본 연구는 스타마케팅이 뮤지컬 산업에 어떤 영향력을 미치게 되는지에 대해 고찰하고 있다. 1960년대에 시작된 한국 뮤지컬은 1990년대 이후 빠른 성장세를 보여 2000년을 전후로 큰 발전을 이루었다. 뮤지컬은 종합 엔터테인먼트 산업으로써 뮤지컬 산업이 발전함과 동시에 연관 산업의 동반 상승을 비롯한 고용창출의 효과를 이끌어낼 수 있다. 1997년 한 해 동안 브로드웨이 극장에서만 뉴욕관광수입의 23%인 2조 9천여억 원의 자금이 창출되었으며 런던의 웨스트엔드 극장들은 무려 4만 3천명을 고용하였다는 자료 분석 결과들은 뮤지컬 산업의 효용성을 잘 나타내어 준다. 뮤지컬은 단순한 공연이 아니라, 하나의 '문화'이고, '관광자원'이며, '고부가가치 산업'이다. 이러한 뮤지컬 산업이 빠른 상승세를 이어가면서 스타들의 출연이 가시화되었다. 음반과 영화계의 침체에도 불구하고 뮤지컬산업이 폭발적으로 성장한 것은 스타들이 지속적으로 공연무대에 유입되었기 때문이다. 10~20대 여성 관객을 중심으로 성장하고 있는 뮤지컬 시장은 아이돌 스타들에게도 훌륭한 마켓이다. 또한 같은 가격의 공연에서 톱스타의 출연은 관람하는 관객 입장에서도 큰 메리트를 가질 수밖에 없다. 이러한 뮤지컬 시장의 흐름과 관객의 성향을 통해 알아본 뮤지컬 발전의 가장 큰 이슈는 대중에게 익숙한 스타를 무대에 올린 스타마케팅이었다. 대중문화가 홍수를 이루고 젊은 층이 공연의 핵심 구매 세력으로 부상함으로써 스타의 영향력은 한 시대의 문화를 반영하는 큰 비중을 차지하게 되었다. 스타마케팅은 스타의 이미지와 제품의 이미지를 동질화함으로써 소비자의 구매욕을 자극하고, 적은 비용으로 높은 광고효과를 올릴 수 있으며, 스타의 인기 상승과 함께 그 판매량도 늘어난다는 점 등을 장점으로 들 수 있다. 반면에 해당 스타가 브랜드 이미지에 맞지 않거나 빅 스타들의 ...
본 연구는 스타마케팅이 뮤지컬 산업에 어떤 영향력을 미치게 되는지에 대해 고찰하고 있다. 1960년대에 시작된 한국 뮤지컬은 1990년대 이후 빠른 성장세를 보여 2000년을 전후로 큰 발전을 이루었다. 뮤지컬은 종합 엔터테인먼트 산업으로써 뮤지컬 산업이 발전함과 동시에 연관 산업의 동반 상승을 비롯한 고용창출의 효과를 이끌어낼 수 있다. 1997년 한 해 동안 브로드웨이 극장에서만 뉴욕관광수입의 23%인 2조 9천여억 원의 자금이 창출되었으며 런던의 웨스트엔드 극장들은 무려 4만 3천명을 고용하였다는 자료 분석 결과들은 뮤지컬 산업의 효용성을 잘 나타내어 준다. 뮤지컬은 단순한 공연이 아니라, 하나의 '문화'이고, '관광자원'이며, '고부가가치 산업'이다. 이러한 뮤지컬 산업이 빠른 상승세를 이어가면서 스타들의 출연이 가시화되었다. 음반과 영화계의 침체에도 불구하고 뮤지컬산업이 폭발적으로 성장한 것은 스타들이 지속적으로 공연무대에 유입되었기 때문이다. 10~20대 여성 관객을 중심으로 성장하고 있는 뮤지컬 시장은 아이돌 스타들에게도 훌륭한 마켓이다. 또한 같은 가격의 공연에서 톱스타의 출연은 관람하는 관객 입장에서도 큰 메리트를 가질 수밖에 없다. 이러한 뮤지컬 시장의 흐름과 관객의 성향을 통해 알아본 뮤지컬 발전의 가장 큰 이슈는 대중에게 익숙한 스타를 무대에 올린 스타마케팅이었다. 대중문화가 홍수를 이루고 젊은 층이 공연의 핵심 구매 세력으로 부상함으로써 스타의 영향력은 한 시대의 문화를 반영하는 큰 비중을 차지하게 되었다. 스타마케팅은 스타의 이미지와 제품의 이미지를 동질화함으로써 소비자의 구매욕을 자극하고, 적은 비용으로 높은 광고효과를 올릴 수 있으며, 스타의 인기 상승과 함께 그 판매량도 늘어난다는 점 등을 장점으로 들 수 있다. 반면에 해당 스타가 브랜드 이미지에 맞지 않거나 빅 스타들의 겹치기 출현은 오히려 역효과를 일으키는 등 장기적인 이미지 관리 차원에서 지속성이 약하다는 단점이 있다. 소비자가 선호하는 스타를 영입한다고 해서 모두 성공하는 것은 아니다. 이러한 산업적 측면의 스타마케팅 효과는 뮤지컬에도 고스란히 영향을 미치고 있다. 뮤지컬의 스타마케팅이 긍정적으로 활용될 때 뮤지컬산업의 대중화를 이끌 수 있지만, 실력이 검증되지 않은 스타의 영입과 스타들의 높은 개런티 등은 뮤지컬의 본질적인 작품의 질을 하락시키는 문제점을 발생시킨다. 또한 팬덤의 부정적 현상으로 집단이기주의가 발생하기도 한다. 이러한 문제점들에 맞서 기업은 작품의 캐릭터에 맞는 실력 있는 스타를 영입하는 것이 필요하며, 스타는 작품에 대한 진정성 있는 도전의식을 가지고 임해야 한다. 또한 관객은 스타의존도에 기댄 편파성을 버리고 먼저 작품성과 흥행성을 냉정하게 바라보는 시각이 필요하다. 현 시점에서 산업화단계에 있는 뮤지컬의 대중화를 위해 스타의 영입이 필요한 단계임은 피할 수 없다. 단, 실력 있는 스타를 영입할 때 공연 문화를 긍정적 방향을 이끌 수 있다는 것이다. 먼저는 예술성을 골격으로 상업성을 추구하여야 하며, 뮤지컬제작자와 스타기획사 그리고 스타와 관객은 스타마케팅의 문제점을 인식하고 대처해야 할 것이다.
본 연구는 스타마케팅이 뮤지컬 산업에 어떤 영향력을 미치게 되는지에 대해 고찰하고 있다. 1960년대에 시작된 한국 뮤지컬은 1990년대 이후 빠른 성장세를 보여 2000년을 전후로 큰 발전을 이루었다. 뮤지컬은 종합 엔터테인먼트 산업으로써 뮤지컬 산업이 발전함과 동시에 연관 산업의 동반 상승을 비롯한 고용창출의 효과를 이끌어낼 수 있다. 1997년 한 해 동안 브로드웨이 극장에서만 뉴욕관광수입의 23%인 2조 9천여억 원의 자금이 창출되었으며 런던의 웨스트엔드 극장들은 무려 4만 3천명을 고용하였다는 자료 분석 결과들은 뮤지컬 산업의 효용성을 잘 나타내어 준다. 뮤지컬은 단순한 공연이 아니라, 하나의 '문화'이고, '관광자원'이며, '고부가가치 산업'이다. 이러한 뮤지컬 산업이 빠른 상승세를 이어가면서 스타들의 출연이 가시화되었다. 음반과 영화계의 침체에도 불구하고 뮤지컬산업이 폭발적으로 성장한 것은 스타들이 지속적으로 공연무대에 유입되었기 때문이다. 10~20대 여성 관객을 중심으로 성장하고 있는 뮤지컬 시장은 아이돌 스타들에게도 훌륭한 마켓이다. 또한 같은 가격의 공연에서 톱스타의 출연은 관람하는 관객 입장에서도 큰 메리트를 가질 수밖에 없다. 이러한 뮤지컬 시장의 흐름과 관객의 성향을 통해 알아본 뮤지컬 발전의 가장 큰 이슈는 대중에게 익숙한 스타를 무대에 올린 스타마케팅이었다. 대중문화가 홍수를 이루고 젊은 층이 공연의 핵심 구매 세력으로 부상함으로써 스타의 영향력은 한 시대의 문화를 반영하는 큰 비중을 차지하게 되었다. 스타마케팅은 스타의 이미지와 제품의 이미지를 동질화함으로써 소비자의 구매욕을 자극하고, 적은 비용으로 높은 광고효과를 올릴 수 있으며, 스타의 인기 상승과 함께 그 판매량도 늘어난다는 점 등을 장점으로 들 수 있다. 반면에 해당 스타가 브랜드 이미지에 맞지 않거나 빅 스타들의 겹치기 출현은 오히려 역효과를 일으키는 등 장기적인 이미지 관리 차원에서 지속성이 약하다는 단점이 있다. 소비자가 선호하는 스타를 영입한다고 해서 모두 성공하는 것은 아니다. 이러한 산업적 측면의 스타마케팅 효과는 뮤지컬에도 고스란히 영향을 미치고 있다. 뮤지컬의 스타마케팅이 긍정적으로 활용될 때 뮤지컬산업의 대중화를 이끌 수 있지만, 실력이 검증되지 않은 스타의 영입과 스타들의 높은 개런티 등은 뮤지컬의 본질적인 작품의 질을 하락시키는 문제점을 발생시킨다. 또한 팬덤의 부정적 현상으로 집단이기주의가 발생하기도 한다. 이러한 문제점들에 맞서 기업은 작품의 캐릭터에 맞는 실력 있는 스타를 영입하는 것이 필요하며, 스타는 작품에 대한 진정성 있는 도전의식을 가지고 임해야 한다. 또한 관객은 스타의존도에 기댄 편파성을 버리고 먼저 작품성과 흥행성을 냉정하게 바라보는 시각이 필요하다. 현 시점에서 산업화단계에 있는 뮤지컬의 대중화를 위해 스타의 영입이 필요한 단계임은 피할 수 없다. 단, 실력 있는 스타를 영입할 때 공연 문화를 긍정적 방향을 이끌 수 있다는 것이다. 먼저는 예술성을 골격으로 상업성을 추구하여야 하며, 뮤지컬제작자와 스타기획사 그리고 스타와 관객은 스타마케팅의 문제점을 인식하고 대처해야 할 것이다.
This study examined the impact of star marketing on musical industry. Korean musical that began in 1960s has rapidly grown since 1990s and developed considerably around 2000. Musical is a comprehensive entertainment industry, which can induce the effect of creating employment including the simultane...
This study examined the impact of star marketing on musical industry. Korean musical that began in 1960s has rapidly grown since 1990s and developed considerably around 2000. Musical is a comprehensive entertainment industry, which can induce the effect of creating employment including the simultaneous growth of the related industries along with its development. During 1997, The data that Broadway Theater created 2.0 trillion dollars, which was 23% of the entire earnings from tourism in New York and West End theaters in London employed 43,000 employees clearly demonstrates the efficiency of musical industry. Musical is not a simple performance but a 'culture' and 'high value added industry'. As the musical industry kept growing at a high speed, the appearance of stars became prominent. Despite the stagnance of records and movie industry, the explosive growth of musical industry was attributed to the consistent introduction of the stars into the performing stages. The musical market that is growing around the audiences of age 10~20 is a great market for the stars as well. In addition, the appearance of top stars on the stage with the same price should be also a great merit for the audience. The greatest success factor in musical development is the star marketing that invited the stars familiar with the public on the stage. As the popular culture floods and the young generation rises as the core purchase power in the performing art, the influence of star takes an important position that reflects the culture of the time. The advantages of star marketing may include that it can stimulate the purchase need of the consumers, create a large advertising effect at a low expense and increase the sales amount as the star gains more popularity by identifying the star's image with the product image. On the contrary, the disadvantages is the weak sustainability in terms of long-term image management including the adverse effect created when the star does not fit in the brand image or shows up in multiple casting. Casting the consumer's favorite star does not always guarantee success. The effect of star marketing in the industrial aspect has been transferred to musical industry. While positive use of star marketing can lead to popularization of musical industry, attracting stars whose competency is not verified and their high guarantee caused the problems such as lowered quality of the musical. In addition, the negative effect of fandom may lead to NIMBY phemonmon. It is inevitable to attract stars for popularization of musical which is still in industrialization process at this point. However, attracting competent stars can only lead the performing art culture to the positive direction. For this, the commercialization should be pursued based on artistic properties, and all of the musical producer, star agency, star and audience should be aware of the problems of star marketing before coping with them.
This study examined the impact of star marketing on musical industry. Korean musical that began in 1960s has rapidly grown since 1990s and developed considerably around 2000. Musical is a comprehensive entertainment industry, which can induce the effect of creating employment including the simultaneous growth of the related industries along with its development. During 1997, The data that Broadway Theater created 2.0 trillion dollars, which was 23% of the entire earnings from tourism in New York and West End theaters in London employed 43,000 employees clearly demonstrates the efficiency of musical industry. Musical is not a simple performance but a 'culture' and 'high value added industry'. As the musical industry kept growing at a high speed, the appearance of stars became prominent. Despite the stagnance of records and movie industry, the explosive growth of musical industry was attributed to the consistent introduction of the stars into the performing stages. The musical market that is growing around the audiences of age 10~20 is a great market for the stars as well. In addition, the appearance of top stars on the stage with the same price should be also a great merit for the audience. The greatest success factor in musical development is the star marketing that invited the stars familiar with the public on the stage. As the popular culture floods and the young generation rises as the core purchase power in the performing art, the influence of star takes an important position that reflects the culture of the time. The advantages of star marketing may include that it can stimulate the purchase need of the consumers, create a large advertising effect at a low expense and increase the sales amount as the star gains more popularity by identifying the star's image with the product image. On the contrary, the disadvantages is the weak sustainability in terms of long-term image management including the adverse effect created when the star does not fit in the brand image or shows up in multiple casting. Casting the consumer's favorite star does not always guarantee success. The effect of star marketing in the industrial aspect has been transferred to musical industry. While positive use of star marketing can lead to popularization of musical industry, attracting stars whose competency is not verified and their high guarantee caused the problems such as lowered quality of the musical. In addition, the negative effect of fandom may lead to NIMBY phemonmon. It is inevitable to attract stars for popularization of musical which is still in industrialization process at this point. However, attracting competent stars can only lead the performing art culture to the positive direction. For this, the commercialization should be pursued based on artistic properties, and all of the musical producer, star agency, star and audience should be aware of the problems of star marketing before coping with them.
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