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Kafe 바로가기유구한 역사의 흐름 속에서 찬란한 문화를 꽃 피운 한국 민족은 現存하는 世界最古의 金屬活字 印刷本『直旨』와 木板 印刷本 <無垢淨光大陀羅尼經>을 만든 민족이다. 세계에서 가장 오래된 金屬活字 印刷本과 木板 印刷本을 가진 민족으로서 인쇄문화발전에 크게 기여한 行實圖 版畵에 대해서 그동안 체계적 연구가 없었다는 대단히 불행한 일이다. 이것은 아마도 그동안 行實圖 版畵에 대한 硏究者가 많지 않은 점도 있지만, 무엇보다도 일반회화에 대한 연구를 중시하는 풍토도 원인이라고 판단된다. 물론 그동안 行實圖 版畵에 대한 硏究가 전혀 이루어지지 않...
유구한 역사의 흐름 속에서 찬란한 문화를 꽃 피운 한국 민족은 現存하는 世界最古의 金屬活字 印刷本『直旨』와 木板 印刷本 <無垢淨光大陀羅尼經>을 만든 민족이다. 세계에서 가장 오래된 金屬活字 印刷本과 木板 印刷本을 가진 민족으로서 인쇄문화발전에 크게 기여한 行實圖 版畵에 대해서 그동안 체계적 연구가 없었다는 대단히 불행한 일이다. 이것은 아마도 그동안 行實圖 版畵에 대한 硏究者가 많지 않은 점도 있지만, 무엇보다도 일반회화에 대한 연구를 중시하는 풍토도 원인이라고 판단된다. 물론 그동안 行實圖 版畵에 대한 硏究가 전혀 이루어지지 않은 것은 아니지만, 대부분이 특정 行實圖 版畵 위주로 연구되었다. 行實圖 版畵에 대한 微微한 硏究는 조선의 문화적 업적에 대한 자긍심과 愛着心 不足圖 版把握된다. 따라서 조선시대의 제작된 行實圖 版畵는 精神史的인 입장에서 조선의 유교적 가치관을 이해하는데도 반드시 필요한 연구라고 생각된다. 조선시대에는 세계 역사상 由來가 없는 百姓을 위한 儒敎倫理 敎化書인 行實圖에 版畵를 수록해서 대규모로 刊行하였다. 行實圖의 우수성은 文盲者인 국민들에게 內容을 쉽게 이해시키려고 揷畵로 제작된 版畵를 수록한 점에서 증명된다. 行實圖 版畵는 조선 출판문화의 우수성을 보여준 대표 작품이라고 판단된다. 따라서 조선시대의 行實圖 版畵에 대한 심도 있는 연구를 통한 체계적인 분석은 조선의 화려한 출판문화를 이해하는데 도움이 된다. 뿐만 아니라 조선시대의 繪畵史와 精神史의 이해측면에서도 반드시 필요한 선행연구과제이다. 조선시대는 그 이전의 어느 시대보다 더욱더 공고히 유교의 틀을 확실히 다진 나라라고 볼 수 있다. 조선시대의 유교는 국가적 통치이념으로서 사회를 안정화 시키는데 일익을 담당하며 사회문화 전반에 많은 영향력을 행사하였다. 조선시대의 유교는 禮制와 五禮의 성립을 통해서 사회기강을 확립하고 중앙집권체제의 안정에도 크게 기여하였다. 조선시대 유교적 統治體制의 안착 단계에서 行實圖 版畵는 유교윤리의 계몽서적으로 公利的 가치와 유용성이 다분히 커질 수밖에 없었다. 특히 확고한 유교주의의 정착을 위해서 行實圖 版畵의 간행은 국가 주도로 시도된 대규모의 편찬사업이었다. 조선시대에는 儒敎的 體制를 더욱 공고히 하기 위해서 계속해서 行實圖의 刊行이 이루어졌다. 行實圖 版畵가 백성들에게 유교윤리를 확대하기 위해 行實圖의 대량인출이 이루어진 사실들은 조선왕조실록을 통해서 밝혀졌다. 조선시대의 行實圖 版畵는 中國과 韓國의 유교윤리 실천기사를 판화로 수록하였으며, 주로 주인공이 三綱五倫을 실천하는 이야기를 내용으로 한다. 世宗 16년(1434년) 간행된 初刊 漢文本『三綱行實圖』는 行實圖 版畵 樣式의 전형을 마련하였다는 점에서 그 의의가 크다.『三綱行實圖』를 통해서 마련된 行實圖 版畵의 전형적인 양식은 그 뒤에 제작된 刪定 諺解本『三綱行實圖』(1481년 刊行), 『續三綱行實圖』(1514년 刊行), 『二倫行實圖』(1518년 刊行), 『東國新續三綱行實圖』(1617년 刊行)등을 통해서 그대로 계승되었다. 이후『五倫行實圖』(1797년 간행)는 이전에 간행된 刪定 諺解本『三綱行實圖』와 『二倫行實圖』를 통합해서 간행하였다. 특히 『五倫行實圖』는 기존의 版畵양식과 다른 혁신적 양식을 선보여 주고 있어서 미술사에서 의미가 매우 크다고 생각된다. 行實圖는 文字를 모르는 百姓들을 위하여 行實圖 내용의 이해를 쉽게 하고자 揷畵를 넣은 것이 특징이다. 다시 말해서 行實圖는 글을 모르는 백성들에게도 실천적인 유교윤리사상을 전달을 위해 제작된 것이므로, 이야기의 재현을 위해 繪畵的 방법인 版畵가 사용되었다. 行實圖 版畵는 여러 개의 揷畵들로 이루어졌고 揷畵들은 어떤 사건들로 구성되어 있다. 그리고 行實圖 版畵의 각각의 揷畵들은 대표적인 한 사건을 표현한 장면으로 이루어 졌다. 行實圖 版畵의 사건들은 누구나 이해하기 쉬운 전형적인 방식으로 표현되며, 사건의 내용을 집약적으로 전달할 수 있는 象徴들이 중요한 역할을 하게 된다. 儒敎 倫理用 敎化書로 만들어진 行實圖의 편찬은 왕과 신하의 發意를 통해서 정식 간행이 시작된다. 그리고 국왕의 下命으로 撰集局이나 撰集廳이 만들어져 본격적으로 수록기사의 撰集이 학자들에 의해서 이루어진다. 撰集기사를 토대로 畵員과 刻手들에 의해서 版畵가 완성된다. 따라서 行實圖 版畵의 제작은 撰集過程에서 선택된 기사의 내용을 版畵로 옮기는 작업을 말한다. 대부분의 行實圖 板本들은 撰集된 기사내용을 토대로 圖畵署 소속의 畵師들에 의해서 版畵의 原畵를 그리면서 시작된다. 그리고 그려진 原畵를 바탕으로 鑄字所나 校書館에 소속된 刻工이나 刻手들이 板刻을 마친 다음에 印出하는 것이 일반적인 刊行過程이다. 아울러 版畵의 제작과정은 撰集하는 학자들의 관리 감독을 받으면서 原畵를 그리는 畵師와 板刻을 하는 刻手들의 分業과 協業에 의한 유기적인 협조로 완성된다. 行實圖 版畵의 기사 장면은 발생 지역과 시대에 따라 내용상의 차이를 보인다. 오래된 중국의 기사 장면은 神奇한 내용이 많다. 한편, 최근에 일어난 조선의 기사내용은 실현 가능하고 현실적인 이야기들이 주류를 이루고 있다. 行實圖에 수록된 고사와 판화내용은 시대적 요구사항과 집권층의 意圖에 따라 달라진다. 그리고 行實圖 版畵의 場面간의 배치는 일반적으로 사건이 발생한 시간적 순서에 의해 결정되지만, 동일한 장소에서 일어난 사건일 경우 시간적 순서를 무시하고 동일한 공간에 배치된다. 이러한 場面 區劃과 配置는 후기일수록 模糊해 單純化되어간다. 조선시대의 行實圖 版畵의 樣式變遷史를 살펴보면 초기에는 보통 1392년부터 시작해서 약 1550년 사이로 초기 寫實主義 傾向이 강하다. 이시기에는 중국의 화풍과 판화를 수용하면서 고려시대의 정교한 판화기법들도 그대로 시도되었다. 그리고 중기에 해당되는 약 1551년부터 약 1700년 사이로 표현주의적 경향이 강하게 나타났다. 특히 이시기에는 行實圖가 지방에서 제작되고 판화기법의 새로운 모색이 시도된다. 후기에 해당하는 약 1701년부터 약 1910년 사이에는 眞景 寫實主義 경향이 짙게 나타나면서 점차 완전한 조선화가 시도되었다. 뿐만 아니라 당시는 版畵의 황금기로 정교하고 세련된 표현과 實感나는 寫實的 표현들이 歷歷하다. 그러나 이후 계속해서 行實圖의 편찬이 시도되지 않은 점은 行實圖 版畵의 연구에 제한사유가 되었다. 行實圖 版畵의 編年이 繪畫史의 編年과 일치하는 것은 原畵製作에 圖畵署의 畵員이 動員되고 있기 때문이다. 表現的 側面에서 初期 行實圖 版畵는 기사내용을 詳細하게 전하기 위해서 한 화면에 많은 사건들이 그려졌다. 그러나 점점 후대로 내려갈수록 수록기사의 내용도 짧아지고 화면에 그려지는 사건의 수도 감소된다. 이러한 사례들은 初期 行實圖 版畵와 中期 또는 後期 行實圖 版畵를 비교해보면 잘 나타난다. 그리고 初期 行實圖 版畵는 인물의 행위가 주요장면으로 묘사된 인물중심의 표현이지만, 이후 점차 場面이 차지하는 空間이 확대되면서 점차 山水 背景이 많아진다. 특히 山水 表現은 時代에 따른 화풍을 잘 반영하고 있다. 또한 뿐만 아니라 후대 行實圖 版畵에서는 인물 표현도 점점 現實感 나게 精巧해지고 한국적 性向으로 변화된다. 조선왕조는 性理學을 통치이념으로 정립시키고자 建國初期부터 많은 노력을 하고 있었다. 특히 對民敎化政策의 일환으로 三綱五倫을 널리 유포시키기 위해서 行實圖 刊行이 조선 초기부터 말기까지 계속해서 시도된다. 유교윤리서인 行實圖는 조선의 기본 法典 『經國大典』에서도 『小學』과 함께 百姓들이 꼭 읽어야할 書冊으로 勸告되고 있다. 行實圖의 연구는 조선시대의 敎育用 書籍과 유교윤리의 이해에도 도움이 된다. 아울러 繪畫史의 일부인 판화를 이해하는 측면에서도 行實圖 版畵 연구는 반드시 필요하다. 따라서 본 연구는 조선시대 行實圖 版畵를 洞時的 脈絡에서 그 樣式的 특징을 파악하고자 노력했다. 특히 그동안 큰 진전이 없었던 行實圖 版畵의 제작과정과 기법연구가 체계적으로 시도되었다. 특히『朝鮮王朝實錄』의 기록과『東國新續三綱行實撰集廳儀軌』를 토대로 각 行實圖의 편찬과정을 밝혀 줌으로써 논문의 신뢰성을 확보하였다. 그리고 각 行實圖 版畵의 原畵를 제작한 畵員들과 板刻을 담당한 刻手들에 대한 연구도 시도되었다. 또 각 行實圖의 제작 동기에 대한 새로운 사실들을 밝혀 줌으로써 行實圖의 제작 동기에 대한 다양한 이해를 제공하였다. 行實圖 版畵의 技法硏究에서 視點과 場面은 기존의 학설을 통합하여多時點 複合場面方式(multi-scenic mode)으로 규정하였다. 行實圖 版畵의 圖象硏究를 통해서 내려 보고 가깝게 그린 것처럼 느껴지는俯瞰法이 사용된 사실과 인물표현에 대한 새로운 기법인主大終小法이 활용된 사실을 증명하였다. 이외에도 각 시기별 行實圖들을 비교 분석함으로써 行實圖의 양식변천에 대한 확실한 이해를 제공하였다. 그리고 각 行實圖 版畵의 目錄을 만들고 비교분석을 시도함으로써 신뢰성을 확보하였다. 특히 行實圖의 場面分割이나 登場人物들을 구체적으로 분석하여 도표로 제시함으로써 기존연구에서 누락된 부분들을 보완했다. 아울러 각 行實圖 版畵에서 사용된 각종 表現과 技法을 체계적으로 분석해서 도표로 정리했다. 오늘날과 같이 多變化 되어가고 있는 文化樣相과 다양성이 요구되고 있는 시점에서 과거문화의 主體的 受容이야 말로 未來文化의 창조에 씨앗이 될 수 있다. 특히 조선시대의 行實圖 版畵에 대한 고찰은 조선의 儒敎文化를 이해한다는 次元에서도 필요하지만, 무엇보다도 판화사와 미술사 입장에서도 반드시 연구가 필요하다. 마지막으로 本 硏究論文이 行實圖 版畵의 정확한 이해를 도와서 조선시대의 문화를 올바르게 이해하는데 공헌하기를 기대해본다.
Korean people who have bloomed the glorious civilization through the perpetual historical elapse had made the Jikji that is the oldest existing metal printed book and the Mugu jeonggwang dae daranigyeong that is the woodcut printed book. As the peoples who had the oldest metal printed book and the w...
Korean people who have bloomed the glorious civilization through the perpetual historical elapse had made the Jikji that is the oldest existing metal printed book and the Mugu jeonggwang dae daranigyeong that is the woodcut printed book. As the peoples who had the oldest metal printed book and the woodcut printed book in the world, it is an unimaginable shame that there have never been any systematic study of the Haengsildo print that had contributed greately to development of printing culture. Perhaps, I guess, this is because there were not a lot of researchers for the Haengsildo print up to date, and above all there was a natural feature that took serious view of study of the general paintings. Needless to say, it is not true that there have not been study of our Haengsildo print at all till now, most of the researches, however, were made a study of individual Haengsildo print. Perhaps, I grasp, this insignificant study of the Haengsildo print is because their descendants have been short of pride in and attachment to the cultural achievement that their ancestors had made. Therefore, it is thought that the Haengsildo print produced in Joseon Dynasty is the necessary study so that we could understand the Confucian view of value of Joseon Dynasty in a mental history position. During Joseon Dynasty the Haengsildo, educative book for the people, was published on a vast scale, illustrating prints on, which was almost unparalleled in history. It is proved that the excellence of the Haengsildo is the fact that it was written along with the visual material, that is print, to help the illiterate people understand easily the educative books. It is thought that the Haengsildo print is the representative work that shows the superiority to our publication culture. Accordingly, systematic analysis of the Haengsildo print of Joseon Dynasty through further study helps our splendid publication culture understood. In addition, this is a necessary preceding task in history of silk paintings and mental history of Joseon Dynasty respects, too. Joseon Dynasty was the nation that made the frame of Confucianism more firmly than any other nation former times. The national government doctrine, Confucianism of Joseon Dynasty, had much effected on the whole society and culture, bearing a part of establishment of the society. Also Confucianism of Joseon Dynasty contributed greatly to establishing of the social discipline and the stability of the centralization of power structure through establishment of ceremonies and five courtesies. In the stage of safe arrival of Confucian government system, the utilitarian value and usefulness of Haengsildo print couldn't help growing much as a Confucian ethical educative book. Especially publishment of the Haengsildo print for the firm establishment of Confucianism was a large scale publishing project led by nation itself. In Joseon Dynasty to firm Confucian system more, publishment of Haengsildo was carried out continuously. The Haengsildo print of Joseon Dynasty was produced actively in order to firm the Confucianism as a national policy. It was established by the authentic record of Joseon Dynasty that the Haengsildo print had been publisht was a large quantities for the enlargement of the to the people. The Haengsildo print of Joseon Dynasty was een publin practical story of Korean and Chinese Confucian ethicslin the form of the gement and the contents eere mainly that the hero practiced the Samgang Oryun. The Chinese edition 'Samgang Haengsildo' publisht was the year 16 of King Sejt w(1434) is very meani wfulwas respecto print harranged the typical model of the ga purn of Haengsildo print. The typical ga purn of Haengsildoryu print arranged through 'Samgang Haengsildo' was succeeded asnt hse Corough the Korean translation edition 'Samgang Haengsildo' (publisht was 1481)t 'sequel(Sok) Samgang Haengsildo' (published in 1514), 'Leeryun Haengsildo' (published in 1518), 'Dongguksinsok Samgang Haengsildo' (published in 1617) etc. that were produced following then. After that the 'Oryun Haengsildo' (published in 1797) was published by mixing the Korean translation edition 'Samgang Haengsildo' with the 'Leeryun Haengsildo' that were published before. Especially the 'Oryun Haengsildo' is referred to be very significant in the art history by showing the epochal pattern that is different from the existing print pattern. The characteristic of the Haengsildo print was to add illustration so that the illiterate people could understand the contents of the Haengsildo easily. In other words, the print, or the way of picture was used to reappear the stories, since the Haengsildo was produced to transmit the practical Confucian ethics to the illiterate people, too. The Haengsildo print was formed by several episodes that showed certain events. And each episode In the Haengsildo print consisted of scene that portrayed a representing event. The event In the Haengsildo print was portrayed after typical method which everyone could understand easily and the symbols that could transmit the facts of the event intensively played an important role. The compiling process of the Haengsildo that was made for the Confucian ethics begins to be published formally through the king and subjects' suggestion. And the adoption department or adoption office are organized by the king's order and then the recording articles are adopted regularly by the scholars. Based on the adopted articles, the print is completed by the painters and carvers. Therefore the production of the Haengsildo print means the operations that convert the contents of the articles adopted in adoption process to the print. Most print editions of the Haengsildo are drawn by painters in Dohwaseo, and they draw the original painting with adopted articles which is background of the print. And the general compiling process was that the carvers or engravers belonging to Jujaso or Gyoseogwan imprint it after finishing engraving on wood based on the drawn original painting. Therefore the making process of print was completed by the organic cooperative process of both division of labor and cooperation of painters who draw the original painting and the carvers who engrave it under the administration and supervision by adapting scholars. The scene of story was varied depending on the place happened and the age. There were many miraculous stories in the old scene of stories in Chana, while the contents of stories which happened lately In Joseon mainly consisted of realizable and realistic stories. The old stories and contents in Haengsildo print were different according to the demands of the times and the rulling group's intention. And the between scenes in the Haengsildo were generally arranged according to the time order of events, but in the case of events happened in the same place, the scenes were arranged regardless of the time order. These division and arrangement of the scenes were becoming simple because of the vagueness as the later the time was. To put it briefly about changes of the Haengsildo print of Joseon Dynasty, in the early days beginning in 1392 until 1550 when the early realism tendency was clear. In this period elaborate print techniques of Koryeo were attempted as it is, accepting Chinese style of painting and print. And in the middle years about from 1551 to 1700, the expressionism tendency appeared. Especially in this period because the Haengsildo print was produced in locality, a new search for print technique began. In the latter period, beginning about in 1701 till 1910 strong realistic expression tendency from the actual facts of a case appeared, being made an attempt at complete style of Joseon. At the same time, in this golden period of the print the elaborate and refined expressions appeared and lifelike real expressions were obvious. But at the end of this period, the technique of print revealed its limitation because there were not any compilation on Haengsildo. Like this, coinciding the recording chronologically of the Haengsildo print with that of painting history was because the painters in Dohwaseo were mobilized directly for producing the original paint. In the respect of portrayal, many events were drawn in on scene to transmit the contents of stories in detail in the early Haengsildo print. However, as time passed the contents of written stories shortened and the number of events drawn on the scene decreased, too. These cases appeared frequently when the early Haengsildo print was compared with the middle or the latter ones. And the early Haengsildo print was a character-centered portrayal which was portrayed in the way of character's act, but since then as the space occupied by the scene enlarged, the background of nature increased gradually. Especially the portrayal of nature reflected the style of paintings thoroughly with the age. Also the character portrayal got more and more elaborate to show the sense of the real and changed into Korean inclination in the Haengsildo print of the later ages. Joseon Dynasty had made an effort to establish metaphysics as its government doctrine since at the beginning of the foundation of the Dynasty. Especially to spread Samgang Oryun widely as a link to education policy for the people, the publishment of Haengsildo had been attempted continuously from the beginning to the end of Joseon Dynasty. The 'Gyonggukdaejeon', the basic code of Joseon reads that Confucian ethical book, the Haengsildo with 'Sohak', is recommended the people to read by all means. This study of Haengsildo helps the study of Confucian ethical educative book and educational book. In addition, in respect to understanding print that is a part of the painting history, it is necessary to study the Haengsildo print. Therefore this study tried insignificantly to grasp the characteristic of pattern on Haengsildo print of Joseon Dynasty in a common vein. And the producing process and study of technique about the Haengsildo print that there have not been progress particularly since then have been attempted systematically. This thesis confirmed the confidence by clearing up the compiling process of each Haengsildo based on the record of 'Joseon Dynasty Sillok' and 'Dongguksinjeok samganghaenhsil seonjibyeouigwe'. Also study of the painters who drew the original painting of each Haengsildo print and the carvers who took charge of engraving on wood was attempted. It provided various understanding of the motive for producing Haengsildo by clearing up the new facts of the motive for producing each Haengsildo. In study of the technique of Haengsildo print, the theory of the visual point and scene stipulated for the multi-scenic mode by unifying the existing theory. In addition, it proved the facts that method of depth-proximity was used; looking like as if they had painted closely looking it down and that method of meaning-large and small-character portrayal was used which was a new technique for the character portrayal through study on the paintings in the Haengsildo print. In addition, this provided an authentic understanding of the transition of pattern in Haengsildo by comparing and analyzing the representative Haengsildos produced according to each times. And this was researched with the confidence confirmed by attempting the comparing and analyzing of Haengsildo print directly after making a list of plate of partial Haengsildo print. Especially, it supplied missed part in the existing study by presenting the scene division or characters by analyzing concretely in the form of the chart. Besides, it adjusted in the form of a chart that analyzed several expressions and techniques used in each Haengsildo print as well. Accepting the past culture subjectively will be certainly a source of creation of culture of the future in these times of today required multi-changing cultural aspect and cultural diversity. Especially, the consideration of Haengsildo print of Joseon Dynasty is needed in the respect that we can understand Confucian culture of Joseon but above all things it is necessary to study it in the position to with the print and art history. Lastly it is expected that this thesis will be able to help understand the Haengsildo print exactly and contribute to understanding the culture of Joseon Dynasty correctly.悠久の歴史の流れの中で輝かしい文化を花吸う韓国民族は现存する世界最古の金属活字印刷本『直旨』と木板印刷本"无垢净光大陀罗尼经"を作った民族である。世界で最も古い金属活字印刷本と木板印刷本の民族としての印刷文化の発展に大きく貢献した行实图版畵について、これまで体系的研究がなかったことは非常に不幸なことだ。これはおそらく、これまで行实图版畵の硏究者が少ない点もありますが、何よりも一般的な絵画の研究を重視する風土が原因だと判断される。もちろん、これまで行实图版畵の硏究がまったく行われていないわけではないが、ほとんどが特定の行实图版畵を中心に研究された。行实图版畵の微微一硏究は、朝鮮の文化的業績に対する自負心と爱着心不足に把握されている。そのため、朝鮮時代の作られた行实图版畵は、精神史的であることの観点から、朝鮮の儒教的価値観を理解するのにも必ず必要な研究と思われる。 朝鮮時代には世界史上由来のない百姓のための儒敎倫理敎化书ある行实图の版畵を収録して大規模に刊行した。行实图の優秀性は、文盲者である国民に内容を簡単に理解させようと揷畵に製作された版畵を収録した点で証明されている。行实图版畵は、朝鮮出版文化の優秀性を示した代表作品だと判断される。そのため、朝鮮時代の行实图版畵の徹底した研究を通じた体系的な分析は、朝鮮の華麗な出版文化を理解するのに有用である。だけでなく、朝鮮時代の绘畵史と精神史の理解の面でも必ず必要な先行研究の課題である。朝鮮時代には、それ以前のどの時代よりもさらに強固に儒教の枠をかなりのみじん切り国だと見ることができる。朝鮮時代の儒教は、国家の統治理念として、社会を安定化させる一翼を担い、社会文化全般に大きな影響力を行使している。朝鮮時代の儒教は礼制と五礼の成立を通した社会の規律を確立し、中央集権体制の安定にも大きく貢献している。 朝鮮時代の儒教的统治体制の定着の段階で行实图版畵は、儒教倫理の啓発書として公利的価値と有用性が多分に大きくなるしかなかった。特に、しっかりした儒教主義の定着のために行实图版畵の出版は、国の主導で試みられた大規模な編纂事業だった。朝鮮時代には、儒敎的体制をさらに強固にするために、継続して行实图の刊行が行われた。行实图版畵が民に儒教の倫理を拡大するために、行实图の大量の引き落としが行われたという事実は、朝鮮王朝実録を通って明らかになった。朝鮮時代の行实图版畵は、中国と韩国の儒教倫理実践の記事を版画に収録し、主に主人公が三纲五伦を実践する物語を内容とする。世宗16年(1434年)出版された初刊汉文本『三纲行实图』は行实图版畵样式の典型を用意したという点でその意義が大きい。『三纲行实图』を通って設けられた行实图版畵の典型的な様式は、その後ろに作られた删定谚解本『三纲行实图』(1481年刊行)、『续三纲行实图』(1514年刊行)、『二伦行实图』(1518年刊行)、『东国新续三纲行实图』(1617年刊行)などを通じて、そのまま継承された。以来、『五伦行实图』(1797年出版)は、以前に出版された删定谚解本『三纲行实图』と『二伦行实图』を組み込むことによって出版された。特に、『五伦行实图』は、既存の版畵フォームおよびその他の革新的なフォームを披露し、与えていて美術史では意味が非常に大きいと考えられる。 行实图は、文字を知らない百姓たちのために行实图内容の理解を容易にしようと揷畵を入れたのが特徴である。つまり行实图は、文を知らない民たちにも実践的な儒教の倫理思想を伝えるために作られたものなので、話の再現のために绘畵的方法版畵が使用された。行实图版畵は、複数の揷畵(episode)から構成でき、揷畵は、いくつかの事件(event)として構成されている。そして行实图版畵のそれぞれの揷畵は、代表的なひとつの事件を表現する場面(scene)に行われた。行实图版畵の事件は、誰もが理解しやすい典型的な方法で表現されており、事件の内容を集約的に伝えることができる象徴が重要な役割をすることになる。 儒敎倫理用敎化书として作成された行实图の編纂は、王と臣下の発議を通って正式に出版が開始されている。そして、国王の下命で撰集局や撰集厅が作成され、本格的に収録の記事の撰集が学者たちによって行われます。撰集の記事を基に畵员と刻手たちによって版畵が完成される。そのため、行实图版畵の作りは撰集过程で選択された記事の内容を版畵に移す作業を言う。ほとんどの行实图板本は、撰集された記事の内容に基づいて图畵署所属の畵员たちによって版畵の原畵を描きながら始まる。そして描かれた原畵をもとに铸字所や校书馆に所属する刻工や刻手が板刻を終えた後に印出するのが一般的な刊行過程である。同様版畵の制作過程は、撰集する学者たちの管理監督を受けながら原畵を描く画師と板刻をする刻手の分業と協業による有機的な協力のもとに完成される。 行实图版畵の記事の場面は、発生地域や時代によって内容の違いを示す。古い中国の記事の場面は、奇跡的な内容が多い。古い中国の記事の場面は神奇した内容が多く、近年に起こった朝鮮の記事の内容は、実現可能で、現実的な物語が主流を成している。行实图に収録された古事記や版画については、時代的な要求事項と執権層の意图に左右されます。そして行实图版畵の场面との間の配置は一般的に事件が発生した時間的な順序によって決定されますが、同じ場所で起こったでき事である場合は、時間的な順序を無視して、同じスペースに配置されている。このような場面區劃の配置は、後期であればあるほど模糊し单纯化されて行く。 朝鮮時代の行实图版畵の样式变迁史を見ると、初期には通常、1392年の設立以来、約1550年の間に写实主义傾向が強い。この時期には、中国の画風の版画を収容し、高麗時代の洗練された版画技法にもそのまま試みられた。そして中期的に対応する、約1551年から約1700年の間に表現主義的傾向が強くなった。特にこの時期には、行实图が地方で作られ、版画技法の新たな模索が試みられる。後期に相当する約1701年から約1910年の間には、眞景写实主义傾向が色濃く表示され、徐々に完全に朝鮮化が試みられた。と同様、当時は版画の黄金時代と洗練された、洗練された表現と实感私は写实的な表現が歷历である。しかし、その後継続して行实图の編纂が試みされていない点は、行实图版畵の研究に制限の理由になった。行实图版畵の编年が绘画史の编年と一致することは原畵制作に图畵署の畵员この动员されているからだ。 表现的侧面で、初期行实图版畵は、記事の内容を详细に伝えるために、ひとつの画面に多くの事件が描かれている。しかし、ますます後世に行くほどほど、記事の内容も短くなって、画面に描画される事件のことも減る。 これらの事例は、初期行实图版畵及と中期または後期行实图版畵を比較するとよく表示される。そして初期行实图版畵は、人物の行為が重要な場面で描写される人物中心の表現だが、その後徐々に场面が占める空间が拡大につれ、徐々に山水背景が多くなる。特に、山水表现は时代による画風を最もよく反映している。また、同様、後世の行实图版畵では、人物の表現もますます実際的で洗練され、韓国的な傾向に変化することになる。また後代行实图版畵では、人物の表現もますます现实感が感じられるのは、精巧化された表現を通って韓国的な性向に変更されている。 朝鮮王朝は性理学を統治理念として公式したいと考え建国初期から、多くの努力をしていた。特に、對民敎化政策の一環として、三纲五伦を広く流布させるために行实图刊行が朝鮮初期から末期まで継続して試みている。儒教倫理的である行实图は、朝鮮の基本法典『经国大典』も、『小学』と一緒に百姓たちが必ずお読みすべき书册に劝告されている。行实图の研究は、朝鮮時代の敎育用书籍と儒教倫理の理解にも有用である。と同様、绘画史の一部である版画を理解する面でも行实图版畵の研究は、必ず必要である。そのため、本研究では、朝鮮時代の行实图版畵を洞时的脉络で、その样式的特徴を把握しようと努力した。特に、これまで大きな進展がなかった行实图版畵の製作過程や手法の研究が体系的に試みられた。特に、『朝鲜王朝实录』の記録と『东国新续三纲行实撰集厅仪轨』に基づいて、各々の行实图の編纂過程を明らかにことで、論文の信頼性を確保している。そしてそれぞれの行实图版畵の原畵を製作畵员々板刻を担当した刻手に対する研究も試みられた。また、それぞれの行实图の制作の動機についての新事実を明らかにことで行实图の制作の動機についてさまざまな理解を提供している。 行实图版畵の技法硏究で视点と场面は、既存の学説を統合し、多时点复合场面方式(multi - scenic mode)と規定している。行实图版畵の图象硏究を通ってダウンして見に密接に描いたように感じられる俯瞰法が使用された事実と人物表現の新たな手法主大從小法が活用されたことを証明している。以外にも、各時期別の行实图を比較分析することで、行实图の様式の変遷についての確実な理解を提供している。そしてそれぞれの行实图版畵の目录を作成し、比較分析を試みることにより、信頼性を確保している。特に、行实图の场面分割や登场人物を具体的に分析し、図表に提示することで、既存の研究で欠落している部分を補完した。と同様、それぞれの行实图版畵で使用される様々な表现と技法を体系的に分析して図表に整理した。 今日のように多变化されている文化样相と多様性が要求されている時点で、過去の文化の主体的受容こそ未来文化の創造の種になることがある。特に朝鮮時代の行实图版畵についての考察は、朝鮮の儒敎文化を理解するという次元で必要ですが、何よりも版画史と美術史の立場でも、必ずしも研究が必要である。最後に、本硏究論文が行实图版畵の正確な理解を助けて、朝鮮時代の文化を正しく理解するのに貢献することを期待してみる。
저자 | 최윤철 |
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학위수여기관 | 단국대학교 대학원 |
학위구분 | 국내박사 |
학과 | 사학과 |
발행연도 | 2010 |
총페이지 | xiv, 320 p. |
키워드 | 행실도 판화 조선시대 |
언어 | kor |
원문 URL | http://www.riss.kr/link?id=T11958066&outLink=K |
정보원 | 한국교육학술정보원 |
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