이 연구는 중학교 학생들의 영어말하기 능력을 향상시키기 위해 미국드라마를 활용하는 방안을 연구하고 수준별 수업 모형을 연구하는데 목적이 있다. 최근 몇 년 전 부터 미국 드라마에 대한 관심이 높아졌다. 이에 따라 재미로만 드라마를 시청하기 보다는 드라마를 시청하면서 영어학습도 같이하면 좋겠다는 의견들이 많아지면서 관련된 서적들도 많이 출판되고 있는상황이다. 이러한 현재 상황을 반영하여 학생들에게 영어 학습에 대한 동기를 부여하고, 보다 재미있는 영어 말하기 학습을 위해 미국드라마 활용방안과 수준별 수업모형을 제안하고자 한다. 실제...
이 연구는 중학교 학생들의 영어말하기 능력을 향상시키기 위해 미국드라마를 활용하는 방안을 연구하고 수준별 수업 모형을 연구하는데 목적이 있다. 최근 몇 년 전 부터 미국 드라마에 대한 관심이 높아졌다. 이에 따라 재미로만 드라마를 시청하기 보다는 드라마를 시청하면서 영어학습도 같이하면 좋겠다는 의견들이 많아지면서 관련된 서적들도 많이 출판되고 있는상황이다. 이러한 현재 상황을 반영하여 학생들에게 영어 학습에 대한 동기를 부여하고, 보다 재미있는 영어 말하기 학습을 위해 미국드라마 활용방안과 수준별 수업모형을 제안하고자 한다. 실제 학교 현장에서는 교과서와 시험 위주의 수업이 이루어지는 것이 대부분이기 때문에 학생들이 실제상황에서의 말하기능력을 향상시키는 것이어려운 현실이다. 따라서 이에 본 연구에서는 학습자들에게 실제 상황에서 쓰이는 진정성 있는 말하기능력의 필요성을 인식하고, 미국 드라마를 활용하여 현지 언어를 자연스럽게 접하고 습득할 수 있도록 도움을 주고자 한다. 2009년부터 시행된 영어회화 전문 강사의 도입으로 이전보다는 회화수업을 할 수 있는 기회가 많이 생겼다. 그러므로 영어회화 수업시간을 활용한 수업모형을 제시하고자 한다. 또한 2009년 개정교육과정에서는 학생의 능력과 적성, 진로를 고려하여교육 내용과 방법을 다양화 하며, 특히 국어, 수학, 사회, 과학, 영어 교과에서는 수준별 수업을 권장한다. 따라서 본 연구에서도 수준별 이동수업에 활용할 수있도록 Supplementary Level, Basic Level, Advanced Level의 3단계로 나누어 수업계획안을 작성하였다. 이 논문에서 활용하고자 하는 드라마의 특성은 영화와는 다르게 원어민들이 실제 생활에서 이루어지는 일을 다루고 있기 때문에 학습자들이 생활영어를 간접적으로 경험하기에 적합하다. 따라서 내용이해도 쉬울 뿐 아니라 원어민들의 비언어적인 요소, 즉 생활방식 같은 것들도 다양하게 포함하고 있기 때문에 영어권 환경에 노출되기 어려운 학습자들에게 더욱 도움이될 것이다. 더욱이 비언어적인 요소들이 학습자들에게 흥미를 유발하여 짧은 에피소드들로 이루어진 드라마를 지루하지 않게 학습할 수 있게 된다. 본 연구에서는 Modern Family를 선정하여 드라마 활용방안과 수업모형을 개발하였다. 드라마 선정기준을 밝히고, 이 드라마를 통하여 어떻게 수업에 활용하는지를 소개하고, 3단계의 수준별 수업모형을 제시한다. 영어권문화에 노출되기 어려운 학생들에게 미국드라마를 활용함으로써 실제생활에서의 말하기능력을 향상시키고, 흥미롭게 학습 할 수 있기를 바란다.
이 연구는 중학교 학생들의 영어말하기 능력을 향상시키기 위해 미국드라마를 활용하는 방안을 연구하고 수준별 수업 모형을 연구하는데 목적이 있다. 최근 몇 년 전 부터 미국 드라마에 대한 관심이 높아졌다. 이에 따라 재미로만 드라마를 시청하기 보다는 드라마를 시청하면서 영어학습도 같이하면 좋겠다는 의견들이 많아지면서 관련된 서적들도 많이 출판되고 있는상황이다. 이러한 현재 상황을 반영하여 학생들에게 영어 학습에 대한 동기를 부여하고, 보다 재미있는 영어 말하기 학습을 위해 미국드라마 활용방안과 수준별 수업모형을 제안하고자 한다. 실제 학교 현장에서는 교과서와 시험 위주의 수업이 이루어지는 것이 대부분이기 때문에 학생들이 실제상황에서의 말하기능력을 향상시키는 것이어려운 현실이다. 따라서 이에 본 연구에서는 학습자들에게 실제 상황에서 쓰이는 진정성 있는 말하기능력의 필요성을 인식하고, 미국 드라마를 활용하여 현지 언어를 자연스럽게 접하고 습득할 수 있도록 도움을 주고자 한다. 2009년부터 시행된 영어회화 전문 강사의 도입으로 이전보다는 회화수업을 할 수 있는 기회가 많이 생겼다. 그러므로 영어회화 수업시간을 활용한 수업모형을 제시하고자 한다. 또한 2009년 개정교육과정에서는 학생의 능력과 적성, 진로를 고려하여교육 내용과 방법을 다양화 하며, 특히 국어, 수학, 사회, 과학, 영어 교과에서는 수준별 수업을 권장한다. 따라서 본 연구에서도 수준별 이동수업에 활용할 수있도록 Supplementary Level, Basic Level, Advanced Level의 3단계로 나누어 수업계획안을 작성하였다. 이 논문에서 활용하고자 하는 드라마의 특성은 영화와는 다르게 원어민들이 실제 생활에서 이루어지는 일을 다루고 있기 때문에 학습자들이 생활영어를 간접적으로 경험하기에 적합하다. 따라서 내용이해도 쉬울 뿐 아니라 원어민들의 비언어적인 요소, 즉 생활방식 같은 것들도 다양하게 포함하고 있기 때문에 영어권 환경에 노출되기 어려운 학습자들에게 더욱 도움이될 것이다. 더욱이 비언어적인 요소들이 학습자들에게 흥미를 유발하여 짧은 에피소드들로 이루어진 드라마를 지루하지 않게 학습할 수 있게 된다. 본 연구에서는 Modern Family를 선정하여 드라마 활용방안과 수업모형을 개발하였다. 드라마 선정기준을 밝히고, 이 드라마를 통하여 어떻게 수업에 활용하는지를 소개하고, 3단계의 수준별 수업모형을 제시한다. 영어권문화에 노출되기 어려운 학생들에게 미국드라마를 활용함으로써 실제생활에서의 말하기능력을 향상시키고, 흥미롭게 학습 할 수 있기를 바란다.
In the recent past few years, an interest American soap opera was heightened. Accordingly, an opinion that it is desirable for the students to watch American soap opera to learn English,not merely for fun, spreads in the public books in the related fields start to be increasingly published. Reflecti...
In the recent past few years, an interest American soap opera was heightened. Accordingly, an opinion that it is desirable for the students to watch American soap opera to learn English,not merely for fun, spreads in the public books in the related fields start to be increasingly published. Reflecting current trends,it is highly suggested to accommodate measures for exploiting America soap operas and level-based level differentiated class models in order to motivate students to learn English and to have an educational scheme causing an interest to students for enhancing English speaking ability. It is not feasible for the students to enhance English speaking ability in an authentic environment at school where most of the classes are led based on textbooks along with a unique evaluation system solely based on written test. Therefore, this study is intended to support the learners to cognize the necessity of an English speaking ability being used in an authentic environment and to be able to learn native language by exploiting American soap operas. Introducing instructor for specially designed educational curriculum for English conversation initiated in the year of 2009, it becomes feasible to have more opportunity to lead English conversation lectures than before. Therefore, class models exploiting English conversation lectures are suggested here. In addition, according to a revised curriculum of education in 2009, contents and methods of education are diversified considering ability, aptitude, and courses and ability-based level differentiated classes are recommended especially in the subjects of native Korean language, mathematics, social life, science, and English. Therefore, in this study, course syllabuses are to be prepared based on three phases including supplementary level, basic level, and advanced level to be feasibly applied to level-based level differentiated classes. As the characteristics of soap operas to be particularly exploited in this study deal with what occurs in real life contrary to what is described in the movie, it is suitable for the learners to be indirectly familiar with an experience using living English. Therefore, it is expected to provide an opportunity for those of who reside in non-English speaking environment to practice English since soap operas are easy to understand, containing non-verbal elements such as life styles of native American. Furthermore, non-verbal elements stimulate interests to the learners without boredom while watching short episodes based movies. In this study, measures nd class models are developed via selection of modern family. Clarifying procedures and criteria of selection for soap operas, the way of how such soap operas are exploited in the lecture is introduced along with suggestion for three-phases, level-based level differentiated class models. It is expected for those of who live in non-English speaking environment to enhance English speaking ability with great interest via exploitation of American dramas.
In the recent past few years, an interest American soap opera was heightened. Accordingly, an opinion that it is desirable for the students to watch American soap opera to learn English,not merely for fun, spreads in the public books in the related fields start to be increasingly published. Reflecting current trends,it is highly suggested to accommodate measures for exploiting America soap operas and level-based level differentiated class models in order to motivate students to learn English and to have an educational scheme causing an interest to students for enhancing English speaking ability. It is not feasible for the students to enhance English speaking ability in an authentic environment at school where most of the classes are led based on textbooks along with a unique evaluation system solely based on written test. Therefore, this study is intended to support the learners to cognize the necessity of an English speaking ability being used in an authentic environment and to be able to learn native language by exploiting American soap operas. Introducing instructor for specially designed educational curriculum for English conversation initiated in the year of 2009, it becomes feasible to have more opportunity to lead English conversation lectures than before. Therefore, class models exploiting English conversation lectures are suggested here. In addition, according to a revised curriculum of education in 2009, contents and methods of education are diversified considering ability, aptitude, and courses and ability-based level differentiated classes are recommended especially in the subjects of native Korean language, mathematics, social life, science, and English. Therefore, in this study, course syllabuses are to be prepared based on three phases including supplementary level, basic level, and advanced level to be feasibly applied to level-based level differentiated classes. As the characteristics of soap operas to be particularly exploited in this study deal with what occurs in real life contrary to what is described in the movie, it is suitable for the learners to be indirectly familiar with an experience using living English. Therefore, it is expected to provide an opportunity for those of who reside in non-English speaking environment to practice English since soap operas are easy to understand, containing non-verbal elements such as life styles of native American. Furthermore, non-verbal elements stimulate interests to the learners without boredom while watching short episodes based movies. In this study, measures nd class models are developed via selection of modern family. Clarifying procedures and criteria of selection for soap operas, the way of how such soap operas are exploited in the lecture is introduced along with suggestion for three-phases, level-based level differentiated class models. It is expected for those of who live in non-English speaking environment to enhance English speaking ability with great interest via exploitation of American dramas.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.