본 연구는 유치원 교사들이 기록 작업을 수행하는 과정에서 보이는 교사의 통찰, 인식 및 행동의 변화를 질적으로 분석하는데 목적이 있다.
이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 교사는 기록 작업을 통해 무엇을 경험하는가?
연구 참여자는 전라북도에 위치한 J 병설유치원 담임교사 2인이다. 연구 기간은 2009년 6월 10일부터 9월 30일까지로 수집된 자료는 12회의 참여관찰, 12회의 교사면담, 그리고 교사의 자기저널, 연구자의 약기, 교사의 기록을 통해 이루어졌다. 참여관찰 및 면담내용은 현장 기록 및 녹음하여 자료화 하였으며, ...
본 연구는 유치원 교사들이 기록 작업을 수행하는 과정에서 보이는 교사의 통찰, 인식 및 행동의 변화를 질적으로 분석하는데 목적이 있다.
이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 교사는 기록 작업을 통해 무엇을 경험하는가?
연구 참여자는 전라북도에 위치한 J 병설유치원 담임교사 2인이다. 연구 기간은 2009년 6월 10일부터 9월 30일까지로 수집된 자료는 12회의 참여관찰, 12회의 교사면담, 그리고 교사의 자기저널, 연구자의 약기, 교사의 기록을 통해 이루어졌다. 참여관찰 및 면담내용은 현장 기록 및 녹음하여 자료화 하였으며, 자료 분석은 수집된 자료의 전사와 통합, 분류 및 분석, 해석 및 결과 확인으로 이루어 졌다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 기록 작업에서 얻은 통찰의 경험은 기록 작업의 필요성 대한 교사의 인식의 변화를 이끌었다.
교사들은 여러 가지 현실적인 어려움들로 인해 평가가 제대로 이루어지지 않음을 인식하였고, 대안적 평가로서의 기록 작업에 대한 기대를 드러냈다. 기록 작업 초기에는 시간적 부족, 자신감의 부족으로 인한 갈등과 익숙하지 않은 기록 작업으로 인한 혼란을 느꼈지만, 유아에게 귀 기울이고 있는 교사 스스로에게 뿌듯함을 느꼈다. 기록하고, 재확인하고, 해석하는 과정이 익숙해지면서 교사들은 유아에 대한 면밀한 이해와 깊은 사랑을 느끼는 경험을 하게 되었다. 또한 자신의 태도에 대해 다양한 모습을 발견함으로서 자기반성을 가능하게 하고, 자기반성에 따른 노력은 스스로에 대한 자신감을 갖게 하였다.
둘째, 기록 작업은 교사에게 스스로 깨닫고 배움의 기회를 제공하였다.
교사는 기록 작업을 수행하면서 기록 작업에 대한 장점 및 가치를 깨닫게 되었다. 또한 기록 작업을 통해 평가의 결과가 교수 학습에 반영되는 순환적인 과정이어야 하며, 교수와 학습이 분리될 수 없다는 것을 경험하게 되었다. 즉, 평가가 반영된 교수 학습을 가능하게 함으로서 유아에게 적절한 유아 중심의 교육을 실천해 나가도록 돕는다.
본 연구는 유치원 교사들이 기록 작업을 수행하는 과정에서 보이는 교사의 통찰, 인식 및 행동의 변화를 질적으로 분석하는데 목적이 있다.
이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 교사는 기록 작업을 통해 무엇을 경험하는가?
연구 참여자는 전라북도에 위치한 J 병설유치원 담임교사 2인이다. 연구 기간은 2009년 6월 10일부터 9월 30일까지로 수집된 자료는 12회의 참여관찰, 12회의 교사면담, 그리고 교사의 자기저널, 연구자의 약기, 교사의 기록을 통해 이루어졌다. 참여관찰 및 면담내용은 현장 기록 및 녹음하여 자료화 하였으며, 자료 분석은 수집된 자료의 전사와 통합, 분류 및 분석, 해석 및 결과 확인으로 이루어 졌다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 기록 작업에서 얻은 통찰의 경험은 기록 작업의 필요성 대한 교사의 인식의 변화를 이끌었다.
교사들은 여러 가지 현실적인 어려움들로 인해 평가가 제대로 이루어지지 않음을 인식하였고, 대안적 평가로서의 기록 작업에 대한 기대를 드러냈다. 기록 작업 초기에는 시간적 부족, 자신감의 부족으로 인한 갈등과 익숙하지 않은 기록 작업으로 인한 혼란을 느꼈지만, 유아에게 귀 기울이고 있는 교사 스스로에게 뿌듯함을 느꼈다. 기록하고, 재확인하고, 해석하는 과정이 익숙해지면서 교사들은 유아에 대한 면밀한 이해와 깊은 사랑을 느끼는 경험을 하게 되었다. 또한 자신의 태도에 대해 다양한 모습을 발견함으로서 자기반성을 가능하게 하고, 자기반성에 따른 노력은 스스로에 대한 자신감을 갖게 하였다.
둘째, 기록 작업은 교사에게 스스로 깨닫고 배움의 기회를 제공하였다.
교사는 기록 작업을 수행하면서 기록 작업에 대한 장점 및 가치를 깨닫게 되었다. 또한 기록 작업을 통해 평가의 결과가 교수 학습에 반영되는 순환적인 과정이어야 하며, 교수와 학습이 분리될 수 없다는 것을 경험하게 되었다. 즉, 평가가 반영된 교수 학습을 가능하게 함으로서 유아에게 적절한 유아 중심의 교육을 실천해 나가도록 돕는다.
The purpose of this study is to qualitatively analyze the changes in kindergarten teacher's insight, recognition and behavior during documentation.
In this paper, we set its research subjects as follows.
1. What did the teachers experience with documentation?
This study was carried out in J annex ki...
The purpose of this study is to qualitatively analyze the changes in kindergarten teacher's insight, recognition and behavior during documentation.
In this paper, we set its research subjects as follows.
1. What did the teachers experience with documentation?
This study was carried out in J annex kindergarten in Jellabuk-do from June 10, 2009 to September 30, 2009 and two teachers participated in the research. Collected research materials were 12 times participant observations, 12 times depth interviews, teacher's journal, teacher's record and reacher's field note. the participant observations and interview files recorded and made as data, and than, it was analyzed by transcription of collected materials, classification and analysis of materials, translation of materials, and confirmation of result of analysis.
The results of this study are as follows.
First, the experience of insight gained from the documentation led to changes in teacher's recognition for the necessity of documenting.
The teachers were aware that assessment was not done properly because of a number of practical difficulties and said the positive expectation for the documentation as alternative assessment.
In the initially documentation, the teachers felt the conflicts due to lack of the time and confidence, and the confusion due to unfamiliar documentation, but they were satisfied with listening up to young children.
Become used to record, revisit and translate, the teachers have experienced closer understanding and a deep love for children. The documentation also enabled teachers to reflect on themselves by observing various aspects of their behaviors, and the effort for self-reflection gave self-confidence.
Second, documentation has provided the teachers with opportunities to realize and learn on themselves.
The teachers were aware of the benefits and its value during the documentation. In addition, they experienced that the results of assessment should be the cyclical process of reflecting to teaching-learning, and teaching and learning can not be separated. In conclusion, documentation helps teachers practice child-centered education.
The purpose of this study is to qualitatively analyze the changes in kindergarten teacher's insight, recognition and behavior during documentation.
In this paper, we set its research subjects as follows.
1. What did the teachers experience with documentation?
This study was carried out in J annex kindergarten in Jellabuk-do from June 10, 2009 to September 30, 2009 and two teachers participated in the research. Collected research materials were 12 times participant observations, 12 times depth interviews, teacher's journal, teacher's record and reacher's field note. the participant observations and interview files recorded and made as data, and than, it was analyzed by transcription of collected materials, classification and analysis of materials, translation of materials, and confirmation of result of analysis.
The results of this study are as follows.
First, the experience of insight gained from the documentation led to changes in teacher's recognition for the necessity of documenting.
The teachers were aware that assessment was not done properly because of a number of practical difficulties and said the positive expectation for the documentation as alternative assessment.
In the initially documentation, the teachers felt the conflicts due to lack of the time and confidence, and the confusion due to unfamiliar documentation, but they were satisfied with listening up to young children.
Become used to record, revisit and translate, the teachers have experienced closer understanding and a deep love for children. The documentation also enabled teachers to reflect on themselves by observing various aspects of their behaviors, and the effort for self-reflection gave self-confidence.
Second, documentation has provided the teachers with opportunities to realize and learn on themselves.
The teachers were aware of the benefits and its value during the documentation. In addition, they experienced that the results of assessment should be the cyclical process of reflecting to teaching-learning, and teaching and learning can not be separated. In conclusion, documentation helps teachers practice child-centered education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.