본 논문에서는 합창음악을 현장에서 지도할 때 특히 발성에 관하여 필요한 실질적인 이론과 연습방법을 제시하여 합창활동에 도움이 되고자 하였다. 효과적인 합창지도를 위하여 본 논문에서는 다음과 같이 살펴보았다. 첫째, 공명의 이론적 배경과 함께 효과적인 공명을 위한 연습방법을 정리하였다. 아름다운 소리를 내기 위해서 올바른 자세, 발성, 호흡 공명, 발음의 중요성을 잘 이해하고 훈련하여 익혀야 하며 어느 한 가지라도 소홀히 한다면 좋은 합창이 될 수 없다. 둘째, 올바른 발성을 통해 소리를 만드는 방법을 알아보고, 올바른 음정을 내는...
본 논문에서는 합창음악을 현장에서 지도할 때 특히 발성에 관하여 필요한 실질적인 이론과 연습방법을 제시하여 합창활동에 도움이 되고자 하였다. 효과적인 합창지도를 위하여 본 논문에서는 다음과 같이 살펴보았다. 첫째, 공명의 이론적 배경과 함께 효과적인 공명을 위한 연습방법을 정리하였다. 아름다운 소리를 내기 위해서 올바른 자세, 발성, 호흡 공명, 발음의 중요성을 잘 이해하고 훈련하여 익혀야 하며 어느 한 가지라도 소홀히 한다면 좋은 합창이 될 수 없다. 둘째, 올바른 발성을 통해 소리를 만드는 방법을 알아보고, 올바른 음정을 내는 능력을 배양하여 통일되고, 아름다운 소리를 낼 수 있는 훈련 방법을 제시하였다. 마지막으로 앞에서 다룬 요소들을 결합하여 보다 향상된 성악 테크닉으로 연주능력을 배양할 수 있는 방법을 알아보았다. 합창 지휘자는 자신이 원하는 소리에 대한 확실한 개념을 갖고 있어야 하고 학문적인 연구만이 아니라 다양한 발성지도법을 통해 합창 단원들로부터 최대한 아름다운 소리를 끌어낼 수 있어야 한다. 또한 단원들의 성악에 대한 경험과 나이, 능력, 연습시간, 공연 요구수준에 따르는 발성지도의 계획과 내용들을 수립해야 한다. 본 논문은 합창의 효과적인 발성과 훈련방법을 제시하기 위한 한 시도이며, 합창의 훈련을 위한 참고자료로써 다소나마 보탬이 될 수 있기를 바란다.
본 논문에서는 합창음악을 현장에서 지도할 때 특히 발성에 관하여 필요한 실질적인 이론과 연습방법을 제시하여 합창활동에 도움이 되고자 하였다. 효과적인 합창지도를 위하여 본 논문에서는 다음과 같이 살펴보았다. 첫째, 공명의 이론적 배경과 함께 효과적인 공명을 위한 연습방법을 정리하였다. 아름다운 소리를 내기 위해서 올바른 자세, 발성, 호흡 공명, 발음의 중요성을 잘 이해하고 훈련하여 익혀야 하며 어느 한 가지라도 소홀히 한다면 좋은 합창이 될 수 없다. 둘째, 올바른 발성을 통해 소리를 만드는 방법을 알아보고, 올바른 음정을 내는 능력을 배양하여 통일되고, 아름다운 소리를 낼 수 있는 훈련 방법을 제시하였다. 마지막으로 앞에서 다룬 요소들을 결합하여 보다 향상된 성악 테크닉으로 연주능력을 배양할 수 있는 방법을 알아보았다. 합창 지휘자는 자신이 원하는 소리에 대한 확실한 개념을 갖고 있어야 하고 학문적인 연구만이 아니라 다양한 발성지도법을 통해 합창 단원들로부터 최대한 아름다운 소리를 끌어낼 수 있어야 한다. 또한 단원들의 성악에 대한 경험과 나이, 능력, 연습시간, 공연 요구수준에 따르는 발성지도의 계획과 내용들을 수립해야 한다. 본 논문은 합창의 효과적인 발성과 훈련방법을 제시하기 위한 한 시도이며, 합창의 훈련을 위한 참고자료로써 다소나마 보탬이 될 수 있기를 바란다.
This study focused on establishing basic theory of vocalization and proposing the method for its practice to help choral teaching. In addition, it proposed the method for practicing expression skills to improve completeness of choral music. The important matters for effective vocalization are as fol...
This study focused on establishing basic theory of vocalization and proposing the method for its practice to help choral teaching. In addition, it proposed the method for practicing expression skills to improve completeness of choral music. The important matters for effective vocalization are as follows. First, it is the training of vocalization through right resonance. Resonant phonation uses organs of resonance such as the nasal cavity, the oral cavity, and the pharynx cavity, and as it makes sound amplified, beautifully, and fertile, the constant training is needed. Second, it is making good sound. Good sound starts from vocalizing resonant sound by uniting vowels. For this, characteristics of each vowel and vocalization should be learned, and the pitch and sound should be harmonized considering vocalization of united vowels and its relations with consonants. In addition, it is necessary to understand the characteristics of vocalization according to the register such as head voice, chest register, and neutrophil to make good sound. In particular, passagio going beyond from the middle register to the high register should be considered for good vocalization. Third, right breathing is the foundation for making good sound, and various practice methods for abdominal breathing which is important in singing should be trained. Lastly, reading music is required to improve choral performance, and learning pitch by music is the method to help right pitch to memorize the interval of pitch. Besides, as choir members understand harmony and characteristics of the piece and express musical impression with abundant materials to help completeness of the piece. It is hoped that this study will be helpful as a reference for choral training.
This study focused on establishing basic theory of vocalization and proposing the method for its practice to help choral teaching. In addition, it proposed the method for practicing expression skills to improve completeness of choral music. The important matters for effective vocalization are as follows. First, it is the training of vocalization through right resonance. Resonant phonation uses organs of resonance such as the nasal cavity, the oral cavity, and the pharynx cavity, and as it makes sound amplified, beautifully, and fertile, the constant training is needed. Second, it is making good sound. Good sound starts from vocalizing resonant sound by uniting vowels. For this, characteristics of each vowel and vocalization should be learned, and the pitch and sound should be harmonized considering vocalization of united vowels and its relations with consonants. In addition, it is necessary to understand the characteristics of vocalization according to the register such as head voice, chest register, and neutrophil to make good sound. In particular, passagio going beyond from the middle register to the high register should be considered for good vocalization. Third, right breathing is the foundation for making good sound, and various practice methods for abdominal breathing which is important in singing should be trained. Lastly, reading music is required to improve choral performance, and learning pitch by music is the method to help right pitch to memorize the interval of pitch. Besides, as choir members understand harmony and characteristics of the piece and express musical impression with abundant materials to help completeness of the piece. It is hoped that this study will be helpful as a reference for choral training.
주제어
#발성 합창
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.