본 연구는 이러닝 환경에서 학습자-교수자 상호작용에 대한 학습자의 심리적 지각에 초점을 맞추어 학습자-교수자 상호작용감이라는 새로운 개념을 구안하고, 학습자-교수자 상호작용감 개념의 모형과 해당 개념을 측정할 수 있는 도구 개발을 목적으로 하였다. 그동안 이러닝에서 상호작용에 대한 연구는 이러닝 환경의 특징과 상호작용의 속성을 충분히 반영하지 못하였으며, 학습자-교수자 상호작용에 대한 종합적 구성요인을 규명하지 못하였다. 뿐만 아니라 학습자-교수자 상호작용을 체계적으로 분석하고 측정할 수 있는 도구에 대한 연구가 미흡한 실정이었다. 따라서 본 연구에서는 이러닝 환경에서 학습자-교수자 상호작용감 개념 모형과 함께, 개념을 측정할 수 있는 도구 개발이 필요하다고 보았다. 본 연구의 목적을 실현하기 위한 연구 문제는 첫째, 학습자-교수자 상호작용감의 모형을 수립하고, 둘째, 학습자-교수자 상호작용감 측정 도구를 개발하고 ...
본 연구는 이러닝 환경에서 학습자-교수자 상호작용에 대한 학습자의 심리적 지각에 초점을 맞추어 학습자-교수자 상호작용감이라는 새로운 개념을 구안하고, 학습자-교수자 상호작용감 개념의 모형과 해당 개념을 측정할 수 있는 도구 개발을 목적으로 하였다. 그동안 이러닝에서 상호작용에 대한 연구는 이러닝 환경의 특징과 상호작용의 속성을 충분히 반영하지 못하였으며, 학습자-교수자 상호작용에 대한 종합적 구성요인을 규명하지 못하였다. 뿐만 아니라 학습자-교수자 상호작용을 체계적으로 분석하고 측정할 수 있는 도구에 대한 연구가 미흡한 실정이었다. 따라서 본 연구에서는 이러닝 환경에서 학습자-교수자 상호작용감 개념 모형과 함께, 개념을 측정할 수 있는 도구 개발이 필요하다고 보았다. 본 연구의 목적을 실현하기 위한 연구 문제는 첫째, 학습자-교수자 상호작용감의 모형을 수립하고, 둘째, 학습자-교수자 상호작용감 측정 도구를 개발하고 타당도 검증을 통해, 셋째, 궁극적으로 학습자-교수자 상호작용감의 구성 요소가 무엇인지를 규명하는 것이었다. 첫째, 학습자-교수자 상호작용감 모형은 상호작용과 관련된 선행 연구 고찰을 통해 이루어졌다. 본 연구에서는 이러닝 환경에서 학습자-교수자 상호작용감을 ‘컴퓨터매개통신 환경을 매개로 학습자-교수자간 교수적․사회적 의사소통 등의 지속적인 교류를 통하여 서로 영향을 미쳐 교육적으로 의미있는 변화를 창출해나가는 총체적인 과정에 대한 학습자의 이차적 매개 경험으로서의 심리적인 지각’이라 정의하였다. 학습자-교수자 상호작용감은 세 가지 영역, 즉 교수자 존재감 영역, 사회적 교류 및 변화 영역, 교수적 교류 및 변화 영역으로 구성되었다. 아울러 상호작용의 속성인 존재, 교류 및 변화의 속성이 세 가지 영역에 반영되어 종합적인 모형이 구성되었다. 둘째, 학습자-교수자 상호작용감 측정 도구는 상호작용감 모형을 바탕으로 개발하였고, 도구의 신뢰도와 타당도를 검증하였다. 모형을 토대로 국내외 관련 문헌 분석 등을 통해 예비 문항을 개발하였다. 전문가 검토를 통해 모형과 문항을 타당화하였으며, 학생들을 대상으로 예비조사를 실시하여 문항 이해도 및 문장의 적절성 등을 확인받았다. 도구에 대한 탐색적 요인분석을 실시하여 타당한 요인 모형을 제시하였다. 기초 문항 분석 결과, 문항과 전체 총점과의 상관이 낮은 3문항을 제거하여 27개 문항을 대상으로 탐색적 요인분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석은 아이겐값과 스크리검사를 기준으로 하였으며, 분석 결과 3요인 모형보다는 5요인 모형이 적절한 것으로 나타났다. 탐색적 요인분석 결과의 적합성을 판단하기 위해 확인적 요인분석을 실시한 결과 TLI(.898), CFI(.909), RMSEA(.072), SRMR(.040)으로 나타나 해당 모형이 적합한 것으로 확인되었다. 본 연구에서는 고전검사이론뿐만 아니라 문항반응이론인 Rasch 모형에 의한 분석도 실시하였다. 분석 결과, 문항들이 학습자-교수자 상호작용감을 측정하는 문항들로 구성되어 있으며, 개인의 속성을 모두 측정할 수 있도록 골고루 분포되어 있음이 확인되었다. 아울러 도구의 신뢰도가 높은 것으로 확인되었다. 학습자-교수자 상호작용감과 학업성취도 및 수업만족도간 상관관계 분석을 통해 준거 타당도를 검증하였다. 상관관계 분석 결과 학습자-교수자 상호작용감과 각 준거와의 상관은 .73, .74로 나타나 준거타당도는 높은 편으로 나타났다. 셋째, 학습자-교수자 상호작용감의 모형과 도구 타당도 검증을 통해 최종적으로 학습자-교수자 상호작용감의 구성요소가 무엇인지를 규명하였다. 학습자-교수자 상호작용감은 교수자 존재감, 교수적 커뮤니케이션(질의응답), 교수적지원(학습자료 지원 및 관리), 사회적 친근감, 수업안내 및 촉진이라는 5개의 요인으로 구성된 개념으로 나타났다. 또한 각 요인은 상호작용의 3가지 속성을 고르게 반영하고 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 본 연구는 이러닝 환경에서 ‘학습자-교수자 상호작용감’이라는 새로운 개념을 구안함과 동시에 체계적인 방법으로 해당 개념의 모형과 측정 도구를 개발하고 타당도와 신뢰도를 실증적으로 검증하였다는데 의미가 있다. 본 연구의 결과는 이러닝에서 학습자-교수자간 상호작용을 분석하는데 유용성을 제공하며, 추후 이러닝에서 상호작용과 관련된 연구분야에 다양한 시사점을 줄 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 이러닝 환경에서 학습자-교수자 상호작용에 대한 학습자의 심리적 지각에 초점을 맞추어 학습자-교수자 상호작용감이라는 새로운 개념을 구안하고, 학습자-교수자 상호작용감 개념의 모형과 해당 개념을 측정할 수 있는 도구 개발을 목적으로 하였다. 그동안 이러닝에서 상호작용에 대한 연구는 이러닝 환경의 특징과 상호작용의 속성을 충분히 반영하지 못하였으며, 학습자-교수자 상호작용에 대한 종합적 구성요인을 규명하지 못하였다. 뿐만 아니라 학습자-교수자 상호작용을 체계적으로 분석하고 측정할 수 있는 도구에 대한 연구가 미흡한 실정이었다. 따라서 본 연구에서는 이러닝 환경에서 학습자-교수자 상호작용감 개념 모형과 함께, 개념을 측정할 수 있는 도구 개발이 필요하다고 보았다. 본 연구의 목적을 실현하기 위한 연구 문제는 첫째, 학습자-교수자 상호작용감의 모형을 수립하고, 둘째, 학습자-교수자 상호작용감 측정 도구를 개발하고 타당도 검증을 통해, 셋째, 궁극적으로 학습자-교수자 상호작용감의 구성 요소가 무엇인지를 규명하는 것이었다. 첫째, 학습자-교수자 상호작용감 모형은 상호작용과 관련된 선행 연구 고찰을 통해 이루어졌다. 본 연구에서는 이러닝 환경에서 학습자-교수자 상호작용감을 ‘컴퓨터매개통신 환경을 매개로 학습자-교수자간 교수적․사회적 의사소통 등의 지속적인 교류를 통하여 서로 영향을 미쳐 교육적으로 의미있는 변화를 창출해나가는 총체적인 과정에 대한 학습자의 이차적 매개 경험으로서의 심리적인 지각’이라 정의하였다. 학습자-교수자 상호작용감은 세 가지 영역, 즉 교수자 존재감 영역, 사회적 교류 및 변화 영역, 교수적 교류 및 변화 영역으로 구성되었다. 아울러 상호작용의 속성인 존재, 교류 및 변화의 속성이 세 가지 영역에 반영되어 종합적인 모형이 구성되었다. 둘째, 학습자-교수자 상호작용감 측정 도구는 상호작용감 모형을 바탕으로 개발하였고, 도구의 신뢰도와 타당도를 검증하였다. 모형을 토대로 국내외 관련 문헌 분석 등을 통해 예비 문항을 개발하였다. 전문가 검토를 통해 모형과 문항을 타당화하였으며, 학생들을 대상으로 예비조사를 실시하여 문항 이해도 및 문장의 적절성 등을 확인받았다. 도구에 대한 탐색적 요인분석을 실시하여 타당한 요인 모형을 제시하였다. 기초 문항 분석 결과, 문항과 전체 총점과의 상관이 낮은 3문항을 제거하여 27개 문항을 대상으로 탐색적 요인분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석은 아이겐값과 스크리검사를 기준으로 하였으며, 분석 결과 3요인 모형보다는 5요인 모형이 적절한 것으로 나타났다. 탐색적 요인분석 결과의 적합성을 판단하기 위해 확인적 요인분석을 실시한 결과 TLI(.898), CFI(.909), RMSEA(.072), SRMR(.040)으로 나타나 해당 모형이 적합한 것으로 확인되었다. 본 연구에서는 고전검사이론뿐만 아니라 문항반응이론인 Rasch 모형에 의한 분석도 실시하였다. 분석 결과, 문항들이 학습자-교수자 상호작용감을 측정하는 문항들로 구성되어 있으며, 개인의 속성을 모두 측정할 수 있도록 골고루 분포되어 있음이 확인되었다. 아울러 도구의 신뢰도가 높은 것으로 확인되었다. 학습자-교수자 상호작용감과 학업성취도 및 수업만족도간 상관관계 분석을 통해 준거 타당도를 검증하였다. 상관관계 분석 결과 학습자-교수자 상호작용감과 각 준거와의 상관은 .73, .74로 나타나 준거타당도는 높은 편으로 나타났다. 셋째, 학습자-교수자 상호작용감의 모형과 도구 타당도 검증을 통해 최종적으로 학습자-교수자 상호작용감의 구성요소가 무엇인지를 규명하였다. 학습자-교수자 상호작용감은 교수자 존재감, 교수적 커뮤니케이션(질의응답), 교수적지원(학습자료 지원 및 관리), 사회적 친근감, 수업안내 및 촉진이라는 5개의 요인으로 구성된 개념으로 나타났다. 또한 각 요인은 상호작용의 3가지 속성을 고르게 반영하고 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 본 연구는 이러닝 환경에서 ‘학습자-교수자 상호작용감’이라는 새로운 개념을 구안함과 동시에 체계적인 방법으로 해당 개념의 모형과 측정 도구를 개발하고 타당도와 신뢰도를 실증적으로 검증하였다는데 의미가 있다. 본 연구의 결과는 이러닝에서 학습자-교수자간 상호작용을 분석하는데 유용성을 제공하며, 추후 이러닝에서 상호작용과 관련된 연구분야에 다양한 시사점을 줄 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to identify the construct of learners' perceived interaction between learner and instructor and to develop a set of valid measurement of it in e-learning environment with focusing on learners' psychological perception. Although a variety of studies have been conducted ab...
The purpose of this study is to identify the construct of learners' perceived interaction between learner and instructor and to develop a set of valid measurement of it in e-learning environment with focusing on learners' psychological perception. Although a variety of studies have been conducted about interaction, little attention have been paid to its characteristics, nor to the comprehensive factors constituting learner-instructor interaction in e-learning environment. Moreover, any valid scale for measurement of learner-instructor interaction have not been developed yet. Therefore, it is needed to suggest the new concept, i.e., learners' perceived interaction in learner-instructor interaction(LPILI), and to develop the scale for measurement of it. First, literature review was conducted to define the concept of 'LPILI' and establish it's theoretical model. 'LPILI' was defined as the learners' psychological perception as mediated experience of entire process, which creates meaningful changes through instructional and social communications between learner and instructor in computer-mediated communication environment. The model consists of 3 domains; teacher presence, instructional exchange and change, social exchange and change. The characteristics in all those domains were comprehensively considered to create the conceptual model. Second, based on the model of LPILI, a scale for measurement of LPILI has been developed and it's validity and reliability have been verified. Specifically, the items for LPILI were developed based on the literature reviews and the model and items were validated by the experts. In addition, a pilot test for the items was conducted by learners in cyber universities to attest it's readability or legibility. An exploratory factor analysis was done and valid 5 factors were extracted. First of all, among 30 items, 27 items were extracted by basic item analysis. Then, an exploratory factor analysis was done, to extract five valid factors. Then a confirmatory factor analysis was also done. In result, the 5 factor model proved to be more valid than the 3 factor model, showing its model fit, .898, .909, .072 and .040 for TLI, CFI, RMSEA and SRMR respectively and chi-square 834.6 with 314 for degree of freedom(p<.05). After the exploratory and confirmatory factor analysis, the Rasch model, as an item response theory(IRT) was applied to further verify the measurement. Uni-dimensionality was confirmed to show that the measurement items were measuring the same construct. The 5 likert scale of the measurement was verified for its validity. MNSQ(mean-squre) fit(infit and outfit) showed that the items were within the satisfactory range as a whole. Reliability was verified through item-individual separate reliability and item-individual seperation indices. Criterion-related validity was also verified by examining the relationship between LPILI and two variables; perceived learning achievement and learning satisfaction(.73, .74 respectively). Third, based on verification of the model and the scale for measurement validity, specific factors constituting LPILI were identified. LPILI is constructed with 5 factors; teacher presence, instructional communication(Q&A), instructional support(learning material support and learning management), social intimacy, learning guide and facilitation. These factors respectively have the characteristics of interaction. In conclusion, the result of this study suggest that this scale can be utilized as a valid instrument to measure learner-instructor interaction in e-Learning environment. In addition, this study can provide many implications on a variety of studies regarding interaction, instructional strategies and guidelines to instructional design in e-learning environment.
The purpose of this study is to identify the construct of learners' perceived interaction between learner and instructor and to develop a set of valid measurement of it in e-learning environment with focusing on learners' psychological perception. Although a variety of studies have been conducted about interaction, little attention have been paid to its characteristics, nor to the comprehensive factors constituting learner-instructor interaction in e-learning environment. Moreover, any valid scale for measurement of learner-instructor interaction have not been developed yet. Therefore, it is needed to suggest the new concept, i.e., learners' perceived interaction in learner-instructor interaction(LPILI), and to develop the scale for measurement of it. First, literature review was conducted to define the concept of 'LPILI' and establish it's theoretical model. 'LPILI' was defined as the learners' psychological perception as mediated experience of entire process, which creates meaningful changes through instructional and social communications between learner and instructor in computer-mediated communication environment. The model consists of 3 domains; teacher presence, instructional exchange and change, social exchange and change. The characteristics in all those domains were comprehensively considered to create the conceptual model. Second, based on the model of LPILI, a scale for measurement of LPILI has been developed and it's validity and reliability have been verified. Specifically, the items for LPILI were developed based on the literature reviews and the model and items were validated by the experts. In addition, a pilot test for the items was conducted by learners in cyber universities to attest it's readability or legibility. An exploratory factor analysis was done and valid 5 factors were extracted. First of all, among 30 items, 27 items were extracted by basic item analysis. Then, an exploratory factor analysis was done, to extract five valid factors. Then a confirmatory factor analysis was also done. In result, the 5 factor model proved to be more valid than the 3 factor model, showing its model fit, .898, .909, .072 and .040 for TLI, CFI, RMSEA and SRMR respectively and chi-square 834.6 with 314 for degree of freedom(p<.05). After the exploratory and confirmatory factor analysis, the Rasch model, as an item response theory(IRT) was applied to further verify the measurement. Uni-dimensionality was confirmed to show that the measurement items were measuring the same construct. The 5 likert scale of the measurement was verified for its validity. MNSQ(mean-squre) fit(infit and outfit) showed that the items were within the satisfactory range as a whole. Reliability was verified through item-individual separate reliability and item-individual seperation indices. Criterion-related validity was also verified by examining the relationship between LPILI and two variables; perceived learning achievement and learning satisfaction(.73, .74 respectively). Third, based on verification of the model and the scale for measurement validity, specific factors constituting LPILI were identified. LPILI is constructed with 5 factors; teacher presence, instructional communication(Q&A), instructional support(learning material support and learning management), social intimacy, learning guide and facilitation. These factors respectively have the characteristics of interaction. In conclusion, the result of this study suggest that this scale can be utilized as a valid instrument to measure learner-instructor interaction in e-Learning environment. In addition, this study can provide many implications on a variety of studies regarding interaction, instructional strategies and guidelines to instructional design in e-learning environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.