[학위논문]일반 유치원에서 주의력문제행동을 보이는 남아의 행동수정 사례연구 A case study of behavior modification for two boys who showed inattentive & disruptive behavior problems in a nursery school원문보기
본 연구는 일반 유치원에서 주의력문제행동을 보이는 남아의 수준에 적합한 행동수정 방안을 교사 시행의 교육적 중재방법인 표현 놀이 활동과정에서 시행하여 그 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상은 경북에 소재한 초등학교 병설유치원에 다니고 있는 유아 들 중에서 주의력문제행동을 보이는 7세 남아 2명을 대상으로 하였다. 본 연구의 프로그램은 기초선 설정, 프로그램 처치, 처치 기간Ⅰ, Ⅱ, 반전기간, 추후시점으로 구분하여 행동관찰을 실시하였다. 연구 기간은 2009년 3월부터 2009년 9월까지였으며 차별강화와 토큰 시스템, 프리맥 원리, 타임아웃 등의 행동수정기법과 교사의 교육적 중재방법을 적용한 표현놀이 활동을 통해 행동변화를 이끌도록 하였다. 개입의 효과는 ...
본 연구는 일반 유치원에서 주의력문제행동을 보이는 남아의 수준에 적합한 행동수정 방안을 교사 시행의 교육적 중재방법인 표현 놀이 활동과정에서 시행하여 그 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상은 경북에 소재한 초등학교 병설유치원에 다니고 있는 유아 들 중에서 주의력문제행동을 보이는 7세 남아 2명을 대상으로 하였다. 본 연구의 프로그램은 기초선 설정, 프로그램 처치, 처치 기간Ⅰ, Ⅱ, 반전기간, 추후시점으로 구분하여 행동관찰을 실시하였다. 연구 기간은 2009년 3월부터 2009년 9월까지였으며 차별강화와 토큰 시스템, 프리맥 원리, 타임아웃 등의 행동수정기법과 교사의 교육적 중재방법을 적용한 표현놀이 활동을 통해 행동변화를 이끌도록 하였다. 개입의 효과는 주의력결핍 과잉행동장애 진단검사와 Conners 평정척도 검사를 교사 및 학부모에게 사전, 사후에 시행하여 결과를 비교, 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째. 교사가 시행한 교육중재 표현놀이 활동지도 중의 행동수정기법이 주의력문제행동을 보이는 유아의 행동변화에 긍정적인 효과를 나타냈다. 둘째. 유아의 문제행동 감소에 효과는 처치기간이 끝난 후에도 지속되는 것으로 나타났다. 참여아동은 교사와의 신뢰감이 형성되어 있어서 행동수정이 더욱 효과적으로 이루어진 것 같으며 기초선 기간보다 이후 기간에서 교사와의 관계형성이 원활하기 때문에 효과 지속성이 양호한 것 같았다.
본 연구는 일반 유치원에서 주의력문제행동을 보이는 남아의 수준에 적합한 행동수정 방안을 교사 시행의 교육적 중재방법인 표현 놀이 활동과정에서 시행하여 그 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상은 경북에 소재한 초등학교 병설유치원에 다니고 있는 유아 들 중에서 주의력문제행동을 보이는 7세 남아 2명을 대상으로 하였다. 본 연구의 프로그램은 기초선 설정, 프로그램 처치, 처치 기간Ⅰ, Ⅱ, 반전기간, 추후시점으로 구분하여 행동관찰을 실시하였다. 연구 기간은 2009년 3월부터 2009년 9월까지였으며 차별강화와 토큰 시스템, 프리맥 원리, 타임아웃 등의 행동수정기법과 교사의 교육적 중재방법을 적용한 표현놀이 활동을 통해 행동변화를 이끌도록 하였다. 개입의 효과는 주의력결핍 과잉행동장애 진단검사와 Conners 평정척도 검사를 교사 및 학부모에게 사전, 사후에 시행하여 결과를 비교, 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째. 교사가 시행한 교육중재 표현놀이 활동지도 중의 행동수정기법이 주의력문제행동을 보이는 유아의 행동변화에 긍정적인 효과를 나타냈다. 둘째. 유아의 문제행동 감소에 효과는 처치기간이 끝난 후에도 지속되는 것으로 나타났다. 참여아동은 교사와의 신뢰감이 형성되어 있어서 행동수정이 더욱 효과적으로 이루어진 것 같으며 기초선 기간보다 이후 기간에서 교사와의 관계형성이 원활하기 때문에 효과 지속성이 양호한 것 같았다.
On this research, I tested the efficacy of a behavior modification interventions by teachers for two boys who showed inattentive & disruptive behavior problems in a nursery school as a way of educational mediation. Two 7-year-old boys were selected who had behavior problems. These boys enrolled at p...
On this research, I tested the efficacy of a behavior modification interventions by teachers for two boys who showed inattentive & disruptive behavior problems in a nursery school as a way of educational mediation. Two 7-year-old boys were selected who had behavior problems. These boys enrolled at preschools in Gyoung-Buk province were students in the class of this researcher. I conducted the intervention program for two boys with the ABAB typed schedule and then repeated assessment at post & follow-up. Total research period were 6 months from March. 2009 to September 30. 2009. I have utilized token system, Premack principle, differential reinforcement & time-out during program activities. In additions, as the educational mediation the researcher did many play-like activities with the boys related to behavior problems such as inattention and impulsiveness. The results of this research were as follows. First, behavior modification interventions during play activity applied by teacher was effective in disruptive behavior problems & inattentiveness. Second, the effect was continued without change at the follow-up point. Finally, the researcher thought that the harmonious relationship between teacher and child was very important to make these change.
On this research, I tested the efficacy of a behavior modification interventions by teachers for two boys who showed inattentive & disruptive behavior problems in a nursery school as a way of educational mediation. Two 7-year-old boys were selected who had behavior problems. These boys enrolled at preschools in Gyoung-Buk province were students in the class of this researcher. I conducted the intervention program for two boys with the ABAB typed schedule and then repeated assessment at post & follow-up. Total research period were 6 months from March. 2009 to September 30. 2009. I have utilized token system, Premack principle, differential reinforcement & time-out during program activities. In additions, as the educational mediation the researcher did many play-like activities with the boys related to behavior problems such as inattention and impulsiveness. The results of this research were as follows. First, behavior modification interventions during play activity applied by teacher was effective in disruptive behavior problems & inattentiveness. Second, the effect was continued without change at the follow-up point. Finally, the researcher thought that the harmonious relationship between teacher and child was very important to make these change.
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