이 논문은 박목월의 동시와 청년기에 쓴 성장시에 대한 연구를 목적으로 한다. 박목월 동시에 나타난 가족, 고향, 민족 등의 정신적 바탕이 되는 정서는 동식물의 유사성을 인간, 가족 정서의 시각으로 형상화하여 사물 간 유사성을 최대한 활용한 언어관을 기반으로 하고 있다.
또한 박목월의 시적 공간 속에 등장하는 인물들 간의 관계와 관계의 확대에 대한 분석은 베르그송의 철학 이론 중 하나인 ‘운동성’ 이론의 틀을 적용한다. 박목월의 시 속에서 만물은 끊임없이 변화하고 운동하며 관계를 유동적으로 맺고 있다. 박목월의 시적 공간은...
이 논문은 박목월의 동시와 청년기에 쓴 성장시에 대한 연구를 목적으로 한다. 박목월 동시에 나타난 가족, 고향, 민족 등의 정신적 바탕이 되는 정서는 동식물의 유사성을 인간, 가족 정서의 시각으로 형상화하여 사물 간 유사성을 최대한 활용한 언어관을 기반으로 하고 있다.
또한 박목월의 시적 공간 속에 등장하는 인물들 간의 관계와 관계의 확대에 대한 분석은 베르그송의 철학 이론 중 하나인 ‘운동성’ 이론의 틀을 적용한다. 박목월의 시 속에서 만물은 끊임없이 변화하고 운동하며 관계를 유동적으로 맺고 있다. 박목월의 시적 공간은 시에 등장하는 인물들과 관계를 맺는 공간이며 궁극적으로 시인이 지향하는 시세계의 지향점을 알 수 있는 중요한 단서이다. 박목월의 동시 작품을 보면 시적 배경이 되는 공간 즉 실제적 장소가 명확하지 않다는 것을 알 수 있다. 명확하지 않다는 것은 ‘비현실적’이라고 해석할 수 있는데 이것은 시인의 계산된 의도에서 비롯된 것이다.
박목월의 동시와 성장시를 ‘관계’, ‘공간’, ‘언어관’으로 분류하여 초기 동시가 갖고 있는 특성들을 찾아내고 이러한 특성들이 초기 이후의 성인시들과 어떤 차이점이 있는지 밝힌다. 그리고 동시와 성인시의 중간 지점에 있는 과도기적 시들을 ‘성장시’로 분류하여 시적 언어의 쓰임과 시의 형식을 분석하고 차이점을 드러낸다. 그 차이점이 박목월의 동시와 성인시를 구분짓는 기준이다.
박목월의 동시, 성장시, 성인시에는 공통적으로 ‘그리움’이라는 공통의 정서가 깔려 있다. 그리움을 채워주는 것은 바로 자연물 즉, 사물과 인물들의 구체적 관계맺기로 완결된다. 이것이 박목월 시의 언어기반이다.
이 논문은 사물의 운동성과 지속성, 관계맺음 등의 관점에서 박목월의 동시들을 감상하고 성장시를 새롭게 해석하기 위한 하나의 시도이다. 이에 대한 좀 더 깊은 탐구와 분석이 필요하다는 점에서 많은 아쉬움을 남긴다.
이 논문은 박목월의 동시와 청년기에 쓴 성장시에 대한 연구를 목적으로 한다. 박목월 동시에 나타난 가족, 고향, 민족 등의 정신적 바탕이 되는 정서는 동식물의 유사성을 인간, 가족 정서의 시각으로 형상화하여 사물 간 유사성을 최대한 활용한 언어관을 기반으로 하고 있다.
또한 박목월의 시적 공간 속에 등장하는 인물들 간의 관계와 관계의 확대에 대한 분석은 베르그송의 철학 이론 중 하나인 ‘운동성’ 이론의 틀을 적용한다. 박목월의 시 속에서 만물은 끊임없이 변화하고 운동하며 관계를 유동적으로 맺고 있다. 박목월의 시적 공간은 시에 등장하는 인물들과 관계를 맺는 공간이며 궁극적으로 시인이 지향하는 시세계의 지향점을 알 수 있는 중요한 단서이다. 박목월의 동시 작품을 보면 시적 배경이 되는 공간 즉 실제적 장소가 명확하지 않다는 것을 알 수 있다. 명확하지 않다는 것은 ‘비현실적’이라고 해석할 수 있는데 이것은 시인의 계산된 의도에서 비롯된 것이다.
박목월의 동시와 성장시를 ‘관계’, ‘공간’, ‘언어관’으로 분류하여 초기 동시가 갖고 있는 특성들을 찾아내고 이러한 특성들이 초기 이후의 성인시들과 어떤 차이점이 있는지 밝힌다. 그리고 동시와 성인시의 중간 지점에 있는 과도기적 시들을 ‘성장시’로 분류하여 시적 언어의 쓰임과 시의 형식을 분석하고 차이점을 드러낸다. 그 차이점이 박목월의 동시와 성인시를 구분짓는 기준이다.
박목월의 동시, 성장시, 성인시에는 공통적으로 ‘그리움’이라는 공통의 정서가 깔려 있다. 그리움을 채워주는 것은 바로 자연물 즉, 사물과 인물들의 구체적 관계맺기로 완결된다. 이것이 박목월 시의 언어기반이다.
이 논문은 사물의 운동성과 지속성, 관계맺음 등의 관점에서 박목월의 동시들을 감상하고 성장시를 새롭게 해석하기 위한 하나의 시도이다. 이에 대한 좀 더 깊은 탐구와 분석이 필요하다는 점에서 많은 아쉬움을 남긴다.
The purpose of this study was to examine Park Mok-wol's children's poems and growth poetry written in his youth. Such psychological basic emotions as family, hometown and race in Park Mok-wol's children's poems are the typification of the similarity of animals and plants from the aspect of human and...
The purpose of this study was to examine Park Mok-wol's children's poems and growth poetry written in his youth. Such psychological basic emotions as family, hometown and race in Park Mok-wol's children's poems are the typification of the similarity of animals and plants from the aspect of human and family emotions and founded on the standpoint of language which making the most of the similarity of things.
In order to analyze the relations and the expansion of relations between characters appeared in the poetic space of Park Mok-wol, the investigator used the theoretical frame of 'kinesis', one of Bergson's philosophic theories. All the things in Park Mok-wol's poetry are endlessly changing, moving, and forming a floating relation. Park Mok-wol's poetic space is the space in which he forms relations with poetic characters and it becomes an important clue with which the ultimate orientation of his poetic world is uncovered. In his children's poems, the poetic space of background, namely an actual place, is not clear. Obscurity can be interpreted as 'unrealistic', but it comes out of the poet's calculated intention.
The investigator classified Park Mok-wol's children's poems andgrowth poetry into 'relations', 'space' and 'the standpoint of language' and then examined the characteristics of children's poems in his early days and found out its difference from the poetry in his adulthood. In addition, the investigator classified the poems in the middle period between children's poems and adulthood poetry into 'growth poetry' and then analyzed the use of poetic language and the patterns of poetry and found out the difference. The difference is the standard which divides between Park Mok-wol's children's poems and adulthood poetry.
There is a common emotion of yearning in Park Mok-wol's all the children's poems, growth poetry and adulthood poetry. That fills the yearning is the formation of a relationship between natural things and characters. This is the base of Park Mok-wol's poetic language.
In conclusion, in this study, the investigator attempted to appreciate Park Mok-wol's children's poems and understand his adulthood poetry differently from the aspect of kinesis, continuity and relationship formation. The investigator hopes that many in-depth and analytic studies on this subject will be carried out in the future.
The purpose of this study was to examine Park Mok-wol's children's poems and growth poetry written in his youth. Such psychological basic emotions as family, hometown and race in Park Mok-wol's children's poems are the typification of the similarity of animals and plants from the aspect of human and family emotions and founded on the standpoint of language which making the most of the similarity of things.
In order to analyze the relations and the expansion of relations between characters appeared in the poetic space of Park Mok-wol, the investigator used the theoretical frame of 'kinesis', one of Bergson's philosophic theories. All the things in Park Mok-wol's poetry are endlessly changing, moving, and forming a floating relation. Park Mok-wol's poetic space is the space in which he forms relations with poetic characters and it becomes an important clue with which the ultimate orientation of his poetic world is uncovered. In his children's poems, the poetic space of background, namely an actual place, is not clear. Obscurity can be interpreted as 'unrealistic', but it comes out of the poet's calculated intention.
The investigator classified Park Mok-wol's children's poems andgrowth poetry into 'relations', 'space' and 'the standpoint of language' and then examined the characteristics of children's poems in his early days and found out its difference from the poetry in his adulthood. In addition, the investigator classified the poems in the middle period between children's poems and adulthood poetry into 'growth poetry' and then analyzed the use of poetic language and the patterns of poetry and found out the difference. The difference is the standard which divides between Park Mok-wol's children's poems and adulthood poetry.
There is a common emotion of yearning in Park Mok-wol's all the children's poems, growth poetry and adulthood poetry. That fills the yearning is the formation of a relationship between natural things and characters. This is the base of Park Mok-wol's poetic language.
In conclusion, in this study, the investigator attempted to appreciate Park Mok-wol's children's poems and understand his adulthood poetry differently from the aspect of kinesis, continuity and relationship formation. The investigator hopes that many in-depth and analytic studies on this subject will be carried out in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.