우리나라의 프랜차이즈 산업의 성장을 살펴보면 최근 3~4년 사이에 가맹본부가 급증하여 이제 성장기에 진입하였다고 할 수 있다. 프랜차이즈산업의 성장은 향후 경제 활성화와 고용안정에 기여하는 한편 서비스업 및 소매업을 발전시키는데 중요한 역할을 하는 것으로 기대되고 있다. 미국의 경우 프랜차이즈산업이 전체 소매 매출에서 차지하는 비중이 50%로 추정되고 있는 만큼 향후 우리나라에서의 성장 잠재력도 큰 것으로 판단된다. 프랜차이즈 선진국인 미국에서의 향후 프랜차이즈산업에서의 중요 추세가 창업수단으로서의 ...
우리나라의 프랜차이즈 산업의 성장을 살펴보면 최근 3~4년 사이에 가맹본부가 급증하여 이제 성장기에 진입하였다고 할 수 있다. 프랜차이즈산업의 성장은 향후 경제 활성화와 고용안정에 기여하는 한편 서비스업 및 소매업을 발전시키는데 중요한 역할을 하는 것으로 기대되고 있다. 미국의 경우 프랜차이즈산업이 전체 소매 매출에서 차지하는 비중이 50%로 추정되고 있는 만큼 향후 우리나라에서의 성장 잠재력도 큰 것으로 판단된다. 프랜차이즈 선진국인 미국에서의 향후 프랜차이즈산업에서의 중요 추세가 창업수단으로서의 프랜차이징에 대한 선호도 증가, 새로운 입지 발굴, 다점포 가맹점주 등장, 복합브랜드 전략의 지속, 기술의 진보 등으로 진행되고 있음을 고려할 때 국내 프랜차이즈 산업의 환경 변화 또한 미국을 닮아가고 있는 것으로 판단된다. 프랜차이즈는 거의 모든 산업으로 사업 영역을 확대해 가고 있다. 1990년대 초반에 프랜차이즈는 식음료 위주의 아이템이 대부분이었으나, 최근에는 산업의 전분야로 퍼져 가고 있다. 향후에는 상품판매보다 서비스판매 부분에서 크게 성장 할 것으로 보인다. 프랜차이즈도 대기업 측면에서 접근되어지고 있으며 그 밖의 비용절감, 혁신적 정보기술의 확산, 인터넷의 확산, 아웃소싱과 전략적 제휴의 강화, 새로운 입지 개발 부분에서 다방면에서 치열한 업계에서 치열한 경쟁을 보이는 것이 사실이다. 또한 복합브랜드 전략을 구사하는 유형이 나타나고 있는데, 상이한 업종에서의 복합 브랜드 전략은 이미 다른 업종이 위치하고 있는 좋은 입지를 확보하고, 공간을 보다 효율적으로 활용하는 것을 목적으로 하고 있다. 이처럼 다방면에서 다양한 형태의 프랜차이즈가 발전하고 있고, 대기업 을 중심으로 글로벌화 되고 거대한 프랜차이즈의 등장으로 국내 경제가 좌지우지 될 수도 있는 세상이 오게 된 것이다. 실제로 국내 경제규모에서 차지는 프랜차이즈의 매출은 2008년 대비 국내 총생산(GDP)대비 8.4%에 이를 정도로 외형적으로 크게 성장한 건 사실이다. 업종별로는 소매업이 34조 1,300억원 외식업 24조 700억원, 서비스업 3조 1,100억원 순으로 나타났다. 이러한 프랜차이즈업의 환경 변화에 맞추어 본 연구에서는 프랜차이즈 매장의 입지 선정과 출점전략에 대하여 살펴보았다. 선행 연구 부분에서는 각종 프랜차이즈 이론에 대하여 선행 연구 및 참고문헌 등의 자료를 인용하였고, 국내외 프랜차이즈 현황에 대해 알아보았다. 또한 상권 및 입지에 관한 이론적인 측면에 대해서 선행 연구 등을 참고하였고 입지와 상권 선정의 절차 등을 알아보았다. 본 연구에서 가장 중점적으로 연구 된 부분은 프랜차이즈의 입지 선정과 출점전략으로 D브랜드의 자료를 통해서 분석하였다. 실증 연구는 D브랜드의 소비자 소비습관 및 브랜드에 대한 태도 조사를 기반으로 이루어 졌다. 최근 소비자의 간식 구매에 대한 트랜드 분석이 이루어 졌으며 각종 아이템별 이용률이 조사되고, 브랜드에 대한 경쟁사대비 소비자 태도가 분석되었다. 이러한 다양한 분석의 자료를 통해서 본 연구는 D브랜드가 입지부분에 대한 선정과정과 시장조사, 분석방법 등에 대해서 분석해 보았으며, 출점 전략에 대해 분석해 보았다. 또한 프랜차이즈 매장의 성공전략에 대해서 D브랜드의 입지 성공사례 및 출점 성공사례 등을 통하여 향후 국내외 산업의 글로벌화에 따른 규모의 경제에서 프랜차이즈 산업은 국내든, 국외든 경제 활동 부분에서 상당한 부분을 차지하게 될 것이다. 이에 본 연구에서 이루어진 모든 연구 성과는 프랜차이즈 경영부분에서 입지 선점과 출점 전략 수립에 기여할 것으로 예상된다.
우리나라의 프랜차이즈 산업의 성장을 살펴보면 최근 3~4년 사이에 가맹본부가 급증하여 이제 성장기에 진입하였다고 할 수 있다. 프랜차이즈산업의 성장은 향후 경제 활성화와 고용안정에 기여하는 한편 서비스업 및 소매업을 발전시키는데 중요한 역할을 하는 것으로 기대되고 있다. 미국의 경우 프랜차이즈산업이 전체 소매 매출에서 차지하는 비중이 50%로 추정되고 있는 만큼 향후 우리나라에서의 성장 잠재력도 큰 것으로 판단된다. 프랜차이즈 선진국인 미국에서의 향후 프랜차이즈산업에서의 중요 추세가 창업수단으로서의 프랜차이징에 대한 선호도 증가, 새로운 입지 발굴, 다점포 가맹점주 등장, 복합브랜드 전략의 지속, 기술의 진보 등으로 진행되고 있음을 고려할 때 국내 프랜차이즈 산업의 환경 변화 또한 미국을 닮아가고 있는 것으로 판단된다. 프랜차이즈는 거의 모든 산업으로 사업 영역을 확대해 가고 있다. 1990년대 초반에 프랜차이즈는 식음료 위주의 아이템이 대부분이었으나, 최근에는 산업의 전분야로 퍼져 가고 있다. 향후에는 상품판매보다 서비스판매 부분에서 크게 성장 할 것으로 보인다. 프랜차이즈도 대기업 측면에서 접근되어지고 있으며 그 밖의 비용절감, 혁신적 정보기술의 확산, 인터넷의 확산, 아웃소싱과 전략적 제휴의 강화, 새로운 입지 개발 부분에서 다방면에서 치열한 업계에서 치열한 경쟁을 보이는 것이 사실이다. 또한 복합브랜드 전략을 구사하는 유형이 나타나고 있는데, 상이한 업종에서의 복합 브랜드 전략은 이미 다른 업종이 위치하고 있는 좋은 입지를 확보하고, 공간을 보다 효율적으로 활용하는 것을 목적으로 하고 있다. 이처럼 다방면에서 다양한 형태의 프랜차이즈가 발전하고 있고, 대기업 을 중심으로 글로벌화 되고 거대한 프랜차이즈의 등장으로 국내 경제가 좌지우지 될 수도 있는 세상이 오게 된 것이다. 실제로 국내 경제규모에서 차지는 프랜차이즈의 매출은 2008년 대비 국내 총생산(GDP)대비 8.4%에 이를 정도로 외형적으로 크게 성장한 건 사실이다. 업종별로는 소매업이 34조 1,300억원 외식업 24조 700억원, 서비스업 3조 1,100억원 순으로 나타났다. 이러한 프랜차이즈업의 환경 변화에 맞추어 본 연구에서는 프랜차이즈 매장의 입지 선정과 출점전략에 대하여 살펴보았다. 선행 연구 부분에서는 각종 프랜차이즈 이론에 대하여 선행 연구 및 참고문헌 등의 자료를 인용하였고, 국내외 프랜차이즈 현황에 대해 알아보았다. 또한 상권 및 입지에 관한 이론적인 측면에 대해서 선행 연구 등을 참고하였고 입지와 상권 선정의 절차 등을 알아보았다. 본 연구에서 가장 중점적으로 연구 된 부분은 프랜차이즈의 입지 선정과 출점전략으로 D브랜드의 자료를 통해서 분석하였다. 실증 연구는 D브랜드의 소비자 소비습관 및 브랜드에 대한 태도 조사를 기반으로 이루어 졌다. 최근 소비자의 간식 구매에 대한 트랜드 분석이 이루어 졌으며 각종 아이템별 이용률이 조사되고, 브랜드에 대한 경쟁사대비 소비자 태도가 분석되었다. 이러한 다양한 분석의 자료를 통해서 본 연구는 D브랜드가 입지부분에 대한 선정과정과 시장조사, 분석방법 등에 대해서 분석해 보았으며, 출점 전략에 대해 분석해 보았다. 또한 프랜차이즈 매장의 성공전략에 대해서 D브랜드의 입지 성공사례 및 출점 성공사례 등을 통하여 향후 국내외 산업의 글로벌화에 따른 규모의 경제에서 프랜차이즈 산업은 국내든, 국외든 경제 활동 부분에서 상당한 부분을 차지하게 될 것이다. 이에 본 연구에서 이루어진 모든 연구 성과는 프랜차이즈 경영부분에서 입지 선점과 출점 전략 수립에 기여할 것으로 예상된다.
A close look at the growth of the franchise industry in Korea shows that it has now entered a period of growth as the number of franchisers has rapidly increased for 3~4 years. It is expected that the growth of the franchise industry will contribute to economic revitalization and employment stabilit...
A close look at the growth of the franchise industry in Korea shows that it has now entered a period of growth as the number of franchisers has rapidly increased for 3~4 years. It is expected that the growth of the franchise industry will contribute to economic revitalization and employment stability in the future on the one hand and play an important role in developing service and retailing businesses on the other. It is estimated that sales in the franchising industry account for 50% of the overall retailing sales of the U.S. And it is judged that its growth potential will be large in Korea in the future. The franchise is expanding its business area to almost all industries. In the first half of the 1990s, the franchise dealt with items related to food and beverage but has recently expanded to every field of the industry. It is seen that it will grow more greatly in the sector of service sale than it will in the sector of product sale in the future. The franchise is approached from a perspective of large firms. The fact is that firms are in fierce competition in many fields such as cost reduction, diffusion of innovative information technology, spread of the Internet, reinforcement of outsourcing and strategic partnership, development of a new location and the like. And it is found that some type of franchise is employing the hybrid brand strategy, and the hybrid brand strategy in different types of business is aimed at securing a good position which the other types of businesses have already occupied and make more efficient use of space. In keeping with the environmental change of this franchise business, this study attempted to investigate the site selection and store opening strategy of the franchise store. And it sought to cite materials such as previous studies and references in relation to all kinds of franchise theories and investigate the present situation of the domestic and overseas franchise. And it referred to previous studies in relation to the theoretical aspect concerning the trade area and site and attempted to investigate the procedures for site and trade area selection. This study attempted to analyze the site selection and store opening strategy of franchise stores through data on the 'D' brand. The empirical study was conducted based on the survey of the consumption habit of 'D' brand consumers and their attitude toward the brand. The trend analysis has recently been analysed about the purchase of between-meals by consumers. The utilization rate of each kind of item was surveyed and consumers' attitude toward the brand was analyzed in comparison with the other competitors. This study attempted to analyze the site selection process, market research and analysis method of the 'D' brand through this diversity of analytic data and its store opening strategy. And in the economy of scale with the globalization of industries at home and abroad in the future, the franchise industry will occupy a considerable portion in the domain of economic activity at home and abroad in light of the successful case of site selection and store opening strategy of the 'D' brand. Therefore, it is anticipated that the findings of this study will contribute to establishing the site selection and store opening strategy in the sector of franchise business management.
A close look at the growth of the franchise industry in Korea shows that it has now entered a period of growth as the number of franchisers has rapidly increased for 3~4 years. It is expected that the growth of the franchise industry will contribute to economic revitalization and employment stability in the future on the one hand and play an important role in developing service and retailing businesses on the other. It is estimated that sales in the franchising industry account for 50% of the overall retailing sales of the U.S. And it is judged that its growth potential will be large in Korea in the future. The franchise is expanding its business area to almost all industries. In the first half of the 1990s, the franchise dealt with items related to food and beverage but has recently expanded to every field of the industry. It is seen that it will grow more greatly in the sector of service sale than it will in the sector of product sale in the future. The franchise is approached from a perspective of large firms. The fact is that firms are in fierce competition in many fields such as cost reduction, diffusion of innovative information technology, spread of the Internet, reinforcement of outsourcing and strategic partnership, development of a new location and the like. And it is found that some type of franchise is employing the hybrid brand strategy, and the hybrid brand strategy in different types of business is aimed at securing a good position which the other types of businesses have already occupied and make more efficient use of space. In keeping with the environmental change of this franchise business, this study attempted to investigate the site selection and store opening strategy of the franchise store. And it sought to cite materials such as previous studies and references in relation to all kinds of franchise theories and investigate the present situation of the domestic and overseas franchise. And it referred to previous studies in relation to the theoretical aspect concerning the trade area and site and attempted to investigate the procedures for site and trade area selection. This study attempted to analyze the site selection and store opening strategy of franchise stores through data on the 'D' brand. The empirical study was conducted based on the survey of the consumption habit of 'D' brand consumers and their attitude toward the brand. The trend analysis has recently been analysed about the purchase of between-meals by consumers. The utilization rate of each kind of item was surveyed and consumers' attitude toward the brand was analyzed in comparison with the other competitors. This study attempted to analyze the site selection process, market research and analysis method of the 'D' brand through this diversity of analytic data and its store opening strategy. And in the economy of scale with the globalization of industries at home and abroad in the future, the franchise industry will occupy a considerable portion in the domain of economic activity at home and abroad in light of the successful case of site selection and store opening strategy of the 'D' brand. Therefore, it is anticipated that the findings of this study will contribute to establishing the site selection and store opening strategy in the sector of franchise business management.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.