본 연구는 제품에 따라 광고모델속성이 광고효과에 미치는 영향을 규명하고자 하는 것이다. 연구대상으로는 서울, 충남, 경기도에 소재한 3개 대학 재학생 및 일반인을 중심으로 대학생 180명, 일반인 70명으로 총 250명을 선정하여 조사하였다. 자료의 수집은 설문지로 하였다. 자료처리는 SPSSWIN Ver. 14.0을 이용하여 일원분산분석, 이원분산분석, ...
본 연구는 제품에 따라 광고모델속성이 광고효과에 미치는 영향을 규명하고자 하는 것이다. 연구대상으로는 서울, 충남, 경기도에 소재한 3개 대학 재학생 및 일반인을 중심으로 대학생 180명, 일반인 70명으로 총 250명을 선정하여 조사하였다. 자료의 수집은 설문지로 하였다. 자료처리는 SPSSWIN Ver. 14.0을 이용하여 일원분산분석, 이원분산분석, 회귀분석을 사용하여 자료처리를 한 후 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 제품별 광고모델 유형간 광고 모델 속성에는 차이가 있다. 화장품의 경우 전문성, 신뢰성에서 유명연예인 모델이 스포츠스타 모델보다 더 높게 나타났고, 매력성의 경우 유의한 차이가 나타나지 않았으며, 스포츠 음료의 경우에는 전문성, 매력성, 신뢰성 모두 스포츠 스타모델이 유명 연예인 모델보다 높게 나타났으며, 전자제품의 경우 전문성, 매력성에서 유명 연예인 모델이 스포츠스타 보다 더 높게 나타났다. 둘째, 제품별 광고모델 유형간 광고효과에 차이가 있었다. 화장품의 경우 광고태도, 제품태도, 구매의도 모든 부분에서 유명 연예인 모델이 스포츠스타 모델보다 더 높게 나타났으며, 반면에 스포츠 음료의 경우 광고태도, 제품태도, 구매의도 모든 부분에서 스포츠 스타 모델이 유명연예인 모델 보다 더 높게 나타났다. 전자제품의 경우 광고태도 측면에서 유명연예인 모델이 스포츠 스타 모델 보다 더 높게 나왔으며 제품태도 와 구매의도에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 모델 유형별 모델 속성이 광고효과에 영향을 미친다. 스포츠스타 모델과 유명연예인 모델 모두 광고모델 속성이 소비자의 광고태도, 제품태도, 구매의도에 유의한 인과 관계가 있는 것으로 확인되었다.
본 연구는 제품에 따라 광고모델속성이 광고효과에 미치는 영향을 규명하고자 하는 것이다. 연구대상으로는 서울, 충남, 경기도에 소재한 3개 대학 재학생 및 일반인을 중심으로 대학생 180명, 일반인 70명으로 총 250명을 선정하여 조사하였다. 자료의 수집은 설문지로 하였다. 자료처리는 SPSS WIN Ver. 14.0을 이용하여 일원분산분석, 이원분산분석, 회귀분석을 사용하여 자료처리를 한 후 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 제품별 광고모델 유형간 광고 모델 속성에는 차이가 있다. 화장품의 경우 전문성, 신뢰성에서 유명연예인 모델이 스포츠스타 모델보다 더 높게 나타났고, 매력성의 경우 유의한 차이가 나타나지 않았으며, 스포츠 음료의 경우에는 전문성, 매력성, 신뢰성 모두 스포츠 스타모델이 유명 연예인 모델보다 높게 나타났으며, 전자제품의 경우 전문성, 매력성에서 유명 연예인 모델이 스포츠스타 보다 더 높게 나타났다. 둘째, 제품별 광고모델 유형간 광고효과에 차이가 있었다. 화장품의 경우 광고태도, 제품태도, 구매의도 모든 부분에서 유명 연예인 모델이 스포츠스타 모델보다 더 높게 나타났으며, 반면에 스포츠 음료의 경우 광고태도, 제품태도, 구매의도 모든 부분에서 스포츠 스타 모델이 유명연예인 모델 보다 더 높게 나타났다. 전자제품의 경우 광고태도 측면에서 유명연예인 모델이 스포츠 스타 모델 보다 더 높게 나왔으며 제품태도 와 구매의도에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 모델 유형별 모델 속성이 광고효과에 영향을 미친다. 스포츠스타 모델과 유명연예인 모델 모두 광고모델 속성이 소비자의 광고태도, 제품태도, 구매의도에 유의한 인과 관계가 있는 것으로 확인되었다.
The purpose of this study was to examine the effects which the attributes of advertisement model have on advertising impact by products. Data for this study were collected as a convenient method. The questionnaires were distributed in the three universities in Seoul, Gyenggi-do, Chungnam and subject...
The purpose of this study was to examine the effects which the attributes of advertisement model have on advertising impact by products. Data for this study were collected as a convenient method. The questionnaires were distributed in the three universities in Seoul, Gyenggi-do, Chungnam and subjects were asked to complete the questionnaire by self-administration. A total of 250 was usable for the data analysis. One way analysis on variance(ANOVA), two way ANOVA and regression analysis were used for data analysis and the results were as follows. First, there were some differences between the attributes of advertising models according to the advertising model types by products. When it came to cosmetics, the professionalism and confidence were shown more highly by the famous entertainment models than by the sports star models while the attraction didn't show significant difference. And when it came to sports beverage the professionalism, attraction and confidence all were shown more highly by the sport star model than by the famous talent models. When it came to electric products, the professionalism and attraction were shown more highly by the famous entertainment models. Second, there were some differences in the advertising effect by advertising types of the advertising models by products. When it came to the cosmetics, the advertising attitude, the attitude on products and the purchase intention all were shown more highly by the famous entertainment models than by the sports star models. When it came to the sports beverage, the advertising attitude, the attitude on products and the purchase intention were shown more highly by the sports star models. When it comes to the electronic products, the advertising attitude was shown more highly by the famous entertainment models while the other two factors didn't show significant difference. Third, the model attribute by model types had effect on the advertising impact. It is confirmed that the advertising model attribute of both the sports star models and the talent models had the significant causality to the advertising attitude, the attitude on products and the purchase intention of consumers.
The purpose of this study was to examine the effects which the attributes of advertisement model have on advertising impact by products. Data for this study were collected as a convenient method. The questionnaires were distributed in the three universities in Seoul, Gyenggi-do, Chungnam and subjects were asked to complete the questionnaire by self-administration. A total of 250 was usable for the data analysis. One way analysis on variance(ANOVA), two way ANOVA and regression analysis were used for data analysis and the results were as follows. First, there were some differences between the attributes of advertising models according to the advertising model types by products. When it came to cosmetics, the professionalism and confidence were shown more highly by the famous entertainment models than by the sports star models while the attraction didn't show significant difference. And when it came to sports beverage the professionalism, attraction and confidence all were shown more highly by the sport star model than by the famous talent models. When it came to electric products, the professionalism and attraction were shown more highly by the famous entertainment models. Second, there were some differences in the advertising effect by advertising types of the advertising models by products. When it came to the cosmetics, the advertising attitude, the attitude on products and the purchase intention all were shown more highly by the famous entertainment models than by the sports star models. When it came to the sports beverage, the advertising attitude, the attitude on products and the purchase intention were shown more highly by the sports star models. When it comes to the electronic products, the advertising attitude was shown more highly by the famous entertainment models while the other two factors didn't show significant difference. Third, the model attribute by model types had effect on the advertising impact. It is confirmed that the advertising model attribute of both the sports star models and the talent models had the significant causality to the advertising attitude, the attitude on products and the purchase intention of consumers.
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