문양은 우리의 삶 속에서 역사를 함께해 왔다고 할 만큼 예로부터 모든 민족과 문화권에서 널리 쓰였으며, 인류의 발전과 상호교류를 통해 상징적 이미지 전달이 가능한 독특한 문화적 가치를 지니고 있다. 그 분류 또한 다양하여 각 문양이 지니고 있는 상징성, 시대상황, 신분, 메시지 등 그 표현의 영역이 대단히 광범위하였다. 또한 문양은 수많은 종류가 있는데 그 중에서도 황실에서 주로 사용되어졌던 용문양은 동아시아를 아우르는 거대하고도 특유한 양식을 형성하여 권위와 위세를 상징하는 특정 계층에게만 사용이 가능한 문양이기도 하였다. 따라...
문양은 우리의 삶 속에서 역사를 함께해 왔다고 할 만큼 예로부터 모든 민족과 문화권에서 널리 쓰였으며, 인류의 발전과 상호교류를 통해 상징적 이미지 전달이 가능한 독특한 문화적 가치를 지니고 있다. 그 분류 또한 다양하여 각 문양이 지니고 있는 상징성, 시대상황, 신분, 메시지 등 그 표현의 영역이 대단히 광범위하였다. 또한 문양은 수많은 종류가 있는데 그 중에서도 황실에서 주로 사용되어졌던 용문양은 동아시아를 아우르는 거대하고도 특유한 양식을 형성하여 권위와 위세를 상징하는 특정 계층에게만 사용이 가능한 문양이기도 하였다. 따라서 우리 일상생활에 보이는 수많은 문양 중 용문양에 대한 사람들의 인식은 그다지 보편적이지는 않았다. 특히, 아시아 국가를 대표하는 중국, 한국, 일본 중 한국에서 가장 그러한 경향이 두드러지며. 아시아 각국은 용문양을 사용할 수 있는 범위도 극히 제한되었으나 문화의 시대로 접어들면서 활용범위가 점차 상용화되기 시작했다. 본 논문은 이러한 점에서 다양한 용문양을 실생활에 접목하고 활용하는 것을 기초로 단순화된 패턴이 주는 시각적 다양성과 전체적인 통일성, 또는 현대적 색채의 접목 등을 통해 일상에서 사용되는 디자인을 제작하는데 연구의 목적을 두었다. 과거의 진부한 문양으로서의 시각적 소재가 아닌 전자제품에까지 활용된 만큼 디자인 분야에서 부담 없이 활용할 수 있는 용의 형태를 만들고자 하였으며, 용문양을 중심으로 전반적인 중국 전통 문양을 활용한 패턴에 관한 연구를 진행하고자 한다. 본 논문에서는 다음과 같은 내용의 범위 내에서 연구를 진행한다. 중국 전통문양에 대한 형태와 개념, 분류 및 특성에 대하여 연구하고 분석해 본다. 각 시대별 용문양의 진화 및 패턴에 대한 연구와 전통문양을 활용한 중국, 한국, 일본의 사례를 비교, 분석하여, 그 특징에 대하여 연구한다. 이렇게 연구된 내용을 바탕으로 재해석된 용문양을 새롭게 디자인하고 이를 패턴으로 적용시키며 전통적 색채와 현대적 색채를 적절히 조합한 결과물을 여러 제품에 적용하는 것이 본 연구의 과제이다.
문양은 우리의 삶 속에서 역사를 함께해 왔다고 할 만큼 예로부터 모든 민족과 문화권에서 널리 쓰였으며, 인류의 발전과 상호교류를 통해 상징적 이미지 전달이 가능한 독특한 문화적 가치를 지니고 있다. 그 분류 또한 다양하여 각 문양이 지니고 있는 상징성, 시대상황, 신분, 메시지 등 그 표현의 영역이 대단히 광범위하였다. 또한 문양은 수많은 종류가 있는데 그 중에서도 황실에서 주로 사용되어졌던 용문양은 동아시아를 아우르는 거대하고도 특유한 양식을 형성하여 권위와 위세를 상징하는 특정 계층에게만 사용이 가능한 문양이기도 하였다. 따라서 우리 일상생활에 보이는 수많은 문양 중 용문양에 대한 사람들의 인식은 그다지 보편적이지는 않았다. 특히, 아시아 국가를 대표하는 중국, 한국, 일본 중 한국에서 가장 그러한 경향이 두드러지며. 아시아 각국은 용문양을 사용할 수 있는 범위도 극히 제한되었으나 문화의 시대로 접어들면서 활용범위가 점차 상용화되기 시작했다. 본 논문은 이러한 점에서 다양한 용문양을 실생활에 접목하고 활용하는 것을 기초로 단순화된 패턴이 주는 시각적 다양성과 전체적인 통일성, 또는 현대적 색채의 접목 등을 통해 일상에서 사용되는 디자인을 제작하는데 연구의 목적을 두었다. 과거의 진부한 문양으로서의 시각적 소재가 아닌 전자제품에까지 활용된 만큼 디자인 분야에서 부담 없이 활용할 수 있는 용의 형태를 만들고자 하였으며, 용문양을 중심으로 전반적인 중국 전통 문양을 활용한 패턴에 관한 연구를 진행하고자 한다. 본 논문에서는 다음과 같은 내용의 범위 내에서 연구를 진행한다. 중국 전통문양에 대한 형태와 개념, 분류 및 특성에 대하여 연구하고 분석해 본다. 각 시대별 용문양의 진화 및 패턴에 대한 연구와 전통문양을 활용한 중국, 한국, 일본의 사례를 비교, 분석하여, 그 특징에 대하여 연구한다. 이렇게 연구된 내용을 바탕으로 재해석된 용문양을 새롭게 디자인하고 이를 패턴으로 적용시키며 전통적 색채와 현대적 색채를 적절히 조합한 결과물을 여러 제품에 적용하는 것이 본 연구의 과제이다.
A Pattern has been used widely and historically through all the races and cultures in human life from ancient. In addition, this has specific cultural value which is possible to deliver symbolic image. The classification is very diverse. So the expressional realm of each pattern which contains symbo...
A Pattern has been used widely and historically through all the races and cultures in human life from ancient. In addition, this has specific cultural value which is possible to deliver symbolic image. The classification is very diverse. So the expressional realm of each pattern which contains symbolism, the situation of the age, title or position, message is also very extensive. There are lots of kinds in a Pattern. Particularly, Dragon pattern, which will be handled in this thesis, formed in an extraordinary and special style and have been used exclusively in the imperial family as the symbol of Authority and Power. Lots of patterns are naturally emerged from rapidly changing situation of the age. However, people’scognition to Dragon pattern out of thousands of patterns is not so common and general. This tendency is remarkably noticeable in Korea out of 3 countries of China, Korea and Japan. The object of Dragon is not a general object which anybody can use. It can be used absolutely for/in specific class because of its symbolism as authority. Accordingly, the available scope in using this pattern is extremely limited. However, by the age of industrialization, it became gradually a commercial object. The purpose of this thesis is firstly to introduce dragon pattern into real life and utilize it, secondly to make practical design which can be commonly used in daily life through visible variety, overall unification or modern coloring. In this purpose, we plan to create new figure of Dragon which can be easily utilized in every field without any reluctance not as routine pattern anymore in past. We will study regarding on the Pattern applying Chinese overall traditional Dragon pattern. The study will be done under following scopes in this thesis. 1. Study on style and concept of Chinese traditional pattern, on classification and characteristics on traditional pattern. 2. Study on the origin of Dragon and analyze the kinds of dragon and also style of pattern. 3. Study on development of dragon pattern by the era. 4. Analyze the style of East Asian traditional pattern and compare this to China, Korea and Japan and study on their own characteristics. 5. Design new dragon pattern which is newly translated based on some findings in this study and apply this to the pattern and co-work in products combining traditional colors with modern colors. Finally, I have studied in Han Seo University and have learnt Korean language. However, please understand if some grammar or spells are found to be wrong, inaccurate and unclear in this thesis. A thesis submitted to Committee of the Graduate School of hanseo University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master in February,2010
A Pattern has been used widely and historically through all the races and cultures in human life from ancient. In addition, this has specific cultural value which is possible to deliver symbolic image. The classification is very diverse. So the expressional realm of each pattern which contains symbolism, the situation of the age, title or position, message is also very extensive. There are lots of kinds in a Pattern. Particularly, Dragon pattern, which will be handled in this thesis, formed in an extraordinary and special style and have been used exclusively in the imperial family as the symbol of Authority and Power. Lots of patterns are naturally emerged from rapidly changing situation of the age. However, people’scognition to Dragon pattern out of thousands of patterns is not so common and general. This tendency is remarkably noticeable in Korea out of 3 countries of China, Korea and Japan. The object of Dragon is not a general object which anybody can use. It can be used absolutely for/in specific class because of its symbolism as authority. Accordingly, the available scope in using this pattern is extremely limited. However, by the age of industrialization, it became gradually a commercial object. The purpose of this thesis is firstly to introduce dragon pattern into real life and utilize it, secondly to make practical design which can be commonly used in daily life through visible variety, overall unification or modern coloring. In this purpose, we plan to create new figure of Dragon which can be easily utilized in every field without any reluctance not as routine pattern anymore in past. We will study regarding on the Pattern applying Chinese overall traditional Dragon pattern. The study will be done under following scopes in this thesis. 1. Study on style and concept of Chinese traditional pattern, on classification and characteristics on traditional pattern. 2. Study on the origin of Dragon and analyze the kinds of dragon and also style of pattern. 3. Study on development of dragon pattern by the era. 4. Analyze the style of East Asian traditional pattern and compare this to China, Korea and Japan and study on their own characteristics. 5. Design new dragon pattern which is newly translated based on some findings in this study and apply this to the pattern and co-work in products combining traditional colors with modern colors. Finally, I have studied in Han Seo University and have learnt Korean language. However, please understand if some grammar or spells are found to be wrong, inaccurate and unclear in this thesis. A thesis submitted to Committee of the Graduate School of hanseo University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master in February,2010
주제어
#중국전통문양 현대문양 패턴 용문양
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.