영어 학습 연구 분야에서 문법 교육이 차지하는 위상은 시대적으로 다양한 변천사를 겪었다. 최근에는 영어의 유창성이 강조되면서 문법 교육에 대한 필요성이 점점 줄어들고 있는 듯하다. 하지만 많은 연구들이 문법 교육을 통해 의사소통 능력을 향상시킬 수 있다는 결과들을 보고하고 있으며, 특히 초등학생들에게도 문법 교육은 긍정적인 효과를 가져왔다는 보고들이 계속 나오고 있다. 하지만, 문법 교육이 여러 가지 의사소통 능력 중에서도 말하기 실력과 얼마나 밀접한 관계를 맺고 있는지 보여주는 연구 결과는 드물다. 특히, 말하기 실력 중에서도 정확성, 유창성과 어떤 관계를 갖고 있는지 본 연구를 통해 밝혀 보고자 한다. 그리하여 다음과 같은 세 가지 연구 가설을 설정하였다.
첫째, 의사소통적 활동과 문법을 접목한 수업을 받은 실험집단 학생들이, 따로 문법 지도를 명시적으로 받지 않고 의사소통 중심의 수업만 받은 학생들보다 말하기 실력의 정확성에 있어서 향상도를 보일 것이다.
둘째, 의사소통적 활동과 문법을 접목한 수업을 받은 실험집단 학생들이, 따로 문법 지도를 명시적으로 받지 않고 의사소통 중심의 수업만 받은 학생들보다 말하기 실력의 유창성에 있어서 향상도를 보일 것이다.
셋째, 의사소통적 활동과 문법을 접목한 수업을 받은 실험집단 학생들이, 문법에 대한 흥미도에 있어서 실험을 하기 전보다 향상될 것이다.
연구대상은 서울시 소재 A와 B 초등학교의 3∼5학년 학생들로서 실험집단 24명, 비교집단 20명으로 구성하였다. 실험집단에는 의사소통 중심 수업에 명시적인 문법 지도를 병행하였고, 비교집단에는 의사소통 중심의 수업만 실시하였다. 수업은 실험집단 주 1회 45분, 비교집단 주 1회 45분으로 실시하였다. 연구 결과에 대한 검증은 말하기 실력과 흥미도 영역에서 실시하였다. 말하기 평가는 사전, 사후, 후속 3번에 걸쳐 실시하였고, 정의적 영역의 평가는 실험 전⦁후 설문지를 통하여 평가하였다. ...
영어 학습 연구 분야에서 문법 교육이 차지하는 위상은 시대적으로 다양한 변천사를 겪었다. 최근에는 영어의 유창성이 강조되면서 문법 교육에 대한 필요성이 점점 줄어들고 있는 듯하다. 하지만 많은 연구들이 문법 교육을 통해 의사소통 능력을 향상시킬 수 있다는 결과들을 보고하고 있으며, 특히 초등학생들에게도 문법 교육은 긍정적인 효과를 가져왔다는 보고들이 계속 나오고 있다. 하지만, 문법 교육이 여러 가지 의사소통 능력 중에서도 말하기 실력과 얼마나 밀접한 관계를 맺고 있는지 보여주는 연구 결과는 드물다. 특히, 말하기 실력 중에서도 정확성, 유창성과 어떤 관계를 갖고 있는지 본 연구를 통해 밝혀 보고자 한다. 그리하여 다음과 같은 세 가지 연구 가설을 설정하였다.
첫째, 의사소통적 활동과 문법을 접목한 수업을 받은 실험집단 학생들이, 따로 문법 지도를 명시적으로 받지 않고 의사소통 중심의 수업만 받은 학생들보다 말하기 실력의 정확성에 있어서 향상도를 보일 것이다.
둘째, 의사소통적 활동과 문법을 접목한 수업을 받은 실험집단 학생들이, 따로 문법 지도를 명시적으로 받지 않고 의사소통 중심의 수업만 받은 학생들보다 말하기 실력의 유창성에 있어서 향상도를 보일 것이다.
셋째, 의사소통적 활동과 문법을 접목한 수업을 받은 실험집단 학생들이, 문법에 대한 흥미도에 있어서 실험을 하기 전보다 향상될 것이다.
연구대상은 서울시 소재 A와 B 초등학교의 3∼5학년 학생들로서 실험집단 24명, 비교집단 20명으로 구성하였다. 실험집단에는 의사소통 중심 수업에 명시적인 문법 지도를 병행하였고, 비교집단에는 의사소통 중심의 수업만 실시하였다. 수업은 실험집단 주 1회 45분, 비교집단 주 1회 45분으로 실시하였다. 연구 결과에 대한 검증은 말하기 실력과 흥미도 영역에서 실시하였다. 말하기 평가는 사전, 사후, 후속 3번에 걸쳐 실시하였고, 정의적 영역의 평가는 실험 전⦁후 설문지를 통하여 평가하였다. 분석 도구는 말하기 평가는 다변량 분산 분석(Repeated Measures MANOVA)을 이용하였고, 정의적 영역은 사전, 사후 t-검증으로 분석하였다.
실험 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫 번째 가설 검증 결과, 의사소통 중심 수업과 문법 수업을 병행한 실험 집단의학생들이 의사소통 중심의 수업만 받은 비교 집단 학생들보다 말하기의 하위 영역인 정확성에 있어서 유의미한 상승을 보였다. 즉 문법 수업을 통해 학생들의 말하기 정확성을 향상시킬 수 있었다.
두 번째 가설 검증 결과, 실험집단 학생들의 말하기 유창성 점수는 비교집단 학생들의 점수에 비해 유의미하게 향상되지 않았다. 사후 검사에서는 실험 집단의 유창성 점수가 비교집단의 점수보다 유의미하게 향상됐으나, 후속 검사까지 이 결과를 유지하지는 못했다.
세 번째 가설 검증 결과, 실험 집단 학생들의 문법에 대한 흥미도가 실험 전후에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 하지만 더 많은 학생들이 실험 후 문법 수업이 말하기에 긍정적인 영향을 미치는 것 같다고 보고 함으로써 문법 수업에 대한 의식 상승은 엿볼 수 있었다.
이러한 결과를 통하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다.
첫째, 초등 영어에서 문법 교육은 필요하다. 문법 교육이 말하기의 정확성은 확실히 향상시켜주고, 유창성에도 긍정적인 영향을 미칠 수 있을 것이라는 가능성을 볼 수 있었다. 그리고 학생들도 문법 교육이 말하기에 긍정적인 영향을 미친다고 스스로 깨닫고 있었다.
둘째, 문법 수업을 통해 말하기의 유창성을 증가시키고자 한다면 꾸준하고 체계적인 문법 교육이 필요하다. 단기간의 문법 교육은 결국 말하기 유창성에 있어 유의미한 증가를 가져오지 못했다. 그러므로 장기적인 계획 하에 문법 교육이 실시되어야 한다.
셋째, 말하기 실력을 향상시키기 위한 다양한 문법 과업들에 대한 연구가 계속되어야 한다. 문법을 설명 위주가 아닌 말하기 과업과 혼합해서 가르칠 수 있는 지도안은 많지 않은 게 현 실정이다. 문법 교육이 효과적인 말하기 실력 향상으로 이어지려면 다양한 활동들과 지도안이 개발되어야 할 것이다.
영어 학습 연구 분야에서 문법 교육이 차지하는 위상은 시대적으로 다양한 변천사를 겪었다. 최근에는 영어의 유창성이 강조되면서 문법 교육에 대한 필요성이 점점 줄어들고 있는 듯하다. 하지만 많은 연구들이 문법 교육을 통해 의사소통 능력을 향상시킬 수 있다는 결과들을 보고하고 있으며, 특히 초등학생들에게도 문법 교육은 긍정적인 효과를 가져왔다는 보고들이 계속 나오고 있다. 하지만, 문법 교육이 여러 가지 의사소통 능력 중에서도 말하기 실력과 얼마나 밀접한 관계를 맺고 있는지 보여주는 연구 결과는 드물다. 특히, 말하기 실력 중에서도 정확성, 유창성과 어떤 관계를 갖고 있는지 본 연구를 통해 밝혀 보고자 한다. 그리하여 다음과 같은 세 가지 연구 가설을 설정하였다.
첫째, 의사소통적 활동과 문법을 접목한 수업을 받은 실험집단 학생들이, 따로 문법 지도를 명시적으로 받지 않고 의사소통 중심의 수업만 받은 학생들보다 말하기 실력의 정확성에 있어서 향상도를 보일 것이다.
둘째, 의사소통적 활동과 문법을 접목한 수업을 받은 실험집단 학생들이, 따로 문법 지도를 명시적으로 받지 않고 의사소통 중심의 수업만 받은 학생들보다 말하기 실력의 유창성에 있어서 향상도를 보일 것이다.
셋째, 의사소통적 활동과 문법을 접목한 수업을 받은 실험집단 학생들이, 문법에 대한 흥미도에 있어서 실험을 하기 전보다 향상될 것이다.
연구대상은 서울시 소재 A와 B 초등학교의 3∼5학년 학생들로서 실험집단 24명, 비교집단 20명으로 구성하였다. 실험집단에는 의사소통 중심 수업에 명시적인 문법 지도를 병행하였고, 비교집단에는 의사소통 중심의 수업만 실시하였다. 수업은 실험집단 주 1회 45분, 비교집단 주 1회 45분으로 실시하였다. 연구 결과에 대한 검증은 말하기 실력과 흥미도 영역에서 실시하였다. 말하기 평가는 사전, 사후, 후속 3번에 걸쳐 실시하였고, 정의적 영역의 평가는 실험 전⦁후 설문지를 통하여 평가하였다. 분석 도구는 말하기 평가는 다변량 분산 분석(Repeated Measures MANOVA)을 이용하였고, 정의적 영역은 사전, 사후 t-검증으로 분석하였다.
실험 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫 번째 가설 검증 결과, 의사소통 중심 수업과 문법 수업을 병행한 실험 집단의학생들이 의사소통 중심의 수업만 받은 비교 집단 학생들보다 말하기의 하위 영역인 정확성에 있어서 유의미한 상승을 보였다. 즉 문법 수업을 통해 학생들의 말하기 정확성을 향상시킬 수 있었다.
두 번째 가설 검증 결과, 실험집단 학생들의 말하기 유창성 점수는 비교집단 학생들의 점수에 비해 유의미하게 향상되지 않았다. 사후 검사에서는 실험 집단의 유창성 점수가 비교집단의 점수보다 유의미하게 향상됐으나, 후속 검사까지 이 결과를 유지하지는 못했다.
세 번째 가설 검증 결과, 실험 집단 학생들의 문법에 대한 흥미도가 실험 전후에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 하지만 더 많은 학생들이 실험 후 문법 수업이 말하기에 긍정적인 영향을 미치는 것 같다고 보고 함으로써 문법 수업에 대한 의식 상승은 엿볼 수 있었다.
이러한 결과를 통하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다.
첫째, 초등 영어에서 문법 교육은 필요하다. 문법 교육이 말하기의 정확성은 확실히 향상시켜주고, 유창성에도 긍정적인 영향을 미칠 수 있을 것이라는 가능성을 볼 수 있었다. 그리고 학생들도 문법 교육이 말하기에 긍정적인 영향을 미친다고 스스로 깨닫고 있었다.
둘째, 문법 수업을 통해 말하기의 유창성을 증가시키고자 한다면 꾸준하고 체계적인 문법 교육이 필요하다. 단기간의 문법 교육은 결국 말하기 유창성에 있어 유의미한 증가를 가져오지 못했다. 그러므로 장기적인 계획 하에 문법 교육이 실시되어야 한다.
셋째, 말하기 실력을 향상시키기 위한 다양한 문법 과업들에 대한 연구가 계속되어야 한다. 문법을 설명 위주가 아닌 말하기 과업과 혼합해서 가르칠 수 있는 지도안은 많지 않은 게 현 실정이다. 문법 교육이 효과적인 말하기 실력 향상으로 이어지려면 다양한 활동들과 지도안이 개발되어야 할 것이다.
The importance of explicit grammar teaching has been debated for a long time in the field of second language acquisition. Recently, it seems that the importance of grammar instruction is decreasing as focus is turning toward the development of communicative skill. However, recent experimental studie...
The importance of explicit grammar teaching has been debated for a long time in the field of second language acquisition. Recently, it seems that the importance of grammar instruction is decreasing as focus is turning toward the development of communicative skill. However, recent experimental studies have demonstrated that there is a positive effect on the development of communicative skill, especially in young learners, through grammar instruction. Not many studies report on the direct relation between grammar instruction and speaking ability. This study aims to examine the effects of explicit grammar instruction on speaking accuracy and fluency.
This study will address the following three research hypothesis:
First, that the experimental group, which receives explicit grammar instruction and communicative teaching, will experience a higher level of accuracy than the group that receives only communicative teaching.
Second, that the experimental group, which receives explicit grammar instruction and communicative teaching, will experience a higher level of fluency than the control group that received only communicative teaching.
Finally, the research aims to demonstrate that there is an increase in grammar interest among the experimental group students after the program.
The study group was comprised of 44 students between grades three and five of A and B elementary schools in Seoul. The experiment group consisted of 24 students, and the control group consisted of 20 students. Communicative teaching and explicit grammar instruction was performed on the experimental group while only communicative teaching was performed on the control group. Instructions were carried out once a week in 45 minutes sessions. The results of the research came from both testings of student’s speaking skills and affective domain. The student’s speaking skill was measured through three different interviews, once before and twice after the experiment. The evaluation of affective domain was tested through survey results both before and after the experiment. Analyses of all the collected data was performed by Repeated Measures MANOVA for speaking, and Indepence t-test for affective domain. The followings were the results of the experiment.
In verification of the first hypothesis, the group which received explicit grammar instruction and communicative teaching performed significantly better in speaking accuracy than the group which received only communicative teaching. In verification of the second hypothesis, there was no significant difference in speaking fluency between the experimental group and the control group. In verification of the third hypothesis, there was no significant difference in the level of grammar interest amongst the experimental group before and after the treatment, except that students expressed the belief that explicit grammar instruction had positively affected their speaking ability.
Based on the results of the research, the following suggestion can be made:
First, grammar instruction is necessary for elementary students. Explicit grammar instruction positively affected accuracy, and if the treatment had been longer, it would certainly have had a positive effect on fluency. Students also saw the direct benefit of grammar instruction and how it improved their speaking ability.
Second, students must receive explicit grammar instruction over a longer period of time. The three month treatment was too short to have as great an impact of their fluency skill.
Third, on-going and comprehensive research must continue for elementary school grammar instruction. There are not many instructional materials that properly mix speaking and grammar skills. Various activities and lesson plans must be developed for more effective grammar teaching.
The importance of explicit grammar teaching has been debated for a long time in the field of second language acquisition. Recently, it seems that the importance of grammar instruction is decreasing as focus is turning toward the development of communicative skill. However, recent experimental studies have demonstrated that there is a positive effect on the development of communicative skill, especially in young learners, through grammar instruction. Not many studies report on the direct relation between grammar instruction and speaking ability. This study aims to examine the effects of explicit grammar instruction on speaking accuracy and fluency.
This study will address the following three research hypothesis:
First, that the experimental group, which receives explicit grammar instruction and communicative teaching, will experience a higher level of accuracy than the group that receives only communicative teaching.
Second, that the experimental group, which receives explicit grammar instruction and communicative teaching, will experience a higher level of fluency than the control group that received only communicative teaching.
Finally, the research aims to demonstrate that there is an increase in grammar interest among the experimental group students after the program.
The study group was comprised of 44 students between grades three and five of A and B elementary schools in Seoul. The experiment group consisted of 24 students, and the control group consisted of 20 students. Communicative teaching and explicit grammar instruction was performed on the experimental group while only communicative teaching was performed on the control group. Instructions were carried out once a week in 45 minutes sessions. The results of the research came from both testings of student’s speaking skills and affective domain. The student’s speaking skill was measured through three different interviews, once before and twice after the experiment. The evaluation of affective domain was tested through survey results both before and after the experiment. Analyses of all the collected data was performed by Repeated Measures MANOVA for speaking, and Indepence t-test for affective domain. The followings were the results of the experiment.
In verification of the first hypothesis, the group which received explicit grammar instruction and communicative teaching performed significantly better in speaking accuracy than the group which received only communicative teaching. In verification of the second hypothesis, there was no significant difference in speaking fluency between the experimental group and the control group. In verification of the third hypothesis, there was no significant difference in the level of grammar interest amongst the experimental group before and after the treatment, except that students expressed the belief that explicit grammar instruction had positively affected their speaking ability.
Based on the results of the research, the following suggestion can be made:
First, grammar instruction is necessary for elementary students. Explicit grammar instruction positively affected accuracy, and if the treatment had been longer, it would certainly have had a positive effect on fluency. Students also saw the direct benefit of grammar instruction and how it improved their speaking ability.
Second, students must receive explicit grammar instruction over a longer period of time. The three month treatment was too short to have as great an impact of their fluency skill.
Third, on-going and comprehensive research must continue for elementary school grammar instruction. There are not many instructional materials that properly mix speaking and grammar skills. Various activities and lesson plans must be developed for more effective grammar teaching.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.