산업화에 따른 국민소득의 향상은 식생활 개선과 과학의 기술, 보건의료 기술의 발달 등으로 평균수명을 연장 시켰고 이는 노인 인구의 급속한 증가로 이어져 크나큰 사회적 문제로 대두하게 되었다. 지금까지의 정부는 극빈층 요보호노인을 중심으로 한 정책을 폈으나, 이러한 시대적 환경의 변화를 고려할 때, 全 노인을 대상으로 한 소비자 위주의 재가노인복지 정책이 요구된다. 이에 따라 다양하고 광범위한 복지욕구 해소를 위한 전문적인 복지서비스 체계의 확립이 시급하다. 그러나 재가노인복지재정의 미흡, 복지담당 인력 부족, 담당부서의 기획 및 조정체계의 미흡, 인력의 전문성 미흡 등 많은 문제점이 노정되고 있다. 이 문제점들을 해결하고 복지행정체계가 효율적으로 운영될 때, 노인의 복지욕구에 부응하는 서비스 제공이 가능하다. 따라서 본 논문은 보다 나은 재가노인복지서비스 실행을 위하여 서비스 전달체계상의 문제에 대한 인식을 알고 그 효과적인 개선 방안을 제안하는데 그 목적을 갖는다. 문제점을 추출하는데 있어서 복지실무자와 복지수혜자(노인)의 인지도와 만족도를 비교하고 접근성이 용이하며 효율적이고 전문성을 갖춘 재가노인복지서비스 전달체계의 개선방안을 탐색한 것에 관한 연구이다. 본 논문의 연구방법은 크게 두 가지로 문헌연구와 ...
산업화에 따른 국민소득의 향상은 식생활 개선과 과학의 기술, 보건의료 기술의 발달 등으로 평균수명을 연장 시켰고 이는 노인 인구의 급속한 증가로 이어져 크나큰 사회적 문제로 대두하게 되었다. 지금까지의 정부는 극빈층 요보호노인을 중심으로 한 정책을 폈으나, 이러한 시대적 환경의 변화를 고려할 때, 全 노인을 대상으로 한 소비자 위주의 재가노인복지 정책이 요구된다. 이에 따라 다양하고 광범위한 복지욕구 해소를 위한 전문적인 복지서비스 체계의 확립이 시급하다. 그러나 재가노인복지재정의 미흡, 복지담당 인력 부족, 담당부서의 기획 및 조정체계의 미흡, 인력의 전문성 미흡 등 많은 문제점이 노정되고 있다. 이 문제점들을 해결하고 복지행정체계가 효율적으로 운영될 때, 노인의 복지욕구에 부응하는 서비스 제공이 가능하다. 따라서 본 논문은 보다 나은 재가노인복지서비스 실행을 위하여 서비스 전달체계상의 문제에 대한 인식을 알고 그 효과적인 개선 방안을 제안하는데 그 목적을 갖는다. 문제점을 추출하는데 있어서 복지실무자와 복지수혜자(노인)의 인지도와 만족도를 비교하고 접근성이 용이하며 효율적이고 전문성을 갖춘 재가노인복지서비스 전달체계의 개선방안을 탐색한 것에 관한 연구이다. 본 논문의 연구방법은 크게 두 가지로 문헌연구와 실증연구를 병행하였다. 문헌 연구로는 국내외에서 발행된 단행본, 학술논문, 정부간행물, 보건복지부정책자료, 각종 연구기관의 홈페이지, 신문 등을 기초로 수집, 분석하였다. 이를 토대로 이론적 틀을 정립하고 재가노인복지서비스 전달체계의 문제점을 파악하였다. 실증연구로 경기도 동두천시의 재가노인복지서비스 전달체계의 사례를 적용하였고 분석 대상지역은 동두천시 8 개 동으로 선정하였다. 수집된 자료는 spss 통계 프로그램을 활용하여 분석하였고 단순분석과 빈도분석, 피어슨의 상관관계, t-검정 등을 수행하였다. 재가노인복지서비스 전달체계의 개선방안은 다음과 같다. 첫째, 현행 재가노인복지서비스 전달체계는 관할 부처 및 부서, 일선행정기관이 상이하여 서비스 간의 연계 및 조정이 이루어지지 못하고 있다. 이에 따른 비효율성은 노인의 복지 욕구를 해결하지 못하여 불만족으로 이어지고 있다. 이를 해결하고 통합적이고 종합적인 재가노인복지서비스를 전달하기 위해서는 행정기관과 집행기관 간의 행정체계가 구축되어야 한다. 그에 따른 구체적인 해결방안은 복지 행정체계의 일원화와 공공-민간 간의 네트워크 구축, 중앙정부-지방자치단체 간의 행정 기능 배분을 통한 전달체계의 통합성 확보에 있다. 둘째, 재가노인복지 서비스 전달 체계 개선을 위하여서는 복지 인력의 확보와 전문성의 제고로 보다 나은 서비스를 제공하며 전달할 수 있는 능력을 뒷받침해야 한다. 복지인력 확보, 복지인력의 전문성 제고와 복지인력의 제도 개선을 그 구체적인 해결방안으로 제시하였다. 재가노인복지서비스 관련 기관의 실무자들이 보다 전문성을 가지고 서비스 제공에 힘쓴다면 전달과정에서 더 효율적이고 효과적일 것이다. 셋째, 일상생활 능력이 저하되는 노인의 경우, 접근성이 떨어져 적극적인 복지서비스를 받지 못하는 실정이다. 이러한 문제를 해결하기 위해서 재가복지서비스의 각 사업에 대한 홍보를 적극 강화해야할 것이며 노인들이 손쉽게 서비스를 이용할 수 있기 위해 노인이 생활하고 있는 지역사회를 단위로 하여 재가노인복지시설을 고르게 설립해야 할 것이다. 이러한 노력으로 전달체계가 보다 유연해질 때 복지 수혜자(노인)의 만족도도 높아질 것으로 판단된다. 아울러 본 논문의 한계로 재가 노인복지서비스 전달체계의 인지도와 만족도를 특정지역으로 한정하여 일반화에 무리가 있는 점과 이 두 가지만을 가지고 문제점을 도출하여 개선방안이 미약하다고 판단된다.
산업화에 따른 국민소득의 향상은 식생활 개선과 과학의 기술, 보건의료 기술의 발달 등으로 평균수명을 연장 시켰고 이는 노인 인구의 급속한 증가로 이어져 크나큰 사회적 문제로 대두하게 되었다. 지금까지의 정부는 극빈층 요보호노인을 중심으로 한 정책을 폈으나, 이러한 시대적 환경의 변화를 고려할 때, 全 노인을 대상으로 한 소비자 위주의 재가노인복지 정책이 요구된다. 이에 따라 다양하고 광범위한 복지욕구 해소를 위한 전문적인 복지서비스 체계의 확립이 시급하다. 그러나 재가노인복지재정의 미흡, 복지담당 인력 부족, 담당부서의 기획 및 조정체계의 미흡, 인력의 전문성 미흡 등 많은 문제점이 노정되고 있다. 이 문제점들을 해결하고 복지행정체계가 효율적으로 운영될 때, 노인의 복지욕구에 부응하는 서비스 제공이 가능하다. 따라서 본 논문은 보다 나은 재가노인복지서비스 실행을 위하여 서비스 전달체계상의 문제에 대한 인식을 알고 그 효과적인 개선 방안을 제안하는데 그 목적을 갖는다. 문제점을 추출하는데 있어서 복지실무자와 복지수혜자(노인)의 인지도와 만족도를 비교하고 접근성이 용이하며 효율적이고 전문성을 갖춘 재가노인복지서비스 전달체계의 개선방안을 탐색한 것에 관한 연구이다. 본 논문의 연구방법은 크게 두 가지로 문헌연구와 실증연구를 병행하였다. 문헌 연구로는 국내외에서 발행된 단행본, 학술논문, 정부간행물, 보건복지부정책자료, 각종 연구기관의 홈페이지, 신문 등을 기초로 수집, 분석하였다. 이를 토대로 이론적 틀을 정립하고 재가노인복지서비스 전달체계의 문제점을 파악하였다. 실증연구로 경기도 동두천시의 재가노인복지서비스 전달체계의 사례를 적용하였고 분석 대상지역은 동두천시 8 개 동으로 선정하였다. 수집된 자료는 spss 통계 프로그램을 활용하여 분석하였고 단순분석과 빈도분석, 피어슨의 상관관계, t-검정 등을 수행하였다. 재가노인복지서비스 전달체계의 개선방안은 다음과 같다. 첫째, 현행 재가노인복지서비스 전달체계는 관할 부처 및 부서, 일선행정기관이 상이하여 서비스 간의 연계 및 조정이 이루어지지 못하고 있다. 이에 따른 비효율성은 노인의 복지 욕구를 해결하지 못하여 불만족으로 이어지고 있다. 이를 해결하고 통합적이고 종합적인 재가노인복지서비스를 전달하기 위해서는 행정기관과 집행기관 간의 행정체계가 구축되어야 한다. 그에 따른 구체적인 해결방안은 복지 행정체계의 일원화와 공공-민간 간의 네트워크 구축, 중앙정부-지방자치단체 간의 행정 기능 배분을 통한 전달체계의 통합성 확보에 있다. 둘째, 재가노인복지 서비스 전달 체계 개선을 위하여서는 복지 인력의 확보와 전문성의 제고로 보다 나은 서비스를 제공하며 전달할 수 있는 능력을 뒷받침해야 한다. 복지인력 확보, 복지인력의 전문성 제고와 복지인력의 제도 개선을 그 구체적인 해결방안으로 제시하였다. 재가노인복지서비스 관련 기관의 실무자들이 보다 전문성을 가지고 서비스 제공에 힘쓴다면 전달과정에서 더 효율적이고 효과적일 것이다. 셋째, 일상생활 능력이 저하되는 노인의 경우, 접근성이 떨어져 적극적인 복지서비스를 받지 못하는 실정이다. 이러한 문제를 해결하기 위해서 재가복지서비스의 각 사업에 대한 홍보를 적극 강화해야할 것이며 노인들이 손쉽게 서비스를 이용할 수 있기 위해 노인이 생활하고 있는 지역사회를 단위로 하여 재가노인복지시설을 고르게 설립해야 할 것이다. 이러한 노력으로 전달체계가 보다 유연해질 때 복지 수혜자(노인)의 만족도도 높아질 것으로 판단된다. 아울러 본 논문의 한계로 재가 노인복지서비스 전달체계의 인지도와 만족도를 특정지역으로 한정하여 일반화에 무리가 있는 점과 이 두 가지만을 가지고 문제점을 도출하여 개선방안이 미약하다고 판단된다.
GDP increasing caused by industrialization has improved human food life, science technology, and medical technology. These advancements extend average life expectancy of human, but these happened radical growth of aged population. Nowadays the radical growth of aged population is becoming very serio...
GDP increasing caused by industrialization has improved human food life, science technology, and medical technology. These advancements extend average life expectancy of human, but these happened radical growth of aged population. Nowadays the radical growth of aged population is becoming very serious social problem. Until now, the Korean government did manage elderly care policy merely for destitute elderly who need care, but to consider those changes from times it is required that consumer putting first elderly care policy to serve entire elderly. Therefore establishing professional social service system, can handle diverse desires to take social care, is urgent. Many problems, however, are emerged: lack of elderly care service finances, labors, charging ministry’s planning and system, and professionals. When we solve those problems and manage system of welfare administration efficiently, then we can provide great services dealing with welfare desires. Therefore, this essay has ultimate goal to suggest effective revision about service interaction system for practicing better home care services for the elderly. This study consider amendment to make accessible, effective, and professional elderly care service interaction system through comparing welfare provider’s recognition and satisfaction with those of user’s – elderly. The essay looks at both documentary and positivistic studies. The documentary research analyzed independent volumes, studies of research institutions, treatises, and government publications. According to these analyses, the essay establish theory and understand problem of elderly care service interaction system. As a positivistic study, the essay investigates examples based on the interaction system of 8 districts in Dongducheon city, Kyeonggi-do. Collected data is analyzed through SPSS statistic program, simple statistics, frequency analysis, Pearson correlation, and T-test. There are three problems and directions to change interaction system. Firstly, the differences among the relevant government ministry, office, and actual working place make confusion on interactions and managements. This non-efficiency does not solve welfare desires of elderly, but does make dissatisfactions. As a specific solution, we need to unify administration system, found network between public and nongovernmental association, and distribute executive function finely between central government and local autonomous entity. To improve interaction system, we should ensure affluent and professional labors. Ensuring professional social service workers and changing systems are suggested as a solution. When actual service workers try to provide good services with specialties, it can be highly efficient. Finally, in a case of elderly who are difficult to move, it is hard to provide good service because of inaccessibility. Therefore, we should build up business marketingto inform what home care services do, and establish more service center targeting districts through spread of elderly population. When we form flexible interaction system through these efforts, the satisfactions of service users, elderly, will promoted. As a limit of this essay, here is some weakness in generalization just by using recognitions and satisfactions of limited area, and in amendment merely deduced from recognitions and satisfactions.
GDP increasing caused by industrialization has improved human food life, science technology, and medical technology. These advancements extend average life expectancy of human, but these happened radical growth of aged population. Nowadays the radical growth of aged population is becoming very serious social problem. Until now, the Korean government did manage elderly care policy merely for destitute elderly who need care, but to consider those changes from times it is required that consumer putting first elderly care policy to serve entire elderly. Therefore establishing professional social service system, can handle diverse desires to take social care, is urgent. Many problems, however, are emerged: lack of elderly care service finances, labors, charging ministry’s planning and system, and professionals. When we solve those problems and manage system of welfare administration efficiently, then we can provide great services dealing with welfare desires. Therefore, this essay has ultimate goal to suggest effective revision about service interaction system for practicing better home care services for the elderly. This study consider amendment to make accessible, effective, and professional elderly care service interaction system through comparing welfare provider’s recognition and satisfaction with those of user’s – elderly. The essay looks at both documentary and positivistic studies. The documentary research analyzed independent volumes, studies of research institutions, treatises, and government publications. According to these analyses, the essay establish theory and understand problem of elderly care service interaction system. As a positivistic study, the essay investigates examples based on the interaction system of 8 districts in Dongducheon city, Kyeonggi-do. Collected data is analyzed through SPSS statistic program, simple statistics, frequency analysis, Pearson correlation, and T-test. There are three problems and directions to change interaction system. Firstly, the differences among the relevant government ministry, office, and actual working place make confusion on interactions and managements. This non-efficiency does not solve welfare desires of elderly, but does make dissatisfactions. As a specific solution, we need to unify administration system, found network between public and nongovernmental association, and distribute executive function finely between central government and local autonomous entity. To improve interaction system, we should ensure affluent and professional labors. Ensuring professional social service workers and changing systems are suggested as a solution. When actual service workers try to provide good services with specialties, it can be highly efficient. Finally, in a case of elderly who are difficult to move, it is hard to provide good service because of inaccessibility. Therefore, we should build up business marketingto inform what home care services do, and establish more service center targeting districts through spread of elderly population. When we form flexible interaction system through these efforts, the satisfactions of service users, elderly, will promoted. As a limit of this essay, here is some weakness in generalization just by using recognitions and satisfactions of limited area, and in amendment merely deduced from recognitions and satisfactions.
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