루소의 생애와 자연주의 사상 배경을 통해 자연주의 사상이 어떻게 발달하게 되었는지 살펴보고 루소의 『에밀』에 나타난 유아기의 신체 활동과 아동기의 신체 활동, 아동기 체육관에 관한 내용 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 루소의 생애와 자연주의 사상의 배경을 분석해 본 결과 1712년 스위스에서 태어난 루소는 소년시절에 균형을 잃은 루소의 감정생활은 성년시대에 이르러서 나타난 사회성의 깊이, 고립적인 자세, 내향적인 행동을 결과하였다고 볼 수 있다. 디종 학술원에 내 건 현상논문이 1등으로 당선되면서 사상가로서 상당한 주목을 받게 된 루소는 사회적 불평등을 지적하는 저술 『사회계약론』과『에밀』로 박해 및 도주 생활을 거치면서 정치의 기초연구와 단계별 교육방법을 제시하면서 자연주의 교육을 표방하게 되었다. 자연과 일치하는 교육을 통하여 새로운 사회질서를 발전시켰으며 속박배제, 단련주의 사상을 확인할 수 있었다. 둘째, 루소의『에밀』에 나타난 인간의 발달 단계 5단계 중 제 1단계인 유아기의 신체 단련과 연령별 놀이 발달에 대해 구체적으로 분석해 본 결과 유아기 즉 동물적 단계(탄생-5세)는 신체적 활동의 욕구가 가장 강력한 시기로 탄생-2세 유아 때와 3-5세 유아 때에는 자연 환경에 적응할 수 있도록 체력을 단련시키고, 정신 교육의 기초가 될 수 있도록 신체를 단련시켜야 한다고 『에밀』에 나타나 있었다. 연령에 따른 놀이를 발달시켰는데 감각기관 훈련과 초보적인 운동능력을 사용하는 놀이로서 단순, 반복적인 행동에서 전신 운동놀이 형태로 이루어져 있음을 알 수 있었다. 셋째, 루소의 『에밀』에 나타난 인간의 발달 단계 5단계 중 제 2단계인 아동기의 놀이, 감각훈련, 신체 훈련에 대해 구체적으로 분석해 본 결과 아동기 즉 미개의 단계(6세~12세)는 신체를 강하게 하고 감각의 식별 기능이 높아지는 시기이다. 유아기보다 강화된 훈련과정을 통하여 격렬한 신체운동을 하도록 권장하였으며 민첩성, 게임, 스포츠 공놀이 등을 통하여 자연에 알맞은 인간 행위로서 어떠한 교육에 있어서나 견딜 수 있는 체력을 단련하도록 강조하였다. 넷째, 유아기와 아동기의 신체활동을 통하여 루소의 아동 체육관을 구체적으로 밝혀 본 결과, 루소는 『에밀』에서 격렬한 신체운동을 권하고 신체운동은 새로운 관심과 기분을 좋게 하고 즐거움을 가져다주며 주의를 집중시키고 또 훈련시킨다고 하였다.『에밀』에서 나타나는 루소의 자연주의 사상에 나타난 아동기 체육관은 전 생애에 걸쳐 신체 활동이 수행되어야 하지만 특히 ...
루소의 생애와 자연주의 사상 배경을 통해 자연주의 사상이 어떻게 발달하게 되었는지 살펴보고 루소의 『에밀』에 나타난 유아기의 신체 활동과 아동기의 신체 활동, 아동기 체육관에 관한 내용 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 루소의 생애와 자연주의 사상의 배경을 분석해 본 결과 1712년 스위스에서 태어난 루소는 소년시절에 균형을 잃은 루소의 감정생활은 성년시대에 이르러서 나타난 사회성의 깊이, 고립적인 자세, 내향적인 행동을 결과하였다고 볼 수 있다. 디종 학술원에 내 건 현상논문이 1등으로 당선되면서 사상가로서 상당한 주목을 받게 된 루소는 사회적 불평등을 지적하는 저술 『사회계약론』과『에밀』로 박해 및 도주 생활을 거치면서 정치의 기초연구와 단계별 교육방법을 제시하면서 자연주의 교육을 표방하게 되었다. 자연과 일치하는 교육을 통하여 새로운 사회질서를 발전시켰으며 속박배제, 단련주의 사상을 확인할 수 있었다. 둘째, 루소의『에밀』에 나타난 인간의 발달 단계 5단계 중 제 1단계인 유아기의 신체 단련과 연령별 놀이 발달에 대해 구체적으로 분석해 본 결과 유아기 즉 동물적 단계(탄생-5세)는 신체적 활동의 욕구가 가장 강력한 시기로 탄생-2세 유아 때와 3-5세 유아 때에는 자연 환경에 적응할 수 있도록 체력을 단련시키고, 정신 교육의 기초가 될 수 있도록 신체를 단련시켜야 한다고 『에밀』에 나타나 있었다. 연령에 따른 놀이를 발달시켰는데 감각기관 훈련과 초보적인 운동능력을 사용하는 놀이로서 단순, 반복적인 행동에서 전신 운동놀이 형태로 이루어져 있음을 알 수 있었다. 셋째, 루소의 『에밀』에 나타난 인간의 발달 단계 5단계 중 제 2단계인 아동기의 놀이, 감각훈련, 신체 훈련에 대해 구체적으로 분석해 본 결과 아동기 즉 미개의 단계(6세~12세)는 신체를 강하게 하고 감각의 식별 기능이 높아지는 시기이다. 유아기보다 강화된 훈련과정을 통하여 격렬한 신체운동을 하도록 권장하였으며 민첩성, 게임, 스포츠 공놀이 등을 통하여 자연에 알맞은 인간 행위로서 어떠한 교육에 있어서나 견딜 수 있는 체력을 단련하도록 강조하였다. 넷째, 유아기와 아동기의 신체활동을 통하여 루소의 아동 체육관을 구체적으로 밝혀 본 결과, 루소는 『에밀』에서 격렬한 신체운동을 권하고 신체운동은 새로운 관심과 기분을 좋게 하고 즐거움을 가져다주며 주의를 집중시키고 또 훈련시킨다고 하였다.『에밀』에서 나타나는 루소의 자연주의 사상에 나타난 아동기 체육관은 전 생애에 걸쳐 신체 활동이 수행되어야 하지만 특히 어린 시절, 즉 유아기와 아동기의 신체 활동이 자연 속에 맡겨 신체적 단련을 통한 강건한 신체를 일찍부터 몸에 지니게 하여야 함을 강조하였던 것이다.
루소의 생애와 자연주의 사상 배경을 통해 자연주의 사상이 어떻게 발달하게 되었는지 살펴보고 루소의 『에밀』에 나타난 유아기의 신체 활동과 아동기의 신체 활동, 아동기 체육관에 관한 내용 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 루소의 생애와 자연주의 사상의 배경을 분석해 본 결과 1712년 스위스에서 태어난 루소는 소년시절에 균형을 잃은 루소의 감정생활은 성년시대에 이르러서 나타난 사회성의 깊이, 고립적인 자세, 내향적인 행동을 결과하였다고 볼 수 있다. 디종 학술원에 내 건 현상논문이 1등으로 당선되면서 사상가로서 상당한 주목을 받게 된 루소는 사회적 불평등을 지적하는 저술 『사회계약론』과『에밀』로 박해 및 도주 생활을 거치면서 정치의 기초연구와 단계별 교육방법을 제시하면서 자연주의 교육을 표방하게 되었다. 자연과 일치하는 교육을 통하여 새로운 사회질서를 발전시켰으며 속박배제, 단련주의 사상을 확인할 수 있었다. 둘째, 루소의『에밀』에 나타난 인간의 발달 단계 5단계 중 제 1단계인 유아기의 신체 단련과 연령별 놀이 발달에 대해 구체적으로 분석해 본 결과 유아기 즉 동물적 단계(탄생-5세)는 신체적 활동의 욕구가 가장 강력한 시기로 탄생-2세 유아 때와 3-5세 유아 때에는 자연 환경에 적응할 수 있도록 체력을 단련시키고, 정신 교육의 기초가 될 수 있도록 신체를 단련시켜야 한다고 『에밀』에 나타나 있었다. 연령에 따른 놀이를 발달시켰는데 감각기관 훈련과 초보적인 운동능력을 사용하는 놀이로서 단순, 반복적인 행동에서 전신 운동놀이 형태로 이루어져 있음을 알 수 있었다. 셋째, 루소의 『에밀』에 나타난 인간의 발달 단계 5단계 중 제 2단계인 아동기의 놀이, 감각훈련, 신체 훈련에 대해 구체적으로 분석해 본 결과 아동기 즉 미개의 단계(6세~12세)는 신체를 강하게 하고 감각의 식별 기능이 높아지는 시기이다. 유아기보다 강화된 훈련과정을 통하여 격렬한 신체운동을 하도록 권장하였으며 민첩성, 게임, 스포츠 공놀이 등을 통하여 자연에 알맞은 인간 행위로서 어떠한 교육에 있어서나 견딜 수 있는 체력을 단련하도록 강조하였다. 넷째, 유아기와 아동기의 신체활동을 통하여 루소의 아동 체육관을 구체적으로 밝혀 본 결과, 루소는 『에밀』에서 격렬한 신체운동을 권하고 신체운동은 새로운 관심과 기분을 좋게 하고 즐거움을 가져다주며 주의를 집중시키고 또 훈련시킨다고 하였다.『에밀』에서 나타나는 루소의 자연주의 사상에 나타난 아동기 체육관은 전 생애에 걸쳐 신체 활동이 수행되어야 하지만 특히 어린 시절, 즉 유아기와 아동기의 신체 활동이 자연 속에 맡겨 신체적 단련을 통한 강건한 신체를 일찍부터 몸에 지니게 하여야 함을 강조하였던 것이다.
This study aims to research how Rousseau's naturalism developed through his life and formed on the basis of the backgrounds of naturalism. Also we aim to find out about his physical activities during babyhood and childhood and finally Rousseau's view of physical education during childhood which is o...
This study aims to research how Rousseau's naturalism developed through his life and formed on the basis of the backgrounds of naturalism. Also we aim to find out about his physical activities during babyhood and childhood and finally Rousseau's view of physical education during childhood which is observed in Emile. The findings are as follows. Rousseau, born in 1712 in Switzerland, grew up as an isolated and reserved person due to his misfortune and several setbacks. His life turned to success when his prize essay won the 1st place in the essay contest held by the Dijon Academic Council. Even though his famous writings, Du Contrat Social and Emile, which pointed out social unfairness at that time, caused him to be persecuted, he began to present fundamental studies about politics, education methods on each stage, and eventually naturalistic education. He created a new social system through his education theory which focused on harmonizing with nature. In Emile he emphasizes on removing all restrictions and training the body above all. According to Emile, during babyhood free exercise without any control can harden babies' bodies. Particularly, he developed play according to baby's age, which are for developing sense organs and elementary physical exercise. These kinds of play consist of various forms from simple and repeated motions to exercise of the whole body. During childhood, more intensive exercise is recommended than that of the babyhood. Furthermore, training bodies through nimble play, games, ball sports, etc. is emphasized in order to receive education as a natural human activity. According to Rousseau, physical education resulted from his naturalism. It is imperative to discipline children's minds and bodies through healthy physical training or exercise, recreation activities and education about health. He believed games and sports make children familiar with rules, fairness, friendship and competition. This indicates that he took a serious view of disciplinary physical education. In conclusion, according to his view of physical education during childhood, physical activities are essential not only during one's whole life, but also more vital in the babyhood and childhood. He emphasized the importance of having healthy bodies from the early moments of life through physical training.
This study aims to research how Rousseau's naturalism developed through his life and formed on the basis of the backgrounds of naturalism. Also we aim to find out about his physical activities during babyhood and childhood and finally Rousseau's view of physical education during childhood which is observed in Emile. The findings are as follows. Rousseau, born in 1712 in Switzerland, grew up as an isolated and reserved person due to his misfortune and several setbacks. His life turned to success when his prize essay won the 1st place in the essay contest held by the Dijon Academic Council. Even though his famous writings, Du Contrat Social and Emile, which pointed out social unfairness at that time, caused him to be persecuted, he began to present fundamental studies about politics, education methods on each stage, and eventually naturalistic education. He created a new social system through his education theory which focused on harmonizing with nature. In Emile he emphasizes on removing all restrictions and training the body above all. According to Emile, during babyhood free exercise without any control can harden babies' bodies. Particularly, he developed play according to baby's age, which are for developing sense organs and elementary physical exercise. These kinds of play consist of various forms from simple and repeated motions to exercise of the whole body. During childhood, more intensive exercise is recommended than that of the babyhood. Furthermore, training bodies through nimble play, games, ball sports, etc. is emphasized in order to receive education as a natural human activity. According to Rousseau, physical education resulted from his naturalism. It is imperative to discipline children's minds and bodies through healthy physical training or exercise, recreation activities and education about health. He believed games and sports make children familiar with rules, fairness, friendship and competition. This indicates that he took a serious view of disciplinary physical education. In conclusion, according to his view of physical education during childhood, physical activities are essential not only during one's whole life, but also more vital in the babyhood and childhood. He emphasized the importance of having healthy bodies from the early moments of life through physical training.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.