올바른 호흡 수련을 위하여 요가와 명상의 효능과 효과를 맹목적으로 추종하는 하타요가의 호흡법에서 벗어나 하타요가 경전에 입각한 호흡의 해부생리적인 면과 요가생리적인 면을 고찰한다.
첫째, 호흡 수련에 대한 기초적인 이해를 돕기 위하여 생리학적 관점에서 인체의 호흡기를 통해 생명을 유지할 수 있는 생리적인 근거와 보건학적 원리 및 요가 고유의 생리학적 기능을 나누어 살펴보고자 한다.
생리학적인 측면에서 호흡은 생명을 유지하기 위하여 외부로부터 산소를 섭취하고 이것을 신체 세포에 보내어 물질대사를 영위하는 동시에 탄산가스를 체외로 배출하는 것을 의미한다.
요가의 호흡(prāṇa)은 당초 생명의 호흡에서 생명의 근원 내지 우주의 생명력을 뜻하는 것으로 변천되었음을 확인한다. 우주의 생명력인 쁘라나가 인체에 작용할 때 그 기능에 따라 10가지 종류, 즉 쁘라나(prāṇa), 아빠나(apanā), 싸마나(samāna), 우다나(udāna), 비야나(vyāna), 나가(nāga), 꾸르마(kūrma), 끄리까라(krikara), 데바닷따(deva datta), 다남자야(dhanam jaya)로 분화되고, 이 열가지 쁘라나 중에서도 더 중시되는 앞의 5가지 쁘라나에 대해서 고찰한다.
둘째, 호흡수행에 따라 발생되는 심신현상과 함께, 이 수행으로 성취하게 되는 요가의 경지를 하타요가 경전인 Śs.에 의거하여 4단계의 경지로 구분하여 살펴보고자 한다. 그 경지들은 최초단계(Ārambha-avasthā), 결합단계(Ghata-avasthā), 근본지식단계(Parīchaya-avasthā), 완성단계(Nishpatti-avasthā)로 구분된다.
셋째, 하타요가의 호흡수행법에 대해서 Śs. Hp.와 Gs.를 중심으로 11가지 호흡법 중 6종류의 호흡 수행법에 대해서 고찰한다.
넷째, 하타요가 경전에서 호흡 수련을 통해서 얻어지는 효능과 주의사항을 살펴보고자 한다. 하타요가의 호흡 수행의 효능은 육체적 완성이라는 생리적 차원과 종교철학의 형이상학적인 차원을 포괄하고 있으나 맹목적으로 추종하게 되면 딸국질, 두통, 이명현상 등등 많은 부작용이 있음을 고찰한다.
본 논문은 하타 요가의 해부생리학적 호흡 연구의 초보단계에 해당되며 앞으로는 해부생리학적인 측면에서 연구된 요가 문헌과 신비한 요가의 생리에 대한 체계적인 비교 연구가 더 필요할 것이다.
올바른 호흡 수련을 위하여 요가와 명상의 효능과 효과를 맹목적으로 추종하는 하타요가의 호흡법에서 벗어나 하타요가 경전에 입각한 호흡의 해부생리적인 면과 요가생리적인 면을 고찰한다.
첫째, 호흡 수련에 대한 기초적인 이해를 돕기 위하여 생리학적 관점에서 인체의 호흡기를 통해 생명을 유지할 수 있는 생리적인 근거와 보건학적 원리 및 요가 고유의 생리학적 기능을 나누어 살펴보고자 한다.
생리학적인 측면에서 호흡은 생명을 유지하기 위하여 외부로부터 산소를 섭취하고 이것을 신체 세포에 보내어 물질대사를 영위하는 동시에 탄산가스를 체외로 배출하는 것을 의미한다.
요가의 호흡(prāṇa)은 당초 생명의 호흡에서 생명의 근원 내지 우주의 생명력을 뜻하는 것으로 변천되었음을 확인한다. 우주의 생명력인 쁘라나가 인체에 작용할 때 그 기능에 따라 10가지 종류, 즉 쁘라나(prāṇa), 아빠나(apanā), 싸마나(samāna), 우다나(udāna), 비야나(vyāna), 나가(nāga), 꾸르마(kūrma), 끄리까라(krikara), 데바닷따(deva datta), 다남자야(dhanam jaya)로 분화되고, 이 열가지 쁘라나 중에서도 더 중시되는 앞의 5가지 쁘라나에 대해서 고찰한다.
둘째, 호흡수행에 따라 발생되는 심신현상과 함께, 이 수행으로 성취하게 되는 요가의 경지를 하타요가 경전인 Śs.에 의거하여 4단계의 경지로 구분하여 살펴보고자 한다. 그 경지들은 최초단계(Ārambha-avasthā), 결합단계(Ghata-avasthā), 근본지식단계(Parīchaya-avasthā), 완성단계(Nishpatti-avasthā)로 구분된다.
셋째, 하타요가의 호흡수행법에 대해서 Śs. Hp.와 Gs.를 중심으로 11가지 호흡법 중 6종류의 호흡 수행법에 대해서 고찰한다.
넷째, 하타요가 경전에서 호흡 수련을 통해서 얻어지는 효능과 주의사항을 살펴보고자 한다. 하타요가의 호흡 수행의 효능은 육체적 완성이라는 생리적 차원과 종교철학의 형이상학적인 차원을 포괄하고 있으나 맹목적으로 추종하게 되면 딸국질, 두통, 이명현상 등등 많은 부작용이 있음을 고찰한다.
본 논문은 하타 요가의 해부생리학적 호흡 연구의 초보단계에 해당되며 앞으로는 해부생리학적인 측면에서 연구된 요가 문헌과 신비한 요가의 생리에 대한 체계적인 비교 연구가 더 필요할 것이다.
Deviating from the prāṇa way of hatha-yoga which makes a fetish of the virtue and effect of yoga and meditation, for the practice of right prāṇa, this paper reviews the aspects of the anatomical physiology and the physiology of yoga of the prāṇa based on the scriptur...
Deviating from the prāṇa way of hatha-yoga which makes a fetish of the virtue and effect of yoga and meditation, for the practice of right prāṇa, this paper reviews the aspects of the anatomical physiology and the physiology of yoga of the prāṇa based on the scriptures of hatha-yoga.
Firstly, in order to help understanding the fundamentals of the prāṇa practice, one can look from the physiological aspect. This examination of the physiological base allows that one can maintain life through the human respiratory organs, the principles of health study and the physiological function peculiar to yoga separately.
From the aspect of physiology, prāṇa means taking oxygen from the outside to keep life and carrying on metabolism by transmitting these to the cells of body gas, as well as pushing carbonic acid gas out of the outside of body.
This confirms that the meaning of the prāṇa of yoga changed from that of life in the beginning to that of life source or the life force of the universe. When prāṇa, being the life source of the universe, operates in the human body, according to the functions, this differentiates into 10 kinds, that are prāṇa, apanā, samāna, udāna, vyāna, nāga, kūrma, krikara, deva datta and dhanam jaya. Thus this reviews former 5 kinds of prāṇa which are thought more significant than among those 10 kinds.
Secondly, along with the phenomena of the mind and a body that happens according to the prāṇa practice, this divides into the states of 4 grades based on Śs., the scripture of hatha-yoga. This Śs. reviews the yoga state that is accomplished through this practice. Those states are classified into the first grade (Ārambha-avasthā), the united grade (Ghata-avasthā), the grade of fundamental knowledge (Parīchaya-avasthā), and the complete grade (Nishpatti-avasthā).
Thirdly, concerning the way of the prāṇa practice of the hatha-yoga, as this reviews the 6 types of the way of prāṇa practice among the 11 kinds of the prāṇa methods centered around the Śs. Hp. and Gs.
Fourthly, this reviews efficacy that can be obtained through prāṇa practice in the scriptures of hatha-yoga, and notices. This reviews that, though the efficacy of prāṇa practice, hatha-yoga includes physiological dimension and, the completion of a body, and metaphysical dimension of philosophy of religion. If this is made into a fetish, there can be many side effects such as hiccups, headache, ringing in the ears, etc.
This paper pertains to the basic level of study of the prāṇa from the aspect of anatomical physiology of haṭha-yoga. In the future there is a need for more yoga literature that is studied from the aspect of anatomical physiology and the studies of the systematic comparative concerning the marvelous physiology of yoga.
Deviating from the prāṇa way of hatha-yoga which makes a fetish of the virtue and effect of yoga and meditation, for the practice of right prāṇa, this paper reviews the aspects of the anatomical physiology and the physiology of yoga of the prāṇa based on the scriptures of hatha-yoga.
Firstly, in order to help understanding the fundamentals of the prāṇa practice, one can look from the physiological aspect. This examination of the physiological base allows that one can maintain life through the human respiratory organs, the principles of health study and the physiological function peculiar to yoga separately.
From the aspect of physiology, prāṇa means taking oxygen from the outside to keep life and carrying on metabolism by transmitting these to the cells of body gas, as well as pushing carbonic acid gas out of the outside of body.
This confirms that the meaning of the prāṇa of yoga changed from that of life in the beginning to that of life source or the life force of the universe. When prāṇa, being the life source of the universe, operates in the human body, according to the functions, this differentiates into 10 kinds, that are prāṇa, apanā, samāna, udāna, vyāna, nāga, kūrma, krikara, deva datta and dhanam jaya. Thus this reviews former 5 kinds of prāṇa which are thought more significant than among those 10 kinds.
Secondly, along with the phenomena of the mind and a body that happens according to the prāṇa practice, this divides into the states of 4 grades based on Śs., the scripture of hatha-yoga. This Śs. reviews the yoga state that is accomplished through this practice. Those states are classified into the first grade (Ārambha-avasthā), the united grade (Ghata-avasthā), the grade of fundamental knowledge (Parīchaya-avasthā), and the complete grade (Nishpatti-avasthā).
Thirdly, concerning the way of the prāṇa practice of the hatha-yoga, as this reviews the 6 types of the way of prāṇa practice among the 11 kinds of the prāṇa methods centered around the Śs. Hp. and Gs.
Fourthly, this reviews efficacy that can be obtained through prāṇa practice in the scriptures of hatha-yoga, and notices. This reviews that, though the efficacy of prāṇa practice, hatha-yoga includes physiological dimension and, the completion of a body, and metaphysical dimension of philosophy of religion. If this is made into a fetish, there can be many side effects such as hiccups, headache, ringing in the ears, etc.
This paper pertains to the basic level of study of the prāṇa from the aspect of anatomical physiology of haṭha-yoga. In the future there is a need for more yoga literature that is studied from the aspect of anatomical physiology and the studies of the systematic comparative concerning the marvelous physiology of yoga.
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