이 강한 안면 인상의 특징을 볼 수 있었고 다소 부정확한 발음을 구사하고 있는 음성을 보유하고 있는 것을 알 수 있었다. 설경구는 자의식이 강하고 감정적인 성향과 지구력이 뛰어난 안면 인상의 특징을 볼 수 있었으며 내면으로 안정된 음성을 구사하고 있는 것을 알 수 있었다. 전도연은 인식능력이 뛰어나고 통찰력과 감정이 풍부하며 애교스러운 안면 인상의 특징을 볼 수 있었으며 발음기관을 잘 사용하여 애교스럽고 친밀함을 부각시켜주는 음성을 보유하고 있는 것을 알 수 있었다. 마지막으로 문소리는 감정이 풍부하고 상대방에게 편안한 느낌을 줄 수 있으며, 주관이 뚜렷하고 추진력이 뛰어난 안면 인상의 특징을 볼 수 있었고 매우 이지적이고 지적인 음성을 보유하고 있는 것을 알 수 있었다. 둘째, 영화배우 4인이 출연한 다수의 영화 작품 중에서 각각 3개씩의 작품을 대상으로 선정하여 ‘캐릭터 이미지’와 캐릭터를 표현하고 가시화시키는 ‘스타일 요소’를 분석한 후, 남․ 여 배우별로 비교하였다. 남자배우의 경우, 영화 속 성격 구축과 전달 및 성격을 설정하기 위한 스타일 요소로 메이크업 디자인 요소(스킨톤의 명암 조절), 헤어스타일 디자인 요소(길이, 웨이브의 유/무, 앞머리의 유/무, 컬러), 의상 디자인 요소(소재, 색상, 실루엣, 패턴)와 체중의 증감에 따른 체형 변화가 두드러진 특징으로 나타났으며 여자배우의 경우는 메이크업 디자인 요소(질감, 색상, 형태), 헤어스타일 디자인 요소(길이, 웨이브의 유/무, 앞머리의 유/무, 컬러), 의상 디자인 요소(소재, 색상, 실루엣, 패턴)를 볼 수 있었다. 셋째, 영화배우 4인의 캐릭터를 유형별로 분류하고 캐릭터 이미지를 유형화하고 있는 각각의 스타일 요소가 영화 속에서 지닌 상징적 기능 및 역할을 알아보았다. 영화 속 성격 특징을 내향적ㆍ외향적, 정적ㆍ동적, 순진한ㆍ영악한, 포용적ㆍ배타적 등의 캐릭터 이미지로 유형화하고 영화배우 4인의 성격유형별 스타일 요소의 특징을 살펴본 후, ‘캐릭터의 성격 전달 및 묘사’, ‘캐릭터의 직업 및 경제적 수준 상징’, ‘사건의 발생으로 변화하는 심리의 묘사’, ‘과거 경험에 의한 상처 묘사’ 등 스타일 요소가 지니고 있는 상징적 기능 및 다양한 역할을 살펴볼 수 있었다. 넷째, ‘자연인으로서의 인상학적 이미지’와 ‘캐릭터 이미지’와의 관련성을 살펴보았다. 송강호의 경우, 감정이 풍부하고 추진력이 뛰어나며 행동력이 강한 안면 인상의 특징을 볼 수 있었으며 다소 부정확한 발음을 구사하고 있는 음성을 보유하고 있기 때문에 코믹한 연기나 엉뚱하고 털털한 캐릭터를 표현하기에 좋은 장점을 가지고 있어 영화 <괴물>과 <좋은놈 나쁜놈 이상한놈>에서와 같이 엉뚱하고 유머러스한 캐릭터가 배우의 자연인으로서 이미지를 반영한 효과적인 캐스팅이었음을 알 수 있고 적절한 스타일 요소의 연출로 캐릭터를 더욱 부각시킬 수 있었다. 설경구의 경우, 지구력이 뛰어나고 자의식이 강하며 감정적인 성향과 섬세한 안면 인상의 특징을 볼 수 있었고 내면으로 안정된 음성을 구사하고 있었다. 예를 들어 영화 <역도산>과 <그놈 목소리>에서는 25kg이 넘는 체중을 ‘늘렸다, 줄였다’를 반복하여 캐릭터에 사실성을 부여하고 근접하기 위한 배우의 의지와 끈기를 보여줌으로써 캐릭터를 표현하기 위한 배우 ‘자연인으로서의 장점’을 살리기도 하였다. 전도연의 경우, 논리력과 이성적인 사고가 가능한 인상학적 이미지와 더불어 감정이 풍부하고 친근감 있는 안면의 인상 특징을 볼 수 있었으며 발음기관을 잘 사용하여 애교스럽고 친밀함을 부각시켜주는 음성을 보유하고 있었다. 즉, 영화 <너는 내운명>이 자연인으로서의 이미지가 가장 잘 반영된 캐릭터이며 그 다음으로는 <피도 눈물도 없이>의 캐릭터임을 알 수 있었다. 마지막으로 문소리의 경우, 감정이 풍부하고 상대방에게 편안한 느낌을 줄 수 있는 안면 인상의 특징을 볼 수 있었고 매우 이지적이고 지적인 음성
This study examines ‘physiognomical images as natural persons’ of movie actors, not as created characters, analyzes character images of each actor that plays a role in delivering the personalities and stories, and then analyzes the correlations. As for study methods, a survey was conducted among mag...
This study examines ‘physiognomical images as natural persons’ of movie actors, not as created characters, analyzes character images of each actor that plays a role in delivering the personalities and stories, and then analyzes the correlations. As for study methods, a survey was conducted among magazine journalists specialized in movies for actor and movie selection. In addition, conducted were a facial feature expert's interview with subjects and an empirical analysis of voices and physiognomy for analysis of ‘physiognomical images of actors as natural persons’. The study also includes investigation on related documentations, analysis of DVD images, and analysis of scenarios. The subject includes two actors and two actresses respectively including Song Gangho, Seol Gyeonggu, Jeon Doyeon, and Mun Sori. Three works for each actor or actress, and 12 works in total, were selected. First, a physiognomical analysis of the facial bony frame and voice simulation analysis were performed to analyze ‘physiognomical images of actors as natural persons’. It turned out that Song Gangho was emotional and had a strong personality in terms of facial features, and that he tended to pronounce words somewhat incorrectly. Seol Gyeonggu has a strong sense of identity, a high level of endurance, and is highly emotional in terms of facial features. Besides, he owned stable voices inside. Jeon Doyeon has excellent abilities of recognition, insight, emotions, and charm in terms of facial features. She owns a voice that makes others attracted and feel friendly. Lastly, Mun Sory is highly emotional and gives comfort to the other person. She has a very clear view and driving force in terms of facial features. In addition, she owns a very intelligent intellectual voice. Second, examined were the common factors and differences of style elements for male and female characters in movies. As for actors, the outstanding features in terms of style elements to create, deliver and set up the characters in movies include make-up design elements(adjustment of black and white of the skin tone), hair style design elements(length, whether there is a wave, whether she/he has the forehead hair, and color), clothing design elements(material, color, silhouette, and pattern), and changes in the body chape according to the increase or decrease of the weight. As for actress, the features include make-up design elements(texture, color, shape), hair style elements(length, whether there is a wave, whether she/he has the forehead hair, and color), clothing design elements(material, color, silhouette, and pattern). Third, the analysis of style elements that express and visualize the character images and characters in the movies where the four subjects are starring was followed by typological classification of character images: introvert, outgoing, static, dynamic, naive, clever, tolerant, and exclusive. For example, the style elements of each personality type of actors among the four subjects are as follows: A dynamic and outgoing personality tends to have a short wave hair style while a clever personality tends to show contrast color tones regarding clothes. A tolerant personality prefers calm dull and dark tone clothing to original colors, and tends to wave casual clothes in terms of style element. On the contrary, a personality with style elements featuring exclusive characteristics tends to wear suits of achromatic and clear color As for style elements for each personality of actresses, Static and tolerant personalities tend to wear knitwear of soft and warm feelings, clothes of cotton, and put on natural, light make-up. On the contrary, a dynamic character wears clothes of various colors, materials, and designs, and tends to put on make-up highlighting eye-shadow and lip colors. Fourth, the correlation between physiognomical images of actors as natural persons and character images was examined. As for Song Gangho, since he was emotional and had a strong personality in terms of facial features, and that he tended to pronounce words somewhat incorrectly, he had good advantages to express a comic, extraordinary, or dull character. Thus, in such movies as and , he was chosen for the extraordinary and humorous characters reflecting his image as a natural person, and the effective casting contributed to highlighting the character with the appropriate style elements. As for Seol Gyeonggu, he has a strong sense of identity, a high level of endurance, and is highly emotional in terms of facial features. Besides, he owned stable voices inside. For example, he showed a strong will and endurance as actor by purposefully and repeatedly gaining or losing weight as much as 25 kg for such movies as and for reality of and approach to the characters, which well reflected his advantages in terms of image as a natural person, or an actor to express the character. As for Jeon Doyeon, she has excellent abilities of recognition, insight, emotions, and charm in terms of facial features. She owns a voice that makes others attracted and feel friendly. For example, well reflects her image as a natural person, and so does . Lastly, Mun Sory is highly emotional and gives comfort to the other person. She has a very clear view and driving force in terms of facial features. In addition, she owns a very intelligent intellectual voice. However, she little reflected her facial and voice features as a natural person. Rather, she acted contrast characters, which shows that she endeavored to create a new character going beyond the level of effectively making use of the inborn physiognomical images as a natural person. This study revealed that style elements in movies are clues by which the inner features of characters are analyzed, and the visual information elements to deliver the social, cultural backgrounds and inner feelings
This study examines ‘physiognomical images as natural persons’ of movie actors, not as created characters, analyzes character images of each actor that plays a role in delivering the personalities and stories, and then analyzes the correlations. As for study methods, a survey was conducted among magazine journalists specialized in movies for actor and movie selection. In addition, conducted were a facial feature expert's interview with subjects and an empirical analysis of voices and physiognomy for analysis of ‘physiognomical images of actors as natural persons’. The study also includes investigation on related documentations, analysis of DVD images, and analysis of scenarios. The subject includes two actors and two actresses respectively including Song Gangho, Seol Gyeonggu, Jeon Doyeon, and Mun Sori. Three works for each actor or actress, and 12 works in total, were selected. First, a physiognomical analysis of the facial bony frame and voice simulation analysis were performed to analyze ‘physiognomical images of actors as natural persons’. It turned out that Song Gangho was emotional and had a strong personality in terms of facial features, and that he tended to pronounce words somewhat incorrectly. Seol Gyeonggu has a strong sense of identity, a high level of endurance, and is highly emotional in terms of facial features. Besides, he owned stable voices inside. Jeon Doyeon has excellent abilities of recognition, insight, emotions, and charm in terms of facial features. She owns a voice that makes others attracted and feel friendly. Lastly, Mun Sory is highly emotional and gives comfort to the other person. She has a very clear view and driving force in terms of facial features. In addition, she owns a very intelligent intellectual voice. Second, examined were the common factors and differences of style elements for male and female characters in movies. As for actors, the outstanding features in terms of style elements to create, deliver and set up the characters in movies include make-up design elements(adjustment of black and white of the skin tone), hair style design elements(length, whether there is a wave, whether she/he has the forehead hair, and color), clothing design elements(material, color, silhouette, and pattern), and changes in the body chape according to the increase or decrease of the weight. As for actress, the features include make-up design elements(texture, color, shape), hair style elements(length, whether there is a wave, whether she/he has the forehead hair, and color), clothing design elements(material, color, silhouette, and pattern). Third, the analysis of style elements that express and visualize the character images and characters in the movies where the four subjects are starring was followed by typological classification of character images: introvert, outgoing, static, dynamic, naive, clever, tolerant, and exclusive. For example, the style elements of each personality type of actors among the four subjects are as follows: A dynamic and outgoing personality tends to have a short wave hair style while a clever personality tends to show contrast color tones regarding clothes. A tolerant personality prefers calm dull and dark tone clothing to original colors, and tends to wave casual clothes in terms of style element. On the contrary, a personality with style elements featuring exclusive characteristics tends to wear suits of achromatic and clear color As for style elements for each personality of actresses, Static and tolerant personalities tend to wear knitwear of soft and warm feelings, clothes of cotton, and put on natural, light make-up. On the contrary, a dynamic character wears clothes of various colors, materials, and designs, and tends to put on make-up highlighting eye-shadow and lip colors. Fourth, the correlation between physiognomical images of actors as natural persons and character images was examined. As for Song Gangho, since he was emotional and had a strong personality in terms of facial features, and that he tended to pronounce words somewhat incorrectly, he had good advantages to express a comic, extraordinary, or dull character. Thus, in such movies as and , he was chosen for the extraordinary and humorous characters reflecting his image as a natural person, and the effective casting contributed to highlighting the character with the appropriate style elements. As for Seol Gyeonggu, he has a strong sense of identity, a high level of endurance, and is highly emotional in terms of facial features. Besides, he owned stable voices inside. For example, he showed a strong will and endurance as actor by purposefully and repeatedly gaining or losing weight as much as 25 kg for such movies as and for reality of and approach to the characters, which well reflected his advantages in terms of image as a natural person, or an actor to express the character. As for Jeon Doyeon, she has excellent abilities of recognition, insight, emotions, and charm in terms of facial features. She owns a voice that makes others attracted and feel friendly. For example, well reflects her image as a natural person, and so does . Lastly, Mun Sory is highly emotional and gives comfort to the other person. She has a very clear view and driving force in terms of facial features. In addition, she owns a very intelligent intellectual voice. However, she little reflected her facial and voice features as a natural person. Rather, she acted contrast characters, which shows that she endeavored to create a new character going beyond the level of effectively making use of the inborn physiognomical images as a natural person. This study revealed that style elements in movies are clues by which the inner features of characters are analyzed, and the visual information elements to deliver the social, cultural backgrounds and inner feelings
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