본 연구는 지역축제의 성공요인과 문제점을 연구하는데 주된 목적이 있다. 그 동안 연구들은 주로 지역축제의 성공요인을 그 지역의 성장과 경제적 영향측면에 대해서 다루어져 왔다. 그러나 사회·문화·환경이 중요시되는 시대적 상황에서 지역축제가 경제적 영향뿐만 아니라 사회문화적, 환경적 측면까지 미치는 연구가 필요하다.
따라서 본 연구는 이러한 시대적 배경에 따라 지역축제의 성공요인을 축제운영의 효율성, 방문객의 만족, 지역발전 효과부분으로 분석해보고자 하였고, 지역축제가 지역브랜드의 자산화에 얼마나 기여하고 있는지에 대하여 분석해 보고자 하였다.
연구 대상 사례로는 성공적인 지역축제로 평가받고 있는 함평나비대축제를 대상으로 연구하였다.
위와 같은 연구를 위하여 본 연구에서는 다음과 같이 전개하여 연구하였다.
제1장에서는 연구의 필요성과 연구의 범위 및 방법을, 제2장에서는 이론적 배경을 토대로 연구의 분석틀을 설정하였고, 제3장에서는 함평나비대축제의 운영사례 분석으로써 축제의 내용, 축제의 운영, 축제의 효과를 기술하였다. 제4장에서는 함평나비대축제의 성공요인을 축제행사로서의 성공요인, 지역브랜드 자산화에 기여하는 요인을 분석하였고, 제5장에서는 지역축제의 문제점, 제6장에서는 연구를 요약하면서 연구의 한계를 기술하였다.- Ⅳ -
연구를 통해 다음과 같은 사실을 알 수 있었다.
1. 지역축제의 성공요인을
첫째, 축제행사로서의 성공요인으로는 운영의 효율성 측면에서는 주제의 차별성, 프로그램의 다양성, 생산적인 홍보와 마케팅, 방문객 수, 조직·기구와 인력의 배치 및 확보, 예산 투자, 평가 및 피드백 분야로 분석하였고, 방문객의 만족의 측면에서는 접근성, 친절성, 편리성, 관광지와 연계, 먹거리와 쉴거리로 분석하였으며, 지역 발전효과 측면에서는 주민참여, ...
본 연구는 지역축제의 성공요인과 문제점을 연구하는데 주된 목적이 있다. 그 동안 연구들은 주로 지역축제의 성공요인을 그 지역의 성장과 경제적 영향측면에 대해서 다루어져 왔다. 그러나 사회·문화·환경이 중요시되는 시대적 상황에서 지역축제가 경제적 영향뿐만 아니라 사회문화적, 환경적 측면까지 미치는 연구가 필요하다.
따라서 본 연구는 이러한 시대적 배경에 따라 지역축제의 성공요인을 축제운영의 효율성, 방문객의 만족, 지역발전 효과부분으로 분석해보고자 하였고, 지역축제가 지역브랜드의 자산화에 얼마나 기여하고 있는지에 대하여 분석해 보고자 하였다.
연구 대상 사례로는 성공적인 지역축제로 평가받고 있는 함평나비대축제를 대상으로 연구하였다.
위와 같은 연구를 위하여 본 연구에서는 다음과 같이 전개하여 연구하였다.
제1장에서는 연구의 필요성과 연구의 범위 및 방법을, 제2장에서는 이론적 배경을 토대로 연구의 분석틀을 설정하였고, 제3장에서는 함평나비대축제의 운영사례 분석으로써 축제의 내용, 축제의 운영, 축제의 효과를 기술하였다. 제4장에서는 함평나비대축제의 성공요인을 축제행사로서의 성공요인, 지역브랜드 자산화에 기여하는 요인을 분석하였고, 제5장에서는 지역축제의 문제점, 제6장에서는 연구를 요약하면서 연구의 한계를 기술하였다.- Ⅳ -
연구를 통해 다음과 같은 사실을 알 수 있었다.
1. 지역축제의 성공요인을
첫째, 축제행사로서의 성공요인으로는 운영의 효율성 측면에서는 주제의 차별성, 프로그램의 다양성, 생산적인 홍보와 마케팅, 방문객 수, 조직·기구와 인력의 배치 및 확보, 예산 투자, 평가 및 피드백 분야로 분석하였고, 방문객의 만족의 측면에서는 접근성, 친절성, 편리성, 관광지와 연계, 먹거리와 쉴거리로 분석하였으며, 지역 발전효과 측면에서는 주민참여, 사회적 영향, 문화적 영향, 환경적 영향으로 분석하였다.
둘째, 지역브랜드의 자산화에 지역축제가 영향을 미치는 요인을 문화적 착근성, 지역 이미지, 지역브랜드의 인지, 지자체의 지원과 투자, 브랜드 자산의 지역경쟁력 강화로 나누어 살펴보았다.
2. 지역축제의 문제점은
첫째, 프로그램의 진화와 창의성. 둘째. 중앙정부-지방정부의 과도한 간여와 정치성. 셋째, 축제행사에 따른 투자와 수익 모형. 넷째, 지역브랜드 자산의 자본화 전략의 부재 등으로 살펴보았다.
위와 같은 본 연구의 분석 결과 함평나비대축제는 함평지역의 경제, 사회문화, 환경부문에 여러 가지 요인으로 기여하고 있음을 알 수 있으나 진정 지역민의 삶의 질을 향상을 위하고 더욱더 발전을 위해서는 성공요인으로 분석된 요인은 해를 더할 수록 새롭게 변신해야 하고 문제점으로 분석된 요인은 개선되어야 할 것이다.
본 연구는 지역축제의 성공요인과 문제점을 연구하는데 주된 목적이 있다. 그 동안 연구들은 주로 지역축제의 성공요인을 그 지역의 성장과 경제적 영향측면에 대해서 다루어져 왔다. 그러나 사회·문화·환경이 중요시되는 시대적 상황에서 지역축제가 경제적 영향뿐만 아니라 사회문화적, 환경적 측면까지 미치는 연구가 필요하다.
따라서 본 연구는 이러한 시대적 배경에 따라 지역축제의 성공요인을 축제운영의 효율성, 방문객의 만족, 지역발전 효과부분으로 분석해보고자 하였고, 지역축제가 지역브랜드의 자산화에 얼마나 기여하고 있는지에 대하여 분석해 보고자 하였다.
연구 대상 사례로는 성공적인 지역축제로 평가받고 있는 함평나비대축제를 대상으로 연구하였다.
위와 같은 연구를 위하여 본 연구에서는 다음과 같이 전개하여 연구하였다.
제1장에서는 연구의 필요성과 연구의 범위 및 방법을, 제2장에서는 이론적 배경을 토대로 연구의 분석틀을 설정하였고, 제3장에서는 함평나비대축제의 운영사례 분석으로써 축제의 내용, 축제의 운영, 축제의 효과를 기술하였다. 제4장에서는 함평나비대축제의 성공요인을 축제행사로서의 성공요인, 지역브랜드 자산화에 기여하는 요인을 분석하였고, 제5장에서는 지역축제의 문제점, 제6장에서는 연구를 요약하면서 연구의 한계를 기술하였다.- Ⅳ -
연구를 통해 다음과 같은 사실을 알 수 있었다.
1. 지역축제의 성공요인을
첫째, 축제행사로서의 성공요인으로는 운영의 효율성 측면에서는 주제의 차별성, 프로그램의 다양성, 생산적인 홍보와 마케팅, 방문객 수, 조직·기구와 인력의 배치 및 확보, 예산 투자, 평가 및 피드백 분야로 분석하였고, 방문객의 만족의 측면에서는 접근성, 친절성, 편리성, 관광지와 연계, 먹거리와 쉴거리로 분석하였으며, 지역 발전효과 측면에서는 주민참여, 사회적 영향, 문화적 영향, 환경적 영향으로 분석하였다.
둘째, 지역브랜드의 자산화에 지역축제가 영향을 미치는 요인을 문화적 착근성, 지역 이미지, 지역브랜드의 인지, 지자체의 지원과 투자, 브랜드 자산의 지역경쟁력 강화로 나누어 살펴보았다.
2. 지역축제의 문제점은
첫째, 프로그램의 진화와 창의성. 둘째. 중앙정부-지방정부의 과도한 간여와 정치성. 셋째, 축제행사에 따른 투자와 수익 모형. 넷째, 지역브랜드 자산의 자본화 전략의 부재 등으로 살펴보았다.
위와 같은 본 연구의 분석 결과 함평나비대축제는 함평지역의 경제, 사회문화, 환경부문에 여러 가지 요인으로 기여하고 있음을 알 수 있으나 진정 지역민의 삶의 질을 향상을 위하고 더욱더 발전을 위해서는 성공요인으로 분석된 요인은 해를 더할 수록 새롭게 변신해야 하고 문제점으로 분석된 요인은 개선되어야 할 것이다.
The major goal of this study is to study the success factor and problems related to the local festivals. Most of the precedent studies concluded that the developmental and economical growth of the local areas was the major factor that determined a success of the local festivals. However, the time ha...
The major goal of this study is to study the success factor and problems related to the local festivals. Most of the precedent studies concluded that the developmental and economical growth of the local areas was the major factor that determined a success of the local festivals. However, the time has changed and, today, people began putting more importance in factors like society, culture and environment. To respond such changes, it is essential to consider the social, cultural and environmental factors when examining what determines a success of local festivals.
Thus, this study attempted to analyze the success factors of local festivals from the aspects of efficiency of festival management, satisfaction level of visitors and improvement in local development. It also analyzed how much local festivals contributed to promote local brands to a local asset.
This study focused on an example of Hampyeong Butterfly Festival as for its successful reputation.
The following is how I developed this study to achieve the above goals.
The chapter one is about the necessity of this study as well as about its scope and method while the chapter two is about the analytical results based on the theoretical background. The chapter three describes the contents, management and effects of the Hampyeon Butterfly Festival by analyzing its management example. The chapter four examines the success factor of the Hampyeong Butterfly Festival and its contribution in promoting local brands to a local asset. Finally, the chapter five is about the problems and limits of local festivals while the chapter six summarizes this study and explains its limits.
The followings are the results of this study.
1. Success Factors of Local Festivals
First, this study attempted to analyzethe success factors of local festivals from the following aspects. From the aspect of management efficiency, this study examined the example in terms of differentiation of theme, diversity of programs, productive PR and marketing, number of visitors, distribution and securing of organization and human resources, budget and investment, and assessment and feedback. Then, from the aspect of satisfaction level of visitors, this study examined the example in terms of accessibility, kindness, convenience, link to tourist spots, foods and relaxation. Finally, from the aspect of local development, this study examined the example in terms of participation of local citizens, social influence, cultural influence and environmental influence.
Second,this study examined how local festivals influence in promoting local brands to a local asset in terms of cultural accessibility, local image, recognition level of local brands, resources and investment of local government, and promotion of local competitiveness in relation of brand asset.
2. Problems of Local Festivals
This study examined, first, on progress and creativity of programs, second, onexcessive involvement and politics between central government and local government, third, on investment and benefit model following the festival events, and fourth, on absence of capitalization strategy of local brand asset.
As in above, this study revealed that the Hampyeong Butterfly Festival contributes to a wide variety of factors such as local economy, society and culture, and environment. However, in order to promote the quality of life of local citizens, it is essential for the festival to newly evolve every year and improve the problems discussed above.
The major goal of this study is to study the success factor and problems related to the local festivals. Most of the precedent studies concluded that the developmental and economical growth of the local areas was the major factor that determined a success of the local festivals. However, the time has changed and, today, people began putting more importance in factors like society, culture and environment. To respond such changes, it is essential to consider the social, cultural and environmental factors when examining what determines a success of local festivals.
Thus, this study attempted to analyze the success factors of local festivals from the aspects of efficiency of festival management, satisfaction level of visitors and improvement in local development. It also analyzed how much local festivals contributed to promote local brands to a local asset.
This study focused on an example of Hampyeong Butterfly Festival as for its successful reputation.
The following is how I developed this study to achieve the above goals.
The chapter one is about the necessity of this study as well as about its scope and method while the chapter two is about the analytical results based on the theoretical background. The chapter three describes the contents, management and effects of the Hampyeon Butterfly Festival by analyzing its management example. The chapter four examines the success factor of the Hampyeong Butterfly Festival and its contribution in promoting local brands to a local asset. Finally, the chapter five is about the problems and limits of local festivals while the chapter six summarizes this study and explains its limits.
The followings are the results of this study.
1. Success Factors of Local Festivals
First, this study attempted to analyzethe success factors of local festivals from the following aspects. From the aspect of management efficiency, this study examined the example in terms of differentiation of theme, diversity of programs, productive PR and marketing, number of visitors, distribution and securing of organization and human resources, budget and investment, and assessment and feedback. Then, from the aspect of satisfaction level of visitors, this study examined the example in terms of accessibility, kindness, convenience, link to tourist spots, foods and relaxation. Finally, from the aspect of local development, this study examined the example in terms of participation of local citizens, social influence, cultural influence and environmental influence.
Second,this study examined how local festivals influence in promoting local brands to a local asset in terms of cultural accessibility, local image, recognition level of local brands, resources and investment of local government, and promotion of local competitiveness in relation of brand asset.
2. Problems of Local Festivals
This study examined, first, on progress and creativity of programs, second, onexcessive involvement and politics between central government and local government, third, on investment and benefit model following the festival events, and fourth, on absence of capitalization strategy of local brand asset.
As in above, this study revealed that the Hampyeong Butterfly Festival contributes to a wide variety of factors such as local economy, society and culture, and environment. However, in order to promote the quality of life of local citizens, it is essential for the festival to newly evolve every year and improve the problems discussed above.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.