이 연구는 양적 연구에 기반하여 지역사회복지관의 사례관리수행 수준을 파악하고, 사례관리수행에 영향을 미치는 요소들을 살펴보고자 했다. 선행연구들에 따라 지역사회복지관의 사례관리수행에 영향을 미칠 수 있는 요소로 사례관리자 개인변인, 사례관리 직무변인, 사례관리 기관 및 조직변인을 설정했다. 사례관리수행과정을 5단계로 구분하여 각 단계의 수행과 전체 사례관리수행에 대해 각 변인들이 어떻게 영향을 미치는지를 알아보고자 했다. 사례관리수행의 과정은 기관에의 접근 및 인테이크 단계, 사정단계, 목표설정 및 개입계획단계, 개입계획실행단계, 평가단계로 구분했다. 전체 사례관리수행은 5개 단계의 수행항목의 총합에 대한 평균이다. 이러한 영향관계분석을 통해 지역사회복지관의 사례관리수행을 향상시킬 수 있는 전략을 수립하고, 사례관리의 구성요소 확정의 근거를 제시하고자 했다. 사례관리자 개인변인에는 사회복지사 자격급수, 사례관리교육이수, 사례관리경력, 직책, ...
이 연구는 양적 연구에 기반하여 지역사회복지관의 사례관리수행 수준을 파악하고, 사례관리수행에 영향을 미치는 요소들을 살펴보고자 했다. 선행연구들에 따라 지역사회복지관의 사례관리수행에 영향을 미칠 수 있는 요소로 사례관리자 개인변인, 사례관리 직무변인, 사례관리 기관 및 조직변인을 설정했다. 사례관리수행과정을 5단계로 구분하여 각 단계의 수행과 전체 사례관리수행에 대해 각 변인들이 어떻게 영향을 미치는지를 알아보고자 했다. 사례관리수행의 과정은 기관에의 접근 및 인테이크 단계, 사정단계, 목표설정 및 개입계획단계, 개입계획실행단계, 평가단계로 구분했다. 전체 사례관리수행은 5개 단계의 수행항목의 총합에 대한 평균이다. 이러한 영향관계분석을 통해 지역사회복지관의 사례관리수행을 향상시킬 수 있는 전략을 수립하고, 사례관리의 구성요소 확정의 근거를 제시하고자 했다. 사례관리자 개인변인에는 사회복지사 자격급수, 사례관리교육이수, 사례관리경력, 직책, 자기효능감, 사례관리에 관한 전문적 능력 등을 포함했고, 사례관리 직무변인에는 기능적 다양성, 과업의 중요성, 자율성 등을 포함했으며, 사례관리기관 및 조직변인에는 사례관리업무에 대한 기관의 지지, 네트워크수준, 수퍼비젼, 기관내 프로그램 실시량, 사례관리담당부서여부, 사례관리지침마련정도, 1인당 사례수, 사례관리담당자 수, 팀조직여부, 정기적 사례회의실시정도, 종합정보관리시스템 유무 등을 포함했다. 2009년 6월 현재 대구와 경북지역 소재 지역사회복지관(노인종합복지관, 장애인종합복지관 포함) 전체(67개 기관)의 사례관리담당자들을 대상으로, 2009년 7월에서 8월말까지 조사했다. 기관 당 3-4명의 사례관리담당자들을 대상으로 211부의 설문지를 배부했고, 총 161부의 설문지를 회수해, 160부를 분석대상에 포함했다. SPSSWIN 12.0 통계프로그램을 활용하여 통계처리하였고, 빈도분석, 분산분석, 상관관계분석, 위계적 회귀분석 등의 분석방법을 사용하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 대구와 경북지역 소재 복지관의 사례관리수행수준은 비교적 높은 편이었지만, 사례관리의 초기단계에 집중되어 있었다. 기관에의 접근 및 인테이크와 사정은 상대적으로 평균이상의 수행수준을 보였지만, 이후의 과정은 점차 수행수준이 떨어졌고, 마지막 평가과정은 가장 낮은 수행수준을 보였다. 둘째, 전체 사례관리수행에 영향을 미치는 요소는 사례관리자 개인변인 중 자기효능감, 사례관리 직무변인 중 기능적 다양성, 사례관리기관 및 조직변인 중 사례관리에 대한 기관의 지지, 네트워크수준(-), 정기적 사례회의 실시정도, 종합정보관리시스템 여부 등 이었다. 따라서 대구와 경북지역 소재 복지관의 사례관리수행수준을 높이기 위해서는 자기효능감이나 기능적 다양성인식 수준을 높일 수 있는 업무지향과 사례관리서비스 실시과정에서 다양하고 창의적인 접근방식에 대한 지원이 이루어져야 한다. 또한 사례관리업무를 위한 물리적 환경조성과 조직내에서의 사례관리업무의 위상재정립 등이 필요하고, 네트워크에 대한 지원수준을 높일 필요가 있다. 정기적 사례회의를 적극적으로 실시하고, 클라이언트에 대한 종합정보관리시스템을 구축하여 클라이언트에 대한 사정과 목표설정 및 개입계획수립과정에서 적극적으로 활용할 수 있도록 해야 할 것이다. 또한, 대구와 경북지역 소재 복지관의 사례관리는 전문적 수준에 있어서 다소 미흡한 수준이었고, 전문적 능력변인이 사례관리수행에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 사례관리의 전문성이 확보되어있지 않다는 의미로 볼 수 있다. 사례관리와 기존 사회복지실천과의 차이를 인식하고, 사례관리의 전문성을 확보할 필요가 있고, 사례관리자들의 전문성 수준을 높일 수 있는 방안이 적극적으로 마련될 필요가 있다. 그리고 복지관 사례관리업무 지침이나 가이드라인 또는 매뉴얼을 각 기관수준에서, 구체적으로 마련하여, 지속적으로 적용될 수 있도록 해야 할 것이다. 향후 지역사회복지관의 사례관리수행수준을 양적으로, 질적으로 높이기 위해 표준화된 사례관리수행 척도를 개발하는 연구와 구체적이고 표준화된 사례관리서비스 지침에 대한 연구가 필요하다.
이 연구는 양적 연구에 기반하여 지역사회복지관의 사례관리수행 수준을 파악하고, 사례관리수행에 영향을 미치는 요소들을 살펴보고자 했다. 선행연구들에 따라 지역사회복지관의 사례관리수행에 영향을 미칠 수 있는 요소로 사례관리자 개인변인, 사례관리 직무변인, 사례관리 기관 및 조직변인을 설정했다. 사례관리수행과정을 5단계로 구분하여 각 단계의 수행과 전체 사례관리수행에 대해 각 변인들이 어떻게 영향을 미치는지를 알아보고자 했다. 사례관리수행의 과정은 기관에의 접근 및 인테이크 단계, 사정단계, 목표설정 및 개입계획단계, 개입계획실행단계, 평가단계로 구분했다. 전체 사례관리수행은 5개 단계의 수행항목의 총합에 대한 평균이다. 이러한 영향관계분석을 통해 지역사회복지관의 사례관리수행을 향상시킬 수 있는 전략을 수립하고, 사례관리의 구성요소 확정의 근거를 제시하고자 했다. 사례관리자 개인변인에는 사회복지사 자격급수, 사례관리교육이수, 사례관리경력, 직책, 자기효능감, 사례관리에 관한 전문적 능력 등을 포함했고, 사례관리 직무변인에는 기능적 다양성, 과업의 중요성, 자율성 등을 포함했으며, 사례관리기관 및 조직변인에는 사례관리업무에 대한 기관의 지지, 네트워크수준, 수퍼비젼, 기관내 프로그램 실시량, 사례관리담당부서여부, 사례관리지침마련정도, 1인당 사례수, 사례관리담당자 수, 팀조직여부, 정기적 사례회의실시정도, 종합정보관리시스템 유무 등을 포함했다. 2009년 6월 현재 대구와 경북지역 소재 지역사회복지관(노인종합복지관, 장애인종합복지관 포함) 전체(67개 기관)의 사례관리담당자들을 대상으로, 2009년 7월에서 8월말까지 조사했다. 기관 당 3-4명의 사례관리담당자들을 대상으로 211부의 설문지를 배부했고, 총 161부의 설문지를 회수해, 160부를 분석대상에 포함했다. SPSS WIN 12.0 통계프로그램을 활용하여 통계처리하였고, 빈도분석, 분산분석, 상관관계분석, 위계적 회귀분석 등의 분석방법을 사용하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 대구와 경북지역 소재 복지관의 사례관리수행수준은 비교적 높은 편이었지만, 사례관리의 초기단계에 집중되어 있었다. 기관에의 접근 및 인테이크와 사정은 상대적으로 평균이상의 수행수준을 보였지만, 이후의 과정은 점차 수행수준이 떨어졌고, 마지막 평가과정은 가장 낮은 수행수준을 보였다. 둘째, 전체 사례관리수행에 영향을 미치는 요소는 사례관리자 개인변인 중 자기효능감, 사례관리 직무변인 중 기능적 다양성, 사례관리기관 및 조직변인 중 사례관리에 대한 기관의 지지, 네트워크수준(-), 정기적 사례회의 실시정도, 종합정보관리시스템 여부 등 이었다. 따라서 대구와 경북지역 소재 복지관의 사례관리수행수준을 높이기 위해서는 자기효능감이나 기능적 다양성인식 수준을 높일 수 있는 업무지향과 사례관리서비스 실시과정에서 다양하고 창의적인 접근방식에 대한 지원이 이루어져야 한다. 또한 사례관리업무를 위한 물리적 환경조성과 조직내에서의 사례관리업무의 위상재정립 등이 필요하고, 네트워크에 대한 지원수준을 높일 필요가 있다. 정기적 사례회의를 적극적으로 실시하고, 클라이언트에 대한 종합정보관리시스템을 구축하여 클라이언트에 대한 사정과 목표설정 및 개입계획수립과정에서 적극적으로 활용할 수 있도록 해야 할 것이다. 또한, 대구와 경북지역 소재 복지관의 사례관리는 전문적 수준에 있어서 다소 미흡한 수준이었고, 전문적 능력변인이 사례관리수행에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 사례관리의 전문성이 확보되어있지 않다는 의미로 볼 수 있다. 사례관리와 기존 사회복지실천과의 차이를 인식하고, 사례관리의 전문성을 확보할 필요가 있고, 사례관리자들의 전문성 수준을 높일 수 있는 방안이 적극적으로 마련될 필요가 있다. 그리고 복지관 사례관리업무 지침이나 가이드라인 또는 매뉴얼을 각 기관수준에서, 구체적으로 마련하여, 지속적으로 적용될 수 있도록 해야 할 것이다. 향후 지역사회복지관의 사례관리수행수준을 양적으로, 질적으로 높이기 위해 표준화된 사례관리수행 척도를 개발하는 연구와 구체적이고 표준화된 사례관리서비스 지침에 대한 연구가 필요하다.
This study examined the level of case management performance in community welfare centers and the influencing factors in performing case management, based on quantitative research. Case managers' individual variables, occupational variables in case management and institution and organization variabl...
This study examined the level of case management performance in community welfare centers and the influencing factors in performing case management, based on quantitative research. Case managers' individual variables, occupational variables in case management and institution and organization variables were set as influencing factors in performing case management according to preceding studies. The study tried to find out how each variable influenced in each phase of case management and overall case management by classifying case management as 5 phases. The phases of case management were classified into the access to institutions and intake, assessment, goal setting and intervention planning, plan implementation and evaluation. The score of overall case management was the average of the score of 5 phases. The study tried to establish strategies to improve case management performance in the community welfare centers and provide grounds to confirm the constituents of case management through the analysis of influence relationship, The case managers' individual variables included the grade of social worker license, the completion of case management education courses, case management experience, position, self-efficacy, professional ability about case management, etc. The occupational variables in case management included functional diversity, the importance of task, autonomy, etc. The institution and organization variables included institutions' support for case management, network level, supervision, how many programs were performed in the institutions, whether there was a case management department or not, how instructions for case management were prepared, the case numbers for a social worker, the numbers of case managers, whether teams were organized or not, how regular case conferences performed, whether there was a comprehensive information management system or not, etc. The survey was conducted on case managers who worked for every community welfare centers in Daegu and Gyeongsangbuk-do(67 centers, including senior centers, rehabilitation centers for the disabled) from July, o late August, 2009. 211 questionnaires were distributed to 3-4 case managers for a center, 161 questionnaires were collected and 160 questionnaires were analyzed. The data were analyzed using SPSS WIN 12.0 program and frequency analysis, analysis of variance(ANOVA), correlation analysis, hierarchical regression analysis were used. The study results were as follows. Firstly, the level of case management performance of the welfare centers in Daegu and Gyeongsangbuk-do was comparatively high but the case management was centered in the early stage of the case management. As for the access to institutions, and intake and assesment, they showed the performance level above average, but the level was gradually lowered in the following process and they showed the lowest performance level in the last phase, evaluation. Secondly, the factors influencing overall case management were self-efficacy among case managers' individual variables, functional diversity among occupational variables, institutions' support for case management, network level(-), how regular case conferences performed, whether there was a comprehensive information management system, etc. among institution and organization variables. Therefore, to improve the performance level of case management in the welfare centers in Daegu and Gyeongsangbuk-do, the work should be done in the direction to improve self-efficacy and functional diversity, and there should be supports for diverse and creative approach methods. In addition, environment for case management should be provided, the position of case management works should be reestablished and the support level for network should be improved. Regular case management conferences should be actively performed, comprehensive information management system should be established and they should be actively used in the phases of assessment for clients, goal setting and intervention planning. The level of case management in the welfare centers in Daegu and Gyeongsangbuk-do was somewhat insufficient to the professional level and variables about professional ability didn't have a significant influence on case management performance. It indicated that the expertise of case management was not secured. The differences between case management and social work practice should be recognized, the expertise of case management should be secured, and plans to improve the case managers' expertise should be actively prepared. In addition, instructions, guidelines or manual for case management works in the welfare centers should be concretely prepared and applied in each center. To improve the performance level of case management in the community service centers quantitatively as well as qualitatively, studies to develop standardized measures for case management performance and instructions for concrete and standardized case management service were needed.
This study examined the level of case management performance in community welfare centers and the influencing factors in performing case management, based on quantitative research. Case managers' individual variables, occupational variables in case management and institution and organization variables were set as influencing factors in performing case management according to preceding studies. The study tried to find out how each variable influenced in each phase of case management and overall case management by classifying case management as 5 phases. The phases of case management were classified into the access to institutions and intake, assessment, goal setting and intervention planning, plan implementation and evaluation. The score of overall case management was the average of the score of 5 phases. The study tried to establish strategies to improve case management performance in the community welfare centers and provide grounds to confirm the constituents of case management through the analysis of influence relationship, The case managers' individual variables included the grade of social worker license, the completion of case management education courses, case management experience, position, self-efficacy, professional ability about case management, etc. The occupational variables in case management included functional diversity, the importance of task, autonomy, etc. The institution and organization variables included institutions' support for case management, network level, supervision, how many programs were performed in the institutions, whether there was a case management department or not, how instructions for case management were prepared, the case numbers for a social worker, the numbers of case managers, whether teams were organized or not, how regular case conferences performed, whether there was a comprehensive information management system or not, etc. The survey was conducted on case managers who worked for every community welfare centers in Daegu and Gyeongsangbuk-do(67 centers, including senior centers, rehabilitation centers for the disabled) from July, o late August, 2009. 211 questionnaires were distributed to 3-4 case managers for a center, 161 questionnaires were collected and 160 questionnaires were analyzed. The data were analyzed using SPSS WIN 12.0 program and frequency analysis, analysis of variance(ANOVA), correlation analysis, hierarchical regression analysis were used. The study results were as follows. Firstly, the level of case management performance of the welfare centers in Daegu and Gyeongsangbuk-do was comparatively high but the case management was centered in the early stage of the case management. As for the access to institutions, and intake and assesment, they showed the performance level above average, but the level was gradually lowered in the following process and they showed the lowest performance level in the last phase, evaluation. Secondly, the factors influencing overall case management were self-efficacy among case managers' individual variables, functional diversity among occupational variables, institutions' support for case management, network level(-), how regular case conferences performed, whether there was a comprehensive information management system, etc. among institution and organization variables. Therefore, to improve the performance level of case management in the welfare centers in Daegu and Gyeongsangbuk-do, the work should be done in the direction to improve self-efficacy and functional diversity, and there should be supports for diverse and creative approach methods. In addition, environment for case management should be provided, the position of case management works should be reestablished and the support level for network should be improved. Regular case management conferences should be actively performed, comprehensive information management system should be established and they should be actively used in the phases of assessment for clients, goal setting and intervention planning. The level of case management in the welfare centers in Daegu and Gyeongsangbuk-do was somewhat insufficient to the professional level and variables about professional ability didn't have a significant influence on case management performance. It indicated that the expertise of case management was not secured. The differences between case management and social work practice should be recognized, the expertise of case management should be secured, and plans to improve the case managers' expertise should be actively prepared. In addition, instructions, guidelines or manual for case management works in the welfare centers should be concretely prepared and applied in each center. To improve the performance level of case management in the community service centers quantitatively as well as qualitatively, studies to develop standardized measures for case management performance and instructions for concrete and standardized case management service were needed.
주제어
#사례관리 지역사회복지관 사례관리수행 사례관리자 개인특성 사례관리 직무특성 사례관리 기관 및 조직특성
학위논문 정보
저자
도광조
학위수여기관
숭실대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
사회복지학과(일원)
발행연도
2010
총페이지
xiv, 156 p.
키워드
사례관리 지역사회복지관 사례관리수행 사례관리자 개인특성 사례관리 직무특성 사례관리 기관 및 조직특성
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