본 연구에서는 대학생의 패스트푸드 이용실태 및 브랜드 선호도, 식습관, 영양지식 등을 조사하여 이들 간의 상호관계를 알아봄으로써 대학생의 식생활 문제점을 파악하고, 올바른 식습관정립을 위한 영양교육의 기초 자료로 제공하고자 실시하였다. 본 연구는 울산지역 대학생 210명을 대상으로 2009년 3월 9일부터 18일까지 실시하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 패스트푸드의 이용 빈도에서 남학생은 거의 이용하지 않는다가 34.3%, 여학생은 한 달에 2~3번 정도가 28.6%로 가장 높게 나타나 성별에 따른 유의적 차이를 보였으며(p<0.001) 점심시간에 패스트푸드를 이용하는 경우가 54.3%로 가장 많았 다. 패스트푸드를 선택하는 이유를 살펴보면 먹기 간편해서가 3.21점으로 가장 높게 나타났으며 맛이 좋아서, 가격이 적당해서, 양이 많아서, 종류가 다양해서, 친구를 만나기 편해서, 이용하기에 편리한 위치여서의 항목에서 여학생이 남학 생보다 높은 점수를 보이며 유의적 차이를 나타냈다. 패스트푸드 구매 시 맛 (3.39점)을 가장 고려하는 것으로 나타났으며 영양(1.91점)을 가장 고려하지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 패스트푸드 종류별 선호도에서는 치킨(3.52점)을 가장 선호하였으며 피자, 치킨, 스파게티, 아이스크림, 돈까스, 포테이토의 경우 여학생이, 라면의 경우 남학생이 더 선호하는 것으로 나타났다. 스파게티의 이용 빈도에서 여학생은 한 달에 1회 정도, 2주에 1회 정도가 각 32.4%로 가장 높은 반면 남학생은 거의 섭취 안함이 41.9%로 가장 높게 나타나 남녀별 차이를 보였다.(p<0.001) 셋째, 패스트푸드 브랜드별 선호도에서는 맥도날드, 미스터피자, 굽네치킨, 베스킨라 빈스31, 김밥천국이 가장 높게 나타났으며 남녀별 선호하는 브랜드는 비슷했다. 햄버거 브랜드별 인식도에서 맥도날드는 광고/홍보를 잘한다가 3.14점, 롯데리아 는 이용하기에 좋은 위치에 있다가 3.10점, KFC, 버거킹은 친구나 동료와 이용한다가 각 2.98점, 2.87점으로 가장 높은 점수를 보였다. 피자 브랜드별 인식도에서 미스터피자는 샐러드 등 사이드메뉴를 피자와 함께 꼭 이용한다가 3.30점, 피자헛은 친구나 동료와 이용한다가 3.11점, 도미노는 광고/홍보를 잘한다가 2.90점으로 가장 높게 나타났다. 넷째, 햄버거 브랜드별 선호메뉴는 롯데리아의 불고기버거(18.1%), 맥도날드의 ...
본 연구에서는 대학생의 패스트푸드 이용실태 및 브랜드 선호도, 식습관, 영양지식 등을 조사하여 이들 간의 상호관계를 알아봄으로써 대학생의 식생활 문제점을 파악하고, 올바른 식습관정립을 위한 영양교육의 기초 자료로 제공하고자 실시하였다. 본 연구는 울산지역 대학생 210명을 대상으로 2009년 3월 9일부터 18일까지 실시하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 패스트푸드의 이용 빈도에서 남학생은 거의 이용하지 않는다가 34.3%, 여학생은 한 달에 2~3번 정도가 28.6%로 가장 높게 나타나 성별에 따른 유의적 차이를 보였으며(p<0.001) 점심시간에 패스트푸드를 이용하는 경우가 54.3%로 가장 많았 다. 패스트푸드를 선택하는 이유를 살펴보면 먹기 간편해서가 3.21점으로 가장 높게 나타났으며 맛이 좋아서, 가격이 적당해서, 양이 많아서, 종류가 다양해서, 친구를 만나기 편해서, 이용하기에 편리한 위치여서의 항목에서 여학생이 남학 생보다 높은 점수를 보이며 유의적 차이를 나타냈다. 패스트푸드 구매 시 맛 (3.39점)을 가장 고려하는 것으로 나타났으며 영양(1.91점)을 가장 고려하지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 패스트푸드 종류별 선호도에서는 치킨(3.52점)을 가장 선호하였으며 피자, 치킨, 스파게티, 아이스크림, 돈까스, 포테이토의 경우 여학생이, 라면의 경우 남학생이 더 선호하는 것으로 나타났다. 스파게티의 이용 빈도에서 여학생은 한 달에 1회 정도, 2주에 1회 정도가 각 32.4%로 가장 높은 반면 남학생은 거의 섭취 안함이 41.9%로 가장 높게 나타나 남녀별 차이를 보였다.(p<0.001) 셋째, 패스트푸드 브랜드별 선호도에서는 맥도날드, 미스터피자, 굽네치킨, 베스킨라 빈스31, 김밥천국이 가장 높게 나타났으며 남녀별 선호하는 브랜드는 비슷했다. 햄버거 브랜드별 인식도에서 맥도날드는 광고/홍보를 잘한다가 3.14점, 롯데리아 는 이용하기에 좋은 위치에 있다가 3.10점, KFC, 버거킹은 친구나 동료와 이용한다가 각 2.98점, 2.87점으로 가장 높은 점수를 보였다. 피자 브랜드별 인식도에서 미스터피자는 샐러드 등 사이드메뉴를 피자와 함께 꼭 이용한다가 3.30점, 피자헛은 친구나 동료와 이용한다가 3.11점, 도미노는 광고/홍보를 잘한다가 2.90점으로 가장 높게 나타났다. 넷째, 햄버거 브랜드별 선호메뉴는 롯데리아의 불고기버거(18.1%), 맥도날드의 상하이 스파이스버거(41.9%), 버거킹의 와퍼(37.1%), KFC의 징거버거(35.2%), 파파이스의 케이준통샌드위치(34.3%)를 가장 선호하였고 피자 브랜드별 선호도에서는 피자헛의 슈퍼슈프림 피자(30.0%), 도미노피자의 게살프랑쉐피자(15.7%), 미스터피 자의 쉬림프골드(22.4%)를 가장 선호하였다. 다섯째, 조사대상자의 96.7%가 세트메뉴를 이용한 경험이 있다고 답했으며 외식업체(식당)의 영양표시의 표기 필요성에 대해 3.19점의 가장 높은 점수를, 홈페이지에서 영양성분표시 찾음에 1.89점으로 가장 낮은 점수를 보였다. 여섯째, 식습관조사 결과 남학생 4.40점, 여학생 4.06점의 분포를 보였으며 영양지식별 정답률에서는 아침을 걸러도 점심, 저녁을 많이 먹으면 괜찮다 83.8%, 부모님 중 비만인 사람이 있으면 자녀가 비만일 확률이 높다 82.4%의 정답률을 보였으며 두부 단백질과 쇠고기 단백질은 비슷하다가 49.5%로 가장 낮은 정답률을 보였다. 이상의 결과로 볼 때 조사대상자인 대학생들은 대체로 패스트푸드를 좋아하였으며 영양지식을 알고는 있으나 잘 행하지는 것으로 나타났다. 따라서 대학생들의 패스트푸드 이용을 절제하기 위한 실제적 방안, 즉 영양이 우수하고 간편한 메뉴제시, 패스트푸드의 이용을 점진적으로 줄이기, 목표 설정, 행동 수정, 주위 사람들의 도움구하기 등 구체적인 방법을 제시해야 할 것으로 사료된다.
본 연구에서는 대학생의 패스트푸드 이용실태 및 브랜드 선호도, 식습관, 영양지식 등을 조사하여 이들 간의 상호관계를 알아봄으로써 대학생의 식생활 문제점을 파악하고, 올바른 식습관정립을 위한 영양교육의 기초 자료로 제공하고자 실시하였다. 본 연구는 울산지역 대학생 210명을 대상으로 2009년 3월 9일부터 18일까지 실시하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 패스트푸드의 이용 빈도에서 남학생은 거의 이용하지 않는다가 34.3%, 여학생은 한 달에 2~3번 정도가 28.6%로 가장 높게 나타나 성별에 따른 유의적 차이를 보였으며(p<0.001) 점심시간에 패스트푸드를 이용하는 경우가 54.3%로 가장 많았 다. 패스트푸드를 선택하는 이유를 살펴보면 먹기 간편해서가 3.21점으로 가장 높게 나타났으며 맛이 좋아서, 가격이 적당해서, 양이 많아서, 종류가 다양해서, 친구를 만나기 편해서, 이용하기에 편리한 위치여서의 항목에서 여학생이 남학 생보다 높은 점수를 보이며 유의적 차이를 나타냈다. 패스트푸드 구매 시 맛 (3.39점)을 가장 고려하는 것으로 나타났으며 영양(1.91점)을 가장 고려하지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 패스트푸드 종류별 선호도에서는 치킨(3.52점)을 가장 선호하였으며 피자, 치킨, 스파게티, 아이스크림, 돈까스, 포테이토의 경우 여학생이, 라면의 경우 남학생이 더 선호하는 것으로 나타났다. 스파게티의 이용 빈도에서 여학생은 한 달에 1회 정도, 2주에 1회 정도가 각 32.4%로 가장 높은 반면 남학생은 거의 섭취 안함이 41.9%로 가장 높게 나타나 남녀별 차이를 보였다.(p<0.001) 셋째, 패스트푸드 브랜드별 선호도에서는 맥도날드, 미스터피자, 굽네치킨, 베스킨라 빈스31, 김밥천국이 가장 높게 나타났으며 남녀별 선호하는 브랜드는 비슷했다. 햄버거 브랜드별 인식도에서 맥도날드는 광고/홍보를 잘한다가 3.14점, 롯데리아 는 이용하기에 좋은 위치에 있다가 3.10점, KFC, 버거킹은 친구나 동료와 이용한다가 각 2.98점, 2.87점으로 가장 높은 점수를 보였다. 피자 브랜드별 인식도에서 미스터피자는 샐러드 등 사이드메뉴를 피자와 함께 꼭 이용한다가 3.30점, 피자헛은 친구나 동료와 이용한다가 3.11점, 도미노는 광고/홍보를 잘한다가 2.90점으로 가장 높게 나타났다. 넷째, 햄버거 브랜드별 선호메뉴는 롯데리아의 불고기버거(18.1%), 맥도날드의 상하이 스파이스버거(41.9%), 버거킹의 와퍼(37.1%), KFC의 징거버거(35.2%), 파파이스의 케이준통샌드위치(34.3%)를 가장 선호하였고 피자 브랜드별 선호도에서는 피자헛의 슈퍼슈프림 피자(30.0%), 도미노피자의 게살프랑쉐피자(15.7%), 미스터피 자의 쉬림프골드(22.4%)를 가장 선호하였다. 다섯째, 조사대상자의 96.7%가 세트메뉴를 이용한 경험이 있다고 답했으며 외식업체(식당)의 영양표시의 표기 필요성에 대해 3.19점의 가장 높은 점수를, 홈페이지에서 영양성분표시 찾음에 1.89점으로 가장 낮은 점수를 보였다. 여섯째, 식습관조사 결과 남학생 4.40점, 여학생 4.06점의 분포를 보였으며 영양지식별 정답률에서는 아침을 걸러도 점심, 저녁을 많이 먹으면 괜찮다 83.8%, 부모님 중 비만인 사람이 있으면 자녀가 비만일 확률이 높다 82.4%의 정답률을 보였으며 두부 단백질과 쇠고기 단백질은 비슷하다가 49.5%로 가장 낮은 정답률을 보였다. 이상의 결과로 볼 때 조사대상자인 대학생들은 대체로 패스트푸드를 좋아하였으며 영양지식을 알고는 있으나 잘 행하지는 것으로 나타났다. 따라서 대학생들의 패스트푸드 이용을 절제하기 위한 실제적 방안, 즉 영양이 우수하고 간편한 메뉴제시, 패스트푸드의 이용을 점진적으로 줄이기, 목표 설정, 행동 수정, 주위 사람들의 도움구하기 등 구체적인 방법을 제시해야 할 것으로 사료된다.
This study examined use of fast food of college students, brand preference, dietary habits and nutrition information, etc to investigate mutual relations between them and to understand problems dietary life of college students and to supply basic material of nutrition education for set up of correct...
This study examined use of fast food of college students, brand preference, dietary habits and nutrition information, etc to investigate mutual relations between them and to understand problems dietary life of college students and to supply basic material of nutrition education for set up of correct dietary habits. The study was done from March 9, 2009 to March 18, 2009. The subjects were 210 college students at Ulsan. The findings were as follow: First, Boy students rarely took fast food (34.3%), while girl students did 2 to 3 times a month (28.6%): So, the students took fast food to have significant difference depending upon gender (p<0.001) and to take fast food at lunch (54.3%) to be the highest. The students took fast food because of various kinds of reasons, for instance, being easy and convenient to take (3.21 points) to be the highest, followed by being delicious, reasonable prices, much quantity, various kinds, being easy to meet friends and convenient places for girl students to visit and to have significant difference. When selecting fast food, the students gave priority to taste (3.39 points) the most and did not consider nutrition (1.91 points). Second, The students preferred chicken the most (3.52 points). Girl students liked to take pizza, chicken, spaghetti, ice cream, pork cutlet and potato, etc, while boy students did ramyeon (instant noodles). Girl students took spaghetti either one time a month (32.4%) or one time every two weeks (32.4%), while boy students did not take it mostly (41.9%) to have significant difference depending upon gender (p<0.001). Third, The students liked fast food brands such as McDonald, Mister Pizza, Goobne Chicken, Baskin Robbins 31, and Kimbap Cheonkuk, etc, and both boy students and girl students preferred brands at similar type. The students cognized hamburger brands, for instance, McDonald's good advertisement and public relations (3.14 points), Lotteria's place to visit conveniently (3.10 points), Burger King's visit together with friends (2.98 points) and fellows (2.87%). The students cognized pizza brands: They took pizza together with salad and other side menu at Mister Pizza (3.30 points) and took pizza together with either friends or fellows at Pizza Hut (3.11 points) and thought of good advertisement and public relations of Domino Pizza (2.90 points). Fourth, The students preferred menu by each hamburger brand, for instance, Lotteria's Bulgogi burger (18.1%), McDonald's Shanghai spice burger (41.9%), Burger King's Whopper (37.1%), KFC's Ginger burger (35.2%) and Popeyes' Cajun sandwich (34.3%), and they preferred pizza brand, for instance, Pizza Hut's Super supreme pizza (30.0%), Domino Pizza's Crab Francais pizza (15.7%), and Mister Pizza's Shrimp Gold (22.4%), etc. Fifth, As high as 96.7% of the students experienced to take set menu: The students thought of needs of nutrition labels of restaurants (3.19 points) to be the highest, and discovering of nutrition labels at homepage (1.89 points) to be the lowest. Sixth, The students had dietary habits, for instance, boy students (4.40 points) and girl students (4.06 points). The students answered to questions of nutrition information, for instance, "Despite skipping of breakfast, taking much of lunch and dinner may be good" (83.8%), and "High probability that children who had either one of obese parents are much likely to be obese" (82.4%), and "The protein of bean curd shall be similar to that of beef." (49.5%) to have the lowest correct answer ratio. Therefore, the college students mostly liked to take fast food, and they had good information on nutrition and did not take proper actions. So, to let college students reduce taking of fast food, actual ways in detail should be suggested, for instance, presentation of menu having good nutrition and being convenient to take, gradual reduction of taking of fast food, setting of objectives, making correction of behavior, and help from neighboring persons, etc.
This study examined use of fast food of college students, brand preference, dietary habits and nutrition information, etc to investigate mutual relations between them and to understand problems dietary life of college students and to supply basic material of nutrition education for set up of correct dietary habits. The study was done from March 9, 2009 to March 18, 2009. The subjects were 210 college students at Ulsan. The findings were as follow: First, Boy students rarely took fast food (34.3%), while girl students did 2 to 3 times a month (28.6%): So, the students took fast food to have significant difference depending upon gender (p<0.001) and to take fast food at lunch (54.3%) to be the highest. The students took fast food because of various kinds of reasons, for instance, being easy and convenient to take (3.21 points) to be the highest, followed by being delicious, reasonable prices, much quantity, various kinds, being easy to meet friends and convenient places for girl students to visit and to have significant difference. When selecting fast food, the students gave priority to taste (3.39 points) the most and did not consider nutrition (1.91 points). Second, The students preferred chicken the most (3.52 points). Girl students liked to take pizza, chicken, spaghetti, ice cream, pork cutlet and potato, etc, while boy students did ramyeon (instant noodles). Girl students took spaghetti either one time a month (32.4%) or one time every two weeks (32.4%), while boy students did not take it mostly (41.9%) to have significant difference depending upon gender (p<0.001). Third, The students liked fast food brands such as McDonald, Mister Pizza, Goobne Chicken, Baskin Robbins 31, and Kimbap Cheonkuk, etc, and both boy students and girl students preferred brands at similar type. The students cognized hamburger brands, for instance, McDonald's good advertisement and public relations (3.14 points), Lotteria's place to visit conveniently (3.10 points), Burger King's visit together with friends (2.98 points) and fellows (2.87%). The students cognized pizza brands: They took pizza together with salad and other side menu at Mister Pizza (3.30 points) and took pizza together with either friends or fellows at Pizza Hut (3.11 points) and thought of good advertisement and public relations of Domino Pizza (2.90 points). Fourth, The students preferred menu by each hamburger brand, for instance, Lotteria's Bulgogi burger (18.1%), McDonald's Shanghai spice burger (41.9%), Burger King's Whopper (37.1%), KFC's Ginger burger (35.2%) and Popeyes' Cajun sandwich (34.3%), and they preferred pizza brand, for instance, Pizza Hut's Super supreme pizza (30.0%), Domino Pizza's Crab Francais pizza (15.7%), and Mister Pizza's Shrimp Gold (22.4%), etc. Fifth, As high as 96.7% of the students experienced to take set menu: The students thought of needs of nutrition labels of restaurants (3.19 points) to be the highest, and discovering of nutrition labels at homepage (1.89 points) to be the lowest. Sixth, The students had dietary habits, for instance, boy students (4.40 points) and girl students (4.06 points). The students answered to questions of nutrition information, for instance, "Despite skipping of breakfast, taking much of lunch and dinner may be good" (83.8%), and "High probability that children who had either one of obese parents are much likely to be obese" (82.4%), and "The protein of bean curd shall be similar to that of beef." (49.5%) to have the lowest correct answer ratio. Therefore, the college students mostly liked to take fast food, and they had good information on nutrition and did not take proper actions. So, to let college students reduce taking of fast food, actual ways in detail should be suggested, for instance, presentation of menu having good nutrition and being convenient to take, gradual reduction of taking of fast food, setting of objectives, making correction of behavior, and help from neighboring persons, etc.
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