전 세계 언어학자들의 언어 교수법에 대한 이론은 다양하게 제시되어 있지만 언어 교육의 궁극적 목적에 있어서는 서로간의 원활한 의사소통과 교류라는 한 가지 정점에 맞춰져 있다. 더욱이 최근에는 점점 하나로 압축되는 세계화의 추세로 상호 교류의 기본이 되는 의사소통에 필요한 언어 학습에 대한 중요성도 늘어나고 있다. 원활한 의사소통을 위해서는 언어의 기본 기능인 듣기, 말하기, 쓰기, 읽기 능력에 초점을 맞추어 교육이 이루어져야 한다. 특히 최근에는 이 네 가지 기능을 동시에 통합적으로 가르치는 교수법에 초점을 맞추고 있는 것이 하나...
전 세계 언어학자들의 언어 교수법에 대한 이론은 다양하게 제시되어 있지만 언어 교육의 궁극적 목적에 있어서는 서로간의 원활한 의사소통과 교류라는 한 가지 정점에 맞춰져 있다. 더욱이 최근에는 점점 하나로 압축되는 세계화의 추세로 상호 교류의 기본이 되는 의사소통에 필요한 언어 학습에 대한 중요성도 늘어나고 있다. 원활한 의사소통을 위해서는 언어의 기본 기능인 듣기, 말하기, 쓰기, 읽기 능력에 초점을 맞추어 교육이 이루어져야 한다. 특히 최근에는 이 네 가지 기능을 동시에 통합적으로 가르치는 교수법에 초점을 맞추고 있는 것이 하나의 경향으로 나타나고 있다. 따라서 본 연구에서는 의사소통 능력을 향상시카기 위해 네 가지 기본 언어 영역이 함께 발달할 수 있는 교수법을 선정하여 영화를 활용한 효과적인 수업 지도안 모색을 해 보았다. 영화는 학습자들이 배우고자 하는 언어의 사용을 영상으로 보고 들을 수 있을 뿐만 아니라 목표어가 사용되는 사회적 문화적 부분까지도 다루어 볼 수 있기 때문에 훌륭한 수업 자료가 될 수 있다. 본 논문에서는 선행 연구 자료 등을 통하여 언어 교수에 있어서 영화 활용의 효과와 수업 방안에 대해 조사를 하고, 그 결과를 토대로 수업 지도안을 작성해 보았다. 수업 지도안 작성에 있어서는 학습자들의 영어 학습에 대한 흥미와 동기를 고려한 다양한 활동 제시에 중점을 두었다.
전 세계 언어학자들의 언어 교수법에 대한 이론은 다양하게 제시되어 있지만 언어 교육의 궁극적 목적에 있어서는 서로간의 원활한 의사소통과 교류라는 한 가지 정점에 맞춰져 있다. 더욱이 최근에는 점점 하나로 압축되는 세계화의 추세로 상호 교류의 기본이 되는 의사소통에 필요한 언어 학습에 대한 중요성도 늘어나고 있다. 원활한 의사소통을 위해서는 언어의 기본 기능인 듣기, 말하기, 쓰기, 읽기 능력에 초점을 맞추어 교육이 이루어져야 한다. 특히 최근에는 이 네 가지 기능을 동시에 통합적으로 가르치는 교수법에 초점을 맞추고 있는 것이 하나의 경향으로 나타나고 있다. 따라서 본 연구에서는 의사소통 능력을 향상시카기 위해 네 가지 기본 언어 영역이 함께 발달할 수 있는 교수법을 선정하여 영화를 활용한 효과적인 수업 지도안 모색을 해 보았다. 영화는 학습자들이 배우고자 하는 언어의 사용을 영상으로 보고 들을 수 있을 뿐만 아니라 목표어가 사용되는 사회적 문화적 부분까지도 다루어 볼 수 있기 때문에 훌륭한 수업 자료가 될 수 있다. 본 논문에서는 선행 연구 자료 등을 통하여 언어 교수에 있어서 영화 활용의 효과와 수업 방안에 대해 조사를 하고, 그 결과를 토대로 수업 지도안을 작성해 보았다. 수업 지도안 작성에 있어서는 학습자들의 영어 학습에 대한 흥미와 동기를 고려한 다양한 활동 제시에 중점을 두었다.
The purpose of this thesis is to suggest some useful teaching-learning plans using English movies in classrooms. I also researched how movies can play a role as a teaching material, and what kind of advantages students get from this. There are two main points that teaching-learning plan in this thes...
The purpose of this thesis is to suggest some useful teaching-learning plans using English movies in classrooms. I also researched how movies can play a role as a teaching material, and what kind of advantages students get from this. There are two main points that teaching-learning plan in this thesis is about. One is the integration of more than two language skills, and the other is Communicative Language Teaching. In order to use movie effectively as a teaching material, I divide the procedure into three stages-before-watching stage, while-watching stage, after-watching stage - and suggest each step teacher-student talk and classroom activities. In the before-watching stage, there are things such as motivating students for the class, and checking for the previous class. In the while-watching stage, the focus is on understanding the scenes, and classify what they know and don't. In the after-watching stage, students have many chances to learn the new vocabularies or expressions by performing tasks such as dialogue fill-in, scrambled dialogues, or role play. In real classrooms it is often seen that teaching-learning style is still focused on the form of language not the meaning, even though people are required to be competent in real communication situation these days. I hope teachers can put much efforts in helping students improve their communicative competence using English movies in classrooms.
The purpose of this thesis is to suggest some useful teaching-learning plans using English movies in classrooms. I also researched how movies can play a role as a teaching material, and what kind of advantages students get from this. There are two main points that teaching-learning plan in this thesis is about. One is the integration of more than two language skills, and the other is Communicative Language Teaching. In order to use movie effectively as a teaching material, I divide the procedure into three stages-before-watching stage, while-watching stage, after-watching stage - and suggest each step teacher-student talk and classroom activities. In the before-watching stage, there are things such as motivating students for the class, and checking for the previous class. In the while-watching stage, the focus is on understanding the scenes, and classify what they know and don't. In the after-watching stage, students have many chances to learn the new vocabularies or expressions by performing tasks such as dialogue fill-in, scrambled dialogues, or role play. In real classrooms it is often seen that teaching-learning style is still focused on the form of language not the meaning, even though people are required to be competent in real communication situation these days. I hope teachers can put much efforts in helping students improve their communicative competence using English movies in classrooms.
주제어
#영화 수업지도안 영어학습 teaching-learning play movie as a teaching material
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.