본 연구는 시각장애학생의 미술교육을 좀 더 깊이 있게 이해하고 발전적인 미술교육의 방법을 모색해 보는데 목적이 있다. 특히 시각장애학생에게 있어 가장 중요한 감각인 촉각을 이용한 미술교육 연구는 시각장애학생의 삶에 소통의 통로를 열어주는데 도움을 줄 것이다. 본 연구에서의 이론적 배경으로 시각장애의 정의와 시각장애학교의미술과 교육에 대한 전반적 문제점과 분석, 또한 외국의 미술교육 사례 등을 문헌연구를 통해 분석해 보았다. 촉각을 중심으로 한 미술교육의 프로그램 제안을 위해 촉각의 이해와 교육적 필요성, 시각장애교육 관련인들의 역...
본 연구는 시각장애학생의 미술교육을 좀 더 깊이 있게 이해하고 발전적인 미술교육의 방법을 모색해 보는데 목적이 있다. 특히 시각장애학생에게 있어 가장 중요한 감각인 촉각을 이용한 미술교육 연구는 시각장애학생의 삶에 소통의 통로를 열어주는데 도움을 줄 것이다. 본 연구에서의 이론적 배경으로 시각장애의 정의와 시각장애학교의미술과 교육에 대한 전반적 문제점과 분석, 또한 외국의 미술교육 사례 등을 문헌연구를 통해 분석해 보았다. 촉각을 중심으로 한 미술교육의 프로그램 제안을 위해 촉각의 이해와 교육적 필요성, 시각장애교육 관련인들의 역할에 대하여 살펴보았으며 프로그램 제안을 위해 짧은 시간동안이었지만 9월부터 11월까지 3개월 동안 경복교회와 서울 맹학교에서 시각장애학생들과 자원봉사로 일주일에 두 시간씩 수업을 해보며 실질적 경험을 통한 효과적 수업방안을 제시해 보도록 하였다. 본 연구의 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 촉각을 이용한 다양한 재료의 탐색은 대․소근육의 발달뿐 아니라 공간과 사물을 판별하는데 많은 도움을 준다. 둘째, 전문가와 교사, 부모의 적극적 참여와 지원은 보다 효과적인 수업을 이끌어 나가게 될 것이다. 셋째, 사고, 느낌 등의 창조성을 발전시킬 수 있다. 넷째, 미술 행위가 본인과 이웃에 대한 이해, 더 나아가 현대 사회에 대한 이해를 돕는다. 다섯째, 시각장애인의 활발한 미술활동은 사회적 인식과 편견을 좁히는데 이바지 할 것이다. 촉각 중심의 미술교육은 앞으로 더욱 많은 전문가들과 교사들, 부모의 적극적인 참여로 많은 노력과 연구가 필요하며, 지속적이며 체계적인 시각장애학생을 위한 적합한 미술교육과정이 수립되어야 한다.
본 연구는 시각장애학생의 미술교육을 좀 더 깊이 있게 이해하고 발전적인 미술교육의 방법을 모색해 보는데 목적이 있다. 특히 시각장애학생에게 있어 가장 중요한 감각인 촉각을 이용한 미술교육 연구는 시각장애학생의 삶에 소통의 통로를 열어주는데 도움을 줄 것이다. 본 연구에서의 이론적 배경으로 시각장애의 정의와 시각장애학교의미술과 교육에 대한 전반적 문제점과 분석, 또한 외국의 미술교육 사례 등을 문헌연구를 통해 분석해 보았다. 촉각을 중심으로 한 미술교육의 프로그램 제안을 위해 촉각의 이해와 교육적 필요성, 시각장애교육 관련인들의 역할에 대하여 살펴보았으며 프로그램 제안을 위해 짧은 시간동안이었지만 9월부터 11월까지 3개월 동안 경복교회와 서울 맹학교에서 시각장애학생들과 자원봉사로 일주일에 두 시간씩 수업을 해보며 실질적 경험을 통한 효과적 수업방안을 제시해 보도록 하였다. 본 연구의 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 촉각을 이용한 다양한 재료의 탐색은 대․소근육의 발달뿐 아니라 공간과 사물을 판별하는데 많은 도움을 준다. 둘째, 전문가와 교사, 부모의 적극적 참여와 지원은 보다 효과적인 수업을 이끌어 나가게 될 것이다. 셋째, 사고, 느낌 등의 창조성을 발전시킬 수 있다. 넷째, 미술 행위가 본인과 이웃에 대한 이해, 더 나아가 현대 사회에 대한 이해를 돕는다. 다섯째, 시각장애인의 활발한 미술활동은 사회적 인식과 편견을 좁히는데 이바지 할 것이다. 촉각 중심의 미술교육은 앞으로 더욱 많은 전문가들과 교사들, 부모의 적극적인 참여로 많은 노력과 연구가 필요하며, 지속적이며 체계적인 시각장애학생을 위한 적합한 미술교육과정이 수립되어야 한다.
The purpose of this study is to help visually impaired students understand art education and is to look for developmental teaching method for art. Studying art education using the sense of touch, the most important thing to them, will be a great help to open a passageway of understanding in their li...
The purpose of this study is to help visually impaired students understand art education and is to look for developmental teaching method for art. Studying art education using the sense of touch, the most important thing to them, will be a great help to open a passageway of understanding in their life. As a theoretical background at this study, I tried to define the concept of 'visually- impaired' and look for the whole point at issue of art in schools for visually impaired students and its education and analyze it. Also, I resolved the examples of art education in foreign schools through documentary records. To present the program of art education focused on the sense of touch, I looked over the role of persons who are related to the education for visually impaired persons. In addition, I gave lessons to visually impaired children two hours a week, as a volunteer at Kyoung bok Church, Seoul school for the blind about three months from september even though it was short time and I come up with successful teaching method through it. The educational effects of this study are as follows. First, researching on various kind of material using tactile sensation not only helps to discriminate space and thing but also the development of the muscles. Second, active assistance of experts, teachers, parents can help to lead an effectual lessons. Third, the blinds can develop creativity like, thinking and sensibilty. Fourth, the art itself can help understanding themselves, their neighbors, and modern society. Lastly, lively aesthetical activity of the blind will contribute to narrow down the social recognition and prejudice. The art education made central for tactual sense requires much more effort and study with the active assistance from experts, teachers and of course, parents, continuous and systemized proposals for aesthetical education that fits for the visually impaired students have to be established.
The purpose of this study is to help visually impaired students understand art education and is to look for developmental teaching method for art. Studying art education using the sense of touch, the most important thing to them, will be a great help to open a passageway of understanding in their life. As a theoretical background at this study, I tried to define the concept of 'visually- impaired' and look for the whole point at issue of art in schools for visually impaired students and its education and analyze it. Also, I resolved the examples of art education in foreign schools through documentary records. To present the program of art education focused on the sense of touch, I looked over the role of persons who are related to the education for visually impaired persons. In addition, I gave lessons to visually impaired children two hours a week, as a volunteer at Kyoung bok Church, Seoul school for the blind about three months from september even though it was short time and I come up with successful teaching method through it. The educational effects of this study are as follows. First, researching on various kind of material using tactile sensation not only helps to discriminate space and thing but also the development of the muscles. Second, active assistance of experts, teachers, parents can help to lead an effectual lessons. Third, the blinds can develop creativity like, thinking and sensibilty. Fourth, the art itself can help understanding themselves, their neighbors, and modern society. Lastly, lively aesthetical activity of the blind will contribute to narrow down the social recognition and prejudice. The art education made central for tactual sense requires much more effort and study with the active assistance from experts, teachers and of course, parents, continuous and systemized proposals for aesthetical education that fits for the visually impaired students have to be established.
주제어
#시각장애 미술교육 촉각
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.