선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 부적응행동에 미치는 효과 The Effects of Clay-oriented Arts Therapy as a Preferred Medium on Maladjustment Behavior of Autistic Spectrum Disorder Children원문보기
선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애아동의 부적응행동에 미치는 효과 본 연구의 목적은 선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 부적응행동에 미치는 효과를 알아보고자 하는데 있다. 연구기간은 2009년 3월부터 2009년 6월까지 연구대상자 선정, 선호매체확인, 기초선, 중재, 유지 순으로 진행되었다. 연구대상은 U시에 소재한 C학교 특수학급의 아동 3명이며, 가정과 학교에서 부적응행동을 보이는 아동으로 아동기 자폐증 평정 척도...
선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애아동의 부적응행동에 미치는 효과 본 연구의 목적은 선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 부적응행동에 미치는 효과를 알아보고자 하는데 있다. 연구기간은 2009년 3월부터 2009년 6월까지 연구대상자 선정, 선호매체확인, 기초선, 중재, 유지 순으로 진행되었다. 연구대상은 U시에 소재한 C학교 특수학급의 아동 3명이며, 가정과 학교에서 부적응행동을 보이는 아동으로 아동기 자폐증 평정 척도(CARS) 검사에서 평정 점수가 30-36점에 속하는 경도 자폐스펙트럼아동을 대상으로 선정하였다. 선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 부적응행동에 미치는 효과를 알아보기 위하여 대상자간 중다간헐기초선설계를 적용하였고, 매 회기 미술치료 후 10분간 과제학습 장면을 녹화하여 관찰자와 함께 연구대상아동의 부적응행동을 관찰하여 관찰기록지에 기록하였다. 또한 미술치료프로그램의 종결 2주 후에 기초선과 동일한 상황에서 관찰을 실시하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 전체 부적응행동을 감소시켰다. 둘째, 선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 부적응행동별로 감소시켰다. 이와 같이 전체 부적응행동과 부적응행동별로 감소된 것으로 보아, 본 연구에서 실시한 선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 부적응행동 감소에 긍정적인 효과가 있다고 할 수 있다.
선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애아동의 부적응행동에 미치는 효과 본 연구의 목적은 선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 부적응행동에 미치는 효과를 알아보고자 하는데 있다. 연구기간은 2009년 3월부터 2009년 6월까지 연구대상자 선정, 선호매체확인, 기초선, 중재, 유지 순으로 진행되었다. 연구대상은 U시에 소재한 C학교 특수학급의 아동 3명이며, 가정과 학교에서 부적응행동을 보이는 아동으로 아동기 자폐증 평정 척도(CARS) 검사에서 평정 점수가 30-36점에 속하는 경도 자폐스펙트럼아동을 대상으로 선정하였다. 선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 부적응행동에 미치는 효과를 알아보기 위하여 대상자간 중다간헐기초선설계를 적용하였고, 매 회기 미술치료 후 10분간 과제학습 장면을 녹화하여 관찰자와 함께 연구대상아동의 부적응행동을 관찰하여 관찰기록지에 기록하였다. 또한 미술치료프로그램의 종결 2주 후에 기초선과 동일한 상황에서 관찰을 실시하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 전체 부적응행동을 감소시켰다. 둘째, 선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 부적응행동별로 감소시켰다. 이와 같이 전체 부적응행동과 부적응행동별로 감소된 것으로 보아, 본 연구에서 실시한 선호매체인 점토중심미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 부적응행동 감소에 긍정적인 효과가 있다고 할 수 있다.
This research was conducted as to find the effects of clay-oriented arts therapy as a preferred medium on maladjustment behavior of autistic spectrum disorder children. It took four months from March to June 2009 to select subjects, confirm a preferred medium, config baseline, mediate, and maintain....
This research was conducted as to find the effects of clay-oriented arts therapy as a preferred medium on maladjustment behavior of autistic spectrum disorder children. It took four months from March to June 2009 to select subjects, confirm a preferred medium, config baseline, mediate, and maintain. The subjects of this study were three children who attended a special class of C School in Ulsan, and they had maladjustment behavior in school and family, showing 30 to 36 points in Childhood Autism Rating Scale (CARS), and they were low level of autistic spectrum disorder children. Multiple Probe Design across participant was implemented in order to find out what effects a clay-oriented arts therapy as a preferred media makes on maladjustment behavior of autistic spectrum disorder children. 10 minutes long task-learning scene after each session of arts therapy was videotaped and recorded on an observational note by observing behaviors of those children. Furthermore, observations were conducted in the same condition of baseline two weeks after arts therapy had been finished. The findings of this research were the following: First, clay-oriented arts therapy as a preferred media decreased maladjustment behavior of children as a whole. Second, clay-oriented arts therapy as a preferred media decreased each specific maladjustment behavior of children. In that clay-oriented arts therapy as a preferred media decreased maladjustment behavior of children both as a whole and individually, it may have positive effect on the reduction of maladjustment behavior of children.
This research was conducted as to find the effects of clay-oriented arts therapy as a preferred medium on maladjustment behavior of autistic spectrum disorder children. It took four months from March to June 2009 to select subjects, confirm a preferred medium, config baseline, mediate, and maintain. The subjects of this study were three children who attended a special class of C School in Ulsan, and they had maladjustment behavior in school and family, showing 30 to 36 points in Childhood Autism Rating Scale (CARS), and they were low level of autistic spectrum disorder children. Multiple Probe Design across participant was implemented in order to find out what effects a clay-oriented arts therapy as a preferred media makes on maladjustment behavior of autistic spectrum disorder children. 10 minutes long task-learning scene after each session of arts therapy was videotaped and recorded on an observational note by observing behaviors of those children. Furthermore, observations were conducted in the same condition of baseline two weeks after arts therapy had been finished. The findings of this research were the following: First, clay-oriented arts therapy as a preferred media decreased maladjustment behavior of children as a whole. Second, clay-oriented arts therapy as a preferred media decreased each specific maladjustment behavior of children. In that clay-oriented arts therapy as a preferred media decreased maladjustment behavior of children both as a whole and individually, it may have positive effect on the reduction of maladjustment behavior of children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.