산업화, 정보화에 따른 가족구조의 변화, 가치관의 변화, 자녀수의 감소, 여성의 취업률 증가, 여성의 삶에 대한 인식 변화 등으로 자녀보육 문제는 개인 차원이 아닌 사회적 차원의 문제로써 사회발전을 가름하는 중요한 이슈로 부각되고 있다. 하지만 유아기 자녀 교육에 절대적 역할을 하는 부모에 대한 교육은 체계적으로 이루어지지 않고, 부모의 요구에 적절히 대응하지 못하고 있는 것이 현실이다. 최근에 들어서 부모교육에 관한 연구가 활발히 진행되고 있으나 부모들의 환경적인 부분과 보육시설의 제반적인 문제점들로 인해 제대로 활성화가 되지 않고 있는 것이 현실이다. 유아의 행동과 태도가 부모의 욕구, 목표, 행동에 영향을 받게 되므로 부모가 유아교육 및 발달에 보다 효율적인 가치관, 의식, 태도, 행동, 교수방법을 갖는 것은 매우 중요하며, 유아교육기관에서는 유아에 대한 전반적인 지식과 정보를 제공해 주는 것이 필요하고 이를 위해 부모교육 프로그램이 활발히 진행되어야 할 것이다. 본 연구는 유아의 발달에 결정적인 영향을 주는 부모의 역할이 단순히 영·유아를 보육하는 개념에서 벗어나 현 상황에 맞는 활성화된 부모교육을 통해서 유아의 발달 신장 및 교육활동에 의미를 두었다. 그러므로 관련 교육기관과의 상호 협력은 물론이고 부모의 삶에 질적 향상을 도모하는 올바르고 효율적인 부모교육의 프로그램에 대해서 살펴보고자 하였다. 이러한 연구배경에서 STEP 부모교육 프로그램을 유아기 자녀를 둔 학부모에게 실시할 때 부모 양육 태도에 어떠한 변화가 있는지 알아보고 자녀들에게 미치는 영향에 대해 분석해보고자 하였다. 나아가 체계적인 부모교육 프로그램이 보육 현장에서 부모교육 프로그램으로 활성화 될 수 있도록 근거를 제공하고 계기를 마련함으로써 효과적인 부모 역할을 돕고 바람직한 부모-자녀 관계를 개선하여 부모와 자녀 서로가 건강한 인격체로 변화하고 성장할 수 있도록 하는데 그 의의가 있다. 이상의 연구문제를 규명하기 위해 본 연구에서 검증하고자 다음과 같은 연구가설을 설정하였다. 1) STEP 부모훈련이 부모의 양육태도를 긍정적으로 변화시킬 것이다. 2) STEP 부모훈련이 유아 정서 발달에 긍정적으로 영향을 미칠 것이다. 본 연구는 STEP 부모훈련 프로그램을 인천시 부평구 소재 K유아교육기관에서 부모교육을 실시하여 부모들의 양육태도의 변화 및 자녀들의 유아성향발달 추이에 대해서 분석해 봄으로써 STEP 부모훈련 프로그램의 효율성을 평가하고자 하였다. STEP 부모훈련 교육에 참여한 실험집단의 사전, 사후검사를 비교분석한 결과, STEP 부모훈련 실시 전후에서 유의미한 차이를 보였다. 또한 실험집단 그 자녀들의 사전, 사후간의 유아발달 성향을 비교분석해 본 결과, STEP 부모훈련 교육을 받은 부모의 자녀들이 유아발달 성향에 긍정적인 변화가 있음을 확인할 수 있었다. 이에 연구결과를 종합하여 보면 STEP 부모훈련이 부모의 양육태도를 긍정적으로 변화 시킬 것이라는 <연구가설 1.>은 실험집단 부모들의 양육태도의 긍정적인 변화를 통해 검증이 되었고, STEP 부모훈련을 통해 유아 정서발달에 긍정적으로 변화 할 것이라는 <연구가설 2.>도 연구결과에서 알 수 있듯이 발전적인 성향을 보이며 검증이 되었다. 또한 STEP 부모훈련이 부모의 양육태도 및 유아 발달에 대한 변화와 문제점을 파악하고 부모교육의 활성화 방안을 위해 본 연구과정에 직접 STEP 부모교육을 실시하고 긍정적인 결과를 얻으므로 해서 결론을 얻을 수가 있었다. 유아교육기관에 자녀를 보내고 있는 부모들에게 우리 실정에 맞게 내용이 구성된 STEP 부모훈련 교육 프로그램에 관심을 갖게 함으로써, 자칫 간과할 수 있는 부모의 양육태도와 유아행동의 중요성을 다시 한 번 긍정적으로 깨달을 수 있다는 점에서 큰 의의가 있다고 할 수 있으며, 부모의 긍정적인 양육태도의 변화는 곧, 긍정적인 유아행동의 변화로 이어진다고 추정할 수 있어, 유아 교육현장에서의 그 효용가치 또한 크게 기대된다. 본 연구의 한계를 근거로 앞으로의 연구방향에 대해 제언하면 다음과 같다. 첫번째, 지역별특성, 가정의 사회 경제적 수준, 연령에 따른 다양한 대상을 통한 후속연구가 계속 진행되어야 할 것이다. 두번째, 실험기간을 늘려서 연구자와 실험대상자 간의 충분한 의견 교환을 통한 결론을 얻는 것이 필요할 것이다. 세번째, STEP부모훈련 프로그램의 개별화된 내용과 방법의 개발이 필요하다. 특정 계층이나 결손 가정의 자녀들을 위한 사회 복지 차원의 프로그램 개발이 필요할 것이다. 네번째, 유아의 ...
산업화, 정보화에 따른 가족구조의 변화, 가치관의 변화, 자녀수의 감소, 여성의 취업률 증가, 여성의 삶에 대한 인식 변화 등으로 자녀보육 문제는 개인 차원이 아닌 사회적 차원의 문제로써 사회발전을 가름하는 중요한 이슈로 부각되고 있다. 하지만 유아기 자녀 교육에 절대적 역할을 하는 부모에 대한 교육은 체계적으로 이루어지지 않고, 부모의 요구에 적절히 대응하지 못하고 있는 것이 현실이다. 최근에 들어서 부모교육에 관한 연구가 활발히 진행되고 있으나 부모들의 환경적인 부분과 보육시설의 제반적인 문제점들로 인해 제대로 활성화가 되지 않고 있는 것이 현실이다. 유아의 행동과 태도가 부모의 욕구, 목표, 행동에 영향을 받게 되므로 부모가 유아교육 및 발달에 보다 효율적인 가치관, 의식, 태도, 행동, 교수방법을 갖는 것은 매우 중요하며, 유아교육기관에서는 유아에 대한 전반적인 지식과 정보를 제공해 주는 것이 필요하고 이를 위해 부모교육 프로그램이 활발히 진행되어야 할 것이다. 본 연구는 유아의 발달에 결정적인 영향을 주는 부모의 역할이 단순히 영·유아를 보육하는 개념에서 벗어나 현 상황에 맞는 활성화된 부모교육을 통해서 유아의 발달 신장 및 교육활동에 의미를 두었다. 그러므로 관련 교육기관과의 상호 협력은 물론이고 부모의 삶에 질적 향상을 도모하는 올바르고 효율적인 부모교육의 프로그램에 대해서 살펴보고자 하였다. 이러한 연구배경에서 STEP 부모교육 프로그램을 유아기 자녀를 둔 학부모에게 실시할 때 부모 양육 태도에 어떠한 변화가 있는지 알아보고 자녀들에게 미치는 영향에 대해 분석해보고자 하였다. 나아가 체계적인 부모교육 프로그램이 보육 현장에서 부모교육 프로그램으로 활성화 될 수 있도록 근거를 제공하고 계기를 마련함으로써 효과적인 부모 역할을 돕고 바람직한 부모-자녀 관계를 개선하여 부모와 자녀 서로가 건강한 인격체로 변화하고 성장할 수 있도록 하는데 그 의의가 있다. 이상의 연구문제를 규명하기 위해 본 연구에서 검증하고자 다음과 같은 연구가설을 설정하였다. 1) STEP 부모훈련이 부모의 양육태도를 긍정적으로 변화시킬 것이다. 2) STEP 부모훈련이 유아 정서 발달에 긍정적으로 영향을 미칠 것이다. 본 연구는 STEP 부모훈련 프로그램을 인천시 부평구 소재 K유아교육기관에서 부모교육을 실시하여 부모들의 양육태도의 변화 및 자녀들의 유아성향발달 추이에 대해서 분석해 봄으로써 STEP 부모훈련 프로그램의 효율성을 평가하고자 하였다. STEP 부모훈련 교육에 참여한 실험집단의 사전, 사후검사를 비교분석한 결과, STEP 부모훈련 실시 전후에서 유의미한 차이를 보였다. 또한 실험집단 그 자녀들의 사전, 사후간의 유아발달 성향을 비교분석해 본 결과, STEP 부모훈련 교육을 받은 부모의 자녀들이 유아발달 성향에 긍정적인 변화가 있음을 확인할 수 있었다. 이에 연구결과를 종합하여 보면 STEP 부모훈련이 부모의 양육태도를 긍정적으로 변화 시킬 것이라는 <연구가설 1.>은 실험집단 부모들의 양육태도의 긍정적인 변화를 통해 검증이 되었고, STEP 부모훈련을 통해 유아 정서발달에 긍정적으로 변화 할 것이라는 <연구가설 2.>도 연구결과에서 알 수 있듯이 발전적인 성향을 보이며 검증이 되었다. 또한 STEP 부모훈련이 부모의 양육태도 및 유아 발달에 대한 변화와 문제점을 파악하고 부모교육의 활성화 방안을 위해 본 연구과정에 직접 STEP 부모교육을 실시하고 긍정적인 결과를 얻으므로 해서 결론을 얻을 수가 있었다. 유아교육기관에 자녀를 보내고 있는 부모들에게 우리 실정에 맞게 내용이 구성된 STEP 부모훈련 교육 프로그램에 관심을 갖게 함으로써, 자칫 간과할 수 있는 부모의 양육태도와 유아행동의 중요성을 다시 한 번 긍정적으로 깨달을 수 있다는 점에서 큰 의의가 있다고 할 수 있으며, 부모의 긍정적인 양육태도의 변화는 곧, 긍정적인 유아행동의 변화로 이어진다고 추정할 수 있어, 유아 교육현장에서의 그 효용가치 또한 크게 기대된다. 본 연구의 한계를 근거로 앞으로의 연구방향에 대해 제언하면 다음과 같다. 첫번째, 지역별특성, 가정의 사회 경제적 수준, 연령에 따른 다양한 대상을 통한 후속연구가 계속 진행되어야 할 것이다. 두번째, 실험기간을 늘려서 연구자와 실험대상자 간의 충분한 의견 교환을 통한 결론을 얻는 것이 필요할 것이다. 세번째, STEP부모훈련 프로그램의 개별화된 내용과 방법의 개발이 필요하다. 특정 계층이나 결손 가정의 자녀들을 위한 사회 복지 차원의 프로그램 개발이 필요할 것이다. 네번째, 유아의 정서지능과 더불어 사는 사회에 맞는 유아로 성장시키기 위한 더 효율적인 프로그램을 유아들에게 적용해야 할 것이다. 다섯번째, 국가적인 차원에서의 교육예산을 확대하여 부모교육의 중요성이나 민간단체의 주도적이고 체계적인 대안의 연구가 필요할 것이다.
산업화, 정보화에 따른 가족구조의 변화, 가치관의 변화, 자녀수의 감소, 여성의 취업률 증가, 여성의 삶에 대한 인식 변화 등으로 자녀보육 문제는 개인 차원이 아닌 사회적 차원의 문제로써 사회발전을 가름하는 중요한 이슈로 부각되고 있다. 하지만 유아기 자녀 교육에 절대적 역할을 하는 부모에 대한 교육은 체계적으로 이루어지지 않고, 부모의 요구에 적절히 대응하지 못하고 있는 것이 현실이다. 최근에 들어서 부모교육에 관한 연구가 활발히 진행되고 있으나 부모들의 환경적인 부분과 보육시설의 제반적인 문제점들로 인해 제대로 활성화가 되지 않고 있는 것이 현실이다. 유아의 행동과 태도가 부모의 욕구, 목표, 행동에 영향을 받게 되므로 부모가 유아교육 및 발달에 보다 효율적인 가치관, 의식, 태도, 행동, 교수방법을 갖는 것은 매우 중요하며, 유아교육기관에서는 유아에 대한 전반적인 지식과 정보를 제공해 주는 것이 필요하고 이를 위해 부모교육 프로그램이 활발히 진행되어야 할 것이다. 본 연구는 유아의 발달에 결정적인 영향을 주는 부모의 역할이 단순히 영·유아를 보육하는 개념에서 벗어나 현 상황에 맞는 활성화된 부모교육을 통해서 유아의 발달 신장 및 교육활동에 의미를 두었다. 그러므로 관련 교육기관과의 상호 협력은 물론이고 부모의 삶에 질적 향상을 도모하는 올바르고 효율적인 부모교육의 프로그램에 대해서 살펴보고자 하였다. 이러한 연구배경에서 STEP 부모교육 프로그램을 유아기 자녀를 둔 학부모에게 실시할 때 부모 양육 태도에 어떠한 변화가 있는지 알아보고 자녀들에게 미치는 영향에 대해 분석해보고자 하였다. 나아가 체계적인 부모교육 프로그램이 보육 현장에서 부모교육 프로그램으로 활성화 될 수 있도록 근거를 제공하고 계기를 마련함으로써 효과적인 부모 역할을 돕고 바람직한 부모-자녀 관계를 개선하여 부모와 자녀 서로가 건강한 인격체로 변화하고 성장할 수 있도록 하는데 그 의의가 있다. 이상의 연구문제를 규명하기 위해 본 연구에서 검증하고자 다음과 같은 연구가설을 설정하였다. 1) STEP 부모훈련이 부모의 양육태도를 긍정적으로 변화시킬 것이다. 2) STEP 부모훈련이 유아 정서 발달에 긍정적으로 영향을 미칠 것이다. 본 연구는 STEP 부모훈련 프로그램을 인천시 부평구 소재 K유아교육기관에서 부모교육을 실시하여 부모들의 양육태도의 변화 및 자녀들의 유아성향발달 추이에 대해서 분석해 봄으로써 STEP 부모훈련 프로그램의 효율성을 평가하고자 하였다. STEP 부모훈련 교육에 참여한 실험집단의 사전, 사후검사를 비교분석한 결과, STEP 부모훈련 실시 전후에서 유의미한 차이를 보였다. 또한 실험집단 그 자녀들의 사전, 사후간의 유아발달 성향을 비교분석해 본 결과, STEP 부모훈련 교육을 받은 부모의 자녀들이 유아발달 성향에 긍정적인 변화가 있음을 확인할 수 있었다. 이에 연구결과를 종합하여 보면 STEP 부모훈련이 부모의 양육태도를 긍정적으로 변화 시킬 것이라는 <연구가설 1.>은 실험집단 부모들의 양육태도의 긍정적인 변화를 통해 검증이 되었고, STEP 부모훈련을 통해 유아 정서발달에 긍정적으로 변화 할 것이라는 <연구가설 2.>도 연구결과에서 알 수 있듯이 발전적인 성향을 보이며 검증이 되었다. 또한 STEP 부모훈련이 부모의 양육태도 및 유아 발달에 대한 변화와 문제점을 파악하고 부모교육의 활성화 방안을 위해 본 연구과정에 직접 STEP 부모교육을 실시하고 긍정적인 결과를 얻으므로 해서 결론을 얻을 수가 있었다. 유아교육기관에 자녀를 보내고 있는 부모들에게 우리 실정에 맞게 내용이 구성된 STEP 부모훈련 교육 프로그램에 관심을 갖게 함으로써, 자칫 간과할 수 있는 부모의 양육태도와 유아행동의 중요성을 다시 한 번 긍정적으로 깨달을 수 있다는 점에서 큰 의의가 있다고 할 수 있으며, 부모의 긍정적인 양육태도의 변화는 곧, 긍정적인 유아행동의 변화로 이어진다고 추정할 수 있어, 유아 교육현장에서의 그 효용가치 또한 크게 기대된다. 본 연구의 한계를 근거로 앞으로의 연구방향에 대해 제언하면 다음과 같다. 첫번째, 지역별특성, 가정의 사회 경제적 수준, 연령에 따른 다양한 대상을 통한 후속연구가 계속 진행되어야 할 것이다. 두번째, 실험기간을 늘려서 연구자와 실험대상자 간의 충분한 의견 교환을 통한 결론을 얻는 것이 필요할 것이다. 세번째, STEP부모훈련 프로그램의 개별화된 내용과 방법의 개발이 필요하다. 특정 계층이나 결손 가정의 자녀들을 위한 사회 복지 차원의 프로그램 개발이 필요할 것이다. 네번째, 유아의 정서지능과 더불어 사는 사회에 맞는 유아로 성장시키기 위한 더 효율적인 프로그램을 유아들에게 적용해야 할 것이다. 다섯번째, 국가적인 차원에서의 교육예산을 확대하여 부모교육의 중요성이나 민간단체의 주도적이고 체계적인 대안의 연구가 필요할 것이다.
Child care is no longer a matter that should be handled at a personal level. That is emerging as one of primary issues that need an immediate attention on a social level due to changing family structure resulting from industrialization and informatization, changing values, a decrease in the number o...
Child care is no longer a matter that should be handled at a personal level. That is emerging as one of primary issues that need an immediate attention on a social level due to changing family structure resulting from industrialization and informatization, changing values, a decrease in the number of children, an increase in working women and women's new way of looking at life. However, no well-planned education is yet provided to parents who play a crucial role in early childhood education, and their needs aren't properly addressed, either. Lately, a lot of ongoing studies have centered around parent education, but there is still a long way to go due to the circumstances of parents themselves and problems with daycare centers. As the behavior and attitude of preschoolers are under the influence of the needs, goals and behavior of their parents, parents should build the right values and raise their children in the right manner in order to step up their sound development, and early childhood education institutions should keep them posted about their own children. To make it happen, parenting programs should be provided. In this study, the roles of parents who have a decisive impact on the development of preschoolers are not merely considered to provide care but to expedite their sound growth and development, and they should tie up with early childhood education institutions and participate in quality parenting programs to boost the quality of their own life. The purpose of this study was to examine the impact of STEP on the parenting attitude of parents with preschoolers and their children in an effort to lay the foundation for the spread of effective parenting programs. And it's also meant to help improve the role performance of parents and their relationship with children to expedite the growth of both parties. Two hypotheses were formulated: 1. The STEP might bring a positive change to the parenting attitude of parents. 2. The STEP might have a positive impact on the emotional development of preschoolers. The subjects in this study were parents in K early childhood education institution in Bupyeong district, Incheon, to whom the STEP was provided to look for any possible changes in their parenting attitude and a trend in their children's developmental disposition to assess the effectiveness of the STEP. As a result of comparing the pretest and posttest data of the experimental group that participated in the program, there were significant gaps after the program was conducted. When the developmental disposition of the experimental group's children was analyzed, the children whose parents participated in the program underwent positive changes in developmental disposition. According to the findings of the study, Hypothesis 1 that the STEP might bring a favorable change to the parenting attitude of the parents was accepted, and Hypothesis 2 that the STEP might bring a positive change to the emotional development of their children was accepted as well. Thus, the STEP produced favorable results when that was conducted to find out its effect on the parenting attitude of the parents and the development of their preschoolers to make parenting training more prevailing. This study was very meaningful in that it drew attention from parents who had their preschoolers attending early childhood education institutions to the STEP, which was designed to cater to Korean circumstances to raise awareness of the importance of parenting attitude and preschooler behavior that are easily likely to be overlooked. The STEP is expected to produce great results, as a positive change in the parenting attitude of parents is likely to lead to another favorable change in their preschoolers. This study had some limitations, and there are some suggestions about future research: First, sustained follow-up research should be implemented by selecting various subjects whose residential area, socioeconomic status and age are all different. Second, researchers should reach a conclusion after conducting their studies on a long-term basis and having a full communication with their subjects. Third, individualized STEP programs should be prepared. Specifically, the kinds of programs that cater to children from particular social classes or from broken families should be developed to improve social welfare. Fourth, more efficient programs should be provided for preschoolers to boost their emotional intelligence to grow into eligible members of life-sharing society. Fifth, the govern- ment should earmark more budget for education, and the importance of parent education should fully be understood. Besides, private organizations should take the initiative in research efforts on parent education.
Child care is no longer a matter that should be handled at a personal level. That is emerging as one of primary issues that need an immediate attention on a social level due to changing family structure resulting from industrialization and informatization, changing values, a decrease in the number of children, an increase in working women and women's new way of looking at life. However, no well-planned education is yet provided to parents who play a crucial role in early childhood education, and their needs aren't properly addressed, either. Lately, a lot of ongoing studies have centered around parent education, but there is still a long way to go due to the circumstances of parents themselves and problems with daycare centers. As the behavior and attitude of preschoolers are under the influence of the needs, goals and behavior of their parents, parents should build the right values and raise their children in the right manner in order to step up their sound development, and early childhood education institutions should keep them posted about their own children. To make it happen, parenting programs should be provided. In this study, the roles of parents who have a decisive impact on the development of preschoolers are not merely considered to provide care but to expedite their sound growth and development, and they should tie up with early childhood education institutions and participate in quality parenting programs to boost the quality of their own life. The purpose of this study was to examine the impact of STEP on the parenting attitude of parents with preschoolers and their children in an effort to lay the foundation for the spread of effective parenting programs. And it's also meant to help improve the role performance of parents and their relationship with children to expedite the growth of both parties. Two hypotheses were formulated: 1. The STEP might bring a positive change to the parenting attitude of parents. 2. The STEP might have a positive impact on the emotional development of preschoolers. The subjects in this study were parents in K early childhood education institution in Bupyeong district, Incheon, to whom the STEP was provided to look for any possible changes in their parenting attitude and a trend in their children's developmental disposition to assess the effectiveness of the STEP. As a result of comparing the pretest and posttest data of the experimental group that participated in the program, there were significant gaps after the program was conducted. When the developmental disposition of the experimental group's children was analyzed, the children whose parents participated in the program underwent positive changes in developmental disposition. According to the findings of the study, Hypothesis 1 that the STEP might bring a favorable change to the parenting attitude of the parents was accepted, and Hypothesis 2 that the STEP might bring a positive change to the emotional development of their children was accepted as well. Thus, the STEP produced favorable results when that was conducted to find out its effect on the parenting attitude of the parents and the development of their preschoolers to make parenting training more prevailing. This study was very meaningful in that it drew attention from parents who had their preschoolers attending early childhood education institutions to the STEP, which was designed to cater to Korean circumstances to raise awareness of the importance of parenting attitude and preschooler behavior that are easily likely to be overlooked. The STEP is expected to produce great results, as a positive change in the parenting attitude of parents is likely to lead to another favorable change in their preschoolers. This study had some limitations, and there are some suggestions about future research: First, sustained follow-up research should be implemented by selecting various subjects whose residential area, socioeconomic status and age are all different. Second, researchers should reach a conclusion after conducting their studies on a long-term basis and having a full communication with their subjects. Third, individualized STEP programs should be prepared. Specifically, the kinds of programs that cater to children from particular social classes or from broken families should be developed to improve social welfare. Fourth, more efficient programs should be provided for preschoolers to boost their emotional intelligence to grow into eligible members of life-sharing society. Fifth, the govern- ment should earmark more budget for education, and the importance of parent education should fully be understood. Besides, private organizations should take the initiative in research efforts on parent education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.