21세기를 주도하는 문화적 기제가 영상에 의한 커뮤니케이션에 집중되면서 영화라는 매체가 각광받고 있다. 이에 따라 삶의 진실을 탐구하고, 인생의 통찰력을 얻게 하는 시나리오에 대한 요구가 높아지고 있다.
본 논문은 이창동의 시나리오가 일상의 서사화를 통해 내적 자각을 불러일으킨다는 점에 주목하고, 그의 시나리오 <초록물고기>, <박하사탕>, <오아시스>, <밀양>의 구조와 인물, 언어를 중심으로 이창동의 시나리오 작법을 연구하였다.
이창동은 개별 사건이 전체 이야기보다 중요한 비중을 차지하는 시나리오 구조를 택하고 있다. 일반적으로 상업영화 시나리오는 영화가 상영되는 짧은 시간에 관객의 감정을 고양시킬 수 있는 설정, 대립, 해결의 3장 구조를 따른다. 3장 구조는 인과성에 의해 전체적으로 연결되어 있다. 그러나 이창동은 전체적으로 연결된 사건들이 아닌 분절된 사건들로 시나리오를 구성하고 있다. ...
21세기를 주도하는 문화적 기제가 영상에 의한 커뮤니케이션에 집중되면서 영화라는 매체가 각광받고 있다. 이에 따라 삶의 진실을 탐구하고, 인생의 통찰력을 얻게 하는 시나리오에 대한 요구가 높아지고 있다.
본 논문은 이창동의 시나리오가 일상의 서사화를 통해 내적 자각을 불러일으킨다는 점에 주목하고, 그의 시나리오 <초록물고기>, <박하사탕>, <오아시스>, <밀양>의 구조와 인물, 언어를 중심으로 이창동의 시나리오 작법을 연구하였다.
이창동은 개별 사건이 전체 이야기보다 중요한 비중을 차지하는 시나리오 구조를 택하고 있다. 일반적으로 상업영화 시나리오는 영화가 상영되는 짧은 시간에 관객의 감정을 고양시킬 수 있는 설정, 대립, 해결의 3장 구조를 따른다. 3장 구조는 인과성에 의해 전체적으로 연결되어 있다. 그러나 이창동은 전체적으로 연결된 사건들이 아닌 분절된 사건들로 시나리오를 구성하고 있다. 인과관계에 의해 연결된 하나의 이야기를 만드는 것이 아니라 개별 사건들을 독립적으로 보여주는 것이다. 이 개별 사건들은 작가가 한국 사회에서 발견한 일상적인 모습들이다. 이창동이 이러한 구조를 시나리오에 적용하는 것은 관객에게 일상에서 찾은 장면들을 보여주는 것을 통해 무의식적으로 반복되는 삶을 객관적으로 바라보게 하기 위해서이다.
일반적으로 인물은 플롯을 이끌어가는 가담요소로 보기 때문에 사건 진행에 적합하도록 창조한다. 따라서 일관된 성격과 가치를 가진 유형화된 인물로 만든다. 그러나 이창동은 현실을 사실적으로 담아내려고 하기 때문에 인물 창조도 이와는 다르다. 이창동은 무한의 가능을 가진 유동적 존재로서의 인간을 시나리오에 형상화한다. 이를 위해 이창동은 자신의 인물들을 고착된 성격이나 유형, 기질을 가진 것이 아니라 다양한 가치, 성격, 기질을 가진 인물로 제시한다. 즉 이창동은 인물을 다성적으로 구현한다.
시나리오 언어에 있어서 이창동은 일상적 장면을 묘사하는 지문과 일상의 평범한 대화를 차용한 대사를 쓰고 있다. 일반적으로 시나리오에서 대사는 이야기를 진전시키고, 인물의 성격을 드러내고, 정보를 전달하는 기능을 하기 때문에 그 비중이 크다. 그러나 이창동은 인과관계가 없는 평범한 일상을 나열하기 때문에 이야기를 진전시키는 대사의 비중을 작게 하고, 상대적으로 현실을 상세하게 전달하는 지문의 비중을 크게 하고 있다. 지문을 통해 묘사된 일상의 풍경은 삶의 모습 그대로를 보여준다. 한편 이창동은 대사를 쓸 때 현실의 사실적인 대화를 옮겨 놓고 있는데 이는 사건의 전개와는 무관한 내용들이다. 이창동은 지문과 대사를 통해 현실을 상세하게 전달하고 있으며, 형상화된 모습들은 모두 평범한 일상을 나열할 뿐 무의미하게 보인다. 하지만 지문과 대사로 재현된 현실은 관객에게 비루한 일상과 비열한 인간 군상을 마주하게 한다.
이창동은 영화를 통해 관객의 무감각한 일상을 깨우고, 삶의 진실을 밝혀내고자 한다. 그리고 그의 이러한 의식은 시나리오 작법에 근간을 이루고 있다. 이창동이 형상화한 시나리오의 구조, 인물, 언어는 모두 현실의 단면을 여과 없이 투영해서, 관객 자신을 내적으로 성찰하게 만든다.
21세기를 주도하는 문화적 기제가 영상에 의한 커뮤니케이션에 집중되면서 영화라는 매체가 각광받고 있다. 이에 따라 삶의 진실을 탐구하고, 인생의 통찰력을 얻게 하는 시나리오에 대한 요구가 높아지고 있다.
본 논문은 이창동의 시나리오가 일상의 서사화를 통해 내적 자각을 불러일으킨다는 점에 주목하고, 그의 시나리오 <초록물고기>, <박하사탕>, <오아시스>, <밀양>의 구조와 인물, 언어를 중심으로 이창동의 시나리오 작법을 연구하였다.
이창동은 개별 사건이 전체 이야기보다 중요한 비중을 차지하는 시나리오 구조를 택하고 있다. 일반적으로 상업영화 시나리오는 영화가 상영되는 짧은 시간에 관객의 감정을 고양시킬 수 있는 설정, 대립, 해결의 3장 구조를 따른다. 3장 구조는 인과성에 의해 전체적으로 연결되어 있다. 그러나 이창동은 전체적으로 연결된 사건들이 아닌 분절된 사건들로 시나리오를 구성하고 있다. 인과관계에 의해 연결된 하나의 이야기를 만드는 것이 아니라 개별 사건들을 독립적으로 보여주는 것이다. 이 개별 사건들은 작가가 한국 사회에서 발견한 일상적인 모습들이다. 이창동이 이러한 구조를 시나리오에 적용하는 것은 관객에게 일상에서 찾은 장면들을 보여주는 것을 통해 무의식적으로 반복되는 삶을 객관적으로 바라보게 하기 위해서이다.
일반적으로 인물은 플롯을 이끌어가는 가담요소로 보기 때문에 사건 진행에 적합하도록 창조한다. 따라서 일관된 성격과 가치를 가진 유형화된 인물로 만든다. 그러나 이창동은 현실을 사실적으로 담아내려고 하기 때문에 인물 창조도 이와는 다르다. 이창동은 무한의 가능을 가진 유동적 존재로서의 인간을 시나리오에 형상화한다. 이를 위해 이창동은 자신의 인물들을 고착된 성격이나 유형, 기질을 가진 것이 아니라 다양한 가치, 성격, 기질을 가진 인물로 제시한다. 즉 이창동은 인물을 다성적으로 구현한다.
시나리오 언어에 있어서 이창동은 일상적 장면을 묘사하는 지문과 일상의 평범한 대화를 차용한 대사를 쓰고 있다. 일반적으로 시나리오에서 대사는 이야기를 진전시키고, 인물의 성격을 드러내고, 정보를 전달하는 기능을 하기 때문에 그 비중이 크다. 그러나 이창동은 인과관계가 없는 평범한 일상을 나열하기 때문에 이야기를 진전시키는 대사의 비중을 작게 하고, 상대적으로 현실을 상세하게 전달하는 지문의 비중을 크게 하고 있다. 지문을 통해 묘사된 일상의 풍경은 삶의 모습 그대로를 보여준다. 한편 이창동은 대사를 쓸 때 현실의 사실적인 대화를 옮겨 놓고 있는데 이는 사건의 전개와는 무관한 내용들이다. 이창동은 지문과 대사를 통해 현실을 상세하게 전달하고 있으며, 형상화된 모습들은 모두 평범한 일상을 나열할 뿐 무의미하게 보인다. 하지만 지문과 대사로 재현된 현실은 관객에게 비루한 일상과 비열한 인간 군상을 마주하게 한다.
이창동은 영화를 통해 관객의 무감각한 일상을 깨우고, 삶의 진실을 밝혀내고자 한다. 그리고 그의 이러한 의식은 시나리오 작법에 근간을 이루고 있다. 이창동이 형상화한 시나리오의 구조, 인물, 언어는 모두 현실의 단면을 여과 없이 투영해서, 관객 자신을 내적으로 성찰하게 만든다.
As visual communication becomes the focus of cultural apparatus leading the 21st century, a movie is receiving great attention. This leads to an enhanced demand for scenarios that pursue the truth of life and offer insight into our lives.
This paper focuses on the fact that the scenarios of Lee Cha...
As visual communication becomes the focus of cultural apparatus leading the 21st century, a movie is receiving great attention. This leads to an enhanced demand for scenarios that pursue the truth of life and offer insight into our lives.
This paper focuses on the fact that the scenarios of Lee Chang-dong lead to internal self-awareness through the narration of everyday life and studied the composition methods of his scenarios , , , and through their structure, characters, and language.
Lee Chang-dong chooses a scenario structure that emphasizes individual events more that the entire story. Generally, commercial movie scenarios employ 3 Act Structure of setting, conflict, and resolution so as to stimulate the emotions of the viewers in a short time. 3 Act Structure is entirely connected through causation. However, Lee Chang-dong composes his scenarios using separated events instead of interconnected ones. He independently shows individual events rather than creating a single story connected through causational relationships. Those individual cases are everyday events discovered by the author in the Korean society. The reason why Lee Chang-dong employes such structure in his scenarios is to enable the viewers to objectively view the ordinary and repetitive every day life events by showing them scenes from everyday human life.
Generally, characters are participants that contribute to the development of the plot and are thus created in accordance with the unfolding of the event. That is why they are created as typical characters with consistent personalities and values. However, since Lee Chang-dong tries to realistically depict our reality, his character creations are different. In his scenarios Lee Chang-dong employs fluctuating characters with infinite possibilities. For this purpose Lee Chang-dong proposes characters with varied values, personalities, and tendencies rather than fixed ones. That is to say that Lee Chang-dong creates his characters in the polyphony.
In terms of scenario language, Lee Chang-dong utilizes dialogue borrowed from normal everyday life, and description portraying every day scenes. Normally, dialogue develop stories, reveal personalities, and convey information and are thus very important in scenarios. However, since Lee Chang-dong describes normal everyday scenes void of causational relationships, the role of dialogue that unfold the story is relatively small and description that portray reality in detail play a greater part. The descriptions of everyday life show life as it is. On the other hand, Lee Chang-dong applies realistic everyday conversations when writing his dialogue, but these are irrelevant to the unfolding of the events. Lee Chang-dong conveys reality in detail through his description and dialogue, and the materialized scenes simply lay out normal everyday scenes and seem insignificant. However, the reality created by description and dialogue force the viewers to face contemptible everyday life and the reality of men.
Through his movies Lee Chang-dong attempts to wake the sense deprived everyday lives of his viewers and to reveal the truth about life. This will lies at the basis of his scenario composition. The scenario structure, characters, and language formed by Lee Chang-dong reflects reality without any kind of filtering, causing the viewers to conduct internal reflection.
As visual communication becomes the focus of cultural apparatus leading the 21st century, a movie is receiving great attention. This leads to an enhanced demand for scenarios that pursue the truth of life and offer insight into our lives.
This paper focuses on the fact that the scenarios of Lee Chang-dong lead to internal self-awareness through the narration of everyday life and studied the composition methods of his scenarios , , , and through their structure, characters, and language.
Lee Chang-dong chooses a scenario structure that emphasizes individual events more that the entire story. Generally, commercial movie scenarios employ 3 Act Structure of setting, conflict, and resolution so as to stimulate the emotions of the viewers in a short time. 3 Act Structure is entirely connected through causation. However, Lee Chang-dong composes his scenarios using separated events instead of interconnected ones. He independently shows individual events rather than creating a single story connected through causational relationships. Those individual cases are everyday events discovered by the author in the Korean society. The reason why Lee Chang-dong employes such structure in his scenarios is to enable the viewers to objectively view the ordinary and repetitive every day life events by showing them scenes from everyday human life.
Generally, characters are participants that contribute to the development of the plot and are thus created in accordance with the unfolding of the event. That is why they are created as typical characters with consistent personalities and values. However, since Lee Chang-dong tries to realistically depict our reality, his character creations are different. In his scenarios Lee Chang-dong employs fluctuating characters with infinite possibilities. For this purpose Lee Chang-dong proposes characters with varied values, personalities, and tendencies rather than fixed ones. That is to say that Lee Chang-dong creates his characters in the polyphony.
In terms of scenario language, Lee Chang-dong utilizes dialogue borrowed from normal everyday life, and description portraying every day scenes. Normally, dialogue develop stories, reveal personalities, and convey information and are thus very important in scenarios. However, since Lee Chang-dong describes normal everyday scenes void of causational relationships, the role of dialogue that unfold the story is relatively small and description that portray reality in detail play a greater part. The descriptions of everyday life show life as it is. On the other hand, Lee Chang-dong applies realistic everyday conversations when writing his dialogue, but these are irrelevant to the unfolding of the events. Lee Chang-dong conveys reality in detail through his description and dialogue, and the materialized scenes simply lay out normal everyday scenes and seem insignificant. However, the reality created by description and dialogue force the viewers to face contemptible everyday life and the reality of men.
Through his movies Lee Chang-dong attempts to wake the sense deprived everyday lives of his viewers and to reveal the truth about life. This will lies at the basis of his scenario composition. The scenario structure, characters, and language formed by Lee Chang-dong reflects reality without any kind of filtering, causing the viewers to conduct internal reflection.
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