오늘날 전통미술 교육에 대한 중요성과 필요성이 강조되고 있지만, 학교 현장에서는 효과적인 교수-학습 활동이 이루어지지 않고 있다. 세계화, 정보화 시대를 살아갈 학생들에게 올바른 안목과 가치관을 심어주기 위해서는 우리 전통미술에 대한 올바른 이해가 밑거름이 되어야 한다. 또한 우리의 전통미술에 대한 자긍심과 정체성은 민족의 미래에 대한 생명력으로 이어진다.
주위에서 가까이 접하는 지역 문화재를 통해 우리 조상들의 미술문화와 조형정신을 이해하는 것은 새로운 미술문화를 창조하는 원동력이 된다. 특히 학생이 생활하는 지역의 향토문화재를 활용한 미술 지도는 지역의 역사와 미술문화를 이해하고 미술 교육의 학습 효과를 높일 수 있다고 생각된다.
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오늘날 전통미술 교육에 대한 중요성과 필요성이 강조되고 있지만, 학교 현장에서는 효과적인 교수-학습 활동이 이루어지지 않고 있다. 세계화, 정보화 시대를 살아갈 학생들에게 올바른 안목과 가치관을 심어주기 위해서는 우리 전통미술에 대한 올바른 이해가 밑거름이 되어야 한다. 또한 우리의 전통미술에 대한 자긍심과 정체성은 민족의 미래에 대한 생명력으로 이어진다.
주위에서 가까이 접하는 지역 문화재를 통해 우리 조상들의 미술문화와 조형정신을 이해하는 것은 새로운 미술문화를 창조하는 원동력이 된다. 특히 학생이 생활하는 지역의 향토문화재를 활용한 미술 지도는 지역의 역사와 미술문화를 이해하고 미술 교육의 학습 효과를 높일 수 있다고 생각된다.
반구대 암각화는 선사인의 삶의 흔적이 깃든 것으로 당시 사람들의 바램과 기원을 담고 있어 미술사적 기록 그 이상의 의미를 가진다.
그러므로 선사인의 모든 것이 담긴 반구대 암각화를 새롭게 바라보고 이해하기 위해 타 교과와 통합적 지도를 할 필요가 있다.
이에 본 연구는 반구대 암각화를 활용한 통합적 미술 지도 방안을 제시한다. 반구대 암각화를 활용한 다양한 표현활동으로 학생들이 반구대 암각화의 역사와 예술적 가치를 인식하고 나아가 전통 문화에 대한 자긍심을 가지도록 하는데 그 목적이 있다. 또한 미술과와 사회과, 국어과의 통합 교육 활동 속에서 종합적인 사고력, 문제해결능력을 기르는데 그 목적이 있다.
반구대 암각화를 활용한 통합적 미술 지도 방안에서는 미술과 영역의 통합 지도 방법과 타 교과와의 통합을 통한 미술과 지도 방법으로 구성된다. 미술과 영역의 통합지도에서는 미술교과 영역을 통합하여 미적 체험과 이해, 표현, 감상 활동이 고루 연계성을 갖도록 하고, 타 교과와의 통합을 통한 미술과 지도에서는 미술교과가 중심이 되어 국어교과, 사회교과의 문화재를 주제로 통합 가능한 단원들을 통합적인 활동으로 이끌어내었다. 미술과 영역의 통합 지도에서는 반구대 암각화의 부분 형상을 보고 생각주머니를 열어 전체 모습 그리기, 반구대 암각화를 찰흙부조로 표현하여 반 전체의 큰 작품으로 만들기, 우드보드를 이용하여 내가 조각하는 오늘날의 반구대 암각화 만들기를 하였다. 타 교과와의 통합을 통한 미술과 지도에서는 시화로 만나는 반구대 암각화, 반구대 암각화를 주제로 작품 감상집을 북 아트로 만들기, 선사시대의 인물이 되어 그림을 감상하기를 하였다.
계획된 교수-학습 지도안을 바탕으로 울산천곡초등학교 5학년 학생들 30명을 대상으로 적용하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 반구대 암각화의 예술적 가치를 인식하는 기회를 제공하였다. 둘째, 전통미술문화에 대한 긍정적인 생각을 가지게 하였다. 셋째, 다양한 표현을 통해 창의력을 향상시키고 종합적인 사고력, 문제해결능력을 신장시켰다.
본 연구가 교육 현장에서 효과적인 반구대 암각화 통합지도 자료로 활용되어 학생들이 지역 문화재에 대한 관심을 가지게 하고 나아가 지속적인 연구를 통하여 미술과 통합프로그램이 활성화되었으면 한다. 그리하여 교사 및 학생들이 우리 문화재의 예술적 가치는 물론 우리 전통 문화의 소중함을 알고 애호하는 자세를 가지길 기대한다.
오늘날 전통미술 교육에 대한 중요성과 필요성이 강조되고 있지만, 학교 현장에서는 효과적인 교수-학습 활동이 이루어지지 않고 있다. 세계화, 정보화 시대를 살아갈 학생들에게 올바른 안목과 가치관을 심어주기 위해서는 우리 전통미술에 대한 올바른 이해가 밑거름이 되어야 한다. 또한 우리의 전통미술에 대한 자긍심과 정체성은 민족의 미래에 대한 생명력으로 이어진다.
주위에서 가까이 접하는 지역 문화재를 통해 우리 조상들의 미술문화와 조형정신을 이해하는 것은 새로운 미술문화를 창조하는 원동력이 된다. 특히 학생이 생활하는 지역의 향토문화재를 활용한 미술 지도는 지역의 역사와 미술문화를 이해하고 미술 교육의 학습 효과를 높일 수 있다고 생각된다.
반구대 암각화는 선사인의 삶의 흔적이 깃든 것으로 당시 사람들의 바램과 기원을 담고 있어 미술사적 기록 그 이상의 의미를 가진다.
그러므로 선사인의 모든 것이 담긴 반구대 암각화를 새롭게 바라보고 이해하기 위해 타 교과와 통합적 지도를 할 필요가 있다.
이에 본 연구는 반구대 암각화를 활용한 통합적 미술 지도 방안을 제시한다. 반구대 암각화를 활용한 다양한 표현활동으로 학생들이 반구대 암각화의 역사와 예술적 가치를 인식하고 나아가 전통 문화에 대한 자긍심을 가지도록 하는데 그 목적이 있다. 또한 미술과와 사회과, 국어과의 통합 교육 활동 속에서 종합적인 사고력, 문제해결능력을 기르는데 그 목적이 있다.
반구대 암각화를 활용한 통합적 미술 지도 방안에서는 미술과 영역의 통합 지도 방법과 타 교과와의 통합을 통한 미술과 지도 방법으로 구성된다. 미술과 영역의 통합지도에서는 미술교과 영역을 통합하여 미적 체험과 이해, 표현, 감상 활동이 고루 연계성을 갖도록 하고, 타 교과와의 통합을 통한 미술과 지도에서는 미술교과가 중심이 되어 국어교과, 사회교과의 문화재를 주제로 통합 가능한 단원들을 통합적인 활동으로 이끌어내었다. 미술과 영역의 통합 지도에서는 반구대 암각화의 부분 형상을 보고 생각주머니를 열어 전체 모습 그리기, 반구대 암각화를 찰흙부조로 표현하여 반 전체의 큰 작품으로 만들기, 우드보드를 이용하여 내가 조각하는 오늘날의 반구대 암각화 만들기를 하였다. 타 교과와의 통합을 통한 미술과 지도에서는 시화로 만나는 반구대 암각화, 반구대 암각화를 주제로 작품 감상집을 북 아트로 만들기, 선사시대의 인물이 되어 그림을 감상하기를 하였다.
계획된 교수-학습 지도안을 바탕으로 울산천곡초등학교 5학년 학생들 30명을 대상으로 적용하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 반구대 암각화의 예술적 가치를 인식하는 기회를 제공하였다. 둘째, 전통미술문화에 대한 긍정적인 생각을 가지게 하였다. 셋째, 다양한 표현을 통해 창의력을 향상시키고 종합적인 사고력, 문제해결능력을 신장시켰다.
본 연구가 교육 현장에서 효과적인 반구대 암각화 통합지도 자료로 활용되어 학생들이 지역 문화재에 대한 관심을 가지게 하고 나아가 지속적인 연구를 통하여 미술과 통합프로그램이 활성화되었으면 한다. 그리하여 교사 및 학생들이 우리 문화재의 예술적 가치는 물론 우리 전통 문화의 소중함을 알고 애호하는 자세를 가지길 기대한다.
Although, the importance and necessity of traditional art education are presently getting more highlighted, there are still no effective teaching and learning activities in school. To give proper perspective and values to students who will live in global and information age, the proper understanding...
Although, the importance and necessity of traditional art education are presently getting more highlighted, there are still no effective teaching and learning activities in school. To give proper perspective and values to students who will live in global and information age, the proper understanding of our traditional art is required. Additionally, the pride and identity of our traditional art can contribute to the strength of our peoples' future.
Understanding our ancestor's cultures and spirits of art and design through local cultural assets should be the driving force to create a new art culture. Especially, art education utilizing students' local cultural assets can help the understanding of local art culture and increase the learning effect of art education.
Rock art of Bangudae, which shows the time line of prehistorical life, including the hope and wishes of the people at that time, has more meaning than just a historical art record. Therefore, integrated education with other subjects for rock art of Bangudae Petroglyph which shows everything of prehistoric people is required in order to deeply understand it in art-cultural perspective.
As such, this research guides the integrated art education plan utilizing rock art of Bangudae. The objectives of this research are to make students recognize the artistic values of rock art of Bangudae through various expression activities, and to have pride for the traditional culture. In addition, the objective also includes enhancing the comprehensive thinking and problem solving skills through integrated education with art, social Education and Korean language Education.
The integrated art education utilizing rock art of Bangudae can be divided into the integrated education method with the art area, and the method with art and other subjects. In the integrated education within the art area, there is a combination of aesthetic experience and understanding, expression and appreciation activities. In the integrated education with other subjects, components of social and Korean language studies will be applied to the activity. The integrated art education area was shaped by seeing a part of rock art of Bangudae, making class size, large scale large clay relief of rock art of Bangudae, and carving woodboard to make current rock art of Bangudae. In the integrated education with other subjects, meeting with rock art of Bangudae with children's verse and picture, making work appreciation to book-art, and appreciating drawings from the perspective of prehistoric people were performed.
Based on the planned teaching-learning education plan, by appling to 30 students of 5th grade at Ulsan Cheongok elementary school, have the following results were found. First, provide the opportunity to recognize aesthetic values of rock art of Bangudae. Second, make them have positive thinking for the traditional art culture. Third, enhance their creativity through various expression, and also increase comprehensive thinking and problem-solving skills.
Wish that this research will be utilized as material for effective rock art of Bangudae integrated education in the educational site, and also hope art integrated program will be activated through continuos study. Thus, expect that teachers and students realize not only the aesthetic value of our cultural assets but also the importance of our traditional culture.
Although, the importance and necessity of traditional art education are presently getting more highlighted, there are still no effective teaching and learning activities in school. To give proper perspective and values to students who will live in global and information age, the proper understanding of our traditional art is required. Additionally, the pride and identity of our traditional art can contribute to the strength of our peoples' future.
Understanding our ancestor's cultures and spirits of art and design through local cultural assets should be the driving force to create a new art culture. Especially, art education utilizing students' local cultural assets can help the understanding of local art culture and increase the learning effect of art education.
Rock art of Bangudae, which shows the time line of prehistorical life, including the hope and wishes of the people at that time, has more meaning than just a historical art record. Therefore, integrated education with other subjects for rock art of Bangudae Petroglyph which shows everything of prehistoric people is required in order to deeply understand it in art-cultural perspective.
As such, this research guides the integrated art education plan utilizing rock art of Bangudae. The objectives of this research are to make students recognize the artistic values of rock art of Bangudae through various expression activities, and to have pride for the traditional culture. In addition, the objective also includes enhancing the comprehensive thinking and problem solving skills through integrated education with art, social Education and Korean language Education.
The integrated art education utilizing rock art of Bangudae can be divided into the integrated education method with the art area, and the method with art and other subjects. In the integrated education within the art area, there is a combination of aesthetic experience and understanding, expression and appreciation activities. In the integrated education with other subjects, components of social and Korean language studies will be applied to the activity. The integrated art education area was shaped by seeing a part of rock art of Bangudae, making class size, large scale large clay relief of rock art of Bangudae, and carving woodboard to make current rock art of Bangudae. In the integrated education with other subjects, meeting with rock art of Bangudae with children's verse and picture, making work appreciation to book-art, and appreciating drawings from the perspective of prehistoric people were performed.
Based on the planned teaching-learning education plan, by appling to 30 students of 5th grade at Ulsan Cheongok elementary school, have the following results were found. First, provide the opportunity to recognize aesthetic values of rock art of Bangudae. Second, make them have positive thinking for the traditional art culture. Third, enhance their creativity through various expression, and also increase comprehensive thinking and problem-solving skills.
Wish that this research will be utilized as material for effective rock art of Bangudae integrated education in the educational site, and also hope art integrated program will be activated through continuos study. Thus, expect that teachers and students realize not only the aesthetic value of our cultural assets but also the importance of our traditional culture.
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