여성의 라이프스타일 유형별 외모관리행동 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 라이프스타일의 요인을 분석한 결과 유행추구형, 사교활동형, 경제지향형, 미적지향형, 보수지향형의 5가지 요인으로 도출되었다. 라이프스타일 요인의 군집을 분석한 결과 경제·실용 집단, 유행추구 집단, 보수·전통 집단의 3가지 집단으로 도출되었다. 2. 라이프스타일 유형별 외모관리행동에 대해 알아본 결과는 다음과 같다. 1) 라이프스타일 유형별 인구통계적 특성에 대해 알아본 결과 10대와 20대는 경제·실용집단이 높게 나타났고, 30대, 40대 이상에서는 보수·전통 집단이 가장 높게 나타났다. 기혼은 보수·전통 집단, 미혼은 경제·실용집단이 가장 높게 나타났다. 경영관리직, 전문직, 전문기술직에서 유행추구집단이 높게 나타났다. 사무직은 보수·전통 집단이 높게 나타났고, 학생은 경제·실용집단이 높게 나타났으며, 전업주부는 보수·전통 집단이 높게 나타났다. 2) 라이프스타일 유형에 따른 외모관심도, 신체만족도, 신체중요도를 알아본 결과 유행추구집단이 외모관심이 가장 높고, 보수·전통 집단은 외모에 관심이 적은 것으로 보인다. 신체중요도에서는 경제·실용집단이 가장 높고, 유행추구집단이 다른 집단에 비해 낮은 것으로 나타났다. 이는 이상적인 외모를 위해 각 신체부위보다는 이상적인 모습이 되기 위해 의복이나 화장, 헤어 등의 외모가꾸기 행동을 많이 하는 것으로 보여 진다. 3) 라이프스타일 유형에 따른 외모관리태도를 알아본 결과 모든 외모관리태도에서 유행추구집단이 높은 것을 알 수 있었으며, 이는 유행에 대해 관심을 갖고 헤어, 화장, 피부, 성형, 의복 등을 통해 외모가 더 나아지도록 다른 집단에 비해 더욱 적극적으로 노력하는 것으로 볼 수 있다. 4) 라이프스타일 유형에 따른 외모관리 실천행동을 알아본 결과는 다음과 같다. 경제·실용 집단, 유행추구집단에서 외모관리행동 중 관심분야와 실제로 관리하는 부분 모두 체중조절, 체형관리인 것으로 보아 마른 체형을 이상형으로 생각하는 경향이 사회적으로 조성되어 있으며, 이 때문에 체중조절과 체형관리에 신경을 많이 쓰는 것으로 보인다. ...
여성의 라이프스타일 유형별 외모관리행동 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 라이프스타일의 요인을 분석한 결과 유행추구형, 사교활동형, 경제지향형, 미적지향형, 보수지향형의 5가지 요인으로 도출되었다. 라이프스타일 요인의 군집을 분석한 결과 경제·실용 집단, 유행추구 집단, 보수·전통 집단의 3가지 집단으로 도출되었다. 2. 라이프스타일 유형별 외모관리행동에 대해 알아본 결과는 다음과 같다. 1) 라이프스타일 유형별 인구통계적 특성에 대해 알아본 결과 10대와 20대는 경제·실용집단이 높게 나타났고, 30대, 40대 이상에서는 보수·전통 집단이 가장 높게 나타났다. 기혼은 보수·전통 집단, 미혼은 경제·실용집단이 가장 높게 나타났다. 경영관리직, 전문직, 전문기술직에서 유행추구집단이 높게 나타났다. 사무직은 보수·전통 집단이 높게 나타났고, 학생은 경제·실용집단이 높게 나타났으며, 전업주부는 보수·전통 집단이 높게 나타났다. 2) 라이프스타일 유형에 따른 외모관심도, 신체만족도, 신체중요도를 알아본 결과 유행추구집단이 외모관심이 가장 높고, 보수·전통 집단은 외모에 관심이 적은 것으로 보인다. 신체중요도에서는 경제·실용집단이 가장 높고, 유행추구집단이 다른 집단에 비해 낮은 것으로 나타났다. 이는 이상적인 외모를 위해 각 신체부위보다는 이상적인 모습이 되기 위해 의복이나 화장, 헤어 등의 외모가꾸기 행동을 많이 하는 것으로 보여 진다. 3) 라이프스타일 유형에 따른 외모관리태도를 알아본 결과 모든 외모관리태도에서 유행추구집단이 높은 것을 알 수 있었으며, 이는 유행에 대해 관심을 갖고 헤어, 화장, 피부, 성형, 의복 등을 통해 외모가 더 나아지도록 다른 집단에 비해 더욱 적극적으로 노력하는 것으로 볼 수 있다. 4) 라이프스타일 유형에 따른 외모관리 실천행동을 알아본 결과는 다음과 같다. 경제·실용 집단, 유행추구집단에서 외모관리행동 중 관심분야와 실제로 관리하는 부분 모두 체중조절, 체형관리인 것으로 보아 마른 체형을 이상형으로 생각하는 경향이 사회적으로 조성되어 있으며, 이 때문에 체중조절과 체형관리에 신경을 많이 쓰는 것으로 보인다. 자기 관리를 위한 외모에 대한 관심이 높을수록 체중조절을 중요하게 생각하고 있음을 알 수 있다. 보수·전통 집단은 다른 집단에 비해 피부관리를 많이 하는 것을 알 수 있었는데 이는 얼짱의 열풍과 전 세계적인 웰빙의 영향으로 인위적인 장식의 효과보다 실제적이고 자연스러운 아름다움을 중요시하는 것으로 피부관리에 신경을 많이 쓰는 것으로 보여 진다. 3. 외모관심도에 따른 외모관리행동을 알아본 결과는 다음과 같다. 1) 외모관심도에 따른 신체만족도와 신체중요도의 차이를 살펴본 결과 외모관심이 높을수록 신체만족도는 낮아지고, 신체에 중요도는 높아지는 것을 알 수 있다. 이는 외모에 대한 관심이 많을수록 신체에 대한 욕구수준이 높기 때문에 자신의 신체에 대한 만족도는 낮아지고, 이상적인 신체를 유지하기 위해 각 신체 부위를 중요하게 생각하는 것을 알 수 있다. 2) 외모관심도에 따른 외모관리태도에 대한 만족도를 살펴본 결과 피부태도가 가장 높은 것을 알 수 있는데 이는 미에 대한 욕구와 관심이 높아지고 고화질 TV화면에 맞추어 연예인들이 피부관리를 많이 받고 신경을 쓰고 있는 것과 같이 여성들이 건강하고 아름다운 피부를 갖기 위해 피부관리를 중요하게 생각하는 것을 알 수 있다. 4. 신체만족도, 신체중요도, 외모관리태도에 따른 외모관리행동에 대해 알아본 결과는 다음과 같다. 1) 자신의 신체에 대한 만족도가 낮을수록 이상적인 외모관리를 위해 신체에 직접적인 체중, 체형관리를 많이 해야 한다고 생각하고, 자신의 신체에 대한 만족도가 높을수록 헤어, 화장, 피부, 의복스타일 등으로 이상적인 외모관리를 해야한다고 생각하는 것을 알 수 있다. 2) 이상적 외모를 위해 실제 관리하는 행동에서 자신의 신체에 대한 만족도가 낮을수록 외모관리를 위해 신체에 직접적인 변화를 가져올 수 있는 헤어스타일, 화장, 성형수술, 체중, 체형관리를 많이 해야 한다고 생각한다. 자신의 신체에 대한 만족도가 높을수록 피부관리, 의복스타일 등으로 이상적인 외모관리를 해야한다고 생각하는 것을 알 수 있다. 3) 이상적 외모를 위해 가장 많이 투자하는 부분에서 자신의 신체에 대한 만족도가 낮을수록 외모관리를 위해 가장 많이 투자하는 부분은 신체에 직접적인 변화를 가져올 수 있는 헤어스타일, 화장, 성형수술, 체중, 체형관리에 많이 투자한다. 자신의 신체에 대한 만족도가 높을수록 피부관리, 의복스타일 등의 외모관리비용을 투자하는 것을 알 수 있다. 4) 이상적 외모를 위해 가장 먼저하고 싶은 외모관리행동에서 자신의 신체에 대한 만족도가 낮을수록 성형수술, 피트니스, 다이어트식품구입을 구입해서 신체에 직접적인 변화를 가져올 수 있도록 하는 것이다. 자신의 신체에 대한 만족도가 높을수록 운동기구, 피부관리, 화장품구입, 의류, 액세서리 구입 등의 외모관리행동을 하고 싶어 하는 것을 알 수 있다. 5. 인구통계적 요인에 따른 외모관리행동에 대해 알아본 결과는 다음과 같다. 1) 인구통계적 요인에 따른 외모관심도, 신체만족도, 신체중요도의 차이를 살펴본 결과 연령에서는 20대는 외모에 관심이 높아지는 시기이며 보다 나은 외모를 갖기 위해 노력하고 있음을 알 수 있다. 2) 인구통계적 특성에 따른 이상적인 외모를 결정짓는데 가장 중요한 요인을 알아본 결과 연령대가 낮을수록 체중과 체형관리에 더 많이 신경을 쓰는 것을 알 수 있었다. 연령대가 높을수록 피부관리에 더 많은 신경을 쓰는 것은 20대 이후에 피부의 노화가 시작되므로 피부관리에 많은 신경을 쓰는 것으로 볼 수 있다. 현대사회에서의 이상적인 미의 기준은 키 크고 마른 체형으로 점점 변화고 있고, 특히 여성의 경우는 가냘프고 모습이 여성적이면서 매력적인 모습으로 선호되고 있는 것으로 보여 진다. 3) 인구통계적 특성에 따른 외모관리 실천행동을 알아 본 결과 연령대별에 따라 실제로 관리하는 부분이 다르게 나타난 것은 연령이 증가함에 따라 체중이 증가하고 피부의 탄력을 잃는 등 신체적인 변화로 인해 외모관리가 다르다는 것을 알 수 있다. 연령이 낮을수록 직접적인 몸매관리에 신경을 쓰는 반면 연령이 높을수록 의복스타일로 몸매의 결점을 보완하는 것으로 보여 진다. 기혼은 의복스타일이 가장 많았고, 미혼은 체중, 체형관리가 가장 많았다. 이는 기혼은 출산 등으로 인한 체중증가로 의복을 통해 몸매의 결점을 보완하려하는 것을 알 수 있다. 4) 인구통계적 특성에 따른 성형인식정도 요인을 알아본 결과 모든 연령층에서 성형수술에 대해 긍정적인 것을 알 수 있다. 특히, 젊은 층 못지않게 연령이 증가하는 경우에도 미용성형에 대해 긍정적인 성형인식을 하고 있음을 알 수 있었다. 사회 전반적인 동안 열풍으로 인해 나이보다 젊어 보이는 외모를 선호하는 경향이 높으므로 과거에 비해 성형에 대한 인식이 긍정적으로 변해가는 것을 알 수 있다.
여성의 라이프스타일 유형별 외모관리행동 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 라이프스타일의 요인을 분석한 결과 유행추구형, 사교활동형, 경제지향형, 미적지향형, 보수지향형의 5가지 요인으로 도출되었다. 라이프스타일 요인의 군집을 분석한 결과 경제·실용 집단, 유행추구 집단, 보수·전통 집단의 3가지 집단으로 도출되었다. 2. 라이프스타일 유형별 외모관리행동에 대해 알아본 결과는 다음과 같다. 1) 라이프스타일 유형별 인구통계적 특성에 대해 알아본 결과 10대와 20대는 경제·실용집단이 높게 나타났고, 30대, 40대 이상에서는 보수·전통 집단이 가장 높게 나타났다. 기혼은 보수·전통 집단, 미혼은 경제·실용집단이 가장 높게 나타났다. 경영관리직, 전문직, 전문기술직에서 유행추구집단이 높게 나타났다. 사무직은 보수·전통 집단이 높게 나타났고, 학생은 경제·실용집단이 높게 나타났으며, 전업주부는 보수·전통 집단이 높게 나타났다. 2) 라이프스타일 유형에 따른 외모관심도, 신체만족도, 신체중요도를 알아본 결과 유행추구집단이 외모관심이 가장 높고, 보수·전통 집단은 외모에 관심이 적은 것으로 보인다. 신체중요도에서는 경제·실용집단이 가장 높고, 유행추구집단이 다른 집단에 비해 낮은 것으로 나타났다. 이는 이상적인 외모를 위해 각 신체부위보다는 이상적인 모습이 되기 위해 의복이나 화장, 헤어 등의 외모가꾸기 행동을 많이 하는 것으로 보여 진다. 3) 라이프스타일 유형에 따른 외모관리태도를 알아본 결과 모든 외모관리태도에서 유행추구집단이 높은 것을 알 수 있었으며, 이는 유행에 대해 관심을 갖고 헤어, 화장, 피부, 성형, 의복 등을 통해 외모가 더 나아지도록 다른 집단에 비해 더욱 적극적으로 노력하는 것으로 볼 수 있다. 4) 라이프스타일 유형에 따른 외모관리 실천행동을 알아본 결과는 다음과 같다. 경제·실용 집단, 유행추구집단에서 외모관리행동 중 관심분야와 실제로 관리하는 부분 모두 체중조절, 체형관리인 것으로 보아 마른 체형을 이상형으로 생각하는 경향이 사회적으로 조성되어 있으며, 이 때문에 체중조절과 체형관리에 신경을 많이 쓰는 것으로 보인다. 자기 관리를 위한 외모에 대한 관심이 높을수록 체중조절을 중요하게 생각하고 있음을 알 수 있다. 보수·전통 집단은 다른 집단에 비해 피부관리를 많이 하는 것을 알 수 있었는데 이는 얼짱의 열풍과 전 세계적인 웰빙의 영향으로 인위적인 장식의 효과보다 실제적이고 자연스러운 아름다움을 중요시하는 것으로 피부관리에 신경을 많이 쓰는 것으로 보여 진다. 3. 외모관심도에 따른 외모관리행동을 알아본 결과는 다음과 같다. 1) 외모관심도에 따른 신체만족도와 신체중요도의 차이를 살펴본 결과 외모관심이 높을수록 신체만족도는 낮아지고, 신체에 중요도는 높아지는 것을 알 수 있다. 이는 외모에 대한 관심이 많을수록 신체에 대한 욕구수준이 높기 때문에 자신의 신체에 대한 만족도는 낮아지고, 이상적인 신체를 유지하기 위해 각 신체 부위를 중요하게 생각하는 것을 알 수 있다. 2) 외모관심도에 따른 외모관리태도에 대한 만족도를 살펴본 결과 피부태도가 가장 높은 것을 알 수 있는데 이는 미에 대한 욕구와 관심이 높아지고 고화질 TV화면에 맞추어 연예인들이 피부관리를 많이 받고 신경을 쓰고 있는 것과 같이 여성들이 건강하고 아름다운 피부를 갖기 위해 피부관리를 중요하게 생각하는 것을 알 수 있다. 4. 신체만족도, 신체중요도, 외모관리태도에 따른 외모관리행동에 대해 알아본 결과는 다음과 같다. 1) 자신의 신체에 대한 만족도가 낮을수록 이상적인 외모관리를 위해 신체에 직접적인 체중, 체형관리를 많이 해야 한다고 생각하고, 자신의 신체에 대한 만족도가 높을수록 헤어, 화장, 피부, 의복스타일 등으로 이상적인 외모관리를 해야한다고 생각하는 것을 알 수 있다. 2) 이상적 외모를 위해 실제 관리하는 행동에서 자신의 신체에 대한 만족도가 낮을수록 외모관리를 위해 신체에 직접적인 변화를 가져올 수 있는 헤어스타일, 화장, 성형수술, 체중, 체형관리를 많이 해야 한다고 생각한다. 자신의 신체에 대한 만족도가 높을수록 피부관리, 의복스타일 등으로 이상적인 외모관리를 해야한다고 생각하는 것을 알 수 있다. 3) 이상적 외모를 위해 가장 많이 투자하는 부분에서 자신의 신체에 대한 만족도가 낮을수록 외모관리를 위해 가장 많이 투자하는 부분은 신체에 직접적인 변화를 가져올 수 있는 헤어스타일, 화장, 성형수술, 체중, 체형관리에 많이 투자한다. 자신의 신체에 대한 만족도가 높을수록 피부관리, 의복스타일 등의 외모관리비용을 투자하는 것을 알 수 있다. 4) 이상적 외모를 위해 가장 먼저하고 싶은 외모관리행동에서 자신의 신체에 대한 만족도가 낮을수록 성형수술, 피트니스, 다이어트식품구입을 구입해서 신체에 직접적인 변화를 가져올 수 있도록 하는 것이다. 자신의 신체에 대한 만족도가 높을수록 운동기구, 피부관리, 화장품구입, 의류, 액세서리 구입 등의 외모관리행동을 하고 싶어 하는 것을 알 수 있다. 5. 인구통계적 요인에 따른 외모관리행동에 대해 알아본 결과는 다음과 같다. 1) 인구통계적 요인에 따른 외모관심도, 신체만족도, 신체중요도의 차이를 살펴본 결과 연령에서는 20대는 외모에 관심이 높아지는 시기이며 보다 나은 외모를 갖기 위해 노력하고 있음을 알 수 있다. 2) 인구통계적 특성에 따른 이상적인 외모를 결정짓는데 가장 중요한 요인을 알아본 결과 연령대가 낮을수록 체중과 체형관리에 더 많이 신경을 쓰는 것을 알 수 있었다. 연령대가 높을수록 피부관리에 더 많은 신경을 쓰는 것은 20대 이후에 피부의 노화가 시작되므로 피부관리에 많은 신경을 쓰는 것으로 볼 수 있다. 현대사회에서의 이상적인 미의 기준은 키 크고 마른 체형으로 점점 변화고 있고, 특히 여성의 경우는 가냘프고 모습이 여성적이면서 매력적인 모습으로 선호되고 있는 것으로 보여 진다. 3) 인구통계적 특성에 따른 외모관리 실천행동을 알아 본 결과 연령대별에 따라 실제로 관리하는 부분이 다르게 나타난 것은 연령이 증가함에 따라 체중이 증가하고 피부의 탄력을 잃는 등 신체적인 변화로 인해 외모관리가 다르다는 것을 알 수 있다. 연령이 낮을수록 직접적인 몸매관리에 신경을 쓰는 반면 연령이 높을수록 의복스타일로 몸매의 결점을 보완하는 것으로 보여 진다. 기혼은 의복스타일이 가장 많았고, 미혼은 체중, 체형관리가 가장 많았다. 이는 기혼은 출산 등으로 인한 체중증가로 의복을 통해 몸매의 결점을 보완하려하는 것을 알 수 있다. 4) 인구통계적 특성에 따른 성형인식정도 요인을 알아본 결과 모든 연령층에서 성형수술에 대해 긍정적인 것을 알 수 있다. 특히, 젊은 층 못지않게 연령이 증가하는 경우에도 미용성형에 대해 긍정적인 성형인식을 하고 있음을 알 수 있었다. 사회 전반적인 동안 열풍으로 인해 나이보다 젊어 보이는 외모를 선호하는 경향이 높으므로 과거에 비해 성형에 대한 인식이 긍정적으로 변해가는 것을 알 수 있다.
In this study, we investigate appearance management behaviors associated with lifestyle patterns by classifying lifestyles of modern women who gradually pursue novelty and give weight to personality and self-image. The significance of this research work is placed on examining a variety of appearance...
In this study, we investigate appearance management behaviors associated with lifestyle patterns by classifying lifestyles of modern women who gradually pursue novelty and give weight to personality and self-image. The significance of this research work is placed on examining a variety of appearance-related variables in the range from lifestyle, appearance concern, body satisfaction, importance of body, appearance management attitude, and up to appearance management behavior. These research details will be helpful for corporations engaged in appearance-related industries as a reference to establish marketing strategies of aggressive investment for ideal appearance. Moreover, the purpose of this study is on forming a desirable physical self and letting obtain upright appearance management behaviors. In this study, a total of 1000 questionnaires sent out to females aged late 10s to 50s residing in Pusan was used as a reference of final analysis, and the statistical program, SPSS WIN 14.0, was implemented. The research outcome of appearance management behaviors by the patterns of female lifestyle is as follows. 1. From the analytical results of lifestyle factors, five factors including types of trend following, social activity, economy-oriented, aesthetics-oriented, and conservatism-oriented, were derived. From the analytical results of classification of lifestyle factors, three groups including economy-practicality, trend following, and conservatism-tradition, were derived. 2. From the results of appearance management behaviors by lifestyle patterns, it seems that the group of trend following shows the highest interest in appearance and the group of conservatism-tradition shows little interest in appearance. It turns out that the group of economy-practicality is the highest in the importance of body and the group of trend following is lower than other groups. It is likely that behaviors of taking care of appearance are done with clothes, makeup, hair, etc., a lot more than with each part of body for ideal appearance. It can be witnessed that in all appearance management attitudes, the group of trend following is high. It is considered that they endeavor to improve their appearance more actively than other groups through hair, makeup, skin, plastic surgery, clothes, etc., with their interest in the trend. Observing that economy-practicality and trend following groups care about ideal appearance and in reality the part of their management includes weight control and management of body type for all, it is observed that the trend of considering skinny type as desirable is formed in society and weight control is considered to be more important as the interest in appearance for self-management gets higher. We learned that the group of conservatism-tradition does more skin care than other groups, and it seems that they put more importance on practical and natural beauty rather than artificially decorated effects with the influence of super handsome craze hit socially and culturally and the global well-being. 3. From the results of appearance management behaviors according to appearance concern, it is observed that appearance concern is higher with the lower body satisfaction and the higher importance of body. We learn that because standard of appetite for body gets higher as the interest in appearance goes higher, body satisfaction gets lower and they consider each part of their body important to maintain a desirable body. From the results of appearance management attitudes according to appearance concern, it is observed that skin care is the highest and women consider skin care important to have healthy and beautiful skin as the desire for beauty and interest grow and celebrities take skin care and care about it to match with high definition TV set screen. 4. From the results of appearance management behaviors according to body satisfaction, importance of body, and appearance management attitude, it is observed that as their body satisfaction is lower, they think that they must take care of weight control and management of body type directly for desirable appearance management, while they care about appearance management with hair, skin, style of clothing, etc., as their body satisfaction is higher. It is shown that regarding the highest part of investment for desirable appearance, more investment is done in hair style, makeup, plastic surgery, weight, and management of body type which can result in direct change to body as body satisfaction is lower, while more investment is done in appearance management cost such as skin care, style of clothing, etc., as body satisfaction is higher. It is shown that as body satisfaction is lower, they want direct change to their body with a purchase of diet food, plastic surgery, and fitness, while as body satisfaction is higher, they prefer appearance management behaviors such as exercise equipments, skin care, purchase of cosmetics, clothing, purchase of accessories, etc. 5. From the results of appearance management behaviors according to demographic factors, it is observed that those who are in their 20s are in the period of getting interest in their appearance and endeavor to have better appearance. We learned that as the age group is younger, they care more about weight and management of body type. It is considered that more care about skin care with older age group is because skin aging gets started after in their 20s, resulting in more concern about skin care. The standard of desirable beauty in modern society evolves into being tall and skinny gradually, and in particular, it is observed that appearance of being thin and attractive is preferred for women. We learn that as age gets higher, appearance management is differentiated due to physical changes such as weight increase, loss of skin elasticity, etc., while as age gets lower, more care is on direct management of body shape, and the style of clothing compensates for weakness of body shape for higher age. The married and singles got style of clothing, and management of weight and body type, respectively. It is observed that the married people try to compensate for weakness of body shape using clothes for weight increase due to childbirth. It is shown that all age groups are positive about plastic surgery, and in particular, older age groups takes a positive thought about cosmetic surgery as much as younger age groups. Since the trend to prefer looking younger than real age drives the awareness of plastic surgery more positively than in the past due to its craze in our society as a whole. We learned that as more concern is on beauty nowadays, female consumers invest a lot of time and money in caring about their appearance, and unlike how it was, social awareness on appearance management is changing in a positive way. Moreover, we conclude that more aggressive appearance management behaviors result from appearance of themselves. Heretofore, it is considered that research work about the overall appearance management behaviors along with lifestyle is an important part of service marketing of beauty industry, and the outcome of this study will be a preliminary reference for research work dealing with appearance management behaviors in the future. The breaking point of this study is that the subject of investigation is locally limited to Pusan, and since most of them are women, we should be careful about interpreting the results broadly. Thus, in follow-up study afterwards, we believe that more effective data can be brought up by the diversified comparative analysis about expansion study on gender and region as well as category of appearance management behaviors.
In this study, we investigate appearance management behaviors associated with lifestyle patterns by classifying lifestyles of modern women who gradually pursue novelty and give weight to personality and self-image. The significance of this research work is placed on examining a variety of appearance-related variables in the range from lifestyle, appearance concern, body satisfaction, importance of body, appearance management attitude, and up to appearance management behavior. These research details will be helpful for corporations engaged in appearance-related industries as a reference to establish marketing strategies of aggressive investment for ideal appearance. Moreover, the purpose of this study is on forming a desirable physical self and letting obtain upright appearance management behaviors. In this study, a total of 1000 questionnaires sent out to females aged late 10s to 50s residing in Pusan was used as a reference of final analysis, and the statistical program, SPSS WIN 14.0, was implemented. The research outcome of appearance management behaviors by the patterns of female lifestyle is as follows. 1. From the analytical results of lifestyle factors, five factors including types of trend following, social activity, economy-oriented, aesthetics-oriented, and conservatism-oriented, were derived. From the analytical results of classification of lifestyle factors, three groups including economy-practicality, trend following, and conservatism-tradition, were derived. 2. From the results of appearance management behaviors by lifestyle patterns, it seems that the group of trend following shows the highest interest in appearance and the group of conservatism-tradition shows little interest in appearance. It turns out that the group of economy-practicality is the highest in the importance of body and the group of trend following is lower than other groups. It is likely that behaviors of taking care of appearance are done with clothes, makeup, hair, etc., a lot more than with each part of body for ideal appearance. It can be witnessed that in all appearance management attitudes, the group of trend following is high. It is considered that they endeavor to improve their appearance more actively than other groups through hair, makeup, skin, plastic surgery, clothes, etc., with their interest in the trend. Observing that economy-practicality and trend following groups care about ideal appearance and in reality the part of their management includes weight control and management of body type for all, it is observed that the trend of considering skinny type as desirable is formed in society and weight control is considered to be more important as the interest in appearance for self-management gets higher. We learned that the group of conservatism-tradition does more skin care than other groups, and it seems that they put more importance on practical and natural beauty rather than artificially decorated effects with the influence of super handsome craze hit socially and culturally and the global well-being. 3. From the results of appearance management behaviors according to appearance concern, it is observed that appearance concern is higher with the lower body satisfaction and the higher importance of body. We learn that because standard of appetite for body gets higher as the interest in appearance goes higher, body satisfaction gets lower and they consider each part of their body important to maintain a desirable body. From the results of appearance management attitudes according to appearance concern, it is observed that skin care is the highest and women consider skin care important to have healthy and beautiful skin as the desire for beauty and interest grow and celebrities take skin care and care about it to match with high definition TV set screen. 4. From the results of appearance management behaviors according to body satisfaction, importance of body, and appearance management attitude, it is observed that as their body satisfaction is lower, they think that they must take care of weight control and management of body type directly for desirable appearance management, while they care about appearance management with hair, skin, style of clothing, etc., as their body satisfaction is higher. It is shown that regarding the highest part of investment for desirable appearance, more investment is done in hair style, makeup, plastic surgery, weight, and management of body type which can result in direct change to body as body satisfaction is lower, while more investment is done in appearance management cost such as skin care, style of clothing, etc., as body satisfaction is higher. It is shown that as body satisfaction is lower, they want direct change to their body with a purchase of diet food, plastic surgery, and fitness, while as body satisfaction is higher, they prefer appearance management behaviors such as exercise equipments, skin care, purchase of cosmetics, clothing, purchase of accessories, etc. 5. From the results of appearance management behaviors according to demographic factors, it is observed that those who are in their 20s are in the period of getting interest in their appearance and endeavor to have better appearance. We learned that as the age group is younger, they care more about weight and management of body type. It is considered that more care about skin care with older age group is because skin aging gets started after in their 20s, resulting in more concern about skin care. The standard of desirable beauty in modern society evolves into being tall and skinny gradually, and in particular, it is observed that appearance of being thin and attractive is preferred for women. We learn that as age gets higher, appearance management is differentiated due to physical changes such as weight increase, loss of skin elasticity, etc., while as age gets lower, more care is on direct management of body shape, and the style of clothing compensates for weakness of body shape for higher age. The married and singles got style of clothing, and management of weight and body type, respectively. It is observed that the married people try to compensate for weakness of body shape using clothes for weight increase due to childbirth. It is shown that all age groups are positive about plastic surgery, and in particular, older age groups takes a positive thought about cosmetic surgery as much as younger age groups. Since the trend to prefer looking younger than real age drives the awareness of plastic surgery more positively than in the past due to its craze in our society as a whole. We learned that as more concern is on beauty nowadays, female consumers invest a lot of time and money in caring about their appearance, and unlike how it was, social awareness on appearance management is changing in a positive way. Moreover, we conclude that more aggressive appearance management behaviors result from appearance of themselves. Heretofore, it is considered that research work about the overall appearance management behaviors along with lifestyle is an important part of service marketing of beauty industry, and the outcome of this study will be a preliminary reference for research work dealing with appearance management behaviors in the future. The breaking point of this study is that the subject of investigation is locally limited to Pusan, and since most of them are women, we should be careful about interpreting the results broadly. Thus, in follow-up study afterwards, we believe that more effective data can be brought up by the diversified comparative analysis about expansion study on gender and region as well as category of appearance management behaviors.
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