본 논문은 전래동화를 활용하여 초등국악 교육을 위한 음악극 지도 방안을 연구하였다. 전래동화가 지니고 있는 문학적 요소를 바탕으로 국악 교육에 중점을 두고 음악극을 만들어 가는 다양한 활동과 체계적인 지도 순서를 통해 음악극의 이해를 돕고자 하였다. 또한 음악극이 지니고 있는 가(歌)․무(舞)․악(樂)의 종합 예술적 특징에 맞춰 초등학생을 위한 단계별 음악극 지도방안을 제시함으로써 음악극에 대한 관심과 흥미를 유발시키고 수업 활동을 위한 지도방안 연구를 목적으로 하였다.
전래동화를 활용...
본 논문은 전래동화를 활용하여 초등국악 교육을 위한 음악극 지도 방안을 연구하였다. 전래동화가 지니고 있는 문학적 요소를 바탕으로 국악 교육에 중점을 두고 음악극을 만들어 가는 다양한 활동과 체계적인 지도 순서를 통해 음악극의 이해를 돕고자 하였다. 또한 음악극이 지니고 있는 가(歌)․무(舞)․악(樂)의 종합 예술적 특징에 맞춰 초등학생을 위한 단계별 음악극 지도방안을 제시함으로써 음악극에 대한 관심과 흥미를 유발시키고 수업 활동을 위한 지도방안 연구를 목적으로 하였다.
전래동화를 활용한 음악극 지도방안의 연구범위는 음악극의 소재를 전래동화로 한정하고 그 중 흥부전을 활용하여 단계별 수업지도안을 제시하였으며, 연구방법은 전래동화 및 음악극의 개념과 의의에 대하여 기존에 출간되어진 문헌과 논문을 중심으로 고찰하였고, 지도방안에서는 지도 단계를 설정하여 단계별 지도 방안을 제시하였다. 이를 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 전래동화를 활용한 음악극 지도를 위해 전래동화 감상과 탐색, 소리에 관한 탐색, 놀이와 즉흥 표현, 전래동요를 활용한 노래 만들기, 음악극 만들기, 음악극 감상하기의 6단계를 설정하였다. 6단계는 각각 3가지의 세부 활동내용으로 나누어 차시별로 수업이 진행된다. 이러한 단계별 수업 진행은 다음 차시의 준비 단계가 되고 아동들의 이해도에 중요한 역할을 하였다. 또한 전래동화와 음악극에 대한 관심과 흥미가 향상되는데 도움을 준다는 것을 알 수 있었다.
둘째, 전래동화를 활용한 음악극 지도 방안에 따른 교수-학습 지도안은 단계별로 학습지도안을 작성하였다. 단계별 학습지도안은 활동명, 활동주제, 활동목표, 활동자료를 가지고 교수-학습의 단계를 크게 도입, 전개, 정리로 나누었으며 감각적 감지, 기초기능파악, 표현방법탐색, 창조적표현, 내면화의 세부단계로 구분하고 중심활동 사항을 넣어 지도의 핵심 요소를 쉽게 파악할 수 있었다. 이를 통해 수업의 흐름과 진행단계의 파악이 용이하여 원활한 수업 지도가 이루어졌다.
셋째, 전래동화, 전래놀이, 전래동요의 다양한 활동을 통해 전통 문화에 대한 관심과 흥미가 생기고 적극적인 참여 의지를 보이며 즐겁게 활동하는 모습을 보였다.
본 연구와 같이 초등학교 아동들에게 전래동화와 국악을 활용한 음악극을 지도함으로써 우리 음악뿐만 아니라 전통문화에 대한 이해와 자긍심을 고취시키고 즐길 수 있는 태도를 갖도록 하는데 중요한 역할을 할 수 있으리라 기대한다. 이를 위해 현장에서 교사들이 국악교육에 관심을 가지고 경험의 기회를 제공하며 보다 많은 연구가 이루어져야 할 것이다.
본 논문은 전래동화를 활용하여 초등국악 교육을 위한 음악극 지도 방안을 연구하였다. 전래동화가 지니고 있는 문학적 요소를 바탕으로 국악 교육에 중점을 두고 음악극을 만들어 가는 다양한 활동과 체계적인 지도 순서를 통해 음악극의 이해를 돕고자 하였다. 또한 음악극이 지니고 있는 가(歌)․무(舞)․악(樂)의 종합 예술적 특징에 맞춰 초등학생을 위한 단계별 음악극 지도방안을 제시함으로써 음악극에 대한 관심과 흥미를 유발시키고 수업 활동을 위한 지도방안 연구를 목적으로 하였다.
전래동화를 활용한 음악극 지도방안의 연구범위는 음악극의 소재를 전래동화로 한정하고 그 중 흥부전을 활용하여 단계별 수업지도안을 제시하였으며, 연구방법은 전래동화 및 음악극의 개념과 의의에 대하여 기존에 출간되어진 문헌과 논문을 중심으로 고찰하였고, 지도방안에서는 지도 단계를 설정하여 단계별 지도 방안을 제시하였다. 이를 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 전래동화를 활용한 음악극 지도를 위해 전래동화 감상과 탐색, 소리에 관한 탐색, 놀이와 즉흥 표현, 전래동요를 활용한 노래 만들기, 음악극 만들기, 음악극 감상하기의 6단계를 설정하였다. 6단계는 각각 3가지의 세부 활동내용으로 나누어 차시별로 수업이 진행된다. 이러한 단계별 수업 진행은 다음 차시의 준비 단계가 되고 아동들의 이해도에 중요한 역할을 하였다. 또한 전래동화와 음악극에 대한 관심과 흥미가 향상되는데 도움을 준다는 것을 알 수 있었다.
둘째, 전래동화를 활용한 음악극 지도 방안에 따른 교수-학습 지도안은 단계별로 학습지도안을 작성하였다. 단계별 학습지도안은 활동명, 활동주제, 활동목표, 활동자료를 가지고 교수-학습의 단계를 크게 도입, 전개, 정리로 나누었으며 감각적 감지, 기초기능파악, 표현방법탐색, 창조적표현, 내면화의 세부단계로 구분하고 중심활동 사항을 넣어 지도의 핵심 요소를 쉽게 파악할 수 있었다. 이를 통해 수업의 흐름과 진행단계의 파악이 용이하여 원활한 수업 지도가 이루어졌다.
셋째, 전래동화, 전래놀이, 전래동요의 다양한 활동을 통해 전통 문화에 대한 관심과 흥미가 생기고 적극적인 참여 의지를 보이며 즐겁게 활동하는 모습을 보였다.
본 연구와 같이 초등학교 아동들에게 전래동화와 국악을 활용한 음악극을 지도함으로써 우리 음악뿐만 아니라 전통문화에 대한 이해와 자긍심을 고취시키고 즐길 수 있는 태도를 갖도록 하는데 중요한 역할을 할 수 있으리라 기대한다. 이를 위해 현장에서 교사들이 국악교육에 관심을 가지고 경험의 기회를 제공하며 보다 많은 연구가 이루어져야 할 것이다.
The goal of this paper is to describe the study on "Musikdrama" teaching approach, as developed through traditional fairy tales. Definitely, this study facilitates the understanding of Musikdrama through diverse activities and systemic teaching procedures, with emphasis on Korean music education(bas...
The goal of this paper is to describe the study on "Musikdrama" teaching approach, as developed through traditional fairy tales. Definitely, this study facilitates the understanding of Musikdrama through diverse activities and systemic teaching procedures, with emphasis on Korean music education(based on literature elements found in the fairy tales.) additionally, both the interest in Musikdrama and the new teaching methods of Korean music appreciation would be enhanced by development & presentation of a step by step teaching approach, which equips students in the synthetic art trinity of Singing, Dancing and Playing.
This study focused chiefly on Korean fairy tales(especially the 'Heungboo story'), and developed progressive teaching-learning methods with the provided material. The concepts and meanings from the fairy tales were defined from pre-existing, relative references for teaching methods. Teaching phases were also created to better detail the step by step procedure.
Following conclusions are the result of the afore-mentioned process and they begin with a list of the 6 stages of procedural learning for the fairy tale lessons. 1. "Go along with a quest" stage 2. "Search for sound" stage 3. "Play and impromptu expression" stage 4. "Making songs with fairy tales" stage 5. "Producing a Musikdrama" stage 6. "Appreciating a Musikdram" stage
Each of 6 stages is consist of 3 specific activities and each activity integrates into the content of the individual Music class lessons. This gradual teaching procedure provides for smooth , consistent learning, and plays pivotal role in student comprehension. Moreover, it has been proved that this procedure is very helpful in encouraging students to be more interested in Korean traditional fairy tales and the subsequent Musikdrama.
Another valuable adaptation which has been effectively integrated into th Musikdram teaching-learning plan is called the "sectional stage procedure". The stage of this adaptation are listed as follows: Activity Name, Activity Theme, Activity Goals, and Activity Aids. Each lesson plan is divided into 3 parts: (1) Introduction, (2) Development, and (3) Consolidation. A substructure exists with each lesson plan, consisting of sense perception, basic ability comprehension, expression method searches, and internalization (with main activity notes for easy definition of core teaching-learning elements). This structure has resulted in harmonious and effective teaching, with convenient control of streamlined instruction practices and stage/level checks.
Eventually, students will develop increasingly more voluntary and energetic participation in the various Musikdrama activities (i.e. games, songs, fairy tales, etc.). As indicated in this study, teaching traditional Korean fairy tales and music via Musikdrama to elementary school students can and will enrich student understanding of and pride in the many aspects of Korean heritage and culture. The desire of this teaching-learning approach is to positively influence, broaden , and sophisticate the attitudes of students towards the essence of their native Korean culture. Therefore, as a wider selection of music appreciation classes and resources are made available in the not-too- distant future, teacher should invest and devote more time and effort in towards student development via the Musikdrama Teaching Approach.
The goal of this paper is to describe the study on "Musikdrama" teaching approach, as developed through traditional fairy tales. Definitely, this study facilitates the understanding of Musikdrama through diverse activities and systemic teaching procedures, with emphasis on Korean music education(based on literature elements found in the fairy tales.) additionally, both the interest in Musikdrama and the new teaching methods of Korean music appreciation would be enhanced by development & presentation of a step by step teaching approach, which equips students in the synthetic art trinity of Singing, Dancing and Playing.
This study focused chiefly on Korean fairy tales(especially the 'Heungboo story'), and developed progressive teaching-learning methods with the provided material. The concepts and meanings from the fairy tales were defined from pre-existing, relative references for teaching methods. Teaching phases were also created to better detail the step by step procedure.
Following conclusions are the result of the afore-mentioned process and they begin with a list of the 6 stages of procedural learning for the fairy tale lessons. 1. "Go along with a quest" stage 2. "Search for sound" stage 3. "Play and impromptu expression" stage 4. "Making songs with fairy tales" stage 5. "Producing a Musikdrama" stage 6. "Appreciating a Musikdram" stage
Each of 6 stages is consist of 3 specific activities and each activity integrates into the content of the individual Music class lessons. This gradual teaching procedure provides for smooth , consistent learning, and plays pivotal role in student comprehension. Moreover, it has been proved that this procedure is very helpful in encouraging students to be more interested in Korean traditional fairy tales and the subsequent Musikdrama.
Another valuable adaptation which has been effectively integrated into th Musikdram teaching-learning plan is called the "sectional stage procedure". The stage of this adaptation are listed as follows: Activity Name, Activity Theme, Activity Goals, and Activity Aids. Each lesson plan is divided into 3 parts: (1) Introduction, (2) Development, and (3) Consolidation. A substructure exists with each lesson plan, consisting of sense perception, basic ability comprehension, expression method searches, and internalization (with main activity notes for easy definition of core teaching-learning elements). This structure has resulted in harmonious and effective teaching, with convenient control of streamlined instruction practices and stage/level checks.
Eventually, students will develop increasingly more voluntary and energetic participation in the various Musikdrama activities (i.e. games, songs, fairy tales, etc.). As indicated in this study, teaching traditional Korean fairy tales and music via Musikdrama to elementary school students can and will enrich student understanding of and pride in the many aspects of Korean heritage and culture. The desire of this teaching-learning approach is to positively influence, broaden , and sophisticate the attitudes of students towards the essence of their native Korean culture. Therefore, as a wider selection of music appreciation classes and resources are made available in the not-too- distant future, teacher should invest and devote more time and effort in towards student development via the Musikdrama Teaching Approach.
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