이 논문의 연구 목적은 대구광역시의 도시발달 시대를 반영하는 도심지역과 서부토지구획정리지구와 칠곡2택지개발지구에 위치한 초등학교의 입지특성을 조사·분석하여 도시발달과 인구변화에 대응하는 학교시설의 입지와 적정배치에 관한 방안을 제시하는 것이다. 이 논문에서는 사례지역의 10개 초등학교를 대상으로 학급수 및 학생수의 변화추이, 학교용지의 특성, 학교주변 교육환경과 인접지역의 특성, 통학구역 및 통학환경 특성, 학교시설 사용면적을 조사·분석하여 다음과 같은 초등학교시설의 입지 및 적정배치방안을 제시한다. 첫째, 교육환경을 고려한 학교용지의 입지 선정이다. 학교환경위생정화구역내에 유해시설이 없도록 학교위치를 선정할때 ...
이 논문의 연구 목적은 대구광역시의 도시발달 시대를 반영하는 도심지역과 서부토지구획정리지구와 칠곡2택지개발지구에 위치한 초등학교의 입지특성을 조사·분석하여 도시발달과 인구변화에 대응하는 학교시설의 입지와 적정배치에 관한 방안을 제시하는 것이다. 이 논문에서는 사례지역의 10개 초등학교를 대상으로 학급수 및 학생수의 변화추이, 학교용지의 특성, 학교주변 교육환경과 인접지역의 특성, 통학구역 및 통학환경 특성, 학교시설 사용면적을 조사·분석하여 다음과 같은 초등학교시설의 입지 및 적정배치방안을 제시한다. 첫째, 교육환경을 고려한 학교용지의 입지 선정이다. 학교환경위생정화구역내에 유해시설이 없도록 학교위치를 선정할때 상업지역과 일정한 거리를 두고 선정하며, 학습환경에 유리한 도서관, 문화시설, 공원 등과 연계하여 입지를 선정한다. 이를 위해 교육환경평가제도를 적극 활용하여야 하며, 기설학교에 대해서도 교육환경평가를 실시하여 학교의 교육환경을 개선할 필요가 있다. 둘째, 접근성과 활용도를 고려한 학교용지의 선정이다. 학교용지는 교사배치 및 활용도를 높이기 위해 평지에 입지해야 하며, 형태는 세장비가 1 : 1.2이하인 사각형으로 함이 좋다. 도로 접근성을 고려하여 학교용지의 2면 이상이 10~25m미만의 도로에 접하도록 선정한다. 셋째, 적정한 통학구역의 설정이다. 통학거리는 1,000m 이내로 하며, 인근 초등학교와의 거리는 300~1,000m로 한다. 통학구역 형태는 육각형이 이상적이며, 반경은 400~800m로 설정하고, 통학구역의 중심에 학교가 위치되도록 한다. 통학구역내 주요 도로가 통과하지 않도록 설정하고, 학교주변에는 안전한 통학로의 확보를 위해 교통정온화시설을 설치한다. 넷째, 지역사회와 연계한 학교시설계획의 수립이다. 도시 공공시설의 활용도를 높이기 위하여 학교시설과 공원, 문화시설을 연접 배치하여 개방형으로 설치하여 공동 활용한다. 학교가 지역사회의 중심기능을 할 수 있도록 학생수 감소로 발생되는 여유시설을 지역에서 필요한 문화·체육·보육시설로 공동 활용하는 계획을 수립해야 한다. 학교시설을 신축할 때부터 시설의 복합화로 지역사회와 연계한 시설활용이 가능하도록 해야 할 것이다. 다섯째, 도시개발에 대응하는 학교시설계획의 수립이다. 도시성장과 인구변동추세를 볼때 도시성장은 도심에서 외곽으로, 인구는 전체적으로는 감소추세이며 도심은 감소하고 외곽지의 신시가지는 증가하고 있다. 이와 같은 변화에 대응하기 위하여 적정규모의 학교시설 확보와 복합화로 유통성 있는 활용방안을 강구해야 한다. 위와 같은 학교용지의 입지선정을 위해서는 지역개발계획을 수립할때 도시계획전문가와 학생수용계획담당자가 포함된 협의기구를 만들어 학교용지를 선정할 필요가 있다.
이 논문의 연구 목적은 대구광역시의 도시발달 시대를 반영하는 도심지역과 서부토지구획정리지구와 칠곡2택지개발지구에 위치한 초등학교의 입지특성을 조사·분석하여 도시발달과 인구변화에 대응하는 학교시설의 입지와 적정배치에 관한 방안을 제시하는 것이다. 이 논문에서는 사례지역의 10개 초등학교를 대상으로 학급수 및 학생수의 변화추이, 학교용지의 특성, 학교주변 교육환경과 인접지역의 특성, 통학구역 및 통학환경 특성, 학교시설 사용면적을 조사·분석하여 다음과 같은 초등학교시설의 입지 및 적정배치방안을 제시한다. 첫째, 교육환경을 고려한 학교용지의 입지 선정이다. 학교환경위생정화구역내에 유해시설이 없도록 학교위치를 선정할때 상업지역과 일정한 거리를 두고 선정하며, 학습환경에 유리한 도서관, 문화시설, 공원 등과 연계하여 입지를 선정한다. 이를 위해 교육환경평가제도를 적극 활용하여야 하며, 기설학교에 대해서도 교육환경평가를 실시하여 학교의 교육환경을 개선할 필요가 있다. 둘째, 접근성과 활용도를 고려한 학교용지의 선정이다. 학교용지는 교사배치 및 활용도를 높이기 위해 평지에 입지해야 하며, 형태는 세장비가 1 : 1.2이하인 사각형으로 함이 좋다. 도로 접근성을 고려하여 학교용지의 2면 이상이 10~25m미만의 도로에 접하도록 선정한다. 셋째, 적정한 통학구역의 설정이다. 통학거리는 1,000m 이내로 하며, 인근 초등학교와의 거리는 300~1,000m로 한다. 통학구역 형태는 육각형이 이상적이며, 반경은 400~800m로 설정하고, 통학구역의 중심에 학교가 위치되도록 한다. 통학구역내 주요 도로가 통과하지 않도록 설정하고, 학교주변에는 안전한 통학로의 확보를 위해 교통정온화시설을 설치한다. 넷째, 지역사회와 연계한 학교시설계획의 수립이다. 도시 공공시설의 활용도를 높이기 위하여 학교시설과 공원, 문화시설을 연접 배치하여 개방형으로 설치하여 공동 활용한다. 학교가 지역사회의 중심기능을 할 수 있도록 학생수 감소로 발생되는 여유시설을 지역에서 필요한 문화·체육·보육시설로 공동 활용하는 계획을 수립해야 한다. 학교시설을 신축할 때부터 시설의 복합화로 지역사회와 연계한 시설활용이 가능하도록 해야 할 것이다. 다섯째, 도시개발에 대응하는 학교시설계획의 수립이다. 도시성장과 인구변동추세를 볼때 도시성장은 도심에서 외곽으로, 인구는 전체적으로는 감소추세이며 도심은 감소하고 외곽지의 신시가지는 증가하고 있다. 이와 같은 변화에 대응하기 위하여 적정규모의 학교시설 확보와 복합화로 유통성 있는 활용방안을 강구해야 한다. 위와 같은 학교용지의 입지선정을 위해서는 지역개발계획을 수립할때 도시계획전문가와 학생수용계획담당자가 포함된 협의기구를 만들어 학교용지를 선정할 필요가 있다.
The research aim of the present paper is suggesting location plans and optimal allocation plans for school facilities in accordance with urban development and population changes through investigating and analyzing location characteristics of elementary schools located at the inner city area, the Wes...
The research aim of the present paper is suggesting location plans and optimal allocation plans for school facilities in accordance with urban development and population changes through investigating and analyzing location characteristics of elementary schools located at the inner city area, the Western Part Land Readjustment Zone, and Chilgok-2-District Development Zone which reflect the urban development era of Daegu. In the present paper, the changes of the number of classes and students, characteristics of school sites, features of near-school educational environment and adjoining areas, traits of school districts and near-school environment, and usable areas of school facilities of ten elementary schools of the case example areas were studied and investigated, and location plans and optimal allocation plans for elementary school facilities are presented as follows. Firstly, it suggests decision for the location of a school site considering educational environment. A school location should be chosen to be distant from commercial areas to a certain extent so that harmful facilities can be avoided within a school environment and sanitation zone, and it should be connected to libraries, culture facilities, and parks which are favorable to educational environment. To do that, the educational environment assessment system should be actively used, and the assessment system is needed to be implemented for schools which are already established as well to improve educational environment of the schools. Secondly, the present paper suggests a school site decision considering accessibility and usability. A site for a school should be located on level ground for school building plotting and to raise the usability, and it is recommended to be a square with less than 1 : 1.2 slenderness ratio. Considering road accessibility, more than two sides of a school site should adjoin roads ranging from 10m to 25m. Thirdly, the present paper proposes designation of a proper school district. The length of a school district should be less than 1,000m, and the distance from a nearby elementary school should range from 300m to 1,000m. The shape of a school district is ideally a hexagon, the radius should range from 400m to 800m, and a school should be located at the center of a school district. It is important to make sure that a main road does not go through a school district, and traffic calming devices should be established in near-school areas to ensure safety in a school district. Fourthly, the present paper suggests school facility plans related to local communities. To raise the usability of urban public facilities, school facilities, parks, and culture facilities are to be established connected to one another and placed together and built as open-type facilities for joint uses. It is required to make a plan through which superfluous facilities made by reduction in the number of students can be shared as culture, sports, and child care facilities needed to local communities so that a school can fulfil main functions of local communities. From the construction stage of school facilities, facilities should be designed to allow facility uses of local communities by making them have multi functions. Fifthly, the present paper proposes school facility planning in accordance with urban development. On examination of urban growth and population change trends, it was found that urban growth was happening from the inner city to the outer city, population was on the decrease on the whole, the inner city was being reduced, and new downtown areas of the outer city were increasing. To deal with the changes, it is needed to pursue flexible application plans through ensuring proper-sized school facilities and making them have multi functions. To select a location for a school site as mentioned above, it is required to hold a conference including urban planning specialists and student admission planers for designating a school site when making a local development plan.
The research aim of the present paper is suggesting location plans and optimal allocation plans for school facilities in accordance with urban development and population changes through investigating and analyzing location characteristics of elementary schools located at the inner city area, the Western Part Land Readjustment Zone, and Chilgok-2-District Development Zone which reflect the urban development era of Daegu. In the present paper, the changes of the number of classes and students, characteristics of school sites, features of near-school educational environment and adjoining areas, traits of school districts and near-school environment, and usable areas of school facilities of ten elementary schools of the case example areas were studied and investigated, and location plans and optimal allocation plans for elementary school facilities are presented as follows. Firstly, it suggests decision for the location of a school site considering educational environment. A school location should be chosen to be distant from commercial areas to a certain extent so that harmful facilities can be avoided within a school environment and sanitation zone, and it should be connected to libraries, culture facilities, and parks which are favorable to educational environment. To do that, the educational environment assessment system should be actively used, and the assessment system is needed to be implemented for schools which are already established as well to improve educational environment of the schools. Secondly, the present paper suggests a school site decision considering accessibility and usability. A site for a school should be located on level ground for school building plotting and to raise the usability, and it is recommended to be a square with less than 1 : 1.2 slenderness ratio. Considering road accessibility, more than two sides of a school site should adjoin roads ranging from 10m to 25m. Thirdly, the present paper proposes designation of a proper school district. The length of a school district should be less than 1,000m, and the distance from a nearby elementary school should range from 300m to 1,000m. The shape of a school district is ideally a hexagon, the radius should range from 400m to 800m, and a school should be located at the center of a school district. It is important to make sure that a main road does not go through a school district, and traffic calming devices should be established in near-school areas to ensure safety in a school district. Fourthly, the present paper suggests school facility plans related to local communities. To raise the usability of urban public facilities, school facilities, parks, and culture facilities are to be established connected to one another and placed together and built as open-type facilities for joint uses. It is required to make a plan through which superfluous facilities made by reduction in the number of students can be shared as culture, sports, and child care facilities needed to local communities so that a school can fulfil main functions of local communities. From the construction stage of school facilities, facilities should be designed to allow facility uses of local communities by making them have multi functions. Fifthly, the present paper proposes school facility planning in accordance with urban development. On examination of urban growth and population change trends, it was found that urban growth was happening from the inner city to the outer city, population was on the decrease on the whole, the inner city was being reduced, and new downtown areas of the outer city were increasing. To deal with the changes, it is needed to pursue flexible application plans through ensuring proper-sized school facilities and making them have multi functions. To select a location for a school site as mentioned above, it is required to hold a conference including urban planning specialists and student admission planers for designating a school site when making a local development plan.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.