본 연구는 시청각 자료를 이용한 파닉스 학습법, 노래와 율동을 이용한 파닉스 학습법, 교재를 이용한 파닉스 학습법 중 어떠한 학습법이 음소식별력, 읽기, 쓰기능력 면에서 더 효과적인지를 알아보고, 적절한 파닉스 지도방안에 대해 모색해보는 데 목적이 있다. 서울시 성동구에 소재한 Y어린이집 7세반 어린이들을 대상으로 6주간 일주일에 2~3회 실시하여 총 13회 동안 수업이 이루어졌다. 29명의 한 반 어린이들을 세 집단으로 나눈 후, 세 집단 모두 20분씩 26개의 알파벳음가와 단모음이 있는 단어들을 가르쳤다. 실험 집단 A에는 시...
본 연구는 시청각 자료를 이용한 파닉스 학습법, 노래와 율동을 이용한 파닉스 학습법, 교재를 이용한 파닉스 학습법 중 어떠한 학습법이 음소식별력, 읽기, 쓰기능력 면에서 더 효과적인지를 알아보고, 적절한 파닉스 지도방안에 대해 모색해보는 데 목적이 있다. 서울시 성동구에 소재한 Y어린이집 7세반 어린이들을 대상으로 6주간 일주일에 2~3회 실시하여 총 13회 동안 수업이 이루어졌다. 29명의 한 반 어린이들을 세 집단으로 나눈 후, 세 집단 모두 20분씩 26개의 알파벳음가와 단모음이 있는 단어들을 가르쳤다. 실험 집단 A에는 시청각 자료(DVD)를 이용하여 파닉스 수업을 하고, 실험집단 B에는 노래와 율동을 통한 파닉스 수업을 했으며, 실험집단 C에는 교재를 이용한 파닉스 수업을 실시하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교재를 이용한 파닉스 학습법을 실시한 집단의 음소 식별능력이 노래와 율동을 이용한 파닉스 학습법을 실시한 집단보다 더 높은 향상을 보였으며 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 그러나 교재를 이용한 파닉스 학습법과 시청각 자료를 이용한 파닉스 학습법 사이에는 유의미한 차이가 나타나지 않았고, 시청각 자료를 이용한 파닉스 학습법과 노래와 율동을 이용한 파닉스 학습법 사이에서도 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 교재를 이용한 파닉스 학습법을 실시한 집단의 읽기능력이 노래와 율동을 이용한 파닉스 학습법을 실시한 집단보다 더 높은 향상을 보였으며 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 그러나 교재를 이용한 파닉스 학습법과 시청각 자료를 이용한 파닉스 학습법 사이에는 유의미한 차이가 나타나지 않았고, 시청각 자료를 이용한 파닉스 학습법과 노래와 율동을 이용한 파닉스 학습법 사이에서도 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 교재를 이용한 파닉스 학습법을 실시한 집단의 쓰기능력이 시청각 자료를 이용한 파닉스 학습법이나 노래와 율동을 이용한 파닉스 학습법을 실시한 집단간 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았으나 평균점수상에서 교재를 이용한 파닉스 학습법이 다른 두 집단보다 더 높은 점수였다. 위의 세 가지 결과를 종합해보면, 교재를 이용한 파닉스 학습법이 음소식별력과 읽기능력에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보였지만 쓰기 능력 면에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 즉 교재를 이용한 파닉스 학습법이 다른 두 학습법 보다 음소식별력과 읽기 능력에 매우 효과적이나 쓰기능력 면에서는 별 차이가 없는 것을 의미한다. 이러한 결과를 바탕으로 수업 계획 시 고려해야 할 사항은 아이들의 흥미를 고려한 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 수업이 이루어지도록 수업을 계획하여 실시하는 것이 중요하다. 또한 교사는 교재선정 시 아이들의 상태를 파악하여 적절한 학습법을 사용하고 상황에 따라 시각적 효과를 위하여 듣기 자료로 시청각 자료를 이용하고 읽기와 쓰기 자료로 교재를 이용하여 수업하면서 말하기 자료로 노래와 율동을 이용한 파닉스 수업을 함께 제시하면 매우 바람직할 것이라고 본다.
본 연구는 시청각 자료를 이용한 파닉스 학습법, 노래와 율동을 이용한 파닉스 학습법, 교재를 이용한 파닉스 학습법 중 어떠한 학습법이 음소식별력, 읽기, 쓰기능력 면에서 더 효과적인지를 알아보고, 적절한 파닉스 지도방안에 대해 모색해보는 데 목적이 있다. 서울시 성동구에 소재한 Y어린이집 7세반 어린이들을 대상으로 6주간 일주일에 2~3회 실시하여 총 13회 동안 수업이 이루어졌다. 29명의 한 반 어린이들을 세 집단으로 나눈 후, 세 집단 모두 20분씩 26개의 알파벳음가와 단모음이 있는 단어들을 가르쳤다. 실험 집단 A에는 시청각 자료(DVD)를 이용하여 파닉스 수업을 하고, 실험집단 B에는 노래와 율동을 통한 파닉스 수업을 했으며, 실험집단 C에는 교재를 이용한 파닉스 수업을 실시하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교재를 이용한 파닉스 학습법을 실시한 집단의 음소 식별능력이 노래와 율동을 이용한 파닉스 학습법을 실시한 집단보다 더 높은 향상을 보였으며 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 그러나 교재를 이용한 파닉스 학습법과 시청각 자료를 이용한 파닉스 학습법 사이에는 유의미한 차이가 나타나지 않았고, 시청각 자료를 이용한 파닉스 학습법과 노래와 율동을 이용한 파닉스 학습법 사이에서도 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 교재를 이용한 파닉스 학습법을 실시한 집단의 읽기능력이 노래와 율동을 이용한 파닉스 학습법을 실시한 집단보다 더 높은 향상을 보였으며 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 그러나 교재를 이용한 파닉스 학습법과 시청각 자료를 이용한 파닉스 학습법 사이에는 유의미한 차이가 나타나지 않았고, 시청각 자료를 이용한 파닉스 학습법과 노래와 율동을 이용한 파닉스 학습법 사이에서도 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 교재를 이용한 파닉스 학습법을 실시한 집단의 쓰기능력이 시청각 자료를 이용한 파닉스 학습법이나 노래와 율동을 이용한 파닉스 학습법을 실시한 집단간 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았으나 평균점수상에서 교재를 이용한 파닉스 학습법이 다른 두 집단보다 더 높은 점수였다. 위의 세 가지 결과를 종합해보면, 교재를 이용한 파닉스 학습법이 음소식별력과 읽기능력에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보였지만 쓰기 능력 면에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 즉 교재를 이용한 파닉스 학습법이 다른 두 학습법 보다 음소식별력과 읽기 능력에 매우 효과적이나 쓰기능력 면에서는 별 차이가 없는 것을 의미한다. 이러한 결과를 바탕으로 수업 계획 시 고려해야 할 사항은 아이들의 흥미를 고려한 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 수업이 이루어지도록 수업을 계획하여 실시하는 것이 중요하다. 또한 교사는 교재선정 시 아이들의 상태를 파악하여 적절한 학습법을 사용하고 상황에 따라 시각적 효과를 위하여 듣기 자료로 시청각 자료를 이용하고 읽기와 쓰기 자료로 교재를 이용하여 수업하면서 말하기 자료로 노래와 율동을 이용한 파닉스 수업을 함께 제시하면 매우 바람직할 것이라고 본다.
The purpose of this study is to compare the effects of three phonics methods on phonemic awareness, reading competence, and writing competence of young English learners. For this purpose, three groups of children were instructed three different phonics methods: phonics method by using visual-auditor...
The purpose of this study is to compare the effects of three phonics methods on phonemic awareness, reading competence, and writing competence of young English learners. For this purpose, three groups of children were instructed three different phonics methods: phonics method by using visual-auditory material, phonics method by using EFL books, and phonics method by using songs and dances. The subjects of this study were twenty-nine seven-year-old children from Y Day Care center located in Sung-Dong-Gu, Seoul. They were taught 26 letter sounds and three-letter-words. The instruction was conducted 13 times, two or three times in a week over six weeks. The subjects were taught for 20 minutes each time. The results of the experiment were as follows: First, there were statistically significant differences between three methods in phonemic awareness. Especially, there were significant difference between phonics method by using EFL books and phonics method by using songs and dances. Children's phonemic awareness has increased when using EFL books more than when using the other methods. Second, there were statistically significant differences among three methods in reading competence. Especially, there were significant difference between phonics method by using EFL books and phonics method by using songs and dances. Children's reading competence has increased when using EFL books more than when using the other methods. Third, there were no statistically significant differences between three methods in writing competence. However, the means of phonics method by using EFL books has increased more than the other methods. As a result, the most effective method among them is phonics methods by using EFL books in phonemic awareness and reading competence, but proper phonics method for young children is to have listening, speaking, reading, and writing classes which consider children's interest and motivation. Therefore teachers have to choose phonics methods depending on the children's condition. It is advisable to use visual-auditory materials for listening competence, phonics methods using EFL books for reading and writing competence, and phonics methods using songs and dances for speaking competence.
The purpose of this study is to compare the effects of three phonics methods on phonemic awareness, reading competence, and writing competence of young English learners. For this purpose, three groups of children were instructed three different phonics methods: phonics method by using visual-auditory material, phonics method by using EFL books, and phonics method by using songs and dances. The subjects of this study were twenty-nine seven-year-old children from Y Day Care center located in Sung-Dong-Gu, Seoul. They were taught 26 letter sounds and three-letter-words. The instruction was conducted 13 times, two or three times in a week over six weeks. The subjects were taught for 20 minutes each time. The results of the experiment were as follows: First, there were statistically significant differences between three methods in phonemic awareness. Especially, there were significant difference between phonics method by using EFL books and phonics method by using songs and dances. Children's phonemic awareness has increased when using EFL books more than when using the other methods. Second, there were statistically significant differences among three methods in reading competence. Especially, there were significant difference between phonics method by using EFL books and phonics method by using songs and dances. Children's reading competence has increased when using EFL books more than when using the other methods. Third, there were no statistically significant differences between three methods in writing competence. However, the means of phonics method by using EFL books has increased more than the other methods. As a result, the most effective method among them is phonics methods by using EFL books in phonemic awareness and reading competence, but proper phonics method for young children is to have listening, speaking, reading, and writing classes which consider children's interest and motivation. Therefore teachers have to choose phonics methods depending on the children's condition. It is advisable to use visual-auditory materials for listening competence, phonics methods using EFL books for reading and writing competence, and phonics methods using songs and dances for speaking competence.
주제어
#파닉스 학습
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.