현대 사회의 교육은 지적 능력을 증진시키기 위하여 교육 과정이나 학습 방법의 개발 외에도 심리•사회적 기능을 향상시키기 위하여 복지에도 관심을 갖기 시작 하였다. 특히 장애아동에 대한 시각이 달라지고 부모 의식도 바뀌면서 통합교육이 이루어지고 있으며, 특수 교육에 있어서 서비스 차원으로 치료 교육이 대두되고 있다. 특수 교육의 특징 중에 엄격함이 있다면 그 마음을 각 치료 시간에 헤아려 주고 보듬어 주는 관점에서 필요성을 느낀다. 장애아동은 인지와 감각운동의 장애를 내포하고 있기 때문에 그 자체에만 초점을 두어 정서적인 부분이 무시되는 경우가 많다. 아동들은 어려서부터 보고 듣고 느낀 것을 자연스럽게 표출하는데 이것이 장애아동에게 예외일 수는 없다. 장애아동은 감각운동, ...
현대 사회의 교육은 지적 능력을 증진시키기 위하여 교육 과정이나 학습 방법의 개발 외에도 심리•사회적 기능을 향상시키기 위하여 복지에도 관심을 갖기 시작 하였다. 특히 장애아동에 대한 시각이 달라지고 부모 의식도 바뀌면서 통합교육이 이루어지고 있으며, 특수 교육에 있어서 서비스 차원으로 치료 교육이 대두되고 있다. 특수 교육의 특징 중에 엄격함이 있다면 그 마음을 각 치료 시간에 헤아려 주고 보듬어 주는 관점에서 필요성을 느낀다. 장애아동은 인지와 감각운동의 장애를 내포하고 있기 때문에 그 자체에만 초점을 두어 정서적인 부분이 무시되는 경우가 많다. 아동들은 어려서부터 보고 듣고 느낀 것을 자연스럽게 표출하는데 이것이 장애아동에게 예외일 수는 없다. 장애아동은 감각운동, 인지능력 및 조합과 재구성의 문제 등으로 그들에게 잠재해 있는 예술적 욕구와 능력을 표현할 기회를 갖지 못하는 경우가 많을 것이다. 하지만 장애로 인한 감각 기능과 인지 능력의 지체, 의사소통의 곤란 등은 특정한 예술활동을 통하여 또 다른 의사소통과 자기 표현의 기회를 가질 수 있다. 본 연구는 경도의 발달장애, 정신지체 아동을 대상으로 한 미술치료 사례를 토대로 간단한 관찰기준을 수립하고, 프로그램 실시 전의 아동의 입실반응과 작업활동 후의 반응을 관찰하였으며, 미술치료 프로그램을 실시하면서 전체의 그림 변화, 자화상 변화, 감정차트 변화를 살펴 보았다. 진행된 프로그램 중 선별한 프로그램의 관찰을 통하여 반응을 알아보고, 보완점을 찾았으며, 기존의 프로그램과 차별성을 두어 프로그램 개발을 하였다. 2년에 걸친 기간 동안 진행된 미술치료 프로그램이었으므로 다른 것의 영향이 없다고 할 수는 없지만 후기로 갈수록 작업에 반응은 높아졌고 매체를 다루는 조절능력과 활용도가 매우 좋아졌다. 특히 장애아동에게 있어 치료와 교육은 별개일 수 없기 때문에 체계적인 계획이 필요하다. 본 연구가 기존 프로그램과 차별적인 것은 초기, 중기, 후기의 단계별 목표에 따라 접근방법이 다르고 매체의 활용 폭이 넓으며, 활동 범위가 다양하다는 것이다. 앞으로도 발달장애 아동을 위하여 표현력을 증진시키고 대인관계 증진을 통하여 사회성 발달에 영향을 줄 수 있는 프로그램 연구는 계속 되어야 할 것이다.
현대 사회의 교육은 지적 능력을 증진시키기 위하여 교육 과정이나 학습 방법의 개발 외에도 심리•사회적 기능을 향상시키기 위하여 복지에도 관심을 갖기 시작 하였다. 특히 장애아동에 대한 시각이 달라지고 부모 의식도 바뀌면서 통합교육이 이루어지고 있으며, 특수 교육에 있어서 서비스 차원으로 치료 교육이 대두되고 있다. 특수 교육의 특징 중에 엄격함이 있다면 그 마음을 각 치료 시간에 헤아려 주고 보듬어 주는 관점에서 필요성을 느낀다. 장애아동은 인지와 감각운동의 장애를 내포하고 있기 때문에 그 자체에만 초점을 두어 정서적인 부분이 무시되는 경우가 많다. 아동들은 어려서부터 보고 듣고 느낀 것을 자연스럽게 표출하는데 이것이 장애아동에게 예외일 수는 없다. 장애아동은 감각운동, 인지능력 및 조합과 재구성의 문제 등으로 그들에게 잠재해 있는 예술적 욕구와 능력을 표현할 기회를 갖지 못하는 경우가 많을 것이다. 하지만 장애로 인한 감각 기능과 인지 능력의 지체, 의사소통의 곤란 등은 특정한 예술활동을 통하여 또 다른 의사소통과 자기 표현의 기회를 가질 수 있다. 본 연구는 경도의 발달장애, 정신지체 아동을 대상으로 한 미술치료 사례를 토대로 간단한 관찰기준을 수립하고, 프로그램 실시 전의 아동의 입실반응과 작업활동 후의 반응을 관찰하였으며, 미술치료 프로그램을 실시하면서 전체의 그림 변화, 자화상 변화, 감정차트 변화를 살펴 보았다. 진행된 프로그램 중 선별한 프로그램의 관찰을 통하여 반응을 알아보고, 보완점을 찾았으며, 기존의 프로그램과 차별성을 두어 프로그램 개발을 하였다. 2년에 걸친 기간 동안 진행된 미술치료 프로그램이었으므로 다른 것의 영향이 없다고 할 수는 없지만 후기로 갈수록 작업에 반응은 높아졌고 매체를 다루는 조절능력과 활용도가 매우 좋아졌다. 특히 장애아동에게 있어 치료와 교육은 별개일 수 없기 때문에 체계적인 계획이 필요하다. 본 연구가 기존 프로그램과 차별적인 것은 초기, 중기, 후기의 단계별 목표에 따라 접근방법이 다르고 매체의 활용 폭이 넓으며, 활동 범위가 다양하다는 것이다. 앞으로도 발달장애 아동을 위하여 표현력을 증진시키고 대인관계 증진을 통하여 사회성 발달에 영향을 줄 수 있는 프로그램 연구는 계속 되어야 할 것이다.
Education of modern society has started to focus on welfare to improve social and psychology function as well as development of course of study or studying method to encourage intellectual capacity. especially, opinions about disabled children have been differing and parents’ consciousness has been ...
Education of modern society has started to focus on welfare to improve social and psychology function as well as development of course of study or studying method to encourage intellectual capacity. especially, opinions about disabled children have been differing and parents’ consciousness has been changing. So, our society has begun to be interested in the children and to remedy the current education for the handicapped is achieved as integration education. If there is a strict in its characteristic, it is necessary to embrace the children’s heart in each class. Because disabled children contain obstacle of cognition and sense, there are many occasions that emotional part is ignored by focusing the obstacles. It cannot be an exception for disabled children to express naturally that they see, hear and feel. There may be a lot of occasions that do not have an opportunity for disabled children to express their artistic desire and ability because of the problem which is lack of cognition collating and reorganizing. However, a study says that the children’s difficulties of a lack of sense function, recognition and communication get them to have a chance to express another communication and self-expression through particular art activity. When we utilize a program by application technique for disabled children, we checked the responses of children’s interest and response through example analysis. Then, we have developed program based on that outcome. We established simple valuation basis that can understand child by the art treatment examples. We can find out children's initial reaction before the program and after reaction by the program and observed the change in the executing art treatment program. We cannot assume that one does not effect of the other because of art treatment program during 2 years. However, reactivity has improved and the ability that handle medium in the latter term when the teacher has observed, when we are executing the art therapy, and when children do represent a lot of own emotion. They seemed to try to say something like a self-expression and want a persistent program. Disabled children's emotion expression and study for sociality development will have to be continued.
Education of modern society has started to focus on welfare to improve social and psychology function as well as development of course of study or studying method to encourage intellectual capacity. especially, opinions about disabled children have been differing and parents’ consciousness has been changing. So, our society has begun to be interested in the children and to remedy the current education for the handicapped is achieved as integration education. If there is a strict in its characteristic, it is necessary to embrace the children’s heart in each class. Because disabled children contain obstacle of cognition and sense, there are many occasions that emotional part is ignored by focusing the obstacles. It cannot be an exception for disabled children to express naturally that they see, hear and feel. There may be a lot of occasions that do not have an opportunity for disabled children to express their artistic desire and ability because of the problem which is lack of cognition collating and reorganizing. However, a study says that the children’s difficulties of a lack of sense function, recognition and communication get them to have a chance to express another communication and self-expression through particular art activity. When we utilize a program by application technique for disabled children, we checked the responses of children’s interest and response through example analysis. Then, we have developed program based on that outcome. We established simple valuation basis that can understand child by the art treatment examples. We can find out children's initial reaction before the program and after reaction by the program and observed the change in the executing art treatment program. We cannot assume that one does not effect of the other because of art treatment program during 2 years. However, reactivity has improved and the ability that handle medium in the latter term when the teacher has observed, when we are executing the art therapy, and when children do represent a lot of own emotion. They seemed to try to say something like a self-expression and want a persistent program. Disabled children's emotion expression and study for sociality development will have to be continued.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.