본 연구는 교사에게 유아의 듣기에 대한 정보를 제공하고 평가 결과를 토대로 유아에게 적합한 교수 학습을 계획하고 실천할 수 있는 기초 자료를 제공하는 유아 듣기 평가 도구를 개발하는데 그 목적이 있다.
위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유아 듣기 평가 도구의 구성은 어떠한가?
2. 개발된 유아 듣기 평가 도구의 타당도와 신뢰도는 어떠한가?
2-1. 유아 듣기 평가 도구의 타당도는 어떠한가?
2-2. 유아 듣기 평가 도구의 신뢰도는 어떠한가?
본 연구는 유아 듣기 평가 도구를 개발하기 위해 첫째, 문항구성을 위한 예비 연구로 ‘듣기’와 관련된 문헌에서부터 유아 언어(듣기) 발달과 듣기 평가 도구에 관한 연구와 자료를 조사하였다. 아울러 유치원 교육과정의 언어생활영역 중 ‘듣기’의 교육목표와 교육내용을 살펴보고, 2007년 개정 유치원 교육과정(2008) 언어생활영역의 ‘듣기’ 수준별 내용에서 유아 듣기 평가 도구의 평가 내용을 구성하였다. 문헌 연구를 기초로 7개 영역 63문항을 개발하고, ...
본 연구는 교사에게 유아의 듣기에 대한 정보를 제공하고 평가 결과를 토대로 유아에게 적합한 교수 학습을 계획하고 실천할 수 있는 기초 자료를 제공하는 유아 듣기 평가 도구를 개발하는데 그 목적이 있다.
위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유아 듣기 평가 도구의 구성은 어떠한가?
2. 개발된 유아 듣기 평가 도구의 타당도와 신뢰도는 어떠한가?
2-1. 유아 듣기 평가 도구의 타당도는 어떠한가?
2-2. 유아 듣기 평가 도구의 신뢰도는 어떠한가?
본 연구는 유아 듣기 평가 도구를 개발하기 위해 첫째, 문항구성을 위한 예비 연구로 ‘듣기’와 관련된 문헌에서부터 유아 언어(듣기) 발달과 듣기 평가 도구에 관한 연구와 자료를 조사하였다. 아울러 유치원 교육과정의 언어생활영역 중 ‘듣기’의 교육목표와 교육내용을 살펴보고, 2007년 개정 유치원 교육과정(2008) 언어생활영역의 ‘듣기’ 수준별 내용에서 유아 듣기 평가 도구의 평가 내용을 구성하였다. 문헌 연구를 기초로 7개 영역 63문항을 개발하고, 내용타당도 결과 6개 영역 50문항으로 수정되었다. 둘째, 예비 연구 과정에서 내용타당도 과정을 거친 평가 도구로 94명의 유아를 대상으로 검사를 실시하였다. 신뢰도 검증을 위해 Cronbach α 를 알아보았다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아 듣기 평가 도구의 문항구성은 단어 이해, 문장 이해, 대화 이해, 지시 이해, 문학작품 이해, 듣기 태도로 6가지 범주의 50개 문항으로 구성되어 있다.
둘째, 유아 듣기 평가 도구를 내용타당도로 검증한 결과 타당도가 높게 나타났다.
셋째, 유아 듣기 평가 도구의 신뢰도를 산출하기 위해 문항의 내적 합치도 지수인 Cronbach α 계수를 산출한 결과 전체 신뢰도가 다소 적절하게 나타났다.
본 연구는 교사에게 유아의 듣기에 대한 정보를 제공하고 평가 결과를 토대로 유아에게 적합한 교수 학습을 계획하고 실천할 수 있는 기초 자료를 제공하는 유아 듣기 평가 도구를 개발하는데 그 목적이 있다.
위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 유아 듣기 평가 도구의 구성은 어떠한가?
2. 개발된 유아 듣기 평가 도구의 타당도와 신뢰도는 어떠한가?
2-1. 유아 듣기 평가 도구의 타당도는 어떠한가?
2-2. 유아 듣기 평가 도구의 신뢰도는 어떠한가?
본 연구는 유아 듣기 평가 도구를 개발하기 위해 첫째, 문항구성을 위한 예비 연구로 ‘듣기’와 관련된 문헌에서부터 유아 언어(듣기) 발달과 듣기 평가 도구에 관한 연구와 자료를 조사하였다. 아울러 유치원 교육과정의 언어생활영역 중 ‘듣기’의 교육목표와 교육내용을 살펴보고, 2007년 개정 유치원 교육과정(2008) 언어생활영역의 ‘듣기’ 수준별 내용에서 유아 듣기 평가 도구의 평가 내용을 구성하였다. 문헌 연구를 기초로 7개 영역 63문항을 개발하고, 내용타당도 결과 6개 영역 50문항으로 수정되었다. 둘째, 예비 연구 과정에서 내용타당도 과정을 거친 평가 도구로 94명의 유아를 대상으로 검사를 실시하였다. 신뢰도 검증을 위해 Cronbach α 를 알아보았다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아 듣기 평가 도구의 문항구성은 단어 이해, 문장 이해, 대화 이해, 지시 이해, 문학작품 이해, 듣기 태도로 6가지 범주의 50개 문항으로 구성되어 있다.
둘째, 유아 듣기 평가 도구를 내용타당도로 검증한 결과 타당도가 높게 나타났다.
셋째, 유아 듣기 평가 도구의 신뢰도를 산출하기 위해 문항의 내적 합치도 지수인 Cronbach α 계수를 산출한 결과 전체 신뢰도가 다소 적절하게 나타났다.
This research aims to furnish information of the preschool child’s listening comprehension to teachers and to develop the listening comprehension test tool which can furnish the basic data, to plan and practice teaching and learning for the preschool child based on the result of the test.
With those...
This research aims to furnish information of the preschool child’s listening comprehension to teachers and to develop the listening comprehension test tool which can furnish the basic data, to plan and practice teaching and learning for the preschool child based on the result of the test.
With those purposes, the research focused on the following issues.
1. How the listing comprehension test tool for a preschool child is constituted?
2. Is the listening comprehension test tool valid and reliable?
2-1. About validity of the listening comprehension test tool.
2-2. About reliability of the listening comprehension test tool.
This research is studied, first, as a preliminary study to constitute questions, from literatures about ‘listening comprehension’ to the researches about the advancement of preschool child’s language ability (listening comprehension), in order to develop the listening comprehension test tool. In addition, the research is examined educational goals and contents of ‘listening’ part of the language in life, a part of preschool curriculum. And the research includes assessment information of the listening comprehension test from ‘listening’contents by level of the language in life of the revised curriculum of preschool in 2007(2008). And 63 questions in 7 spheres, based on the literature research, were developed and they were amended to 50 questions in 6 spheres, as result of content validity. Second, the test was conducted with 94 preschool children, with the listening comprehension test tool after contents validity test at the preliminary study. Coefficient of Cronbach α was used for reliability.
The results of the research are as belows.
First, the questions of the listening comprehension test for the preschool child are organized with understand of words, understand of sentences, understand of dialogues, understand of directions, understand of literary works, and listening attitude, total 50 questions in 6 spheres.
Second, 50 questions, ultimately through the contents validity test, were selected and developed for the listening comprehension test tool for the preschool child.
Third, in order to calculate reliability of the listening comprehension test, coefficient of Cronbach α, index of item internal consistency, was calculated. As the result, total reliability was somewhat appropriate.
This research aims to furnish information of the preschool child’s listening comprehension to teachers and to develop the listening comprehension test tool which can furnish the basic data, to plan and practice teaching and learning for the preschool child based on the result of the test.
With those purposes, the research focused on the following issues.
1. How the listing comprehension test tool for a preschool child is constituted?
2. Is the listening comprehension test tool valid and reliable?
2-1. About validity of the listening comprehension test tool.
2-2. About reliability of the listening comprehension test tool.
This research is studied, first, as a preliminary study to constitute questions, from literatures about ‘listening comprehension’ to the researches about the advancement of preschool child’s language ability (listening comprehension), in order to develop the listening comprehension test tool. In addition, the research is examined educational goals and contents of ‘listening’ part of the language in life, a part of preschool curriculum. And the research includes assessment information of the listening comprehension test from ‘listening’contents by level of the language in life of the revised curriculum of preschool in 2007(2008). And 63 questions in 7 spheres, based on the literature research, were developed and they were amended to 50 questions in 6 spheres, as result of content validity. Second, the test was conducted with 94 preschool children, with the listening comprehension test tool after contents validity test at the preliminary study. Coefficient of Cronbach α was used for reliability.
The results of the research are as belows.
First, the questions of the listening comprehension test for the preschool child are organized with understand of words, understand of sentences, understand of dialogues, understand of directions, understand of literary works, and listening attitude, total 50 questions in 6 spheres.
Second, 50 questions, ultimately through the contents validity test, were selected and developed for the listening comprehension test tool for the preschool child.
Third, in order to calculate reliability of the listening comprehension test, coefficient of Cronbach α, index of item internal consistency, was calculated. As the result, total reliability was somewhat appropriate.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.