청소년기 지적장애 학생들의 행동특성 개선을 위한 원예치료 적용 Apply of horticultural therapy program on the improvement behavioral characteristics in youths with intellectual disability원문보기
본 연구는 청소년기 지적장애학생이 원예활동을 통하여 집단 활동을 체험하게 하여 식물을 가꾸면서 정서적 안정 및 행동특성을 알아보아, 그들의 활동 공간 내에 자연친화적인 원예활동을 도입시켜 대상에 적절한 원예치료 프로그램을 실시하고 그것이 청소년기 지적장애 학생들의 행동특성에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 수원시의 M중학교에 재학중인 지적장애 중학생들을 대상으로 2009년 4월부터 매주 2회씩 매회 90분간 20차에 걸쳐서 실시하였다. 원예치료 프로그램 실시 전과 실시 후에 사회적 · 심리적 · 정서적 행동 특성검사, ACTeRS(...
본 연구는 청소년기 지적장애학생이 원예활동을 통하여 집단 활동을 체험하게 하여 식물을 가꾸면서 정서적 안정 및 행동특성을 알아보아, 그들의 활동 공간 내에 자연친화적인 원예활동을 도입시켜 대상에 적절한 원예치료 프로그램을 실시하고 그것이 청소년기 지적장애 학생들의 행동특성에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 수원시의 M중학교에 재학중인 지적장애 중학생들을 대상으로 2009년 4월부터 매주 2회씩 매회 90분간 20차에 걸쳐서 실시하였다. 원예치료 프로그램 실시 전과 실시 후에 사회적 · 심리적 · 정서적 행동 특성검사, ACTeRS(ADHD 주의력 결핍행동 교사용 평정지), Matson의 아동용 사회기술평가척도, 숙련도 검사를 하였으며 비교 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 사회적 · 심리적 · 정서적 행동 특성검사 실험군은 사전 평균 89.80에서 사후 평균 95.00으로 실험군과 대조군 모두 사전, 사후 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 전체적 평균을 볼 때에도 실험군이 원예치료 프로그램 실시 후 사회적 · 심리적 · 정서적 행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. Matson의 사회기술 평가척도의 경우에도 실험군은 사전 평균 169.80에서 사후 평균 199.87 으로 실험군과 대조군 모두 사전, 사후 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 따라서 원예치료 프로그램이 청소년기 지적장애 학생들의 사회기술에 효과가 있는 것으로 나타났다. 숙련도 검사의 경우 실험군은 사전 평균 12.40에서 사후 평균 19.07으로 실험군과 대조군 모두 사전, 사후 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 전체적 평균을 볼 때에도 실험군과 대조군 사이에는 큰 차이가 있었다. 따라서 원예활동이 청소년기 지적장애 학생들의 숙련도에 효과가 있는 것으로 나타났다. 주의력 결핍행동의 경우 실험군은 사전 평균 47.40에서 사후 평균 52.73으로 실험군 사전, 사후 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 전체적 평균을 볼 때에도 실험군과 대조군 사이에는 큰 차이가 있었다. 이에 원예치료가 청소년기 지적장애 학생들의 주의력 결핍행동과 사회기술 행동특성에 긍정적인 영향을 미치고 이에 따라 숙련도가 향상되며 사회적 · 심리적 · 정서적 행동에도 효과적인 것으로 나타났다. 따라서 청소년기 지적장애 학생들의 행동특성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 평가, 분석되었다. 일생 중 신체적 · 정신적 성장이 급격히 이루어지는 시기인 청소년기는 지적장애 학생들에게는 더욱 신경학적 문제, 기능적 발달의 결핍, 지각능력의 부족에 의해 주의력이 결핍되고 사회적, 정서적으로 힘든 시기를 보내게 된다. 지적장애 학생에게 있어 사회기술이란 사회성을 대표하며, 사회적응행동의 향상이 가장 중요한 교육의 목표라고 할 때, 원예치료는 인지적 지체를 가진 학생들에게 심리적인 부담 없이 접근 가능함과 동시에 사회기술 향상에 효과가 매우 큰 것으로 나타났다.
본 연구는 청소년기 지적장애학생이 원예활동을 통하여 집단 활동을 체험하게 하여 식물을 가꾸면서 정서적 안정 및 행동특성을 알아보아, 그들의 활동 공간 내에 자연친화적인 원예활동을 도입시켜 대상에 적절한 원예치료 프로그램을 실시하고 그것이 청소년기 지적장애 학생들의 행동특성에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 수원시의 M중학교에 재학중인 지적장애 중학생들을 대상으로 2009년 4월부터 매주 2회씩 매회 90분간 20차에 걸쳐서 실시하였다. 원예치료 프로그램 실시 전과 실시 후에 사회적 · 심리적 · 정서적 행동 특성검사, ACTeRS(ADHD 주의력 결핍행동 교사용 평정지), Matson의 아동용 사회기술평가척도, 숙련도 검사를 하였으며 비교 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 사회적 · 심리적 · 정서적 행동 특성검사 실험군은 사전 평균 89.80에서 사후 평균 95.00으로 실험군과 대조군 모두 사전, 사후 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 전체적 평균을 볼 때에도 실험군이 원예치료 프로그램 실시 후 사회적 · 심리적 · 정서적 행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. Matson의 사회기술 평가척도의 경우에도 실험군은 사전 평균 169.80에서 사후 평균 199.87 으로 실험군과 대조군 모두 사전, 사후 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 따라서 원예치료 프로그램이 청소년기 지적장애 학생들의 사회기술에 효과가 있는 것으로 나타났다. 숙련도 검사의 경우 실험군은 사전 평균 12.40에서 사후 평균 19.07으로 실험군과 대조군 모두 사전, 사후 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 전체적 평균을 볼 때에도 실험군과 대조군 사이에는 큰 차이가 있었다. 따라서 원예활동이 청소년기 지적장애 학생들의 숙련도에 효과가 있는 것으로 나타났다. 주의력 결핍행동의 경우 실험군은 사전 평균 47.40에서 사후 평균 52.73으로 실험군 사전, 사후 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 전체적 평균을 볼 때에도 실험군과 대조군 사이에는 큰 차이가 있었다. 이에 원예치료가 청소년기 지적장애 학생들의 주의력 결핍행동과 사회기술 행동특성에 긍정적인 영향을 미치고 이에 따라 숙련도가 향상되며 사회적 · 심리적 · 정서적 행동에도 효과적인 것으로 나타났다. 따라서 청소년기 지적장애 학생들의 행동특성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 평가, 분석되었다. 일생 중 신체적 · 정신적 성장이 급격히 이루어지는 시기인 청소년기는 지적장애 학생들에게는 더욱 신경학적 문제, 기능적 발달의 결핍, 지각능력의 부족에 의해 주의력이 결핍되고 사회적, 정서적으로 힘든 시기를 보내게 된다. 지적장애 학생에게 있어 사회기술이란 사회성을 대표하며, 사회적응행동의 향상이 가장 중요한 교육의 목표라고 할 때, 원예치료는 인지적 지체를 가진 학생들에게 심리적인 부담 없이 접근 가능함과 동시에 사회기술 향상에 효과가 매우 큰 것으로 나타났다.
This study, targeting at middle school students with intellectual and developmental disabilities who are attending M middle school at the city of Suwon, aimed at examining the effect of horticultural therapy program on the attention deficit action and behavioral characteristic of social skill of ado...
This study, targeting at middle school students with intellectual and developmental disabilities who are attending M middle school at the city of Suwon, aimed at examining the effect of horticultural therapy program on the attention deficit action and behavioral characteristic of social skill of adolescent students with intellectual and developmental disabilities by introducing eco-friendly gardening activity into their activity space 20 times for 90 minutes every time twice per week from April, 2009 and enforcing proper horticultural therapy program to the subject. It examined the characteristic of social, psychological, and emotional behavior before and after the operation of horticultural therapy program, Matson's standard of social skill assessment for child, and the degree of being skilled. And summary of result of the study is as follows. The experiment group which examined the characteristic of social, psychological, and emotional behavior was from pre-average 89.80 to post-average 95.00 and showed statistically similar difference(p=.003). The control group was from pre-average 91.13 to post-average 92.20 and showed statistically similar difference at the level of p<.05(p=.010), but there was a big difference in total average as compared to the experiment group. In case of Matson's standard of social skill assessment, the experiment group was from pre-average 169.80 to post-average 199.87 and showed statistically very similar difference(p=.000). The control group was from pre-average 183.07 to post-average 186.93 and showed statistically similar difference(p=.021) at the level of p<.05, but there was a difference in average as compared to the experiment group. In case of examining the degree of being skilled, the experiment group was from pre-average 12.40 to post-average 19.07 and showed statistically very similar difference(p=.000), and the control group was from pre-average 12.467 to post-average 11.933 and thus, the average was decreased and the experiment group was increased dif6.67 in average. Therefore, it is indicated that the degree of being skilled to the gardening activity was improved at the experiment group after the operation of horticultural therapy. In case of ACTeRS, the experiment group was from pre-average 47.40 to post-average 52.73 and showed statistically similar difference(p=.035). The control group was from pre-average 47.87 to post-average 48.40 and didn't show statistically similar difference(p=.072) at the level of p<.05. Accordingly, it was assessed and analyzed that the horticultural therapy has a positive effect on ADHD and the behavioral characteristic of social skill of adolescent students with intellectual and developmental disabilities, and thus, the degree of being skilled is improved and it was also efficient to social, psychological, and emotional behavior. At an adolescent period that one grows rapidly physically and mentally during one's lifetime, students with intellectual and developmental disabilities lack attention and go through emotionally difficult time because of neurological problem, lack of functional development, and shortage of perceiving abilities. The social skill represents sociality to students with intellectual and developmental disabilities, and if the improvement of behavior of social adaptation is the most important goal of education, it was indicated that the horticultural therapy is possible to approach to students with cognitive retardation without a psychological burden while at the same time it is very effective to the improvement of social skill. The follow-up study of professional long-term horticultural therapy program for the juvenile disabled is constantly necessary in the future, and you can look forward to considerable rising effect on the expansion of the base of horticultural therapy and recognition about the specialized area by the existence and activity of that field of study.
This study, targeting at middle school students with intellectual and developmental disabilities who are attending M middle school at the city of Suwon, aimed at examining the effect of horticultural therapy program on the attention deficit action and behavioral characteristic of social skill of adolescent students with intellectual and developmental disabilities by introducing eco-friendly gardening activity into their activity space 20 times for 90 minutes every time twice per week from April, 2009 and enforcing proper horticultural therapy program to the subject. It examined the characteristic of social, psychological, and emotional behavior before and after the operation of horticultural therapy program, Matson's standard of social skill assessment for child, and the degree of being skilled. And summary of result of the study is as follows. The experiment group which examined the characteristic of social, psychological, and emotional behavior was from pre-average 89.80 to post-average 95.00 and showed statistically similar difference(p=.003). The control group was from pre-average 91.13 to post-average 92.20 and showed statistically similar difference at the level of p<.05(p=.010), but there was a big difference in total average as compared to the experiment group. In case of Matson's standard of social skill assessment, the experiment group was from pre-average 169.80 to post-average 199.87 and showed statistically very similar difference(p=.000). The control group was from pre-average 183.07 to post-average 186.93 and showed statistically similar difference(p=.021) at the level of p<.05, but there was a difference in average as compared to the experiment group. In case of examining the degree of being skilled, the experiment group was from pre-average 12.40 to post-average 19.07 and showed statistically very similar difference(p=.000), and the control group was from pre-average 12.467 to post-average 11.933 and thus, the average was decreased and the experiment group was increased dif6.67 in average. Therefore, it is indicated that the degree of being skilled to the gardening activity was improved at the experiment group after the operation of horticultural therapy. In case of ACTeRS, the experiment group was from pre-average 47.40 to post-average 52.73 and showed statistically similar difference(p=.035). The control group was from pre-average 47.87 to post-average 48.40 and didn't show statistically similar difference(p=.072) at the level of p<.05. Accordingly, it was assessed and analyzed that the horticultural therapy has a positive effect on ADHD and the behavioral characteristic of social skill of adolescent students with intellectual and developmental disabilities, and thus, the degree of being skilled is improved and it was also efficient to social, psychological, and emotional behavior. At an adolescent period that one grows rapidly physically and mentally during one's lifetime, students with intellectual and developmental disabilities lack attention and go through emotionally difficult time because of neurological problem, lack of functional development, and shortage of perceiving abilities. The social skill represents sociality to students with intellectual and developmental disabilities, and if the improvement of behavior of social adaptation is the most important goal of education, it was indicated that the horticultural therapy is possible to approach to students with cognitive retardation without a psychological burden while at the same time it is very effective to the improvement of social skill. The follow-up study of professional long-term horticultural therapy program for the juvenile disabled is constantly necessary in the future, and you can look forward to considerable rising effect on the expansion of the base of horticultural therapy and recognition about the specialized area by the existence and activity of that field of study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.