정보가 범람하고 있는 정보사회에서는 안정된 질서와 통일성보다 창조성이나 다양성과 같은 열린 가치를 추구하기에 교육은 시대 변화에 능률적으로 대처할 수 있는 사고하는 능력을 개발하는 데 힘써야 하며, 학생 스스로 탐구하는 가운데 문제를 해결할 수 있는 능력을 기르는 것이 무엇보다 중요하다. 이에 이 논문에서는 듀이의 교육이론을 이해하고 반성적 사고에 바탕을 둔 교육은 어떤 것이며, 이런 교육은 어떤 의미가 있는가를 밝혀보았다. 듀이는 불확정적 상황을 확정적 상황으로 전환시키는 반성적 사고의 과정을 다섯 단계인 제안, 문제의 지성화, 가설의 설정, 연역적 추론, 행동에 의한 검증으로 구분했다. 이 다섯 단계는 획일적인 절차가 아니라 단지 반성적 사고의 필연적 특성을 개괄적으로 나타내는 것이라고 하였다. 결국 사고가 전개되는 방식은 개인의 지적 능력과 태도 또는 문제의 복잡성의 정도에 좌우된다고 볼 수 있으며, 반성적 사고는 탐구자의 능력과 태도, 탐구 대상의 종류와 특성, 탐구에 동원될 수 있는 도구 등에 따라 다양하게 전개될 수 있다. 또한 반성적 사고는 사실과 관념, 사고와 행동, 귀납법과 연역법, 과거와 현재 그리고 미래 등을 문제 해결을 위하여 기능적으로 통합하는 방법이다. 반성적 사고는 ...
정보가 범람하고 있는 정보사회에서는 안정된 질서와 통일성보다 창조성이나 다양성과 같은 열린 가치를 추구하기에 교육은 시대 변화에 능률적으로 대처할 수 있는 사고하는 능력을 개발하는 데 힘써야 하며, 학생 스스로 탐구하는 가운데 문제를 해결할 수 있는 능력을 기르는 것이 무엇보다 중요하다. 이에 이 논문에서는 듀이의 교육이론을 이해하고 반성적 사고에 바탕을 둔 교육은 어떤 것이며, 이런 교육은 어떤 의미가 있는가를 밝혀보았다. 듀이는 불확정적 상황을 확정적 상황으로 전환시키는 반성적 사고의 과정을 다섯 단계인 제안, 문제의 지성화, 가설의 설정, 연역적 추론, 행동에 의한 검증으로 구분했다. 이 다섯 단계는 획일적인 절차가 아니라 단지 반성적 사고의 필연적 특성을 개괄적으로 나타내는 것이라고 하였다. 결국 사고가 전개되는 방식은 개인의 지적 능력과 태도 또는 문제의 복잡성의 정도에 좌우된다고 볼 수 있으며, 반성적 사고는 탐구자의 능력과 태도, 탐구 대상의 종류와 특성, 탐구에 동원될 수 있는 도구 등에 따라 다양하게 전개될 수 있다. 또한 반성적 사고는 사실과 관념, 사고와 행동, 귀납법과 연역법, 과거와 현재 그리고 미래 등을 문제 해결을 위하여 기능적으로 통합하는 방법이다. 반성적 사고는 지력이 어떤 구속을 받지 않고 최대한 자유롭게 이용 가능한 능력과 자료, 수단을 활용하여 작용할 수 있게 하는 가장 효율적이고 효과적인 사고방법이다. 듀이는 교육목적을 구체적인 교육활동에서의 교육목표와 교육의 결과 실현되는 것으로서 교육일반적인 목적으로 구분했다. 구체적인 교육목적은 곧 결과에 대한 예견으로서 교육활동 자체로부터 학생의 참여하에 설정되어야 한다고 했다. 그의 교육목적론은 내재적 교육목적론이라고 말할 수 있으나 그가 외재적 교육목적을 전적으로 부정하는 것은 아니다. 그는 내재적 교육목적도 사고과정에서 지력을 제약하는 것이므로 배제되어야 할 것으로 인다는 구체적인 외재적 목적과 구체적인 내재적 교육목적을 설정할 때 사고를 확대시켜 주는 일반적인 외재적 목적으로 구분하였다. 다시 말해서 그는 교육목적에 있어서는 내재적 목적이 주가 되고, 외재적 목적은 일반적인 것으로서 내재적 목적으로서의 구체적 목적을 풍부하고 치밀하게 설정하게 하는 데 도움을 주는 요소가 되어야 한다는 것이다. 또한 교육내용은 반성적 사고와 관련되는 것이므로 그것은 곧 학생의 반성적 사고를 유발할 수 있는 자료이어야 하고, 또 반성적 사고에 의한 경험이 풍부하게 일어날 수 있도록 하는 자료이어야 한다. 즉, 학습자의 반성적 사고 속에서는 학습자의 교과와 환경으로서의 전문가의 교과가 삶의 문제 해결을 위하여 상호작용하는 것이다. 듀이의 교육방법은 학습방법과 교수방법을 모두 포함하고 있으며, 그 핵심은 학습자가 반성적으로 사고하게 만드는데 있다. 듀이의 학습방법은 학습자가 반성적 사고방법을 숙지하여 실천해야 한다는 것이며, 실천을 위한 태도도 형성해야 한다는 것이다. 즉, 학생과 교사 모두가 반성적 사고 작용에 적극적으로 참여함으로써 정당한 지식을 획득하고, 나아가서 학습으로 하여금 반성적 사고 자체를 생활 속에서 실천할 수 있는 능력과 태도를 갖도록 해야 한다는 것이다. 듀이는 인간의 지적인 성장을 강조했으며 특히 그것을 이끌어 나가는 핵심적인 반성적 사고의 습득을 교육의 방법이자 지향해야할 목표로 보았다. 이와 같은 반성적 사고가 교육의 의미는 다음과 같다. 첫째로 반성적 사고 방법은 효율적으로 지식교육에 활용될 수 있다. 교육방법은 실제적인 문제 해결이나 생활과 관련된 측면만을 가지고 있는 것이 아니라 이론적인 지식 측면도 가지고 있으며 이론과 실제를 분리하지 않고 통합 할 수 있다. 이에 효율적으로 지식교육에 활용할 수 있다. 둘째로 반성적 교육방법은 도덕교육에도 효과적으로 활용될 수 있다. 도덕적 가치가 갈등을 이루는 상황에서도 경쟁하는 가치들을 면밀히 검토하고 이를 조정할 수 있는 능력을 키우면 효과적으로 활용할 수 있다. 셋째로 변화하는 교육현장 내용이 충분히 교육과정에 반영되어야 한다. 교육 목표나 교과의 선정을 고정 불변하는 것이 아니라 실제와 연결되어 실천할 수 있는 가운데 변화, 발전하는 과정을 거쳐야 한다. 이 연구에서 반성적 사고가 가지는 특징은 무엇보다도 사고력을 키워주는 데 있다. 스스로 문제를 해결할 수 있는 힘을 길러주고 새로운 문제에도 활용할 수 있는 힘을 갖게 해 준다. 이런 특성을 현대 정보사회의 교육이 지향하는 목표이며 획일적인 교육을 지양하고 능동적이며 창의적인 교육을 바라고 있다. 이때 반성적 사고가 효율적으로 활용 될 수 있을 것으로 본다.
정보가 범람하고 있는 정보사회에서는 안정된 질서와 통일성보다 창조성이나 다양성과 같은 열린 가치를 추구하기에 교육은 시대 변화에 능률적으로 대처할 수 있는 사고하는 능력을 개발하는 데 힘써야 하며, 학생 스스로 탐구하는 가운데 문제를 해결할 수 있는 능력을 기르는 것이 무엇보다 중요하다. 이에 이 논문에서는 듀이의 교육이론을 이해하고 반성적 사고에 바탕을 둔 교육은 어떤 것이며, 이런 교육은 어떤 의미가 있는가를 밝혀보았다. 듀이는 불확정적 상황을 확정적 상황으로 전환시키는 반성적 사고의 과정을 다섯 단계인 제안, 문제의 지성화, 가설의 설정, 연역적 추론, 행동에 의한 검증으로 구분했다. 이 다섯 단계는 획일적인 절차가 아니라 단지 반성적 사고의 필연적 특성을 개괄적으로 나타내는 것이라고 하였다. 결국 사고가 전개되는 방식은 개인의 지적 능력과 태도 또는 문제의 복잡성의 정도에 좌우된다고 볼 수 있으며, 반성적 사고는 탐구자의 능력과 태도, 탐구 대상의 종류와 특성, 탐구에 동원될 수 있는 도구 등에 따라 다양하게 전개될 수 있다. 또한 반성적 사고는 사실과 관념, 사고와 행동, 귀납법과 연역법, 과거와 현재 그리고 미래 등을 문제 해결을 위하여 기능적으로 통합하는 방법이다. 반성적 사고는 지력이 어떤 구속을 받지 않고 최대한 자유롭게 이용 가능한 능력과 자료, 수단을 활용하여 작용할 수 있게 하는 가장 효율적이고 효과적인 사고방법이다. 듀이는 교육목적을 구체적인 교육활동에서의 교육목표와 교육의 결과 실현되는 것으로서 교육일반적인 목적으로 구분했다. 구체적인 교육목적은 곧 결과에 대한 예견으로서 교육활동 자체로부터 학생의 참여하에 설정되어야 한다고 했다. 그의 교육목적론은 내재적 교육목적론이라고 말할 수 있으나 그가 외재적 교육목적을 전적으로 부정하는 것은 아니다. 그는 내재적 교육목적도 사고과정에서 지력을 제약하는 것이므로 배제되어야 할 것으로 인다는 구체적인 외재적 목적과 구체적인 내재적 교육목적을 설정할 때 사고를 확대시켜 주는 일반적인 외재적 목적으로 구분하였다. 다시 말해서 그는 교육목적에 있어서는 내재적 목적이 주가 되고, 외재적 목적은 일반적인 것으로서 내재적 목적으로서의 구체적 목적을 풍부하고 치밀하게 설정하게 하는 데 도움을 주는 요소가 되어야 한다는 것이다. 또한 교육내용은 반성적 사고와 관련되는 것이므로 그것은 곧 학생의 반성적 사고를 유발할 수 있는 자료이어야 하고, 또 반성적 사고에 의한 경험이 풍부하게 일어날 수 있도록 하는 자료이어야 한다. 즉, 학습자의 반성적 사고 속에서는 학습자의 교과와 환경으로서의 전문가의 교과가 삶의 문제 해결을 위하여 상호작용하는 것이다. 듀이의 교육방법은 학습방법과 교수방법을 모두 포함하고 있으며, 그 핵심은 학습자가 반성적으로 사고하게 만드는데 있다. 듀이의 학습방법은 학습자가 반성적 사고방법을 숙지하여 실천해야 한다는 것이며, 실천을 위한 태도도 형성해야 한다는 것이다. 즉, 학생과 교사 모두가 반성적 사고 작용에 적극적으로 참여함으로써 정당한 지식을 획득하고, 나아가서 학습으로 하여금 반성적 사고 자체를 생활 속에서 실천할 수 있는 능력과 태도를 갖도록 해야 한다는 것이다. 듀이는 인간의 지적인 성장을 강조했으며 특히 그것을 이끌어 나가는 핵심적인 반성적 사고의 습득을 교육의 방법이자 지향해야할 목표로 보았다. 이와 같은 반성적 사고가 교육의 의미는 다음과 같다. 첫째로 반성적 사고 방법은 효율적으로 지식교육에 활용될 수 있다. 교육방법은 실제적인 문제 해결이나 생활과 관련된 측면만을 가지고 있는 것이 아니라 이론적인 지식 측면도 가지고 있으며 이론과 실제를 분리하지 않고 통합 할 수 있다. 이에 효율적으로 지식교육에 활용할 수 있다. 둘째로 반성적 교육방법은 도덕교육에도 효과적으로 활용될 수 있다. 도덕적 가치가 갈등을 이루는 상황에서도 경쟁하는 가치들을 면밀히 검토하고 이를 조정할 수 있는 능력을 키우면 효과적으로 활용할 수 있다. 셋째로 변화하는 교육현장 내용이 충분히 교육과정에 반영되어야 한다. 교육 목표나 교과의 선정을 고정 불변하는 것이 아니라 실제와 연결되어 실천할 수 있는 가운데 변화, 발전하는 과정을 거쳐야 한다. 이 연구에서 반성적 사고가 가지는 특징은 무엇보다도 사고력을 키워주는 데 있다. 스스로 문제를 해결할 수 있는 힘을 길러주고 새로운 문제에도 활용할 수 있는 힘을 갖게 해 준다. 이런 특성을 현대 정보사회의 교육이 지향하는 목표이며 획일적인 교육을 지양하고 능동적이며 창의적인 교육을 바라고 있다. 이때 반성적 사고가 효율적으로 활용 될 수 있을 것으로 본다.
Since the information society that is overwhelmed and exposed to the influx of information is represented by the value of openness such as creativeness and diversity rather than the stable order and homogeneity, the education system of the information society should pursue the development of capacit...
Since the information society that is overwhelmed and exposed to the influx of information is represented by the value of openness such as creativeness and diversity rather than the stable order and homogeneity, the education system of the information society should pursue the development of capacity in thinking to actively encounter the ever-changing society. This paper made an attempt to articulate the Dewy's theory in education, especially with perspective in the reflective thinking and it's implication on education. According to the 'Dewey's Five Phases of Reflective Thought', Dewey has elaborated the process of reflective thinking that transforms the abstract thought to the concrete thought into the five phases of suggestion, intellectualization, the hypothesis, reasoning through inference, and testing the hypothesis in action. The reflective thinking is the procedure that mechanically integrates facts and conception, thought and activity, induction and deduction, and the past, present, and the future for the purpose of the problem solving. The reflective thinking is an effective method of reasoning that could be presented through intelligence's utilizing the unlimited access to the capacity, data, and method. Dewey's aim of education, the intrinsic aim should the primary purpose, and the extrinsic aim should be the supplementary purpose that enrich the primary purpose and to be complete. Since the educational contents should be relevant to the reflective thinking, the contents should fit to arouse the reflective thinking and to trigger the experience through the reflective thinking. Dewey has interpreted the educational curriculum as a mean of growth and development, and recommended not to depend entirely either on the curriculum offered by the professionals or on the curriculum offered by the educators. Under the mind-set of educators pursuing the reflective thinking, the educators' curriculum should interact with the professionals' curriculum as an environment to solve the problems of life. The Dewey's pedagogical method includes both the learning method and teaching method to induce learners to engage in the reflective thinking. It requires both students and teachers should engage in active participation in the reflective thinking process to acquire legitimate knowledge, and further develop capacity and attitude to practice the concept of reflective thinking in daily life. Dewey has emphasized the intellectual growth of human beings to stress the importance of the capacity in reflective thinking as the aim and method of education. First, The pedagogic method has the perspectives of not only the practical purpose of solving problems of daily life, but the theoretical purpose of intelligence. The two perspectives could be integrated without separation into the practical purpose and theoretical need, and be efficiently utilized in the process of educating the knowledge. Second, The reflective thinking could efficiently monitor and moderate the competing values under the circumstance of conflicting interests. Third, The educational curriculum should reflect the ever-changing educational environment. The aim of education and choice of educational curriculum should not be fixed permanently, but to follow the evolutionary tracks of interacting with the reality to serve the practical purpose. The reflective thinking elaborated in this study is to emphasize the promoting the capacity of reasoning. It enables students to acquire capacity of problem solving by themselves and to challenge to the new problem. The modern information society should pursue the concept of reflective thinking to generate active and creative education rather than sticking to the education system of uniformity. The concept of reflective thinking is the most appropriate and useful method in accomplishing the lofty purpose.
Since the information society that is overwhelmed and exposed to the influx of information is represented by the value of openness such as creativeness and diversity rather than the stable order and homogeneity, the education system of the information society should pursue the development of capacity in thinking to actively encounter the ever-changing society. This paper made an attempt to articulate the Dewy's theory in education, especially with perspective in the reflective thinking and it's implication on education. According to the 'Dewey's Five Phases of Reflective Thought', Dewey has elaborated the process of reflective thinking that transforms the abstract thought to the concrete thought into the five phases of suggestion, intellectualization, the hypothesis, reasoning through inference, and testing the hypothesis in action. The reflective thinking is the procedure that mechanically integrates facts and conception, thought and activity, induction and deduction, and the past, present, and the future for the purpose of the problem solving. The reflective thinking is an effective method of reasoning that could be presented through intelligence's utilizing the unlimited access to the capacity, data, and method. Dewey's aim of education, the intrinsic aim should the primary purpose, and the extrinsic aim should be the supplementary purpose that enrich the primary purpose and to be complete. Since the educational contents should be relevant to the reflective thinking, the contents should fit to arouse the reflective thinking and to trigger the experience through the reflective thinking. Dewey has interpreted the educational curriculum as a mean of growth and development, and recommended not to depend entirely either on the curriculum offered by the professionals or on the curriculum offered by the educators. Under the mind-set of educators pursuing the reflective thinking, the educators' curriculum should interact with the professionals' curriculum as an environment to solve the problems of life. The Dewey's pedagogical method includes both the learning method and teaching method to induce learners to engage in the reflective thinking. It requires both students and teachers should engage in active participation in the reflective thinking process to acquire legitimate knowledge, and further develop capacity and attitude to practice the concept of reflective thinking in daily life. Dewey has emphasized the intellectual growth of human beings to stress the importance of the capacity in reflective thinking as the aim and method of education. First, The pedagogic method has the perspectives of not only the practical purpose of solving problems of daily life, but the theoretical purpose of intelligence. The two perspectives could be integrated without separation into the practical purpose and theoretical need, and be efficiently utilized in the process of educating the knowledge. Second, The reflective thinking could efficiently monitor and moderate the competing values under the circumstance of conflicting interests. Third, The educational curriculum should reflect the ever-changing educational environment. The aim of education and choice of educational curriculum should not be fixed permanently, but to follow the evolutionary tracks of interacting with the reality to serve the practical purpose. The reflective thinking elaborated in this study is to emphasize the promoting the capacity of reasoning. It enables students to acquire capacity of problem solving by themselves and to challenge to the new problem. The modern information society should pursue the concept of reflective thinking to generate active and creative education rather than sticking to the education system of uniformity. The concept of reflective thinking is the most appropriate and useful method in accomplishing the lofty purpose.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.