본 연구의 첫 번째 목적은 역사문화 관광자원에 대한 역사적 가치와 관광적 가치의 차이를 알아 보는데 있으며 두 번째 목적은 역사관여도, 역사적 가치와 관광적 가치를 파악하고 역사관여도와 역사적, 관광적 가치의 영향관계, 역사적 가치인식이 관광적 가치인식에 주는 영향관계와 만족도에 대한 영향관계를 모색하는데 있다. 이를 위해 관광자원, 문화재, 만족도에 대한 선행연구의 개념과 이론적 고찰을 통하여 개념을 도출하고 설문항목을 만들어 설문지를 통해 측정하는 실증분석을 실시하였다. 이를 통해 다량의 문화재가 산재해 있으며 도시전체가 문화재라 ...
본 연구의 첫 번째 목적은 역사문화 관광자원에 대한 역사적 가치와 관광적 가치의 차이를 알아 보는데 있으며 두 번째 목적은 역사관여도, 역사적 가치와 관광적 가치를 파악하고 역사관여도와 역사적, 관광적 가치의 영향관계, 역사적 가치인식이 관광적 가치인식에 주는 영향관계와 만족도에 대한 영향관계를 모색하는데 있다. 이를 위해 관광자원, 문화재, 만족도에 대한 선행연구의 개념과 이론적 고찰을 통하여 개념을 도출하고 설문항목을 만들어 설문지를 통해 측정하는 실증분석을 실시하였다. 이를 통해 다량의 문화재가 산재해 있으며 도시전체가 문화재라 해도 과언이 아닌 경주지역의 문화재를 중심으로 설문조사를 실시하여 342부의 유효 표본을 얻어 연구에 활용하였다. 본 연구의 인구통계학적 특성에 대한 분석결과 여성(56.2%)이 남성(43.8%)보다 높게 나타났으며, 연령은 20대와 30대의 청년층이 많았다. 또한 대학에 재학중이거나 졸업한 사람들이 많았으며 중산층이 주류를 이루고 있는 것으로 나타났다. 인구통계학적 특성에 따른 역사 관여도, 역사적 가치. 관광적 가치, 만족도의 차이를 분석한 결과 몇몇의 유의한 차이점이 발견되었다. 전반적으로 여성, 장년층, 고학력, 중산층인 사람들이 역사관여도가 높으며 역사적 가치를 높게 평가하고 더 큰 만족을 느끼는 것으로 나타났다. 첫 번째 목적에 해당하는 연구과제 1의 경우 문화와 문화재의 역사적 가치와 관광적 가치의 분포를 확인해 보면 유명한 문화재이며 관광지인 경우 가치가 가장 높은 첫 번째 그룹이었으며, 두 번째 그룹의 경우 역시 많이 알려진 문화재이며 관광지인 경우였다. 세 번째 그룹의 경우 역사에 관심이 있다면 알수 있거나 경주주민들은 잘 알고 있을 만한 문화재들이었으며 마지막 네 번째 그룹의 경우 인지도가 낮은 그룹으로 나타났다. 하지만 이러한 결과는 역사적 가치인식의 결과인것인지 관광지로서 유명하기 때문에 역사적으로도 가치 있다고 판단하는 것인지에 대한 결과는 알수 없었다. 연구과제2의 가설검증의 결과를 보면 가설1, 가설2, 가설3, 가설 4, 가설 5 모두 채택되었고 이러한 가설의 검증을 토대로 본 연구의 변수간의 관계를 도출한다면, 역사관여도가 높을수록 역사적 가치와 관광적 가치에 유의한 영향을 미치고 있으며 역사적 가치가 관광적 가치인식에 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 이러한 역사적, 관광적 가치인식이 만족도에도 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점은 첫째, 역사적 가치와 관광적 가치의 차이를 알아 봄으로써 그 성격을 규명하는데 도움이 되었다는 점이다. 기존의 선행연구들이 전무한 상황에서 역사적 가치와 관광적 가치의 차이를 알아봄으로써 역사문화 관광자원과 문화재에 대한 가치인식에 대해 알아 볼 수 있었다는 것이다. 또한 가치를 평가할 때 그 기준이 역사적 가치가 될 것인지, 관광적 가치가 될 것인지에 대한 연구 과제를 제시하였다. 본 연구를 통해 역사적 가치와 관광적 가치의 영향관계를 증명하였다. 이러한 결과는 향후 역사문화 관광자원에 관련된 연구에서 활용될수 있을 것이다. 둘째, 개인의 역사에 대한 관여도가 역사문화 관광자원의 역사적 가치와 관광적 가치 평가에 영향관계를 설명하였다는 점이다. 역사 관여도가 높은 경우 역사적 가치가 높을 것이다라는 것은 추론해 볼 수 있지만, 역사 관여도가 높을수록 관광적 가치도 높을 것이다란 것은 쉽게 추론해 볼 수 없을 것이다. 하지만 본 연구에서는 역사 관여도가 높은 집단이 관광적 가치도 높게 평가하는 것으로 나타나 그 영향관계를 증명하였다. 이러한 결과는 향후 진행될 역사문화 관광자원과 문화재와 관련된 연구에 활용될 수 있을 것이다. 셋째, 역사 관여도가 높을수록 역사적 가치와 관광적 가치인식이 높고, 또한 역사적 가치와 관광적 가치가 높을수록 만족도에 정(+)의 영향을 미친다는 것이다. 이는 역사문화 관광자원과 문화재의 개발에 있어 만족도를 높이기 위해 역사 관여도를 높여야 한다는 것을 추론해 볼 수 있으며 노력이 요구된다.
본 연구의 첫 번째 목적은 역사문화 관광자원에 대한 역사적 가치와 관광적 가치의 차이를 알아 보는데 있으며 두 번째 목적은 역사관여도, 역사적 가치와 관광적 가치를 파악하고 역사관여도와 역사적, 관광적 가치의 영향관계, 역사적 가치인식이 관광적 가치인식에 주는 영향관계와 만족도에 대한 영향관계를 모색하는데 있다. 이를 위해 관광자원, 문화재, 만족도에 대한 선행연구의 개념과 이론적 고찰을 통하여 개념을 도출하고 설문항목을 만들어 설문지를 통해 측정하는 실증분석을 실시하였다. 이를 통해 다량의 문화재가 산재해 있으며 도시전체가 문화재라 해도 과언이 아닌 경주지역의 문화재를 중심으로 설문조사를 실시하여 342부의 유효 표본을 얻어 연구에 활용하였다. 본 연구의 인구통계학적 특성에 대한 분석결과 여성(56.2%)이 남성(43.8%)보다 높게 나타났으며, 연령은 20대와 30대의 청년층이 많았다. 또한 대학에 재학중이거나 졸업한 사람들이 많았으며 중산층이 주류를 이루고 있는 것으로 나타났다. 인구통계학적 특성에 따른 역사 관여도, 역사적 가치. 관광적 가치, 만족도의 차이를 분석한 결과 몇몇의 유의한 차이점이 발견되었다. 전반적으로 여성, 장년층, 고학력, 중산층인 사람들이 역사관여도가 높으며 역사적 가치를 높게 평가하고 더 큰 만족을 느끼는 것으로 나타났다. 첫 번째 목적에 해당하는 연구과제 1의 경우 문화와 문화재의 역사적 가치와 관광적 가치의 분포를 확인해 보면 유명한 문화재이며 관광지인 경우 가치가 가장 높은 첫 번째 그룹이었으며, 두 번째 그룹의 경우 역시 많이 알려진 문화재이며 관광지인 경우였다. 세 번째 그룹의 경우 역사에 관심이 있다면 알수 있거나 경주주민들은 잘 알고 있을 만한 문화재들이었으며 마지막 네 번째 그룹의 경우 인지도가 낮은 그룹으로 나타났다. 하지만 이러한 결과는 역사적 가치인식의 결과인것인지 관광지로서 유명하기 때문에 역사적으로도 가치 있다고 판단하는 것인지에 대한 결과는 알수 없었다. 연구과제2의 가설검증의 결과를 보면 가설1, 가설2, 가설3, 가설 4, 가설 5 모두 채택되었고 이러한 가설의 검증을 토대로 본 연구의 변수간의 관계를 도출한다면, 역사관여도가 높을수록 역사적 가치와 관광적 가치에 유의한 영향을 미치고 있으며 역사적 가치가 관광적 가치인식에 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 이러한 역사적, 관광적 가치인식이 만족도에도 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점은 첫째, 역사적 가치와 관광적 가치의 차이를 알아 봄으로써 그 성격을 규명하는데 도움이 되었다는 점이다. 기존의 선행연구들이 전무한 상황에서 역사적 가치와 관광적 가치의 차이를 알아봄으로써 역사문화 관광자원과 문화재에 대한 가치인식에 대해 알아 볼 수 있었다는 것이다. 또한 가치를 평가할 때 그 기준이 역사적 가치가 될 것인지, 관광적 가치가 될 것인지에 대한 연구 과제를 제시하였다. 본 연구를 통해 역사적 가치와 관광적 가치의 영향관계를 증명하였다. 이러한 결과는 향후 역사문화 관광자원에 관련된 연구에서 활용될수 있을 것이다. 둘째, 개인의 역사에 대한 관여도가 역사문화 관광자원의 역사적 가치와 관광적 가치 평가에 영향관계를 설명하였다는 점이다. 역사 관여도가 높은 경우 역사적 가치가 높을 것이다라는 것은 추론해 볼 수 있지만, 역사 관여도가 높을수록 관광적 가치도 높을 것이다란 것은 쉽게 추론해 볼 수 없을 것이다. 하지만 본 연구에서는 역사 관여도가 높은 집단이 관광적 가치도 높게 평가하는 것으로 나타나 그 영향관계를 증명하였다. 이러한 결과는 향후 진행될 역사문화 관광자원과 문화재와 관련된 연구에 활용될 수 있을 것이다. 셋째, 역사 관여도가 높을수록 역사적 가치와 관광적 가치인식이 높고, 또한 역사적 가치와 관광적 가치가 높을수록 만족도에 정(+)의 영향을 미친다는 것이다. 이는 역사문화 관광자원과 문화재의 개발에 있어 만족도를 높이기 위해 역사 관여도를 높여야 한다는 것을 추론해 볼 수 있으며 노력이 요구된다.
The primary aim of this study was to be aware of difference between value of history and value of tourism resources. Secondary was to group historical involvement, the value of history and the value of tourism. Furthermore, to grope for the influence of tourism value which is influenced by effect re...
The primary aim of this study was to be aware of difference between value of history and value of tourism resources. Secondary was to group historical involvement, the value of history and the value of tourism. Furthermore, to grope for the influence of tourism value which is influenced by effect relationship between history relationship and history, the value of tourism. It was done research and analysed through concerning about tourism resources, cultural assets, concept of literature research about satisfaction by doing questionares. The research was used 342 effective sample about the cultural assets in Gyeongju where there are a lot of cultural assets and it is not too much to say that the city is a cultural asset itself. Analysis for the population statistics college register characteristic of the study of the book woman(56.2%) appeared more highly than male(43.8%), and many rising generations of 20 generations and 30 generations in the age. In addition, there were much whole attendance at school and people who graduated in the university and appeared the class of middle-class people made the mainstream. Even as for the history pipe by the population statistics college difference that result how many people who analyzed a difference of the register characteristic, Historic value of Historic, Value of the tourism, satisfaction paid attention to was discovered. Generally a woman, Many years layer, High educational background appeared by a historical view woman way was expensive, and was high, and the people who were the class of middle-class people evaluated historic value, and feeling bigger satisfaction. According to study subject 1 which was the first aim, when they ascertain the distribution between the value of culture and cultural assets and the value of tourism, famous cultural assets and tourist cities were the first value of group. The Second group was well known cutural assets which people are interested in history or people who live in Gyeonju. The last group was poor recognition group. However, the result of this study was not certain whether it is valuable as a history due to the fame or the value of historical recognition. The hypothesis result of study subject 2, the hypothesis 1, 2, 3, 4 and 5 were choosen and from this when it was deduced the following relationship between variables, as historical involvement was high, the more the value of history and the value of tourism it had a favourable influence. Similary, the value of history had a positive impact on value of tourism recognition. Such the value of history, tourism had a positive influence on satisfaction. This study's suggestions is that firstly, it helped to examine the character through searching the difference between the value of history and the value of tourism. Another words, it was possible to be aware of recognition about value of historical and value of tourism resources and value of cultural assets by finding out the difference between the value of history and the value of tourism even thought there were not previous studies. Besides, this study presented study subject whether the value of history or the value of tourism to be choosen when it is evaluated. It improved effect relationship between the value of history and the value of tourism. The result of this will be used in studies, which involve historical culture tourism resources. Secondly, individual involvement of history explained the effect relationship about the value of history of value of historical and value of tourism resources and Value evaluation of the tourism. When the involvement of history is high, it can be ratiocinated that the value of history would be higher, but it cannot be ratiocinated that as the involvement is higher, the more the value of tourism would increase. However, this study improved the effect relationship that the higher group of historic involvement evaluated, the more group of the value of tourism evaluated. This result will be used with other studies which involve tourism resources of historic culture and cultural assests. Finally, as historical involvement was higher, the more awareness of the value of history and the value of tourism was higher. In addition, the more value of historical and tourism, more satisfaction it was effected positively. It seems likely that it needs efforts and it should rise the historical involvement to accelerate the satisfaction for developing the tourism resources of historical culture and cultural assets.
The primary aim of this study was to be aware of difference between value of history and value of tourism resources. Secondary was to group historical involvement, the value of history and the value of tourism. Furthermore, to grope for the influence of tourism value which is influenced by effect relationship between history relationship and history, the value of tourism. It was done research and analysed through concerning about tourism resources, cultural assets, concept of literature research about satisfaction by doing questionares. The research was used 342 effective sample about the cultural assets in Gyeongju where there are a lot of cultural assets and it is not too much to say that the city is a cultural asset itself. Analysis for the population statistics college register characteristic of the study of the book woman(56.2%) appeared more highly than male(43.8%), and many rising generations of 20 generations and 30 generations in the age. In addition, there were much whole attendance at school and people who graduated in the university and appeared the class of middle-class people made the mainstream. Even as for the history pipe by the population statistics college difference that result how many people who analyzed a difference of the register characteristic, Historic value of Historic, Value of the tourism, satisfaction paid attention to was discovered. Generally a woman, Many years layer, High educational background appeared by a historical view woman way was expensive, and was high, and the people who were the class of middle-class people evaluated historic value, and feeling bigger satisfaction. According to study subject 1 which was the first aim, when they ascertain the distribution between the value of culture and cultural assets and the value of tourism, famous cultural assets and tourist cities were the first value of group. The Second group was well known cutural assets which people are interested in history or people who live in Gyeonju. The last group was poor recognition group. However, the result of this study was not certain whether it is valuable as a history due to the fame or the value of historical recognition. The hypothesis result of study subject 2, the hypothesis 1, 2, 3, 4 and 5 were choosen and from this when it was deduced the following relationship between variables, as historical involvement was high, the more the value of history and the value of tourism it had a favourable influence. Similary, the value of history had a positive impact on value of tourism recognition. Such the value of history, tourism had a positive influence on satisfaction. This study's suggestions is that firstly, it helped to examine the character through searching the difference between the value of history and the value of tourism. Another words, it was possible to be aware of recognition about value of historical and value of tourism resources and value of cultural assets by finding out the difference between the value of history and the value of tourism even thought there were not previous studies. Besides, this study presented study subject whether the value of history or the value of tourism to be choosen when it is evaluated. It improved effect relationship between the value of history and the value of tourism. The result of this will be used in studies, which involve historical culture tourism resources. Secondly, individual involvement of history explained the effect relationship about the value of history of value of historical and value of tourism resources and Value evaluation of the tourism. When the involvement of history is high, it can be ratiocinated that the value of history would be higher, but it cannot be ratiocinated that as the involvement is higher, the more the value of tourism would increase. However, this study improved the effect relationship that the higher group of historic involvement evaluated, the more group of the value of tourism evaluated. This result will be used with other studies which involve tourism resources of historic culture and cultural assests. Finally, as historical involvement was higher, the more awareness of the value of history and the value of tourism was higher. In addition, the more value of historical and tourism, more satisfaction it was effected positively. It seems likely that it needs efforts and it should rise the historical involvement to accelerate the satisfaction for developing the tourism resources of historical culture and cultural assets.
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