본 연구는 패스트푸드점과 수제버거점에서 판매되고 있는 햄버거를 비교분석하여 그 이용고객을 대상으로 햄버거에 관한 중요도 및 만족도, 이용현황, 개선사항 등을 설문을 통해 조사하였다. 패스트푸드점 291부 수제버거점 292부의 총 583부의 설문지를 분석자료에 사용하였다. 두 햄버거점 모두 주고객층은 20대가 가장 많았고 학력은 패스트푸드점은 고졸이, 수제버거점은 대졸이 가장 많았다(p<.01). 월평균소득은 두 햄버거점 모두 중산층이 가장 많이 이용 하였으나, 수제버거점은 600만원 이상 월소득의 고객이 패스트푸드점보다 두배정도 되었다. 두 햄버거점 모두 주고객층이 학생이었으나, 그 다음 이용고객으로는 수제버거점은 전문직과 서비스직이, 그리고 패스트푸드점은 주부가 많았다. 패스트푸드 고객은 햄버거의 영양과 안전성에 대해 부정적으로 인식하고 있었으며, 수제버거점 이용고객은 햄버거의 가격(p<.001)에 대해 부정적으로 인식하고 있었으나 ...
본 연구는 패스트푸드점과 수제버거점에서 판매되고 있는 햄버거를 비교분석하여 그 이용고객을 대상으로 햄버거에 관한 중요도 및 만족도, 이용현황, 개선사항 등을 설문을 통해 조사하였다. 패스트푸드점 291부 수제버거점 292부의 총 583부의 설문지를 분석자료에 사용하였다. 두 햄버거점 모두 주고객층은 20대가 가장 많았고 학력은 패스트푸드점은 고졸이, 수제버거점은 대졸이 가장 많았다(p<.01). 월평균소득은 두 햄버거점 모두 중산층이 가장 많이 이용 하였으나, 수제버거점은 600만원 이상 월소득의 고객이 패스트푸드점보다 두배정도 되었다. 두 햄버거점 모두 주고객층이 학생이었으나, 그 다음 이용고객으로는 수제버거점은 전문직과 서비스직이, 그리고 패스트푸드점은 주부가 많았다. 패스트푸드 고객은 햄버거의 영양과 안전성에 대해 부정적으로 인식하고 있었으며, 수제버거점 이용고객은 햄버거의 가격(p<.001)에 대해 부정적으로 인식하고 있었으나 식재료에 대한 만족도가 패스트푸드점 고객보다 높았다. 두 집단 모두 칼로리와 다이어트 메뉴에 대한 만족도가 낮았다. 이용현황에서는 두 햄버거점 고객모두 메뉴선택시 맛을 가장 중요하게 생각했지만 그다음으로는 수제버거점은 품질과 안전성, 패스트푸드점은 가격을 중요하게 생각하고 있어 유의미한 차이를 보였다(p<.001). 개선사항에 대한 분석결과 두집단 모두 식재료의 품질과 안전성을 지적하였으며 그 다음으로는 패스트푸드점은 건강메뉴의 개발을 수제버거점은 합리적인 가격을 개선사항으로 꼽았다. 두집단 모두 콩고기나 두부로 패티를 만드는 것에 긍정적인 반응을 보였는데 수제버거점 고객의 경우 현재 수제버거점에 대해 만족하고 있는 집단에서 향후 이용의사가 높았고 패스트푸드점 고객의 경우 패스트푸드점에 대해 전반적인 만족도가 낮은 고객에서 이용의사가 더 높았다.
본 연구는 패스트푸드점과 수제버거점에서 판매되고 있는 햄버거를 비교분석하여 그 이용고객을 대상으로 햄버거에 관한 중요도 및 만족도, 이용현황, 개선사항 등을 설문을 통해 조사하였다. 패스트푸드점 291부 수제버거점 292부의 총 583부의 설문지를 분석자료에 사용하였다. 두 햄버거점 모두 주고객층은 20대가 가장 많았고 학력은 패스트푸드점은 고졸이, 수제버거점은 대졸이 가장 많았다(p<.01). 월평균소득은 두 햄버거점 모두 중산층이 가장 많이 이용 하였으나, 수제버거점은 600만원 이상 월소득의 고객이 패스트푸드점보다 두배정도 되었다. 두 햄버거점 모두 주고객층이 학생이었으나, 그 다음 이용고객으로는 수제버거점은 전문직과 서비스직이, 그리고 패스트푸드점은 주부가 많았다. 패스트푸드 고객은 햄버거의 영양과 안전성에 대해 부정적으로 인식하고 있었으며, 수제버거점 이용고객은 햄버거의 가격(p<.001)에 대해 부정적으로 인식하고 있었으나 식재료에 대한 만족도가 패스트푸드점 고객보다 높았다. 두 집단 모두 칼로리와 다이어트 메뉴에 대한 만족도가 낮았다. 이용현황에서는 두 햄버거점 고객모두 메뉴선택시 맛을 가장 중요하게 생각했지만 그다음으로는 수제버거점은 품질과 안전성, 패스트푸드점은 가격을 중요하게 생각하고 있어 유의미한 차이를 보였다(p<.001). 개선사항에 대한 분석결과 두집단 모두 식재료의 품질과 안전성을 지적하였으며 그 다음으로는 패스트푸드점은 건강메뉴의 개발을 수제버거점은 합리적인 가격을 개선사항으로 꼽았다. 두집단 모두 콩고기나 두부로 패티를 만드는 것에 긍정적인 반응을 보였는데 수제버거점 고객의 경우 현재 수제버거점에 대해 만족하고 있는 집단에서 향후 이용의사가 높았고 패스트푸드점 고객의 경우 패스트푸드점에 대해 전반적인 만족도가 낮은 고객에서 이용의사가 더 높았다.
This study compared and analyzed hamburgers sold in a fast food and handmade hamburger restaurants and conducted a survey on importance, satisfaction, and current use condition of hamburgers and things to be improved, subject to consumers of the restaurants. For analysis materials, 291 questionnaire...
This study compared and analyzed hamburgers sold in a fast food and handmade hamburger restaurants and conducted a survey on importance, satisfaction, and current use condition of hamburgers and things to be improved, subject to consumers of the restaurants. For analysis materials, 291 questionnaires from the fast food restaurant and 292 questionnaires from the handmade hamburger restaurant were used. The highest number of main consumers of both hamburger restaurants were people in their 20's and in terms of educational background, the highest number of employees of the fast food restaurant completed highschool education and in the handmade hamburger restaurant university education(p<.01). In the case of monthly mean income, majority of users of both hamburger restaurants were people from the middle class, but in the case of handmade hamburger restaurant, consumers with over 600 million won of monthly income doubled that of the fast food restaurant. Main consumers of the two hamburgers were students, but the second most consumers in the handmade hamburger restaurant were people in specialized and services and in the fast food restaurant housewives. Consumers of the fast food restaurant recognized the nutrition and safety of hamburgers negatively and consumers of the handmade hamburger restaurant recognized the prices negatively(p<.001) but their satisfaction of food ingredients were higher than that of the consumers of the fast food restaurant. Both groups were low in satisfaction of calory and diet menu. In terms of current use situations, consumers of both hamburger restaurants took the taste as the first consideration but the second was safety in the handmade hamburger restaurant and price in the fast food restaurant, which shows significant differences(p<.001). The result of analysis of things to be improved showed that both groups pointed out quality and safety of food ingredients and for the second thing to be improved, consumers of the fast food restaurant chose healthy menu and the handmade hamburger restaurant reasonable price. Both groups showed positive reaction to making patties by using beans, meat and bean curd, and in the case of consumers of the handmade hamburger restaurant, consumers who satisfy with current handmade hamburger restaurant is more likely to use the restaurant in the future and in the case of consumers of the fast food restaurant, consumers with generally low satisfaction are more likely to use the restaurant in the future.
This study compared and analyzed hamburgers sold in a fast food and handmade hamburger restaurants and conducted a survey on importance, satisfaction, and current use condition of hamburgers and things to be improved, subject to consumers of the restaurants. For analysis materials, 291 questionnaires from the fast food restaurant and 292 questionnaires from the handmade hamburger restaurant were used. The highest number of main consumers of both hamburger restaurants were people in their 20's and in terms of educational background, the highest number of employees of the fast food restaurant completed highschool education and in the handmade hamburger restaurant university education(p<.01). In the case of monthly mean income, majority of users of both hamburger restaurants were people from the middle class, but in the case of handmade hamburger restaurant, consumers with over 600 million won of monthly income doubled that of the fast food restaurant. Main consumers of the two hamburgers were students, but the second most consumers in the handmade hamburger restaurant were people in specialized and services and in the fast food restaurant housewives. Consumers of the fast food restaurant recognized the nutrition and safety of hamburgers negatively and consumers of the handmade hamburger restaurant recognized the prices negatively(p<.001) but their satisfaction of food ingredients were higher than that of the consumers of the fast food restaurant. Both groups were low in satisfaction of calory and diet menu. In terms of current use situations, consumers of both hamburger restaurants took the taste as the first consideration but the second was safety in the handmade hamburger restaurant and price in the fast food restaurant, which shows significant differences(p<.001). The result of analysis of things to be improved showed that both groups pointed out quality and safety of food ingredients and for the second thing to be improved, consumers of the fast food restaurant chose healthy menu and the handmade hamburger restaurant reasonable price. Both groups showed positive reaction to making patties by using beans, meat and bean curd, and in the case of consumers of the handmade hamburger restaurant, consumers who satisfy with current handmade hamburger restaurant is more likely to use the restaurant in the future and in the case of consumers of the fast food restaurant, consumers with generally low satisfaction are more likely to use the restaurant in the future.
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