본 연구의 목적은 초등학교 5학년 학생들을 대상으로 악가무(樂歌舞) 통합학습방법을 적용하여, 이야기 음악극으로 창작 지도하는 방안을 구안하는데 있다. 이를 통해, 국악에 대한 흥미와 음악적 표현력, 창의성을 향상시키고, 국악에 대한 자신감과 자존감, 협동심, 정서적 안정감을 기르고자 하였다.
내용 및 방법으로 첫째, 악가무 통합학습과 이야기 음악극에 대한 선행연구를 분석하여, 음악극 창작 지도방안의 구안 목표 및 내용을 설정하였다. 둘째, 악가무 통합학습과 이야기 음악극에 대해 고찰하고, 2009개정 초등 음악과 교육과정...
본 연구의 목적은 초등학교 5학년 학생들을 대상으로 악가무(樂歌舞) 통합학습방법을 적용하여, 이야기 음악극으로 창작 지도하는 방안을 구안하는데 있다. 이를 통해, 국악에 대한 흥미와 음악적 표현력, 창의성을 향상시키고, 국악에 대한 자신감과 자존감, 협동심, 정서적 안정감을 기르고자 하였다.
내용 및 방법으로 첫째, 악가무 통합학습과 이야기 음악극에 대한 선행연구를 분석하여, 음악극 창작 지도방안의 구안 목표 및 내용을 설정하였다. 둘째, 악가무 통합학습과 이야기 음악극에 대해 고찰하고, 2009개정 초등 음악과 교육과정 중 이야기 음악 만들기의 학습내용을 간략히 분석하였다. 셋째, 위에서 분석한 내용을 토대로, 악가무 통합 학습을 적용한 이야기 음악극의 지도 방안을 6단계에 걸쳐 구안하였다.
악가무 통합학습을 적용한 이야기 음악극 창작 지도방안은 다음과 같다. 1단계는 노래를 부르며 악기 음색 파악하여 연주하기(歌·樂) 단계로서, 음악극의 기초가 되는 노래와 장단에 대한 지도 방안을 구안하였다. 2단계는 신체표현 익히기(舞)단계로서, ‘강강술래’의 전 과정 중에서 ‘청어엮기(풀기)’와 ‘덕석몰기(풀기)’의 노래와 동작을 익혀, 음악에 맞추어 신체로 표현하는 지도 방안을 구안하였다. 3단계는 음악극의 기초가 되는 극본을 구성하는 방법을 이해시키고 극본을 각색하는 단계로서, 극본 구성 원리에 대해 학습하고, 표현하고자 하는 이야기의 주제를 학생들이 직접 대화와 토의를 통하여 조사, 선정하여, 변형, 창작하기 위한 지도 방안을 구안하였다. 4단계는 역할나누기 단계로서, 이야기꾼, 배우, 악기꾼, 노래꾼, 춤꾼으로 학생들의 역할을 나누는 지도 방안을 구안하였다. 5단계는 악가무 창작 표현 단계로서, 극본을 실감나게 읽는 연습을 하고, 장면과 상황에 어울리는 노래와 효과음, 신체표현을 만드는 지도 방안을 구안하였다. 6단계는 무대준비 및 발표 단계로서, 어울리는 소품과 배경을 만들어 본격적으로 공연을 준비하여 발표하고, 평가하는 지도 방안을 구안하였다.
위와 같이 구안된 지도 방안을 적용하여 지도한 결과, 얻어진 연구의 성과는 다음과 같다. 첫째, 국악에 대한 흥미와 음악적 표현력, 창의성이 향상되었다. 둘째, 국악에 대한 자신감과 자존감, 협동심이 향상되었다. 셋째, 폭력적인 모습을 보이던 학생들이 눈에 띄게 줄어들고 정서적으로 안정되었다. 노래와 악기, 춤을 각각 학습하는 것보다 통합적으로 학습하여, 이것을 이야기 음악극으로 표현하는 과정이 학습 목표에 도달하는데 용이하다는 것을 확인할 수 있었다.
이와 같은 결론을 바탕으로 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 악가무 통합학습이 효율적으로 적용되기 위해서는 충분한 시수 확보가 필요하다. 가창과 기악, 감상, 창작 수업이 각각 이루어지도록 구성되어 있는 교육과정은 우리 음악의 아름다움을 충분히 느끼고 표현하는데 분명한 한계를 갖고 있기 때문이다. 둘째, 이야기 음악극의 주제가 좀 더 다양하게 개발될 필요가 있다. 기존의 이야기들은 오래 되고, 익숙하며, 완성도가 높은 장점이 있는 반면, 학생들의 생활과 가까운 주제가 아니어서, 표현하고자 하는 의지를 불러일으키지 못한다는 한계를 가지기 때문이다. 셋째, 무엇보다도 중요한 것은 이야기 음악극을 지도하는 과정뿐만 아니라 학생들이 생활하는 시간과 공간에서, 국악을 가까이 접할 수 있는 기회를 새롭게 넓혀나가야 한다는 점이다.
악가무 통합학습을 적용한 이야기 음악극은 정서가 메말라가는 지금의 학생들에게 창의성을 향상시키고 바른 인성을 길러주는데 큰 도움이 될 것이다. 우리의 노래와 악기와 춤을 함께 배워, 전통을 이어나가고, 이를 다양한 방식으로 표현하는 계기가 보다 자주 마련된다면, 학생들이 우리 음악의 아름다움과 가치를 인식하고, 즐길 수 있는 창의적인 인재로 자라날 것으로 믿어 의심치 않는다. 본 연구를 통해 학생들이 우리 문화 발전에 기여하고, 세계 시민으로서 문화적 소양을 지닌 인재로 자라나갈 수 있기를 기대해본다.
본 연구의 목적은 초등학교 5학년 학생들을 대상으로 악가무(樂歌舞) 통합학습방법을 적용하여, 이야기 음악극으로 창작 지도하는 방안을 구안하는데 있다. 이를 통해, 국악에 대한 흥미와 음악적 표현력, 창의성을 향상시키고, 국악에 대한 자신감과 자존감, 협동심, 정서적 안정감을 기르고자 하였다.
내용 및 방법으로 첫째, 악가무 통합학습과 이야기 음악극에 대한 선행연구를 분석하여, 음악극 창작 지도방안의 구안 목표 및 내용을 설정하였다. 둘째, 악가무 통합학습과 이야기 음악극에 대해 고찰하고, 2009개정 초등 음악과 교육과정 중 이야기 음악 만들기의 학습내용을 간략히 분석하였다. 셋째, 위에서 분석한 내용을 토대로, 악가무 통합 학습을 적용한 이야기 음악극의 지도 방안을 6단계에 걸쳐 구안하였다.
악가무 통합학습을 적용한 이야기 음악극 창작 지도방안은 다음과 같다. 1단계는 노래를 부르며 악기 음색 파악하여 연주하기(歌·樂) 단계로서, 음악극의 기초가 되는 노래와 장단에 대한 지도 방안을 구안하였다. 2단계는 신체표현 익히기(舞)단계로서, ‘강강술래’의 전 과정 중에서 ‘청어엮기(풀기)’와 ‘덕석몰기(풀기)’의 노래와 동작을 익혀, 음악에 맞추어 신체로 표현하는 지도 방안을 구안하였다. 3단계는 음악극의 기초가 되는 극본을 구성하는 방법을 이해시키고 극본을 각색하는 단계로서, 극본 구성 원리에 대해 학습하고, 표현하고자 하는 이야기의 주제를 학생들이 직접 대화와 토의를 통하여 조사, 선정하여, 변형, 창작하기 위한 지도 방안을 구안하였다. 4단계는 역할나누기 단계로서, 이야기꾼, 배우, 악기꾼, 노래꾼, 춤꾼으로 학생들의 역할을 나누는 지도 방안을 구안하였다. 5단계는 악가무 창작 표현 단계로서, 극본을 실감나게 읽는 연습을 하고, 장면과 상황에 어울리는 노래와 효과음, 신체표현을 만드는 지도 방안을 구안하였다. 6단계는 무대준비 및 발표 단계로서, 어울리는 소품과 배경을 만들어 본격적으로 공연을 준비하여 발표하고, 평가하는 지도 방안을 구안하였다.
위와 같이 구안된 지도 방안을 적용하여 지도한 결과, 얻어진 연구의 성과는 다음과 같다. 첫째, 국악에 대한 흥미와 음악적 표현력, 창의성이 향상되었다. 둘째, 국악에 대한 자신감과 자존감, 협동심이 향상되었다. 셋째, 폭력적인 모습을 보이던 학생들이 눈에 띄게 줄어들고 정서적으로 안정되었다. 노래와 악기, 춤을 각각 학습하는 것보다 통합적으로 학습하여, 이것을 이야기 음악극으로 표현하는 과정이 학습 목표에 도달하는데 용이하다는 것을 확인할 수 있었다.
이와 같은 결론을 바탕으로 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 악가무 통합학습이 효율적으로 적용되기 위해서는 충분한 시수 확보가 필요하다. 가창과 기악, 감상, 창작 수업이 각각 이루어지도록 구성되어 있는 교육과정은 우리 음악의 아름다움을 충분히 느끼고 표현하는데 분명한 한계를 갖고 있기 때문이다. 둘째, 이야기 음악극의 주제가 좀 더 다양하게 개발될 필요가 있다. 기존의 이야기들은 오래 되고, 익숙하며, 완성도가 높은 장점이 있는 반면, 학생들의 생활과 가까운 주제가 아니어서, 표현하고자 하는 의지를 불러일으키지 못한다는 한계를 가지기 때문이다. 셋째, 무엇보다도 중요한 것은 이야기 음악극을 지도하는 과정뿐만 아니라 학생들이 생활하는 시간과 공간에서, 국악을 가까이 접할 수 있는 기회를 새롭게 넓혀나가야 한다는 점이다.
악가무 통합학습을 적용한 이야기 음악극은 정서가 메말라가는 지금의 학생들에게 창의성을 향상시키고 바른 인성을 길러주는데 큰 도움이 될 것이다. 우리의 노래와 악기와 춤을 함께 배워, 전통을 이어나가고, 이를 다양한 방식으로 표현하는 계기가 보다 자주 마련된다면, 학생들이 우리 음악의 아름다움과 가치를 인식하고, 즐길 수 있는 창의적인 인재로 자라날 것으로 믿어 의심치 않는다. 본 연구를 통해 학생들이 우리 문화 발전에 기여하고, 세계 시민으로서 문화적 소양을 지닌 인재로 자라나갈 수 있기를 기대해본다.
The purpose of this study is to develop a teaching method for creation music drama by applying integrated teaching method for music, singing, and dancing to grade 5 students. Through this method, we tried to improve interest in Korean traditional music, musical expression, and creativity and develop...
The purpose of this study is to develop a teaching method for creation music drama by applying integrated teaching method for music, singing, and dancing to grade 5 students. Through this method, we tried to improve interest in Korean traditional music, musical expression, and creativity and develop confidence, pride, cooperative mind, and emotional stability.
As for contents and methods, firstly, the integrated teaching method of music, singing, and dancing and music drama were analyzed to set up a goal and contents in development of teaching method for creative music drama. Secondly, integrated teaching of music, singing, and dancing and music play were reviewed and the learning content of narrative music creation in 2009 Elementary School Music Curriculum was briefly analyzed. Thirdly, based on the result of analysis above, we developed 6-staged teaching plan for music drama by applying integrated teaching of music, singing, and dancing.
The teaching plan for music drama creation with application of integrated teaching of music, singing, and dancing is as follows. As a stage to sing while playing the instrument with understanding the tone, a teaching method to teach about songs and rhythm as the fundamentals of music drama was developed in the 1ststage. As a stage to learn body expression, the 2ndstage developed a teaching method to express through body along music by mastering songs and movements of ‘Cheong-eo-yeok-gi(pul-gi)’ and ‘Deok-seok-mon-gi(pul-gi)’ among all of the stages in ‘Gang-Gang-Sul-Rae.’ In the 3rdstage, where script structuring method as the basis of music drama is understood and the script is dramatized, a teaching method was developed for students to learn basic composition principle of script and survey, select, modify, and create the topic of the story that they want to express through their own conversations and discussions. In the 4thstage, which is to divide the roles, a teaching plan was developed to divide roles of students into narrator, actor, instrumentplayer, singer, and dancer. In the 5thstage, as a stage of creative expression with music, singing, and dancing, a teaching plan was developed for practice of realistic script reading and creation of songs, sound effects, and body expressions which match with the scenes and situations. As a stage of sage preparation and presentation, appropriate props and backdrop were made to prepare and present the main presentation which was followed by evaluation.
As results from application of teaching plans developed as above, their interest in Korean traditional music, musical expression, and creativity were improved, first of all. Second, their confidence, pride, and cooperative mind were improved. Third, they become stable in their emotion and those with aggressive attitude considerably decreased. It was confirmed that the procedure of integrated learning and expressing it with music drama has advantage in pursuing the goal of musical education curriculum compared to learning songs, instruments, and dance separately.
Based on the result above, some suggestions are presented here. First, it is necessary to secure enough hours for effective application of integrated teaching of music, singing, and dancing. It is because there must be clear limits in fully expressing and feeling the beauty of our traditional music in the curriculum in which singing, instrumental music, appreciation, and creation are separately taught. Second, it is necessary to develop more various topics for music drama. Since the existing stories have advantages in that they are old, familiar, and well-made but are not close to the lives of students, they have limits that it is hard to arouse their will to make expressions. Third, which is the most important, is that not only the procedure for teaching music drama but also the easy opportunities to access Korean traditional music must be newly expanded in the time and area of students’ lives.
The purpose of this study is to develop a teaching method for creation music drama by applying integrated teaching method for music, singing, and dancing to grade 5 students. Through this method, we tried to improve interest in Korean traditional music, musical expression, and creativity and develop confidence, pride, cooperative mind, and emotional stability.
As for contents and methods, firstly, the integrated teaching method of music, singing, and dancing and music drama were analyzed to set up a goal and contents in development of teaching method for creative music drama. Secondly, integrated teaching of music, singing, and dancing and music play were reviewed and the learning content of narrative music creation in 2009 Elementary School Music Curriculum was briefly analyzed. Thirdly, based on the result of analysis above, we developed 6-staged teaching plan for music drama by applying integrated teaching of music, singing, and dancing.
The teaching plan for music drama creation with application of integrated teaching of music, singing, and dancing is as follows. As a stage to sing while playing the instrument with understanding the tone, a teaching method to teach about songs and rhythm as the fundamentals of music drama was developed in the 1ststage. As a stage to learn body expression, the 2ndstage developed a teaching method to express through body along music by mastering songs and movements of ‘Cheong-eo-yeok-gi(pul-gi)’ and ‘Deok-seok-mon-gi(pul-gi)’ among all of the stages in ‘Gang-Gang-Sul-Rae.’ In the 3rdstage, where script structuring method as the basis of music drama is understood and the script is dramatized, a teaching method was developed for students to learn basic composition principle of script and survey, select, modify, and create the topic of the story that they want to express through their own conversations and discussions. In the 4thstage, which is to divide the roles, a teaching plan was developed to divide roles of students into narrator, actor, instrumentplayer, singer, and dancer. In the 5thstage, as a stage of creative expression with music, singing, and dancing, a teaching plan was developed for practice of realistic script reading and creation of songs, sound effects, and body expressions which match with the scenes and situations. As a stage of sage preparation and presentation, appropriate props and backdrop were made to prepare and present the main presentation which was followed by evaluation.
As results from application of teaching plans developed as above, their interest in Korean traditional music, musical expression, and creativity were improved, first of all. Second, their confidence, pride, and cooperative mind were improved. Third, they become stable in their emotion and those with aggressive attitude considerably decreased. It was confirmed that the procedure of integrated learning and expressing it with music drama has advantage in pursuing the goal of musical education curriculum compared to learning songs, instruments, and dance separately.
Based on the result above, some suggestions are presented here. First, it is necessary to secure enough hours for effective application of integrated teaching of music, singing, and dancing. It is because there must be clear limits in fully expressing and feeling the beauty of our traditional music in the curriculum in which singing, instrumental music, appreciation, and creation are separately taught. Second, it is necessary to develop more various topics for music drama. Since the existing stories have advantages in that they are old, familiar, and well-made but are not close to the lives of students, they have limits that it is hard to arouse their will to make expressions. Third, which is the most important, is that not only the procedure for teaching music drama but also the easy opportunities to access Korean traditional music must be newly expanded in the time and area of students’ lives.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.