인(仁)은 공자 사상의 핵심인 동시에 모든 덕목(德目)을 포괄하는 개념이다. 즉, 인 개념은 공자 사상을 관통하는 최고의 가치로 이해될 수 있다. 공자 사상에 있어 인은 생명의 최고 가치이자 모든 사람에게 품부(稟賦)된 선천적 가치이다. 공자가 인 개념을 통해 인간의 본질을 회복하고 완전한 인간성에 도달하려 했던 것은 이 때문이었다. 춘추 시대 말에 생존했던 공자는 예악(禮樂)의 붕괴를 의미하는 주 왕조의 갑작스런 몰락을 지켜봐야 했다. 이런 역사적 경험을 바탕으로 공자는 당시의 사회적 무질서를 극복하기 위한 의도로 인 개념을 제...
인(仁)은 공자 사상의 핵심인 동시에 모든 덕목(德目)을 포괄하는 개념이다. 즉, 인 개념은 공자 사상을 관통하는 최고의 가치로 이해될 수 있다. 공자 사상에 있어 인은 생명의 최고 가치이자 모든 사람에게 품부(稟賦)된 선천적 가치이다. 공자가 인 개념을 통해 인간의 본질을 회복하고 완전한 인간성에 도달하려 했던 것은 이 때문이었다. 춘추 시대 말에 생존했던 공자는 예악(禮樂)의 붕괴를 의미하는 주 왕조의 갑작스런 몰락을 지켜봐야 했다. 이런 역사적 경험을 바탕으로 공자는 당시의 사회적 무질서를 극복하기 위한 의도로 인 개념을 제시했다. 이러한 인 개념은 분명히 공자에게 이르러 그 개념이 명확해진 덕목이었다. 다시 말해, 공자는 인 개념을 근본적으로 재해석한 사상가였다. 인은 공자 이전 시기에 이미 널리 사용되고 있던 용어였다. 다만, 공자는 인을 윤리적 본성의 근거로 파악함으로써 그것이 인간의 행위 규범으로 기능하게 했다. 공자에 의하면 인은 모든 인간에게 부여된 선천적인 본성이다. 따라서 수양의 첫 단계는 자신에게 내재된 인의 본성을 깨닫는 일이다. 요컨대, 인간 존재는 스스로의 자각을 통해 윤리성을 확보한다. 하지만 인간 존재가 동일한 본성을 지녔다고 해서 모든 사람이 윤리적 존재가 되는 것은 아니다. 인이 덕으로 표현될 때, 그것은 저절로 주어지는 게 아니라 인간 주체의 지속적인 노력과 실천을 통해 구현되는 탓이다. 이런 이유로 인을 자각한 사람은 반드시 사회적 규범에 따라 행동해야만 윤리적 인간이 될 수 있다. 즉, 인간은 스스로를 자제하고 이기적인 욕망을 극복해야 한다. 인의 실천 개념에는 극기복례(克己復禮), 효제(孝悌), 충서(忠恕)가 있다. 극기복례는 곧 자신을 잘 단속하여 사회적 규범에 부합되도록 행동하는 것이다. 효는 부모님을 극진히 모시고 그 말씀에 순종하는 것이다. 제는 동생이 형을 또는 연소자가 연장자를 섬기는 것이다. 한편 충은 참되고 진실한 마음을 갖는 것이며, 서는 자기 잘못을 스스로 용서 하듯이 남의 잘못을 너그럽게 용서하여 주는 것이다. 충서는 효제와 함께 인을 수행하는 중요한 실천 개념이다. 이러한 인은 부자지간과 형제에서 시작하여 타인과 인류에 대한 사랑으로 구체화된다.
인(仁)은 공자 사상의 핵심인 동시에 모든 덕목(德目)을 포괄하는 개념이다. 즉, 인 개념은 공자 사상을 관통하는 최고의 가치로 이해될 수 있다. 공자 사상에 있어 인은 생명의 최고 가치이자 모든 사람에게 품부(稟賦)된 선천적 가치이다. 공자가 인 개념을 통해 인간의 본질을 회복하고 완전한 인간성에 도달하려 했던 것은 이 때문이었다. 춘추 시대 말에 생존했던 공자는 예악(禮樂)의 붕괴를 의미하는 주 왕조의 갑작스런 몰락을 지켜봐야 했다. 이런 역사적 경험을 바탕으로 공자는 당시의 사회적 무질서를 극복하기 위한 의도로 인 개념을 제시했다. 이러한 인 개념은 분명히 공자에게 이르러 그 개념이 명확해진 덕목이었다. 다시 말해, 공자는 인 개념을 근본적으로 재해석한 사상가였다. 인은 공자 이전 시기에 이미 널리 사용되고 있던 용어였다. 다만, 공자는 인을 윤리적 본성의 근거로 파악함으로써 그것이 인간의 행위 규범으로 기능하게 했다. 공자에 의하면 인은 모든 인간에게 부여된 선천적인 본성이다. 따라서 수양의 첫 단계는 자신에게 내재된 인의 본성을 깨닫는 일이다. 요컨대, 인간 존재는 스스로의 자각을 통해 윤리성을 확보한다. 하지만 인간 존재가 동일한 본성을 지녔다고 해서 모든 사람이 윤리적 존재가 되는 것은 아니다. 인이 덕으로 표현될 때, 그것은 저절로 주어지는 게 아니라 인간 주체의 지속적인 노력과 실천을 통해 구현되는 탓이다. 이런 이유로 인을 자각한 사람은 반드시 사회적 규범에 따라 행동해야만 윤리적 인간이 될 수 있다. 즉, 인간은 스스로를 자제하고 이기적인 욕망을 극복해야 한다. 인의 실천 개념에는 극기복례(克己復禮), 효제(孝悌), 충서(忠恕)가 있다. 극기복례는 곧 자신을 잘 단속하여 사회적 규범에 부합되도록 행동하는 것이다. 효는 부모님을 극진히 모시고 그 말씀에 순종하는 것이다. 제는 동생이 형을 또는 연소자가 연장자를 섬기는 것이다. 한편 충은 참되고 진실한 마음을 갖는 것이며, 서는 자기 잘못을 스스로 용서 하듯이 남의 잘못을 너그럽게 용서하여 주는 것이다. 충서는 효제와 함께 인을 수행하는 중요한 실천 개념이다. 이러한 인은 부자지간과 형제에서 시작하여 타인과 인류에 대한 사랑으로 구체화된다.
Ren(仁) is the central concept of Confucius thought and represents all other important concept in Confucius thought. So Confucius considered ren as the best virtue. Because he believed that ren was the best value in life, which was a mission for every human being. He restored human nature through it ...
Ren(仁) is the central concept of Confucius thought and represents all other important concept in Confucius thought. So Confucius considered ren as the best virtue. Because he believed that ren was the best value in life, which was a mission for every human being. He restored human nature through it and tried to perfect humanity. In the Spring and Autumn Period(721~479 B.C.), Confucius experienced the sudden end of the Chou Dynasty which also resulted in the end of li(禮) and yue(樂). In this context, Confucius tried to overcome the social confusion with the idea of ren. The idea of ren has been developed very well when it came to Confucius. As it were Confucius is the one who made the glorious idea of ren essential. Term of ren had already been used before Confucius. Nothing but Confucius deepened the significance of ren as a basis of moral nature, which then became the principle of all human behaviors. Ren, in Confucius, was the innate human nature that everybody possessed. Therefore the first step of self-culture was to recognize the ren within. In sum human being has the morality as the nature by dint of self-awaking. However human being is born with the same nature, all man cannot always become moral on. The virtue of ren is not obtained or possessed spontaneously, but is acquired by the constant efforts and practices. For this reason the man's consciousness of ren is just the principle of norm that makes the man moral being. That is to say man had to restrict himself and overcome any selfish desire. The practice ideas of ren are Keji fuli(conquering the self and return to ritual), Xiao(孝), Ti(悌), Zhong(忠), and Shu(恕). Keji fuli, that is, is to control oneself well and act corresponding with social norms. Xiao is based on serving one's parents heartily and obeying them. Ti is based on attending one's older brothers and people sincerely and assisting them. Zhong goes with sincerity and true heart, while forgiveness is to generously forgive others' faults as one forgives one's own faults by oneself. For this reason the idea of ren is concretized by loving father and son, brothers, further, mankind.
Ren(仁) is the central concept of Confucius thought and represents all other important concept in Confucius thought. So Confucius considered ren as the best virtue. Because he believed that ren was the best value in life, which was a mission for every human being. He restored human nature through it and tried to perfect humanity. In the Spring and Autumn Period(721~479 B.C.), Confucius experienced the sudden end of the Chou Dynasty which also resulted in the end of li(禮) and yue(樂). In this context, Confucius tried to overcome the social confusion with the idea of ren. The idea of ren has been developed very well when it came to Confucius. As it were Confucius is the one who made the glorious idea of ren essential. Term of ren had already been used before Confucius. Nothing but Confucius deepened the significance of ren as a basis of moral nature, which then became the principle of all human behaviors. Ren, in Confucius, was the innate human nature that everybody possessed. Therefore the first step of self-culture was to recognize the ren within. In sum human being has the morality as the nature by dint of self-awaking. However human being is born with the same nature, all man cannot always become moral on. The virtue of ren is not obtained or possessed spontaneously, but is acquired by the constant efforts and practices. For this reason the man's consciousness of ren is just the principle of norm that makes the man moral being. That is to say man had to restrict himself and overcome any selfish desire. The practice ideas of ren are Keji fuli(conquering the self and return to ritual), Xiao(孝), Ti(悌), Zhong(忠), and Shu(恕). Keji fuli, that is, is to control oneself well and act corresponding with social norms. Xiao is based on serving one's parents heartily and obeying them. Ti is based on attending one's older brothers and people sincerely and assisting them. Zhong goes with sincerity and true heart, while forgiveness is to generously forgive others' faults as one forgives one's own faults by oneself. For this reason the idea of ren is concretized by loving father and son, brothers, further, mankind.
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#공자 인(仁) 애인(愛人) 충서(忠恕) 천(天) 예(禮) 정명(正名)
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