인간은 태어나면서부터 아름다워지고 싶어 하는 미적 본능을 가지고 있다. 이러한 미적 본능의 표현 도구로써 메이크업이라는 하나의 장르를 선택하게 되는데 메이크업은 시대와 문화, 주술과 종교, 계층과 권위의 상징, 혹은 신체 보호의 수단으로 이용되고 오늘날까지 발전되어 왔다. 산업화와 도시화가 시작되면서 원시 종교의 형태를 벗어나 개인의 이미지를 완성하고 표현하는 수단으로 우리 일상생활에 자연스럽게 스며들고 있다. 메이크업은 형태와 색의 조화에 의해 완성된다. 특히 색은 메이크업에 있어 형태로 전달할 수 없는 강한 상징성을 내포하고 있다. 오스트레일리아의 인테리어 디자이너 데이비드 ...
인간은 태어나면서부터 아름다워지고 싶어 하는 미적 본능을 가지고 있다. 이러한 미적 본능의 표현 도구로써 메이크업이라는 하나의 장르를 선택하게 되는데 메이크업은 시대와 문화, 주술과 종교, 계층과 권위의 상징, 혹은 신체 보호의 수단으로 이용되고 오늘날까지 발전되어 왔다. 산업화와 도시화가 시작되면서 원시 종교의 형태를 벗어나 개인의 이미지를 완성하고 표현하는 수단으로 우리 일상생활에 자연스럽게 스며들고 있다. 메이크업은 형태와 색의 조화에 의해 완성된다. 특히 색은 메이크업에 있어 형태로 전달할 수 없는 강한 상징성을 내포하고 있다. 오스트레일리아의 인테리어 디자이너 데이비드 힉스(David Hicks)는 “ 그 무엇과도 견줄 수 없을 정도로 색은 최소 경비로 사람들의 삶에서 많은 것을 획득할 수 있다.” 라고 말했다. 이와 같이 색은 무언의 언어로 의식적으로든 무의식적으로든 인간 삶을 대변하는 하나의 표현 요소인 것이 분명하다. 색이 가지는 무수한 의미는 아름다움을 추구하는 인간의 욕망에 큰 영향을 미치고 있다. 이런 아름다움을 표현함에 있어 메이크업은 단순히 미(美)를 추구하는 수단에 그치는 것이 아니라 자기만족감과 정신적 풍요를 얻기 위한 하나의 예술 활동으로 간주되고 있다. 이미지의 중요성이 그 어느 때 보다 강조되고 있는 지금, 메이크업에서의 색채 이미지는 시간, 장소, 목적, 상황에 따라 다르게 표현되어 같은 얼굴일지라도 전혀 다른 이미지를 만들어 낸다는 점에서 새로운 가치와 의미를 지닌다고 볼 수 있다. 이처럼 색채 이미지의 활용은 메이크업 색조 표현에 있어 핵심적인 역할을 한다. 색이 가지는 다양한 감각과 이미지는 사람의 이미지를 차갑거나 온화하게 만들기도 하고 부드럽거나 혹은 딱딱한 인상을 만들어 내기도 하며 얼굴의 입체감을 살려 윤곽을 수정할 수도 있으며 계절감에 따른 색채의 적용으로 수많은 이미지를 연출하기도 한다. 또한 색에 대한 각각의 감각적 판단들을 통합하여 전개한 컬러 이미지 스케일에 메이크업 색조를 적용시켜 객관적으로 이미지를 표현할 수 있다. 이런 객관적인 이론을 근거로 이미지 스케일의 배색 이미지를 활용하여 직접 모델들에게 색조화장을 한 후 사진을 찍어 설문조사를 실시한 결과, 핑크 톤의 색조화장에서는 귀엽고 사랑스러운 느낌의 로맨틱 이미지를, 골드 톤의 색조화장에서는 차분하고 고전적인 느낌의 클래식 이미지를, 퍼플 계열의 색조화장에서는 온화하고 우아한 느낌의 엘레강스 이미지를, 무채색 계열의 색조화장에서는 도시적이고 세련된 느낌의 모던 이미지를 떠 올리는 것으로 나타났다. 이상에서 살펴본 바와 같이 메이크업에서의 색조 표현은 색의 감각을 이용한다는 점에서 색채 이미지와 밀접한 관계를 가지고 있으며 이런 밀접한 관계를 이용하여 개인의 이미지를 형성하는데 많은 영향을 미칠 수 있다는 것이다. 따라서 본 논문에서는 메이크업 이론에 색채 이미지라는 객관적 학문을 적용하여 개인의 다양한 이미지 연출을 구체적으로 표현함으로써 메이크업 색채 이론이 실용적인 학문으로써 자리매김해 나가는데 그 의의를 두고 있다.
인간은 태어나면서부터 아름다워지고 싶어 하는 미적 본능을 가지고 있다. 이러한 미적 본능의 표현 도구로써 메이크업이라는 하나의 장르를 선택하게 되는데 메이크업은 시대와 문화, 주술과 종교, 계층과 권위의 상징, 혹은 신체 보호의 수단으로 이용되고 오늘날까지 발전되어 왔다. 산업화와 도시화가 시작되면서 원시 종교의 형태를 벗어나 개인의 이미지를 완성하고 표현하는 수단으로 우리 일상생활에 자연스럽게 스며들고 있다. 메이크업은 형태와 색의 조화에 의해 완성된다. 특히 색은 메이크업에 있어 형태로 전달할 수 없는 강한 상징성을 내포하고 있다. 오스트레일리아의 인테리어 디자이너 데이비드 힉스(David Hicks)는 “ 그 무엇과도 견줄 수 없을 정도로 색은 최소 경비로 사람들의 삶에서 많은 것을 획득할 수 있다.” 라고 말했다. 이와 같이 색은 무언의 언어로 의식적으로든 무의식적으로든 인간 삶을 대변하는 하나의 표현 요소인 것이 분명하다. 색이 가지는 무수한 의미는 아름다움을 추구하는 인간의 욕망에 큰 영향을 미치고 있다. 이런 아름다움을 표현함에 있어 메이크업은 단순히 미(美)를 추구하는 수단에 그치는 것이 아니라 자기만족감과 정신적 풍요를 얻기 위한 하나의 예술 활동으로 간주되고 있다. 이미지의 중요성이 그 어느 때 보다 강조되고 있는 지금, 메이크업에서의 색채 이미지는 시간, 장소, 목적, 상황에 따라 다르게 표현되어 같은 얼굴일지라도 전혀 다른 이미지를 만들어 낸다는 점에서 새로운 가치와 의미를 지닌다고 볼 수 있다. 이처럼 색채 이미지의 활용은 메이크업 색조 표현에 있어 핵심적인 역할을 한다. 색이 가지는 다양한 감각과 이미지는 사람의 이미지를 차갑거나 온화하게 만들기도 하고 부드럽거나 혹은 딱딱한 인상을 만들어 내기도 하며 얼굴의 입체감을 살려 윤곽을 수정할 수도 있으며 계절감에 따른 색채의 적용으로 수많은 이미지를 연출하기도 한다. 또한 색에 대한 각각의 감각적 판단들을 통합하여 전개한 컬러 이미지 스케일에 메이크업 색조를 적용시켜 객관적으로 이미지를 표현할 수 있다. 이런 객관적인 이론을 근거로 이미지 스케일의 배색 이미지를 활용하여 직접 모델들에게 색조화장을 한 후 사진을 찍어 설문조사를 실시한 결과, 핑크 톤의 색조화장에서는 귀엽고 사랑스러운 느낌의 로맨틱 이미지를, 골드 톤의 색조화장에서는 차분하고 고전적인 느낌의 클래식 이미지를, 퍼플 계열의 색조화장에서는 온화하고 우아한 느낌의 엘레강스 이미지를, 무채색 계열의 색조화장에서는 도시적이고 세련된 느낌의 모던 이미지를 떠 올리는 것으로 나타났다. 이상에서 살펴본 바와 같이 메이크업에서의 색조 표현은 색의 감각을 이용한다는 점에서 색채 이미지와 밀접한 관계를 가지고 있으며 이런 밀접한 관계를 이용하여 개인의 이미지를 형성하는데 많은 영향을 미칠 수 있다는 것이다. 따라서 본 논문에서는 메이크업 이론에 색채 이미지라는 객관적 학문을 적용하여 개인의 다양한 이미지 연출을 구체적으로 표현함으로써 메이크업 색채 이론이 실용적인 학문으로써 자리매김해 나가는데 그 의의를 두고 있다.
Humans have the esthetic instinct and desire to be beautiful from birth. We choose make-up as a means to express this esthetic instinct. This has been used as a symbol of a time, culture, incantation and religion. It has also been used as a symbol of class and authority, as the instrument for pr...
Humans have the esthetic instinct and desire to be beautiful from birth. We choose make-up as a means to express this esthetic instinct. This has been used as a symbol of a time, culture, incantation and religion. It has also been used as a symbol of class and authority, as the instrument for protection of the body and in religion. Due to industrialization and urbanization, make-up is naturally being impressed on our daily lives. The use of make-up comes out of early forms of religion. Today, it is used as a means to compete and an expression of an individuals’ image. Make-up is completed by the harmony of the form and color. Especially the color implies a strong symbolism which can’t be delivered by the form. David Hicks, an interior designer from Australia once said, "Color can achieve a lot of things in our lives for the least expense ". Color is apparently a factor which represents human life, whether continuously or not. The innumerable meanings which color has, have greatly impacted the human desire for beauty. In expressing this beauty, make-up is considered the means to achieve beauty. In addition to being this means, using make-up is also an act of art for self-esteem and mental wellness. Color-image in make-up has new value and meaning through the view of creating a completely different image. In spite of the same face, make-up allows the expression to be different depending on the time, place, purpose or situation. Like this, the application of color-image has an essential role in color expression using make-up. Color has a variety of senses and images which affect a person’s image. It can make a person cool, warm, soft or hard. It can also correct the contour of the face by adding to the volume of the face. Countless images can be created by applying seasonal colors. We can present the image objectively by applying make-up color to the color image scale. Each sensual judgement on color is combined and built-up. A survey was done on the basis of this objective theory. Models were selected and make-up was applied. Color make-up was chosen using the color schemes of the image scale. Photographs were then taken. The survey asked the models how they felt about their images. The following could be determined from the results: 1. A cute and lovely romantic image was found using the pink tone color make-up. 2. A calm and classical image resulted from using the gold tone color make-up. 3. A mild and elegant image came from using the purple tone color make-up. 4. An urban and sharp modern image when the achromatic tone was used. As observed above, color expression in make-up is closely related to color image when using the sense of color. Therefore, the use of make-up can greatly influence a person’s image. Accordingly, this thesis shows the significance color theory has in the use of make-up. It shows this from a practical study by applying color image as an objective study to the make-up theory. This concretely shows a variety of images produced for each person.
Humans have the esthetic instinct and desire to be beautiful from birth. We choose make-up as a means to express this esthetic instinct. This has been used as a symbol of a time, culture, incantation and religion. It has also been used as a symbol of class and authority, as the instrument for protection of the body and in religion. Due to industrialization and urbanization, make-up is naturally being impressed on our daily lives. The use of make-up comes out of early forms of religion. Today, it is used as a means to compete and an expression of an individuals’ image. Make-up is completed by the harmony of the form and color. Especially the color implies a strong symbolism which can’t be delivered by the form. David Hicks, an interior designer from Australia once said, "Color can achieve a lot of things in our lives for the least expense ". Color is apparently a factor which represents human life, whether continuously or not. The innumerable meanings which color has, have greatly impacted the human desire for beauty. In expressing this beauty, make-up is considered the means to achieve beauty. In addition to being this means, using make-up is also an act of art for self-esteem and mental wellness. Color-image in make-up has new value and meaning through the view of creating a completely different image. In spite of the same face, make-up allows the expression to be different depending on the time, place, purpose or situation. Like this, the application of color-image has an essential role in color expression using make-up. Color has a variety of senses and images which affect a person’s image. It can make a person cool, warm, soft or hard. It can also correct the contour of the face by adding to the volume of the face. Countless images can be created by applying seasonal colors. We can present the image objectively by applying make-up color to the color image scale. Each sensual judgement on color is combined and built-up. A survey was done on the basis of this objective theory. Models were selected and make-up was applied. Color make-up was chosen using the color schemes of the image scale. Photographs were then taken. The survey asked the models how they felt about their images. The following could be determined from the results: 1. A cute and lovely romantic image was found using the pink tone color make-up. 2. A calm and classical image resulted from using the gold tone color make-up. 3. A mild and elegant image came from using the purple tone color make-up. 4. An urban and sharp modern image when the achromatic tone was used. As observed above, color expression in make-up is closely related to color image when using the sense of color. Therefore, the use of make-up can greatly influence a person’s image. Accordingly, this thesis shows the significance color theory has in the use of make-up. It shows this from a practical study by applying color image as an objective study to the make-up theory. This concretely shows a variety of images produced for each person.
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