초·중등학교의 도서관은 2003년부터 정부의 학교도서관 활성화 사업에 따라 대부분 기존 교실을 개조하거나 리모델링하여 사용하고 있다. 학교도서관이 전용 건물을 확보하지 못한 현실을 감안할 때, 이용자 만족도 제고를 위한 도서관 운영 방식 개선에는 한계가 따를 수 밖에 없다. 2007년까지 1단계 학교도서관 활성화 사업이 마무리되면서 외양적으로는 많은 발전이 있었지만, 계속되는 2단계 활성화 사업에서도 응분의 성과를 거두기 위해서는 아직도 더 많은 노력이 요구된다.
초등학생들은 평소에 도서관을 이용하면서 열람실 등의 학습 공간보다는 휴식 공간 등 문화적 공간을 더 선호하고 있어, 과거 운영 방식으로는 학생들의 현대적인 이용 형태 변화에 눈높이를 맞출 수 없음을 시사하고 있다.
따라서 이 연구는 기설 학교도서관의 효율적인 활성화 방안을 찾는데 목적을 두고 있다. 부제를 학교도서관의 문화적 활동 공간 확대 방안을 중심으로 정하고, 다음과 같은 4대 연구 문제를 설정하여 문헌 연구와 학생·교사 대상의 설문조사, 현장 방문과 자료 수집, 이들을 분석하는 방법으로 진행하였다.
첫째, 학교도서관의 질·양적인 ...
초·중등학교의 도서관은 2003년부터 정부의 학교도서관 활성화 사업에 따라 대부분 기존 교실을 개조하거나 리모델링하여 사용하고 있다. 학교도서관이 전용 건물을 확보하지 못한 현실을 감안할 때, 이용자 만족도 제고를 위한 도서관 운영 방식 개선에는 한계가 따를 수 밖에 없다. 2007년까지 1단계 학교도서관 활성화 사업이 마무리되면서 외양적으로는 많은 발전이 있었지만, 계속되는 2단계 활성화 사업에서도 응분의 성과를 거두기 위해서는 아직도 더 많은 노력이 요구된다.
초등학생들은 평소에 도서관을 이용하면서 열람실 등의 학습 공간보다는 휴식 공간 등 문화적 공간을 더 선호하고 있어, 과거 운영 방식으로는 학생들의 현대적인 이용 형태 변화에 눈높이를 맞출 수 없음을 시사하고 있다.
따라서 이 연구는 기설 학교도서관의 효율적인 활성화 방안을 찾는데 목적을 두고 있다. 부제를 학교도서관의 문화적 활동 공간 확대 방안을 중심으로 정하고, 다음과 같은 4대 연구 문제를 설정하여 문헌 연구와 학생·교사 대상의 설문조사, 현장 방문과 자료 수집, 이들을 분석하는 방법으로 진행하였다.
첫째, 학교도서관의 질·양적인 인프라 구축 정도?
둘째, 학교도서관 중심의 문화적 활동 공간의 확대 필요성?
셋째, 교육활동 중심시설로 도서관 활용도? 학력 향상에 도서관 활용수업이 도움이 되는가?
넷째, 수요자 만족도 제고를 위한 실내 디자인 선진화 분야?
이론적 배경으로 학교도서관의 목적과 다기능적인 역할, 도서관의 운영 요소, 문화적 활동 공간 확대에 관하여 고찰하였다. 또 현장 방문·자료 수집을 통해 학교도서관의 기반 환경을 분석하였고, 설문조사를 통해 교사와 학생을 대상으로 학교도서관의 운영이나 이용에 관한 인식을 종합 분석한 결과, 다음과 같은 초등학교 도서관 시설의 이용 활성화 방안을 제시하게 되었다.
첫째, 문화적 활동 공간 도입 확대가 필요하다. 학교의 특별교실을 도서관 가까이 조정 배치하는 방법으로 활용 공간을 확보하여, 학생들이 바라는 영화 감상실, 휴게 공간 등은 우선적으로 확대하여야 할 것이다. 또 학생 참여 유인을 위한 감동적이고 정서적인 분위기를 연출하는 실내 조경 조성이 필요하다.
둘째, 도서관 운영 방식을 다양화 할 필요가 있다. 과거 대출위주와 자습실 정도로 운영하던 방식에서 도서관 활동 공간이 확대됨에 따라 문화·예술적 콘텐츠 유치·운영을 더욱 확대하여야 할 것이다. 또한 학교도서관 주관 기획 행사를 아웃소싱 하여 이용에 활력을 불어 넣어야 하며, 주말이나 방학 때에는 탄력적으로 도서관을 개방하는 등의 운영 방식에 변화를 꾀하여야 할 것이다.
셋째, 도서관이 학교 교육활동의 중심 공간이 되어야 한다. 이를 위해 학교도서관 담당 교사에게는 적절한 인센티브를 부여하며, 일반교사들에게는 도서관 활용수업 참여를 위한 의무 장치가 제도적으로 마련되어야 할 것이고, 학생들에게는 흥미와 관심을 갖도록 도서관 이용교육을 강화하여야 할 것이다. 또한 도서관에서 원활한 교과수업 진행을 위한 전용 공간의 확장도 필요할 것이다.
넷째, 수요자 만족도 제고를 위해 지속적인 실내 디자인 선진화가 필요하다. 현재 학교도서관의 위치를 조정 배치하고 실내 디자인의 선진화와 규모를 확대하여야 하며, 평소 학생의 이용 밀도가 높은 공간에는 더 많은 투자와 세심한 관리가 이루어져야 한다. 또 학습 참고도서와 교사용 도서는 서가를 별도 비치하여 찾기 쉽도록 진열하여야 할 것이다.
끝으로 학교도서관의 이용 활성화 방안은 실내에서 일어나는 전통 방식의 이용에 한정하지 않고, 효율적인 공간 활용을 통한 문화·예술적인 프로그램을 학교 교육과정과 연계 운영하는 등 다양한 노력이 필요하다. 학교도서관의 문화적 활동 공간의 확대와 다양한 방식의 운영이 더욱 확산·정착되도록 정부 차원의 지속적인 지원과 학교 구성원들의 열성적인 협력이 필요한 때이다.
초·중등학교의 도서관은 2003년부터 정부의 학교도서관 활성화 사업에 따라 대부분 기존 교실을 개조하거나 리모델링하여 사용하고 있다. 학교도서관이 전용 건물을 확보하지 못한 현실을 감안할 때, 이용자 만족도 제고를 위한 도서관 운영 방식 개선에는 한계가 따를 수 밖에 없다. 2007년까지 1단계 학교도서관 활성화 사업이 마무리되면서 외양적으로는 많은 발전이 있었지만, 계속되는 2단계 활성화 사업에서도 응분의 성과를 거두기 위해서는 아직도 더 많은 노력이 요구된다.
초등학생들은 평소에 도서관을 이용하면서 열람실 등의 학습 공간보다는 휴식 공간 등 문화적 공간을 더 선호하고 있어, 과거 운영 방식으로는 학생들의 현대적인 이용 형태 변화에 눈높이를 맞출 수 없음을 시사하고 있다.
따라서 이 연구는 기설 학교도서관의 효율적인 활성화 방안을 찾는데 목적을 두고 있다. 부제를 학교도서관의 문화적 활동 공간 확대 방안을 중심으로 정하고, 다음과 같은 4대 연구 문제를 설정하여 문헌 연구와 학생·교사 대상의 설문조사, 현장 방문과 자료 수집, 이들을 분석하는 방법으로 진행하였다.
첫째, 학교도서관의 질·양적인 인프라 구축 정도?
둘째, 학교도서관 중심의 문화적 활동 공간의 확대 필요성?
셋째, 교육활동 중심시설로 도서관 활용도? 학력 향상에 도서관 활용수업이 도움이 되는가?
넷째, 수요자 만족도 제고를 위한 실내 디자인 선진화 분야?
이론적 배경으로 학교도서관의 목적과 다기능적인 역할, 도서관의 운영 요소, 문화적 활동 공간 확대에 관하여 고찰하였다. 또 현장 방문·자료 수집을 통해 학교도서관의 기반 환경을 분석하였고, 설문조사를 통해 교사와 학생을 대상으로 학교도서관의 운영이나 이용에 관한 인식을 종합 분석한 결과, 다음과 같은 초등학교 도서관 시설의 이용 활성화 방안을 제시하게 되었다.
첫째, 문화적 활동 공간 도입 확대가 필요하다. 학교의 특별교실을 도서관 가까이 조정 배치하는 방법으로 활용 공간을 확보하여, 학생들이 바라는 영화 감상실, 휴게 공간 등은 우선적으로 확대하여야 할 것이다. 또 학생 참여 유인을 위한 감동적이고 정서적인 분위기를 연출하는 실내 조경 조성이 필요하다.
둘째, 도서관 운영 방식을 다양화 할 필요가 있다. 과거 대출위주와 자습실 정도로 운영하던 방식에서 도서관 활동 공간이 확대됨에 따라 문화·예술적 콘텐츠 유치·운영을 더욱 확대하여야 할 것이다. 또한 학교도서관 주관 기획 행사를 아웃소싱 하여 이용에 활력을 불어 넣어야 하며, 주말이나 방학 때에는 탄력적으로 도서관을 개방하는 등의 운영 방식에 변화를 꾀하여야 할 것이다.
셋째, 도서관이 학교 교육활동의 중심 공간이 되어야 한다. 이를 위해 학교도서관 담당 교사에게는 적절한 인센티브를 부여하며, 일반교사들에게는 도서관 활용수업 참여를 위한 의무 장치가 제도적으로 마련되어야 할 것이고, 학생들에게는 흥미와 관심을 갖도록 도서관 이용교육을 강화하여야 할 것이다. 또한 도서관에서 원활한 교과수업 진행을 위한 전용 공간의 확장도 필요할 것이다.
넷째, 수요자 만족도 제고를 위해 지속적인 실내 디자인 선진화가 필요하다. 현재 학교도서관의 위치를 조정 배치하고 실내 디자인의 선진화와 규모를 확대하여야 하며, 평소 학생의 이용 밀도가 높은 공간에는 더 많은 투자와 세심한 관리가 이루어져야 한다. 또 학습 참고도서와 교사용 도서는 서가를 별도 비치하여 찾기 쉽도록 진열하여야 할 것이다.
끝으로 학교도서관의 이용 활성화 방안은 실내에서 일어나는 전통 방식의 이용에 한정하지 않고, 효율적인 공간 활용을 통한 문화·예술적인 프로그램을 학교 교육과정과 연계 운영하는 등 다양한 노력이 필요하다. 학교도서관의 문화적 활동 공간의 확대와 다양한 방식의 운영이 더욱 확산·정착되도록 정부 차원의 지속적인 지원과 학교 구성원들의 열성적인 협력이 필요한 때이다.
Most of the libraries of elementary, secondary schools have been rebuilt or remodelled from 2003 conforming to the government -led school library activation project. It's quite natural that the improvement in library operation method to raise users' satisfaction is limited considering the reality th...
Most of the libraries of elementary, secondary schools have been rebuilt or remodelled from 2003 conforming to the government -led school library activation project. It's quite natural that the improvement in library operation method to raise users' satisfaction is limited considering the reality that those schools have no buildings only for the libraries. The completion of 1st stage school library activation project by 2007 has brought about much development outwardly, but a great deal more of efforts is required to get due outcome in the 2nd ensuing activation project.
It implies that as the elementary students prefer the space for relax or cultures to that for study or reading room, existing operation method won't be able to satisfy their change in up-to-date using pattern of libraries.
Accordingly, this study has put its purpose in finding an effective activation plan for existing school libraries. It settled subtitle as with stress on the plan for enlarging cultural activity space in the school libraries, and 4 questions along with the methods of study of studies, questionnaire for the students and teachers, site visit, data collection and analysis on them as the way of conducting the study.
First, the extent of qualitative and quantitative infrastructure construction of school libraries?
Second, the need for enlargement of school library centered cultural activity space?
Third, the level of library use as the central facilities for educational activities?
Is library using class helpful in improving students' scholastic ability?
Fourth, what about interior design advancement field for users' satisfaction elevation?
This researcher examined the purpose and multi functional role of school libraries, the elements of library operation, cultural activity space expansion as the theoretical background. And analyzed the environment of school libraries basis through site visit, data collection, and integrated the analysis on the perception of operation & use of school libraries through questionnaire for teachers and students, and then proposed the plan for activating elementary school libraries use as below.
Frist, the space for cultural activities needs to be extended. Space for movie appreciation, relax that are desired by students should firstly be enlarged with the way of arranging special class close to library. Impressive and emotional mood creating indoor landscape is necessary to induce students to the library.
Second, the method of library operation needs to be diversified. As the library activity space has been enlarged from the size of study hall in where landing books was most conducted, the way of library operation direction should decline to more collecting of cultural artistic contents. Besides, school library-led planned events are needs to be outsourced for an activation of school library use, along with flexible operation of them as the way of opening them on weekends and during the school vacation.
Third, library needs to be the central space of school education activity. For this, a proper incentive should be given to the teachers in charge of school library, and compulsory library using class should be prepared institutionally for the general teachers, and library using education by letting the students being interest in it needs to be strengthened. Besides, exclusive space for smooth class in the library also had better be extended.
Fourth, continual advancement of interior design is necessary for users' satisfaction. Current location of school library needs to be arranged along with interior design to be advanced and enlarged in its size, and more investment, careful management are necessary for the space where usually attracts most students. In addition, reference books and books for teachers need to be placed in the extra bookshelves for a convenient finding.
Lastly, the plan for activating school library use shouldn't be limited to the conventional method, the use of which is restricted to indoor, making various efforts including its operation connecting cultural?artistic program to school curriculum via effective space use. It's the time government-level consistent support and enthusiastic association of the school members are indispensable for the settlement of the enlargement of cultural activity space in school libraries and various ways of operation.
Most of the libraries of elementary, secondary schools have been rebuilt or remodelled from 2003 conforming to the government -led school library activation project. It's quite natural that the improvement in library operation method to raise users' satisfaction is limited considering the reality that those schools have no buildings only for the libraries. The completion of 1st stage school library activation project by 2007 has brought about much development outwardly, but a great deal more of efforts is required to get due outcome in the 2nd ensuing activation project.
It implies that as the elementary students prefer the space for relax or cultures to that for study or reading room, existing operation method won't be able to satisfy their change in up-to-date using pattern of libraries.
Accordingly, this study has put its purpose in finding an effective activation plan for existing school libraries. It settled subtitle as with stress on the plan for enlarging cultural activity space in the school libraries, and 4 questions along with the methods of study of studies, questionnaire for the students and teachers, site visit, data collection and analysis on them as the way of conducting the study.
First, the extent of qualitative and quantitative infrastructure construction of school libraries?
Second, the need for enlargement of school library centered cultural activity space?
Third, the level of library use as the central facilities for educational activities?
Is library using class helpful in improving students' scholastic ability?
Fourth, what about interior design advancement field for users' satisfaction elevation?
This researcher examined the purpose and multi functional role of school libraries, the elements of library operation, cultural activity space expansion as the theoretical background. And analyzed the environment of school libraries basis through site visit, data collection, and integrated the analysis on the perception of operation & use of school libraries through questionnaire for teachers and students, and then proposed the plan for activating elementary school libraries use as below.
Frist, the space for cultural activities needs to be extended. Space for movie appreciation, relax that are desired by students should firstly be enlarged with the way of arranging special class close to library. Impressive and emotional mood creating indoor landscape is necessary to induce students to the library.
Second, the method of library operation needs to be diversified. As the library activity space has been enlarged from the size of study hall in where landing books was most conducted, the way of library operation direction should decline to more collecting of cultural artistic contents. Besides, school library-led planned events are needs to be outsourced for an activation of school library use, along with flexible operation of them as the way of opening them on weekends and during the school vacation.
Third, library needs to be the central space of school education activity. For this, a proper incentive should be given to the teachers in charge of school library, and compulsory library using class should be prepared institutionally for the general teachers, and library using education by letting the students being interest in it needs to be strengthened. Besides, exclusive space for smooth class in the library also had better be extended.
Fourth, continual advancement of interior design is necessary for users' satisfaction. Current location of school library needs to be arranged along with interior design to be advanced and enlarged in its size, and more investment, careful management are necessary for the space where usually attracts most students. In addition, reference books and books for teachers need to be placed in the extra bookshelves for a convenient finding.
Lastly, the plan for activating school library use shouldn't be limited to the conventional method, the use of which is restricted to indoor, making various efforts including its operation connecting cultural?artistic program to school curriculum via effective space use. It's the time government-level consistent support and enthusiastic association of the school members are indispensable for the settlement of the enlargement of cultural activity space in school libraries and various ways of operation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.