본 연구는 대학생들의 노인에 대한 접촉경험과 지식이 노인의 태도에 미치는 영향을 조사하여 연구함으로써 노인복지의 올바른 방향을 제시하는데 그목적이 있다. 연구를 위하여 현재 대구․경북 소재 4년제 대학에 재학 중인 대학생들 372명을 대상으로 설문을 실시하였으며 조사 분석한 결과는 다음과 같다 첫째, 대학생들의 노인에 대한 태도에서는 성별에 따라서 평균의 차이가 있었으며, 종교가 있는 대학생들이 노인에 대해서 긍정적인 태도를 보이고 있었다. 둘째, 대학생들의 노인에 대한 지식은 성별에 따라 평균의 차이가 발생하였으며 또...
본 연구는 대학생들의 노인에 대한 접촉경험과 지식이 노인의 태도에 미치는 영향을 조사하여 연구함으로써 노인복지의 올바른 방향을 제시하는데 그목적이 있다. 연구를 위하여 현재 대구․경북 소재 4년제 대학에 재학 중인 대학생들 372명을 대상으로 설문을 실시하였으며 조사 분석한 결과는 다음과 같다 첫째, 대학생들의 노인에 대한 태도에서는 성별에 따라서 평균의 차이가 있었으며, 종교가 있는 대학생들이 노인에 대해서 긍정적인 태도를 보이고 있었다. 둘째, 대학생들의 노인에 대한 지식은 성별에 따라 평균의 차이가 발생하였으며 또한 종교가 있는 대학생들이 종교가 없는 대학생들보다 노인에 대한 지식의 정도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 대학생들의 노인과의 접촉경험에서는 노인관련 교육경험 유무가 노인에 대한 태도에 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 대학생들의 노인에 대한 접촉 경험과 지식에 있어서는 노인과의 동거경험이 있는 대학생들과 평소 아는 노인이 있는 대학생들이 노인에 대한 지식에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 노인관련 교육경험과 노인에 대한 자원봉사 경험 또한 노인의 지식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 대학생들의 노인의 관한 지식이 많을수록 노인에 대한 태도가 긍정적이었으며, 노인 및 노화에 관한 교육을 통해 노화에 관한 지식을 향상과 노인에 대한 태도도 긍정적으로 변화시킬 수 있는 것으로 조사되었다. 이상의 결과를 바탕으로 대학생들의 노인에 대한 긍정적인 태도 향상을 위한 방안을 제시하면, 대학의 교양수업에서의 노인관련 과목의 비중을 늘려서 대학생들의 노인에 대한 이해를 높이고 나아가 세대 간의 차이를 해소해야 할 것이다.노인에 대한 사회적 편견과 차별에 대해서 적극 대처해 나가려면 젊은이들에게 노인에 대한 태도와 지식에 편견을 갖기 않게 교육하여야 할 것이다. 특히 노령화 사회에서는 세대 간에 보다 빈번하고 긴밀한 접촉이 요구되기 때문에 세대 간의 효율적인 접촉을 위한 교육이 필요하다. 이는 노령화 사회의 대비에 가장 초석이 될 것이라 생각된다. 또한 지역사회와의 연계를 통한 노인관련 자원봉사활동 및 가족 속에서의 노인과의 접촉경험을 통하여 노인을 이해할 수 있는 장을 마련해야 할 것이다. 마지막으로 대중매체에서 노인의 긍정적인 모습을 부각시켜 더 이상 노인에 대한 부정적인 인식을 갖지 않도록 하여야 할 것이다. 향후 후속 연구를 위한 제언으로는 노인에 대한 지식과 태도가 명확하게 규명되기 위해서는 다양한 특성을 가진 대상자에 대한 연구 및 노인에 대한 태도와 관련된 척도 개발에 관한 연구가 이루어져야 할 것이다. 또한 노인에 대한 긍정적인 태도변화에 미치는 노인과 관련된 교양 교육 및 평생교육 차원에서의 다양한 교육의 제공이 있어야 할 것이며, 노인과 관련된 여러 가지 프로그램개발 및 다방면의 양적․질적인 연구가 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 대학생들의 노인에 대한 접촉경험과 지식이 노인의 태도에 미치는 영향을 조사하여 연구함으로써 노인복지의 올바른 방향을 제시하는데 그목적이 있다. 연구를 위하여 현재 대구․경북 소재 4년제 대학에 재학 중인 대학생들 372명을 대상으로 설문을 실시하였으며 조사 분석한 결과는 다음과 같다 첫째, 대학생들의 노인에 대한 태도에서는 성별에 따라서 평균의 차이가 있었으며, 종교가 있는 대학생들이 노인에 대해서 긍정적인 태도를 보이고 있었다. 둘째, 대학생들의 노인에 대한 지식은 성별에 따라 평균의 차이가 발생하였으며 또한 종교가 있는 대학생들이 종교가 없는 대학생들보다 노인에 대한 지식의 정도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 대학생들의 노인과의 접촉경험에서는 노인관련 교육경험 유무가 노인에 대한 태도에 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 대학생들의 노인에 대한 접촉 경험과 지식에 있어서는 노인과의 동거경험이 있는 대학생들과 평소 아는 노인이 있는 대학생들이 노인에 대한 지식에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 노인관련 교육경험과 노인에 대한 자원봉사 경험 또한 노인의 지식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 대학생들의 노인의 관한 지식이 많을수록 노인에 대한 태도가 긍정적이었으며, 노인 및 노화에 관한 교육을 통해 노화에 관한 지식을 향상과 노인에 대한 태도도 긍정적으로 변화시킬 수 있는 것으로 조사되었다. 이상의 결과를 바탕으로 대학생들의 노인에 대한 긍정적인 태도 향상을 위한 방안을 제시하면, 대학의 교양수업에서의 노인관련 과목의 비중을 늘려서 대학생들의 노인에 대한 이해를 높이고 나아가 세대 간의 차이를 해소해야 할 것이다.노인에 대한 사회적 편견과 차별에 대해서 적극 대처해 나가려면 젊은이들에게 노인에 대한 태도와 지식에 편견을 갖기 않게 교육하여야 할 것이다. 특히 노령화 사회에서는 세대 간에 보다 빈번하고 긴밀한 접촉이 요구되기 때문에 세대 간의 효율적인 접촉을 위한 교육이 필요하다. 이는 노령화 사회의 대비에 가장 초석이 될 것이라 생각된다. 또한 지역사회와의 연계를 통한 노인관련 자원봉사활동 및 가족 속에서의 노인과의 접촉경험을 통하여 노인을 이해할 수 있는 장을 마련해야 할 것이다. 마지막으로 대중매체에서 노인의 긍정적인 모습을 부각시켜 더 이상 노인에 대한 부정적인 인식을 갖지 않도록 하여야 할 것이다. 향후 후속 연구를 위한 제언으로는 노인에 대한 지식과 태도가 명확하게 규명되기 위해서는 다양한 특성을 가진 대상자에 대한 연구 및 노인에 대한 태도와 관련된 척도 개발에 관한 연구가 이루어져야 할 것이다. 또한 노인에 대한 긍정적인 태도변화에 미치는 노인과 관련된 교양 교육 및 평생교육 차원에서의 다양한 교육의 제공이 있어야 할 것이며, 노인과 관련된 여러 가지 프로그램개발 및 다방면의 양적․질적인 연구가 이루어져야 할 것이다.
The objective of this study is to propose the right way for senior welfare of Korea surveying the influence of knowledge and experience of university student generated through contact with old people. The survey was carried out targeting 372 students enrolled in the universities which are located in...
The objective of this study is to propose the right way for senior welfare of Korea surveying the influence of knowledge and experience of university student generated through contact with old people. The survey was carried out targeting 372 students enrolled in the universities which are located in Daegu and Kyeongbuk of Korea. Firstly in results, there was the mean difference in the attitude for old people according to sex. Especially, the students who have the religion were more positive for old people. Secondly, the mean difference in the knowledge for old people was also shown according to sex, and the religious students have more advanced knowledge for old people than students without the religion. Thirdly, in contacting old people, the education related with gerontology influenced university students to have familiar attitude. Fourthly, the students, who had lived with an old person in the same house or usually had the relationship with some old persons, had positive mind for the knowledge on old people. Moreover, the education or volunteer experience for old people affected the knowledge for old people affirmatively. Finally, we could conclude that more knowledge on old people make students be more affirmative. Namely, the knowledge level and attitude of students for old people can be changed positively through the education on old people and senility. Based on these results, for having university students’ attitude be positive toward old people, the number of liberal arts on old people has to be increased for them understanding old people. In addition, young generation must be educated to withdraw prejudice on the attitude and knowledge for old people and to cope with the prejudice and discrimination to old people. In particular, the education for effective interchanges and contacts between generations is needed because such frequent and intimate behavior was required in an aging society. Such education will be a foundation for us preparing an aging society. Furthermore, understanding old people will be prepared as contacting with them through voluntary work and family in the local society. Lastly, the negative recognition for old people has to disappear as bring their positive side into relief through the mass media. For the future study, the research with selecting variously characterized sample subject is demanded, and the development on the scale relate with the attitude for old people must be carried out. Moreover, various educational chances for geratology such as lifelong education and liberal arts on old people have to be offered. In addition, quantitative and qualitative researches and program development relevant to old people have to be performed.
The objective of this study is to propose the right way for senior welfare of Korea surveying the influence of knowledge and experience of university student generated through contact with old people. The survey was carried out targeting 372 students enrolled in the universities which are located in Daegu and Kyeongbuk of Korea. Firstly in results, there was the mean difference in the attitude for old people according to sex. Especially, the students who have the religion were more positive for old people. Secondly, the mean difference in the knowledge for old people was also shown according to sex, and the religious students have more advanced knowledge for old people than students without the religion. Thirdly, in contacting old people, the education related with gerontology influenced university students to have familiar attitude. Fourthly, the students, who had lived with an old person in the same house or usually had the relationship with some old persons, had positive mind for the knowledge on old people. Moreover, the education or volunteer experience for old people affected the knowledge for old people affirmatively. Finally, we could conclude that more knowledge on old people make students be more affirmative. Namely, the knowledge level and attitude of students for old people can be changed positively through the education on old people and senility. Based on these results, for having university students’ attitude be positive toward old people, the number of liberal arts on old people has to be increased for them understanding old people. In addition, young generation must be educated to withdraw prejudice on the attitude and knowledge for old people and to cope with the prejudice and discrimination to old people. In particular, the education for effective interchanges and contacts between generations is needed because such frequent and intimate behavior was required in an aging society. Such education will be a foundation for us preparing an aging society. Furthermore, understanding old people will be prepared as contacting with them through voluntary work and family in the local society. Lastly, the negative recognition for old people has to disappear as bring their positive side into relief through the mass media. For the future study, the research with selecting variously characterized sample subject is demanded, and the development on the scale relate with the attitude for old people must be carried out. Moreover, various educational chances for geratology such as lifelong education and liberal arts on old people have to be offered. In addition, quantitative and qualitative researches and program development relevant to old people have to be performed.
주제어
#대학생 노인 태도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.