지식기반경제가 대두되면서 국가들은 국가경쟁력을 강화하기 위해 R&D투자를 확대하고 있는 상황에 따라 정부의 재정 투자를 밑바탕으로 도출되는 연구 성과가 국가경제전반에 확산되어야 함에도 불구하고 민간 기업으로의 이전이 활성화되지 못하고 있는 실정이다. 주요한 요인 중 하나로 기술거래시 기술가치평가의 신뢰성 확보 문제를 들 수 있다. 본 연구의 목적은 개별 기술의 가치평가시에 필요한 기술가치평가 요인이 기술가치 평가 점수와 사업화한 기업성과에 미치는 영향을 실증분석을 통해 확인하고 개별기술에 대한 기술가치평가 모델의 개선점을 제시하는 데 있다. 이를 위하여 국가연구개발사업에서 ...
지식기반경제가 대두되면서 국가들은 국가경쟁력을 강화하기 위해 R&D투자를 확대하고 있는 상황에 따라 정부의 재정 투자를 밑바탕으로 도출되는 연구 성과가 국가경제전반에 확산되어야 함에도 불구하고 민간 기업으로의 이전이 활성화되지 못하고 있는 실정이다. 주요한 요인 중 하나로 기술거래시 기술가치평가의 신뢰성 확보 문제를 들 수 있다. 본 연구의 목적은 개별 기술의 가치평가시에 필요한 기술가치평가 요인이 기술가치 평가 점수와 사업화한 기업성과에 미치는 영향을 실증분석을 통해 확인하고 개별기술에 대한 기술가치평가 모델의 개선점을 제시하는 데 있다. 이를 위하여 국가연구개발사업에서 기술이전 및 사업화를 실시한 기업의 정보가 필요하여 2008년 국가연구개발사업 조사․분석을 통해 보고된 2006년 기업의 기술이전․사업화 실적 보고 자료를 토대로 추가적 자료 조사를 실시하였다. 기술가치평가 요인의 체계화 및 기술가치평가 요인 중 기술판매자와 기술구매자간의 중요도에 관한 인식이 일부 항목에서 통계적 유의수준 하에서 차이가 있는 것으로 나타났는데, 이들 변수 모두가 기술판매자 보다는 기술구매자에게 중요한 요인으로 인식되고 있다는 것이 특징이다. 기술가치평가 요인이 기술이전․사업화 당시인 과거 시점의 기술가치평가 점수와 사업화 성과가 나타난 현재 시점의 기술가치평가 점수에 영향을 미치는 요인에 대해서는 두 가지 모두 일부 요인만이 유의한 차이가 있는 것으로 나타났는데, 공통적으로 영향을 주는 요인은 기술개발자체로 벌어들일 수 있는 수익의 가능성 요인, 기술사업화시 내부 자원 소요 비용적 고려요인, 기술사업화를 통해 기대되는 부수적 파급효과 관련 요인, 시장진출관련 고려 요인, 소비자 수용의 거시적 환경요인의 다섯 가지로 나타났다. 또한 기술가치평가 요인과 기술이전․사업화한 기업 성과와의 영향에 대한 가설을 검증한 결과 유의한 정도의 영향력을 확인하지 못하였는데, 이는 성과데이터의 큰 편차로 인한 불완전함에 따른 것으로 판단된다. 그러나 조절작용에 관한 분석에서는 기술가치평가 요인과 기술이전․사업화한 기업의 성과와의 영향에 있어 기업의 업계 내 브랜드 인지도는 조절 작용이 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났지만, 기술이전․사업화 경험과 기업규모의 조절 작용은 유의한 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점으로 첫째, 개별기술에 대한 가치평가시 기술구매자의 관점에서 기술의 불확실성 및 기술을 사업화한 후 시장에 진입시 소비자의 관점에서 필요한 마케팅적 고려요인을 반영할 필요가 있다. 둘째, 기술이전․사업화시 개별기술에 대한 기술가치평가 모형에서 기업규모, 기술이전․사업화 경험, 벤처인증 유무, 상장기업에 대한 조절 작용이 나타남에 따라 이를 반영한 기술가치평가 모형의 설계가 필요하다. 셋째, 본 연구의 기술이전․사업화를 위한 기술가치평가 모델에서 나타난 것처럼 기업특성의 조절 작용을 고려한 기술평가가 요구된다. 넷째, 정부는 기술구매자나 기술공급자 모두 기술가치평가 결과의 신뢰성을 높일 수 있는 기술가치평가 모델을 유형화하고 평가목적 및 대상에 맞게 개발하여 보급하는 것과 같은 기술이전 촉진을 위한 제도 개선과 같은 정책적 노력이 필요하다. 이상과 같은 연구의 한계와 향후 과제에도 불구하고 본 연구는 개별기술가치평가 요인에 대한 체계화 및 기술가치평가 요인과 기술가치평가 점수, 기술로 발생한 매출액의 영향에 대해 실증적으로 분석했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구의 결과들이 공공연구기관의 기술이전시 기술가치평가와 관련 실무적 도움은 물론, 기술마케팅에 대한 연구에도 학문적으로 기여하기를 바란다.
지식기반경제가 대두되면서 국가들은 국가경쟁력을 강화하기 위해 R&D투자를 확대하고 있는 상황에 따라 정부의 재정 투자를 밑바탕으로 도출되는 연구 성과가 국가경제전반에 확산되어야 함에도 불구하고 민간 기업으로의 이전이 활성화되지 못하고 있는 실정이다. 주요한 요인 중 하나로 기술거래시 기술가치평가의 신뢰성 확보 문제를 들 수 있다. 본 연구의 목적은 개별 기술의 가치평가시에 필요한 기술가치평가 요인이 기술가치 평가 점수와 사업화한 기업성과에 미치는 영향을 실증분석을 통해 확인하고 개별기술에 대한 기술가치평가 모델의 개선점을 제시하는 데 있다. 이를 위하여 국가연구개발사업에서 기술이전 및 사업화를 실시한 기업의 정보가 필요하여 2008년 국가연구개발사업 조사․분석을 통해 보고된 2006년 기업의 기술이전․사업화 실적 보고 자료를 토대로 추가적 자료 조사를 실시하였다. 기술가치평가 요인의 체계화 및 기술가치평가 요인 중 기술판매자와 기술구매자간의 중요도에 관한 인식이 일부 항목에서 통계적 유의수준 하에서 차이가 있는 것으로 나타났는데, 이들 변수 모두가 기술판매자 보다는 기술구매자에게 중요한 요인으로 인식되고 있다는 것이 특징이다. 기술가치평가 요인이 기술이전․사업화 당시인 과거 시점의 기술가치평가 점수와 사업화 성과가 나타난 현재 시점의 기술가치평가 점수에 영향을 미치는 요인에 대해서는 두 가지 모두 일부 요인만이 유의한 차이가 있는 것으로 나타났는데, 공통적으로 영향을 주는 요인은 기술개발자체로 벌어들일 수 있는 수익의 가능성 요인, 기술사업화시 내부 자원 소요 비용적 고려요인, 기술사업화를 통해 기대되는 부수적 파급효과 관련 요인, 시장진출관련 고려 요인, 소비자 수용의 거시적 환경요인의 다섯 가지로 나타났다. 또한 기술가치평가 요인과 기술이전․사업화한 기업 성과와의 영향에 대한 가설을 검증한 결과 유의한 정도의 영향력을 확인하지 못하였는데, 이는 성과데이터의 큰 편차로 인한 불완전함에 따른 것으로 판단된다. 그러나 조절작용에 관한 분석에서는 기술가치평가 요인과 기술이전․사업화한 기업의 성과와의 영향에 있어 기업의 업계 내 브랜드 인지도는 조절 작용이 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났지만, 기술이전․사업화 경험과 기업규모의 조절 작용은 유의한 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점으로 첫째, 개별기술에 대한 가치평가시 기술구매자의 관점에서 기술의 불확실성 및 기술을 사업화한 후 시장에 진입시 소비자의 관점에서 필요한 마케팅적 고려요인을 반영할 필요가 있다. 둘째, 기술이전․사업화시 개별기술에 대한 기술가치평가 모형에서 기업규모, 기술이전․사업화 경험, 벤처인증 유무, 상장기업에 대한 조절 작용이 나타남에 따라 이를 반영한 기술가치평가 모형의 설계가 필요하다. 셋째, 본 연구의 기술이전․사업화를 위한 기술가치평가 모델에서 나타난 것처럼 기업특성의 조절 작용을 고려한 기술평가가 요구된다. 넷째, 정부는 기술구매자나 기술공급자 모두 기술가치평가 결과의 신뢰성을 높일 수 있는 기술가치평가 모델을 유형화하고 평가목적 및 대상에 맞게 개발하여 보급하는 것과 같은 기술이전 촉진을 위한 제도 개선과 같은 정책적 노력이 필요하다. 이상과 같은 연구의 한계와 향후 과제에도 불구하고 본 연구는 개별기술가치평가 요인에 대한 체계화 및 기술가치평가 요인과 기술가치평가 점수, 기술로 발생한 매출액의 영향에 대해 실증적으로 분석했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구의 결과들이 공공연구기관의 기술이전시 기술가치평가와 관련 실무적 도움은 물론, 기술마케팅에 대한 연구에도 학문적으로 기여하기를 바란다.
As the importance of Knowledge-based on economy is being emphasized, Nations expand the investment in R&D in order to reinforce the national competitiveness. Even though the research result should have been derived over the national economy based on Governmental investment, the accomplishment of pub...
As the importance of Knowledge-based on economy is being emphasized, Nations expand the investment in R&D in order to reinforce the national competitiveness. Even though the research result should have been derived over the national economy based on Governmental investment, the accomplishment of public research lab has not been spread out to private companies. The purpose of this research is to verify the influence of the element of technological value-evaluation on objective organizational accomplishment through analysis of actual proof and to suggest the improved evaluation model on each individual technology. In order to do so, we conducted additional research based on the report on transferring technology of company in 2006 and research in national research enterprise in 2008. Among systematization of technological value-evaluation element and its elements, the difference of how important seller and buyer think it would be makes statistically significant difference, specifically, those variables were more important for buyers than sellers. Only some of technological value-evaluation (or tech-evaluation elements) elements were affective on both the tech-evaluation score before industrialization and transferring technology and the score after that. The common elements that influenced on both situations were profitability of technology itself, consideration of internal cost when the technology is commercialized, accompanying effects related to commercialization, marketability, and macro-market environment. We could not verify the influence to be attended to after reviewing the hypothesis upon the accomplishment of the corporation who has the tech-evaluation elements and technology transfer, but it is considered to be caused by the incomplete due to the huge variation within the data. However, in the analysis of corporation regulation, Corporation's brand identity(or reputation) within the industry did not appear to be statistically significant, but technology transfer and commercialization and regulation in terms of the size of corporation is somewhat significant. The implication of this project is first, when evaluating individual technology, it is necessary to adopt both tech buyer's perspective and customer's perspective, meaning both uncertainty of technology and its marketability should be considered at the same time. second, when transferring and commercializing technology, it is necessary to establish the appropriate tech evaluation model in accordance with size of company, tech transfer, commercializing experience, whether it is public or non-public company, etc. Third, it is necessary to establish model considering the characteristics of company when evaluating technology in accordance with the purpose of evaluation. Last, political effort and improvement within system is needed in order to promote technology transfer. In spite of these research limitations and prospective issues, this project is significant in a way that it positively demonstrated the systematization of individual technology evaluation elements, primary factors of tech evaluation and score, and effect of technology on the corporation revenue. I hope the outcome of this project could be a practical help related to technology evaluation when transferring technology within public research organization and could academically devote to technology marketing in the future.
As the importance of Knowledge-based on economy is being emphasized, Nations expand the investment in R&D in order to reinforce the national competitiveness. Even though the research result should have been derived over the national economy based on Governmental investment, the accomplishment of public research lab has not been spread out to private companies. The purpose of this research is to verify the influence of the element of technological value-evaluation on objective organizational accomplishment through analysis of actual proof and to suggest the improved evaluation model on each individual technology. In order to do so, we conducted additional research based on the report on transferring technology of company in 2006 and research in national research enterprise in 2008. Among systematization of technological value-evaluation element and its elements, the difference of how important seller and buyer think it would be makes statistically significant difference, specifically, those variables were more important for buyers than sellers. Only some of technological value-evaluation (or tech-evaluation elements) elements were affective on both the tech-evaluation score before industrialization and transferring technology and the score after that. The common elements that influenced on both situations were profitability of technology itself, consideration of internal cost when the technology is commercialized, accompanying effects related to commercialization, marketability, and macro-market environment. We could not verify the influence to be attended to after reviewing the hypothesis upon the accomplishment of the corporation who has the tech-evaluation elements and technology transfer, but it is considered to be caused by the incomplete due to the huge variation within the data. However, in the analysis of corporation regulation, Corporation's brand identity(or reputation) within the industry did not appear to be statistically significant, but technology transfer and commercialization and regulation in terms of the size of corporation is somewhat significant. The implication of this project is first, when evaluating individual technology, it is necessary to adopt both tech buyer's perspective and customer's perspective, meaning both uncertainty of technology and its marketability should be considered at the same time. second, when transferring and commercializing technology, it is necessary to establish the appropriate tech evaluation model in accordance with size of company, tech transfer, commercializing experience, whether it is public or non-public company, etc. Third, it is necessary to establish model considering the characteristics of company when evaluating technology in accordance with the purpose of evaluation. Last, political effort and improvement within system is needed in order to promote technology transfer. In spite of these research limitations and prospective issues, this project is significant in a way that it positively demonstrated the systematization of individual technology evaluation elements, primary factors of tech evaluation and score, and effect of technology on the corporation revenue. I hope the outcome of this project could be a practical help related to technology evaluation when transferring technology within public research organization and could academically devote to technology marketing in the future.
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