국내 호텔기업의 윤리경영이 호텔이미지, 이용의도에 미치는 영향 The effects of ethics management of the domestic hotel enterprises on the image of the hotel, and purchase intention원문보기
본 연구는 호텔기업의 윤리경영요소, 호텔이미지, 호텔이용의도간의 구조적모형의 검토를 통하여 실증분석을 하여 호텔기업의 윤리경영이 호텔이미지에 미치는 영향, 호텔의 윤리경영과 호텔이미지, 이용의도간의 관계에서 모기업의 유형과 고객의 이념적 성향의 조절효과를 알아보고 모기업의 유형 및 고객의 이념적 성향에 따라 호텔 이용의도에 어떻게 미치는가에 대한 연구로써 호텔 기업들의 경영에 있어 마케터들의 마케팅 활동에 도움을 주고자 한다. 실증분석에 따른 ...
본 연구는 호텔기업의 윤리경영요소, 호텔이미지, 호텔이용의도간의 구조적모형의 검토를 통하여 실증분석을 하여 호텔기업의 윤리경영이 호텔이미지에 미치는 영향, 호텔의 윤리경영과 호텔이미지, 이용의도간의 관계에서 모기업의 유형과 고객의 이념적 성향의 조절효과를 알아보고 모기업의 유형 및 고객의 이념적 성향에 따라 호텔 이용의도에 어떻게 미치는가에 대한 연구로써 호텔 기업들의 경영에 있어 마케터들의 마케팅 활동에 도움을 주고자 한다. 실증분석에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 일반 기업과 다른 호텔기업의 특성에 맞는 윤리경영요소로 ‘기부협찬활동’, ‘공익사업활동’, ‘환경보호활동’, ‘직원의 복리후생’, ‘소비자보호활동’, ‘고용창출활동’ 등 6개의 요인이 도출되었다. 둘째, 호텔 기업의 윤리경영 요인이 호텔이미지 요인에 어떠한 영향을 미칠 것인가에 대한 분석을 실시한 결과 호텔이미지 중에서 정서적 이미지에 미치는 영향은 호텔 윤리경영 요인에서 ‘환경보호활동’, ‘직원복리후생’, 요인 순으로 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적 이미지의 경우 ‘기부협찬활동’, ‘공익사업활동’, 순으로 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 물리적 이미지의 경우 ‘소비자보호’, ‘공익사업활동’, ‘직원 복리후생’, 요인 순으로 정(+)의 유의한 영항을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 모기업 유형(대기업, 학교 및 언론기관)에 따른 호텔의 윤리경영 요인과 호텔이미지 요인 사이에 어떤 관련성이 있는가를 분석한 결과 모기업의 형태가 대기업인 경우, 호텔 윤리경영 6개의 요인인 ‘기부협찬활동’, ‘공익사업활동’, ‘환경보호활동’, ‘직원 복리후생’, ‘소비자보호’, ‘고용창출’ 요인과 호텔이미지 요인인 ‘정서적 이미지’, ‘사회적 이미지’, ‘물리적 이미지’ 요인 간에 상호 정(+)의 유의적인 관계가 있는 것으로 나타났다. 반면, 학교 및 언론기관이 운영하는 호텔은 호텔 윤리경영요인 중 ‘기부협찬활동’, ‘공익사업활동’, ‘환경보호활동’, ‘고용창출’ 의 4개의 요인과 호텔이미지 요인 중 ‘정서적 이미지’, ‘사회적 이미지’ 요인간의 상호 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 호텔의 모기업 유형에 따른 호텔 이용의도와의 관계를 분석한 결과 모기업 유형이 대기업인 경우 호텔의 이용의도가 높았으며, 언론기관인 경우가 가장 낮은 것으로 나타났다. 다섯째, 호텔이미지와 이용의도간의 관계에서는 어떠한 영향을 미칠 것인가에 대한 분석 결과, 호텔이미지 중 ‘정서적 이미지’, ‘사회적 이미지’ 요인 순으로 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 호텔기업의 윤리경영과 고객의 이용의도에 어떠한 영향을 미칠 것인가에 대한 분석을 실시한 결과 ‘공익사업활동’, ‘고용창출’ 요인이 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 고객의 이념적 성향에 따른 호텔별 이용의도와의 관계에서는 차이를 보인 호텔은 ‘인터컨티넨탈 호텔’, ‘플라자 호텔’, ‘코리아나 호텔’로 나타났다. 중립이거나 진보적인 성향의 고객일수록 ‘인터컨티넨탈’, ‘플라자’, ‘코리아나’ 호텔에 대한 이용의도가 높게 나타났다.
본 연구는 호텔기업의 윤리경영요소, 호텔이미지, 호텔이용의도간의 구조적모형의 검토를 통하여 실증분석을 하여 호텔기업의 윤리경영이 호텔이미지에 미치는 영향, 호텔의 윤리경영과 호텔이미지, 이용의도간의 관계에서 모기업의 유형과 고객의 이념적 성향의 조절효과를 알아보고 모기업의 유형 및 고객의 이념적 성향에 따라 호텔 이용의도에 어떻게 미치는가에 대한 연구로써 호텔 기업들의 경영에 있어 마케터들의 마케팅 활동에 도움을 주고자 한다. 실증분석에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 일반 기업과 다른 호텔기업의 특성에 맞는 윤리경영요소로 ‘기부협찬활동’, ‘공익사업활동’, ‘환경보호활동’, ‘직원의 복리후생’, ‘소비자보호활동’, ‘고용창출활동’ 등 6개의 요인이 도출되었다. 둘째, 호텔 기업의 윤리경영 요인이 호텔이미지 요인에 어떠한 영향을 미칠 것인가에 대한 분석을 실시한 결과 호텔이미지 중에서 정서적 이미지에 미치는 영향은 호텔 윤리경영 요인에서 ‘환경보호활동’, ‘직원복리후생’, 요인 순으로 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적 이미지의 경우 ‘기부협찬활동’, ‘공익사업활동’, 순으로 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 물리적 이미지의 경우 ‘소비자보호’, ‘공익사업활동’, ‘직원 복리후생’, 요인 순으로 정(+)의 유의한 영항을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 모기업 유형(대기업, 학교 및 언론기관)에 따른 호텔의 윤리경영 요인과 호텔이미지 요인 사이에 어떤 관련성이 있는가를 분석한 결과 모기업의 형태가 대기업인 경우, 호텔 윤리경영 6개의 요인인 ‘기부협찬활동’, ‘공익사업활동’, ‘환경보호활동’, ‘직원 복리후생’, ‘소비자보호’, ‘고용창출’ 요인과 호텔이미지 요인인 ‘정서적 이미지’, ‘사회적 이미지’, ‘물리적 이미지’ 요인 간에 상호 정(+)의 유의적인 관계가 있는 것으로 나타났다. 반면, 학교 및 언론기관이 운영하는 호텔은 호텔 윤리경영요인 중 ‘기부협찬활동’, ‘공익사업활동’, ‘환경보호활동’, ‘고용창출’ 의 4개의 요인과 호텔이미지 요인 중 ‘정서적 이미지’, ‘사회적 이미지’ 요인간의 상호 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 호텔의 모기업 유형에 따른 호텔 이용의도와의 관계를 분석한 결과 모기업 유형이 대기업인 경우 호텔의 이용의도가 높았으며, 언론기관인 경우가 가장 낮은 것으로 나타났다. 다섯째, 호텔이미지와 이용의도간의 관계에서는 어떠한 영향을 미칠 것인가에 대한 분석 결과, 호텔이미지 중 ‘정서적 이미지’, ‘사회적 이미지’ 요인 순으로 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 호텔기업의 윤리경영과 고객의 이용의도에 어떠한 영향을 미칠 것인가에 대한 분석을 실시한 결과 ‘공익사업활동’, ‘고용창출’ 요인이 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 고객의 이념적 성향에 따른 호텔별 이용의도와의 관계에서는 차이를 보인 호텔은 ‘인터컨티넨탈 호텔’, ‘플라자 호텔’, ‘코리아나 호텔’로 나타났다. 중립이거나 진보적인 성향의 고객일수록 ‘인터컨티넨탈’, ‘플라자’, ‘코리아나’ 호텔에 대한 이용의도가 높게 나타났다.
The present study examines the effects of ethics management of the domestic hotel enterpriser on the image of the hotel and the moderation effect of the parent enterprise types of the hotel and customer's ideological orientation on ethics management and the hotel image, purchase intention by making ...
The present study examines the effects of ethics management of the domestic hotel enterpriser on the image of the hotel and the moderation effect of the parent enterprise types of the hotel and customer's ideological orientation on ethics management and the hotel image, purchase intention by making an empirical analysis through investigation of the structural model between ethics management factors of the hotel enterprise, hotel image, and hotel purchase intention, and inquires into how the hotel purchase intention is affected depending on types of the parent enterprise and customers' ideological orientation, by which it aims at helping marketers do marketing activities in management of the hotel enterprise. In order to achieve research objectives of this study, the research model and hypotheses were formed through literature review of precedent studies, and as a result of conducting a preliminary investigation with experts in the hotel industry and actually using customers regarding 61 items of ethics management addressed in the existing business administration area, the present survey of hotel business ethics with 50 items was conducted. For the survey, we collected 450 copies distributing 500 copies to the population over 20 years old living in Seoul and the National Capital regions regardless of whether they had used hotels, and among them, 373 effective samples were used for analysis materials of this research. For the empirical analysis, using SPSS for Windows Version 6.0, 18.0 and AMOS 7.0, frequency analysis, technology analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, canonical correlation analysis, one-way ANOVA analysis, correspondence analysis and path analysis based on a structural model were conducted. The research findings according to the empirical analysis are as follows. First, as a result of making an analysis on how the ethics management factor of the hotel enterprise affects the hotel image factor, the effect on the emotional image among hotel images appeared positively(+) significant in order of 'environment protection activities', 'staff benefits' in the hotel's ethics management factor. In the case of social image, it appeared that it had a positive(+) significant influence in order of ‘donation and contribution activities’, and ‘public utilities activities.’ In the case of physical image, it appeared that it had a positive(+) significant influence in order of ‘consumer protections’, ‘public utilities activities’, and ‘employee benefits’ factors. Second, as a result of making an analysis on which relation types of the parent enterprise(large company, school, mass media) has to the hotel's ethics management factor and the hotel image factor, in the case that the type of an enterprise is a major company, it appeared that there are positive(+) significant relations between 6 hotel business ethics factors, ‘donation and contribution activities’, ‘public utilities activities’, ‘environmental protection activities’, ‘employee benefits’, ‘consumer protections’, ‘job creation’ factors and hotel image factors, ‘emotional image’, ‘social image’, ‘physical image’ factors. On the contrary, for hotels run by schools or mass media, it appeared that there are positive(+) significant correlations between four factors, ‘donation and contribution activities’, ‘public utilities activities’, ‘environmental protection activities’, ‘job creation’ among hotel ethics management factors, and 'emotional image', 'social image' factors among hotel image factors. Third, as a result of making an analysis on relations to hotel purchase intention depending on the types of the hotel's parent enterprise, in the case that the type of a parent enterprise is a large company, it appeared use intention of the hotel was high, and in the case of mass media, it was lowest. Fourth, as a result of an analysis on which influence is had in relations between hotel images and purchase intention, it appeared that among hotel images, positive(+) significant effects were had in order of ‘emotional image’, ‘social image’. Fifth, as a result of an analysis on which influence is had in ethics management of the hotel enterprise and customers' purchase intention, it appeared that ‘public utilities activities’, and ‘job creation’ factors had positive(+) significant effects. Sixth, it appeared that hotels which had differences in relations to use intention by hotel depending on customers' ideological orientation were ‘Hotel Intercontinental’, ‘Hotel Plaza’, and ‘Hotel Koreana.’ The more neutral or progressive orientations customers had, the higher use intention of Intercontinental, Plaza and Koreana Hotels appeared.
The present study examines the effects of ethics management of the domestic hotel enterpriser on the image of the hotel and the moderation effect of the parent enterprise types of the hotel and customer's ideological orientation on ethics management and the hotel image, purchase intention by making an empirical analysis through investigation of the structural model between ethics management factors of the hotel enterprise, hotel image, and hotel purchase intention, and inquires into how the hotel purchase intention is affected depending on types of the parent enterprise and customers' ideological orientation, by which it aims at helping marketers do marketing activities in management of the hotel enterprise. In order to achieve research objectives of this study, the research model and hypotheses were formed through literature review of precedent studies, and as a result of conducting a preliminary investigation with experts in the hotel industry and actually using customers regarding 61 items of ethics management addressed in the existing business administration area, the present survey of hotel business ethics with 50 items was conducted. For the survey, we collected 450 copies distributing 500 copies to the population over 20 years old living in Seoul and the National Capital regions regardless of whether they had used hotels, and among them, 373 effective samples were used for analysis materials of this research. For the empirical analysis, using SPSS for Windows Version 6.0, 18.0 and AMOS 7.0, frequency analysis, technology analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, canonical correlation analysis, one-way ANOVA analysis, correspondence analysis and path analysis based on a structural model were conducted. The research findings according to the empirical analysis are as follows. First, as a result of making an analysis on how the ethics management factor of the hotel enterprise affects the hotel image factor, the effect on the emotional image among hotel images appeared positively(+) significant in order of 'environment protection activities', 'staff benefits' in the hotel's ethics management factor. In the case of social image, it appeared that it had a positive(+) significant influence in order of ‘donation and contribution activities’, and ‘public utilities activities.’ In the case of physical image, it appeared that it had a positive(+) significant influence in order of ‘consumer protections’, ‘public utilities activities’, and ‘employee benefits’ factors. Second, as a result of making an analysis on which relation types of the parent enterprise(large company, school, mass media) has to the hotel's ethics management factor and the hotel image factor, in the case that the type of an enterprise is a major company, it appeared that there are positive(+) significant relations between 6 hotel business ethics factors, ‘donation and contribution activities’, ‘public utilities activities’, ‘environmental protection activities’, ‘employee benefits’, ‘consumer protections’, ‘job creation’ factors and hotel image factors, ‘emotional image’, ‘social image’, ‘physical image’ factors. On the contrary, for hotels run by schools or mass media, it appeared that there are positive(+) significant correlations between four factors, ‘donation and contribution activities’, ‘public utilities activities’, ‘environmental protection activities’, ‘job creation’ among hotel ethics management factors, and 'emotional image', 'social image' factors among hotel image factors. Third, as a result of making an analysis on relations to hotel purchase intention depending on the types of the hotel's parent enterprise, in the case that the type of a parent enterprise is a large company, it appeared use intention of the hotel was high, and in the case of mass media, it was lowest. Fourth, as a result of an analysis on which influence is had in relations between hotel images and purchase intention, it appeared that among hotel images, positive(+) significant effects were had in order of ‘emotional image’, ‘social image’. Fifth, as a result of an analysis on which influence is had in ethics management of the hotel enterprise and customers' purchase intention, it appeared that ‘public utilities activities’, and ‘job creation’ factors had positive(+) significant effects. Sixth, it appeared that hotels which had differences in relations to use intention by hotel depending on customers' ideological orientation were ‘Hotel Intercontinental’, ‘Hotel Plaza’, and ‘Hotel Koreana.’ The more neutral or progressive orientations customers had, the higher use intention of Intercontinental, Plaza and Koreana Hotels appeared.
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